2018-05-08, 22:53
Medlem
trngws avatar
Ja, det var allt en liten överraskning att PM inte överklagar själva domen, utan bara straffet.

Men det är nog ett smart drag.

Det sägs, och det är väl i sak rent teoretiskt helt korrekt, att det inte betyder att han erkänner sig skyldig. Men å andra sidan, att en person som är oskyldigt dömd för mord inte skulle överklaga domen är ju helt otänkbart. Lika otänkbart som att PM skulle vara oskyldig. Det inser nog PM också, så även om PM inte erkänner det rakt ut, är hans erkännande av rättens domslut, i praktiken också ett erkännande av mordet. Ja, där fick alla konspirationsteoretiker en rejäl käftsmäll.

Återstår då att se hur nästa instans väljer att bedöma staffvärdet för det brott som byretten därmed slagit fast att PM faktiskt är skyldig till.

Fast en liten besvikelse är det allt, jag hade hoppats på en ny åklagare som gjort ett ordentligt jobb och presenterat de tekniska bevisen och experterna på ett ordentligt sätt i nästa instans.
Citera
2018-05-08, 22:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Brottet avgör påföljden. Madsen vill bara diskutera den ena av dessa två enheter som är juridiskt sammankopplade. Det fungerar inte.

Det går alldeles utmärkt. Du är överbevisad redan från start, av såväl Retsplejelovens §912, som av det faktum att PM överklagar bara den ena.
Citera
2018-05-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det var mordfantasier.
Du lyssnade alltså inte på länken jag la ut med proffesorn i rättspsykiatri tillika expert på vad som formar sådana här GM, dvs på Niclas Långström. Synd för då kunde du vidgat dina vyer en smula.

Det finns inget bevis som styrker att PM på fullt allvar ville göra verklighet av sina onanifantasier om tortyr och mord, iallafall inte förrän tiden närmast ubåtsturen.

De här fantasierna kan nog kommit och gått i ett par år . Olika stressmoment. Brytningen med von Bengtsson.
Den förlorade rättegången. Miljonskulden som tog varje krona han tjänade och hindrade PMs förverkligande av projekt.
Men den misslyckade raketuppskjutningen var nog vad som fick det att tippa över totalt. Det finns inga belägg för att PM gått omkring i 47 år och fantiserat att mörda någon på riktigt.
Citera
2018-05-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det går alldeles utmärkt. Du är överbevisad redan från start, av såväl Retsplejelovens §912, som av det faktum att PM överklagar bara den ena.

Att man kan säger inget om hur fruktbart det är. Landsretten kommer avgöra hur det förhåller sig.
Citera
2018-05-08, 23:12
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du lyssnade alltså inte på länken jag la ut med proffesorn i rättspsykiatri tillika expert på vad som formar sådana här GM, dvs på Niclas Långström. Synd för då kunde du vidgat dina vyer en smula.

Det finns inget bevis som styrker att PM på fullt allvar ville göra verklighet av sina onanifantasier om tortyr och mord, iallafall inte förrän tiden närmast ubåtsturen.

De här fantasierna kan nog kommit och gått i ett par år . Olika stressmoment. Brytningen med von Bengtsson.
Den förlorade rättegången. Miljonskulden som tog varje krona han tjänade och hindrade PMs förverkligande av projekt.
Men den misslyckade raketuppskjutningen var nog vad som fick det att tippa över totalt. Det finns inga belägg för att PM gått omkring i 47 år och fantiserat att mörda någon på riktigt.
En "happy go lucky" raketnörd och mediehora som samtidigt går med tunga mordfantasier, ja han lever ett dubbelliv. Madsen är definitionen på dubbelliv.
Citera
2018-05-08, 23:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att man kan säger inget om hur fruktbart det är. Landsretten kommer avgöra hur det förhåller sig.

Det fungerar alldeles utmärkt att överklaga endast den ena delen. Hur resultatet blir kan man aldrig veta säkert i förväg, men det är nog PM's bästa chans att göra något åt straffet han fått. Jag antar att domstolen nu kommer avgöra det hela på handlingarna. PM slipper blottas igen, han gillade nog inte det, och domstolen får inte se någon omfattande, detaljerad genomgång av alla bevis och indicier. Kan bara vara till fördel för PM.

Men jag sätter mina dineros på att straffet han fått fastställs.
Citera
2018-05-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det fungerar alldeles utmärkt att överklaga endast den ena delen. Hur resultatet blir kan man aldrig veta säkert i förväg, men det är nog PM's bästa chans att göra något åt straffet han fått. Jag antar att domstolen nu kommer avgöra det hela på handlingarna. PM slipper blottas igen, han gillade nog inte det, och domstolen får inte se någon omfattande, detaljerad genomgång av alla bevis och indicier. Kan bara vara till fördel för PM.

