2018-05-08, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Åhå, vet vi? Visa mig länkar till den skit UM fick av media 2010, och se till att skiten är ”oerhörd”.

Nja, till skillnad från dig är jag rätt nöjd och ser fram emot hösten med tillförsikt, eftersom jag är tämligen helgarderad – om SD spränger alla vallar och bräcker alla OU, gott så, in your face PK. Men om institutet med lägsta siffran får mest rätt - well, det är ändå en ökning jämfört med förra valet och dessutom en enormt välförtjänt och välbehövlig läxa för alla i toksekten som predikar narrativet om Beställaren och Skojarinstituten. Att slippa höra det tjatiga ”alltid alltid alltid”-mantrat från propagandabrölarna i minst 4 år vore bästa tidiga julklappen på länge.

I september får jag alltså ägna mig åt min favoritsysselsättning att vältra mig i skadeglädje, vad som än händer. Dina tårar eller Maria Ferms tårar, båda funkar!

Skillnaden är att du är helgarderad där 13 rätt ger 159:-

Själv sitter jag hellre på en spik på en storfavorit och troligt blir rikligt belönad. Eller om olyckan är framme...får läsa 10000 tecken från dig om hur duktig du är medan landet fortsätter i hög fart mot isberget.
2018-05-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Skillnaden är att du är helgarderad där 13 rätt ger 159:-

Själv sitter jag hellre på en spik på en storfavorit och troligt blir rikligt belönad. Eller om olyckan är framme...får läsa 10000 tecken från dig om hur duktig du är medan landet fortsätter i hög fart mot isberget.
Oj, du tror att vi fortfarande är på väg mot det? Optimistiskt livssyn. I min värld körde vi på isberget för 40 år sen med Palmes mångkulturbeslut. Westerberg fyllde undre däckets 3.klass-hytter och pannrum med vatten, Persson fyllde 2.klass-hytterna med vatten, Reinfeldt la 1.klass-däcket under vatten och Löfven knäckte båten på mitten, och nu sitter vi i resterna av aktern som flyter som en kork ett litet tag innan den sjunker. Åkesson och Kristersson i hängslena från relingen och spelar Närmare Gud till dig på cello och violin.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-08 kl. 17:12.
2018-05-08, 17:14
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Men för helvete varför skriver du, "kan vara så" om saker som är dokumenterade. Om du ska ljuga gör det om saker som ingen kan kontrollera! Sentio överskattade inte Sd 2014 utan låg straxt under. Alla låg under.
2010 överskattade Novus Sd med 0,2% och UM gjorde det med 0,4% Då blev det ett jävla liv för att den överskattningen kan ha gynnat Sd.

Det mycket osannolikt att något enda institut överskattar Sd före valet. Det anses farlig för demokratin och det sänds dödspiloter in i FB för att påstå helt ologiska saker och rena lögner.

Glöm inte facket och LOs massiva anti-SD kampanjande och angiverisystem. Om man inte tillåts vara politiskt engagerad i SD (förlorar fackliga uppdrag), hur skulle folk plötsligt våga andas om att de stödjer SD? Skulle aldrig gå på min arbetsplats. Det beror helt och hållet på var du jobbar.

Än har inte pk-bubblan brustit (även om den tänjts ut rejält). Vem vill riskera arbetskamrater och försörjning?

Edit: Därav drar jag slutsatsen att mörkertalet verkligen är omfattande.
Senast redigerad av Passepartout 2018-05-08 kl. 17:36.
2018-05-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Äsch, jag tyckte predikan var ganska rolig. Kan inte hålla Monty Python-klass varje gång.

Well, urballare till trots är jag ändå rätt nöjd med utgångsläget. Efter valet 2010 trodde jag visserligen att den triangulering som S och M håller på med skulle kicka in tidigare, vid 10% och inte vid 20%, och jag trodde inte heller att härdsmältan 2015 skulle behövas (eller, jag fruktade att den skulle behövas men hoppades vi skulle slippa) för att baxa utvecklingen ända hit, men ändå, nu är vi här. S och M slåss om att vara mest SD. SD tappar inte nämnvärt på det. Man har nästan blivit bortskämd med nyheter som en 2002-svensk bara kunde drömma om. Ta bara senaste dagarna, om vi tar det i omvänd kronologisk ordning... ”Ebba Busch Thor säger ja till att inkludera SD i en utredning om migrationspolitiken”, ”BRÅ vänder - öppnar för att kartlägga gärningsmäns härkomst”, ”Åkesson vann debatten enligt SVT/Novus”, ”Tjena jag heter Löfven och här är mitt 14-punktsprogram för ännu mer skärpt migrationspolitk”... så där rullar det på, och det går sällan en dag utan minst en nyhetsrubrik som varslar om islossning och glaciärsmältning i landet som legat under tjock PK-is under en istid som varat i decennier.