Men jag sätter mina dineros på att straffet han fått fastställs.

Det är en säker placering
Citera
2018-05-08, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det tror jag också, han har säkrat sina foton/film av massakern. Frågan är när och hur?

Vi har ju noggrant gått igenom den långa, oklippta versionen av landstigningsfilmen för att se om det möjligen kunde synas att han fifflade undan ett minneskort där. I en sekvens syns att han kastar något i sanden, men det ser ut som ett grässtrå. Eller, när han böjer sig ner för att knyta skorna vid bryggan, om han kan ha kilat in ett litet minneskort där. Enda anledningen till att han skulle ha gömt minneskortet utomhus, vid landstigningen - är i så fall om han haft en lojal kompanjon som sen hämtat och gömt undan det till honom. Typ den övermanipulerade och psykiskt instabila Deirdre.
OM det nu skulle bli så att han själv skulle bli "upptagen en stund" om polisen hade några frågor att ställa på stationen, men den tanken fanns nog inte.

På sig själv kan han knappast ha gömt det, han fördes ju till polisstationen direkt för kroppsundersökning, teknisk undersökning av kläderna osv.

Med båten, menar du ubåten eller den båt han räddades av? Som så lämpligt låg i närheten när han sänkte Nautilus? OM han skulle ha gömt minneskortet på deras båt, så måste han ha varit helt säker på att han bara skulle få dra från platsen utan att polisen tog med honom.
Att han i så fall tänkt att återvända till räddningsbåten, för att låtsas tacka för räddningen och då ta minneskortet.

Egentligen är det nog mest troligt att han laddat upp det till en molntjänst, om det nu fanns tillräcklig täckning för det till sjöss. Kan ha tagit tid i så fall och då har han gjort det i ytläge efter mordet nån gång. Jag är inte alls insatt i hur molntjänster o.dyl fungerar när det gäller kameran som saknade minneskort. Går det att ladda upp direkt från kameran eller måste han först sätta minneskortet i sin iphone och ladda upp från den?

Har själv aldrig haft en iphone men har förstått att det med Apples produkter är ganska så styrt med att man måste använda just deras tjänster och inget annat. OM han laddat upp från sin iphone lär det väl då vara till Apples egen molntjänst för mobiler? Eller kanske jag har helt fel?

Om det laddats upp från kameran eller mobilen så skulle säkert någon datakunnig, typ hacker, kunna komma åt detta material? Och polisens it-tekniker kanske hade kunnat klara att spåra om han skickat något till molnet?

Ja, jag skulle verkligen vilja veta allt om det här för med det man nu vet om honom så ter det sig alldeles självklart att han har filmat.

Ja, en belöning borde utfästas (av någon rik person som vill se en lösning på det här).

Belöning både för upphittande av minneskort men även som morot för någon intresserad hacker att söka Madsen material i molnen.
Kanske man ska, lite anonymt, utlysa en hacker-tävling?
Typ, vem hinner först, vem är Sveriges bästa hacker. OBS! Vi garanterar full anonymitet och sekretess. Vi är endast ute efter rättvisa.

PS: Har du sett den långa, oklippta versionen av landstigningsfilmen? Kanske man missat något där?
Med båten menade jag ubåten, eftersom det var en miljö som han behärskade och kan ha preparerat för evigheter sedan. Fritidsbåten är också möjlig, men förefaller rätt långsökt, kräver en konspirationsteori o s v.

Molnlagring blir lite spekulativt. Min erfarenhet är att transporthastigheten är rätt låg. Dra till med 1 MB/s. Hyggliga foton kan vara 2-5 MB stora. Säg att han tog 100 st á 3 MB, gör totalt 5 minuter. Videosnuttar är mera krävande. Säg att en film av hygglig kvalitet kräver 2 GB/t. En speltimme skulle då kräva ca 35 minuter. Det borde finnas spår av eventuell uppkoppling i näraliggande basstationer.
Hans kriminalitet medger husrannsakan, d v s till att börja med kan man undersöka alla hans konton, spår av aktiviteter mm. Han kan förstås vara medlem i någon läskig klubb, som opererar över Darknet. Om detta går att forcera, vet jag inte.
Citera
2018-05-08, 23:36
Medlem
Citat:
En "happy go lucky" raketnörd och mediehora som samtidigt går med tunga mordfantasier, ja han lever ett dubbelliv. Madsen är definitionen på dubbelliv.
Menar du att PM levt ett "dubbelliv" som blivande mördare,"predator och rovdjur"? Att PM i 46 år slagit sina lovar omkring varje kvinna (ca 250 kvinnor som åkt med PM uppges ha hälsan och inga klagomål på PMs uppförande) för att finna det ultimata ögonblicket att slå till????