Att i det läget freaka ut över att SD får si eller så för lite i Sifo eller Inizio känns ungefär som en hockeyfinal där Tre Kronor leder med 14-1 med 5 minuter kvar av matchen och alla börjar tjafsa om nån teknikalitet kring ifall det var offside/tripping/whatever eller inte... jag skiter i om det var offside, onside, inside, wildside, om domaren är full och har clownnäsa och rullskridskor, om isen är lasagne... inget förändrar att vi vann.

Förvisso, men det handlar ju bara om att 7-klövern försöker få tillbaka kvart-i-3-ragg från Den Mörka Sidan, absolut inte att de tänker genomföra sina (under galgen) "nyvunna insikter".

Jag ger SD min röst i september, igen, vilket är sista chansen. Därefter ger jag helt enkelt upp, ty sedan återstår bara rykande ruiner av det Sverige jag en gång kände.
"Pyrrhus-seger" sa Bull. Yeey!
2018-05-08, 17:24
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Glöm inte facket och LOs massiva anti-SD kampanjande och angiverisystem. Om man inte tillåts vara politiskt engagerad i SD (förlorar fackliga uppdrag), hur skulle folk plötsligt våga andas om att de stödjer SD? Skulle aldrig gå på min arbetsplats. Det beror helt och hållet på var du jobbar.

Än har inte bubblan brustit (även om den tänjts rejält). Vem vill riskera arbetskamrater och försörjning?
Edit: Därav drar jag slutsatsen att mörkertalet verkligen är omfattande.

Sd är underskattat, punkt! Varför de är det kan ha många förklaringar som i sig är intressanta att diskutera. Men den viktigaste är att man inte vill avslöja vad man tycker, inte för någon. Sedan håller man sig bort från institut för att inte behöva ljuga eller svamla om att man inte bestämt sig.
2018-05-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Sd är underskattat, punkt! Varför de är det kan ha många förklaringar som i sig är intressanta att diskutera. Men den viktigaste är att man inte vill avslöja vad man tycker, inte för någon. Sedan håller man sig bort från institut för att inte behöva ljuga eller svamla om att man inte bestämt sig.

Då kan vi ju stänga tråden. Om mina landsmän är sådana ryggradslösa troglodyter utan tillstymmelse till alfa-gener så är ju hoppet ute.
2018-05-08, 17:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanFraser
Då kan vi ju stänga tråden. Om mina landsmän är sådana ryggradslösa troglodyter utan tillstymmelse till alfa-gener så är ju hoppet ute.

Nej det behöver vi inte alls tycka. Väldigt många människor känner starkt obehag av att säga vad de tycker. Vi har fria och hemliga val i Sverige för att ge alla chansen att rösta utan att känna press eller faktiskt bli utpressade.

Uppmuntra dem att rösta i stället det finns tillräckligt många som vill företräda Sd i politiska sammanhang ingen brist längre på de som står upp för vad de röstar på.

PS problemet handlar om att opinionsmätningarna inte blir korrekta. Men jag minns inte det som hysteriskt viktigt förr. Fanns bara något enstaka institut huvudsakligen SCB.

Nu ställer inte folk upp längre som man gjorde förr och därmed är det svårare att lita på indata. Det kommer inte att bli lättare i framtiden heller. Ska mätningarna användas i propagandasyfte? Det kanske är opinionsmätningarna som ska upphöra eller begränsas till några gånger per år enligt lag.

Det är skit att partier behöver ha opinionsmätningar som de ängsligt glor på för att de ska veta vilken kurs de ska ta i politiken. Se bara på Löfvens desperata kursändringar som aldrig hade skett om han inte hade tillgång till hemliga undersökningar.
Senast redigerad av Returpapper 2018-05-08 kl. 17:52.
2018-05-08, 17:47
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanFraser

1.Vad jobbar du med?
2.Hur talar medarbetarna om SD sinsemellan?
3. Riskerar du något om du luftar din åsikt?
4. Vilken anställningsform har du/eget företag?
5. Har din vänskapskrets, liknande åsikter som du?
6. Har din familj, liknande åsikter som du?
7. Har du barn att försörja?