Varför tog det 46 år att få ändan ur vagnen då, med det här "dubbellivet" som mördare i fantasin dag in och ut?
Förövrigt är det ett sexmord med sexualsadistiska skador samt sädesutlösning i kallingarna.
PM förverkligade sin tidigare onanifantasi till slut. Och varför? Ja,där får du lyssna på experterna. Tex Niclas Långström.
Citera
2018-05-08, 23:44
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Menar du att PM levt ett "dubbelliv" som blivande mördare,"predator och rovdjur"? Att PM i 46 år slagit sina lovar omkring varje kvinna (ca 250 kvinnor som åkt med PM uppges ha hälsan och inga klagomål på PMs uppförande) för att finna det ultimata ögonblicket att slå till????

Varför tog det 46 år att få ändan ur vagnen då, med det här "dubbellivet" som mördare i fantasin dag in och ut?
Förövrigt är det ett sexmord med sexualsadistiska skador samt sädesutlösning i kallingarna.
PM förverkligade sin tidigare onanifantasi till slut. Och varför? Ja,där får du lyssna på experterna. Tex Niclas Långström.

Där får jag nestan sitera Niclas Långström.
sitat "Jag vill inte gå inn på finliret" sitat slut.
Citera
2018-05-09, 00:03
Medlem
Citat:
Där får jag nestan sitera Niclas Långström.
sitat "Jag vill inte gå inn på finliret" sitat slut.
Du svarar inte på min fråga. Var finns dubbellivet?

Att PM inte skröt om att han tände på tortyr och mord är sant.
Men för övrigt var han väldigt öppen med allt. Även i sin biografi
Om det är dubbelliv, i så fall lever alla människor dubbelliv i fantasin. De flesta människor har fantasier, framförallt sexfantasier. Den vanligaste sexfantasin kvinnor har, sägs vara våldtäktsfantasin.
Det betyder inte att kvinnor någonsin vill bli våldtagna.
Jag har själv ibland frågat killar om de har någon sexuell fantasi? -Nej, det är privat, har de oftast svarat. Att folk har märkliga fantasier som de är en smula generade för att tala om, är inte ett hemligt dubbelliv enligt mig.

Däremot Amagermannen och Kapten klänning levde dubbelliv. DVs tvärtemot vad de sade sig att stå för.
Kapten Klänning var länspolismästare, en feminist som talade sig blå om kvinnors säkerhet och fördömde allt vad tafsande,våld och övergrepp mot kvinnor hette. På fritiden utsatte han unga 14-års tjejer för tortyrliknande sexuella övergrepp. Det kallar jag ett hemligt dubbelliv.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-05-09 kl. 00:09.
Citera
2018-05-09, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Med båten menade jag ubåten, eftersom det var en miljö som han behärskade och kan ha preparerat för evigheter sedan. Fritidsbåten är också möjlig, men förefaller rätt långsökt, kräver en konspirationsteori o s v.

Molnlagring blir lite spekulativt. Min erfarenhet är att transporthastigheten är rätt låg. Dra till med 1 MB/s. Hyggliga foton kan vara 2-5 MB stora. Säg att han tog 100 st á 3 MB, gör totalt 5 minuter. Videosnuttar är mera krävande. Säg att en film av hygglig kvalitet kräver 2 GB/t. En speltimme skulle då kräva ca 35 minuter. Det borde finnas spår av eventuell uppkoppling i näraliggande basstationer.
Hans kriminalitet medger husrannsakan, d v s till att börja med kan man undersöka alla hans konton, spår av aktiviteter mm. Han kan förstås vara medlem i någon läskig klubb, som opererar över Darknet. Om detta går att forcera, vet jag inte.

Guldägget skulle han inte placera i någon annans knä. Aldrig.

Detta har Madsen planerat under mycket lång tid, 10+ säkert, och förfinat varje dag/månad/år, så att han inte skapat "gömställen" på Nautilus är snarast osannolikt.

Att det var rörigt runt Madsen och på ubåten var en del av det, som du LOE säger, ett medvetet paketerade kring sig själv.

Lika effektivt har han skapat myten om sig själv som excentriska Raket-Madsen. Därmed har han utökat sina frihetsgrader enormt.

Allt accepteras under det omslaget/paraplyet. Ingen vet var han är, när han kommer mm "sådan är Peter". "Peter har ingen klocka".

Ganska perfekt läge för denna typ av person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in