Det var några skäl till att inte svara sanningsenligt i opinionsundersökningar, det sociala stigmat är fortfarande enormt.
Senast redigerad av Passepartout 2018-05-08 kl. 17:49.
2018-05-08, 18:12
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Gäsp. Jag har fört fram en massa forskning tidigare i tråden som visade på ett minskat stigma. Då var det fel på forskningen. Jag har visat massa artiklar men då var det fel på media. Det går liksom inte att diskutera med dig. Oavsett vad jag kommer skriva kommer du skriva om en kompis-kompis som inte svarar i underöskningar men som röstar på SD. Därav ett stort mörkertal.

Jag rör mig mycket i samhället. Jag läser i stort sätt det mesta från hela det politiska spektrat. En sak är mer än säker den där åsiktskorridoren som ni gastar om är ändrad. Stigmat är också det. SDs problemformuleringar har vunnit. Kan inte bara acceptera det, istället för att vara offer för stora onda PK-Sverige. Kommer ni sitta och säga samma sak när ni har makten med? Blir löjligt.

Vad jag kan minnas har du inte hänvisat till eller visat mig någon forskning i några tidigare diskussioner här om stigma och mörkertal eller nåt annat? Och jag har aldrig varit involverad i något snack om någon forskning med dig överhuvudtaget...??? Har vi ens haft en diskussion om mörkertal och stigma före nu??? Var har du fått det ifrån? Blandar du ihop mig med någon annan?

Du verkar vara en grälsjuk, envis jävel på så många plan. Du tror inte att det finns varken ett mörkertal längre och all stigma när det gäller SD är borta nu. Bra, då vet vi det. Som jag skrev tidigare: det är din rätt att tro det, men det är definitivt INTE min (och andras) uppfattning. Tvärtom tror jag att just mörkertalet för SD blir det som kommer att vara det stora samtalsämnet i eftervalsdebatten.

Varför skulle jag känna mig som ett "offer för det stora onda PK-Sverige"??? Fan, vad du yrar. Sätt dig i skuggan och håll dig borta från solen ett tag.

Har följt dina s k "diskussioner" med andra i denna tråd. Vi får väl se vem som hade mer eller mindre rätt, valet är snart här. Kanske ligger sanningen någonstans mitt emellan det du och jag skriver?

Vad menar du med: "...när ni har makten..." ??? Du är ju mer än lovligt snurrig i bollen.
Senast redigerad av Smoothman 2018-05-08 kl. 18:15.
2018-05-08, 18:17
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
1.Vad jobbar du med?
2.Hur talar medarbetarna om SD sinsemellan?
3. Riskerar du något om du luftar din åsikt?
4. Vilken anställningsform har du/eget företag?
5. Har din vänskapskrets, liknande åsikter som du?
6. Har din familj, liknande åsikter som du?
7. Har du barn att försörja?

Det var några skäl till att inte svara sanningsenligt i opinionsundersökningar, det sociala stigmat är fortfarande enormt.

...och det är därför, återigen, Sd kommer att förlora ett antal procent enkom pga vallokalernas utformning. Sd måste ösa ut valsedlar i varje postlåda i landet, gärna i 2-3 omgånger innan valet. Detta så att Stig kommer ihåg att ta med sig denna i innerfickan till vallokalen. Han vill såklart slippa göra sin fru upprörd, hon hatar nämligen Sverigedemokraterna. Om han tar flera valsedlarna blir hon bara misstänksam och frågvis, lappen måste med hemifrån.
2018-05-08, 18:37
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
...och det är därför, återigen, Sd kommer att förlora ett antal procent enkom pga vallokalernas utformning. Sd måste ösa ut valsedlar i varje postlåda i landet, gärna i 2-3 omgånger innan valet. Detta så att Stig kommer ihåg att ta med sig denna i innerfickan till vallokalen. Han vill såklart slippa göra sin fru upprörd, hon hatar nämligen Sverigedemokraterna. Om han tar flera valsedlarna blir hon bara misstänksam och frågvis, lappen måste med hemifrån.

Precis så är det. Och Stigs fru Gittan har lärt sig av media att man "ska" hata SD för de är ju så fruktansvärda. Det har ju Lena och K-G sagt. SD är fruktansvärda rasister har Gittan förstått.

Vad Gittan tycker i övrigt om politik? Jo, det var bättre förr, då det var ordning och reda. Nu ser man ju bara drivande afghanska män och tiggare överallt. Och sjukvården och skolan verkar vara i kaos, och inte kan man känna sig trygg på stan tänker Gittan. Varför gör inte regeringen något, undrar Gittan, och fortsätter att rösta på socialdemokraterna.

Så ser det ut, då SD förlorar minst 10-15 procentenheter på utfrysningen och mobbingen.
2018-05-08, 18:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal

Stig tror att hans fru hatar SD men i hemlighet planerar hon också att rösta på SD, för hon tror Stig hatar SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in