2018-04-19, 14:49
  #6721
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superfuzz
1. Ja. På slutna anstalter behövs telefontillstånd. På de flesta öppna behövs det inte utan då krävs det endast för utlandsnummer.

2. Beror på. En lågriskare på öppen anstalt kan få 24 timmar vid först tillfället. Vanligast på öppen är att man får 8 timmar. Det måste gå 14 dagar mellan varje permission. På slutna kan det variera jättemycket! Allt från at man börjar med bevakade permissioner till att man får gå 8 timmar. Maxtid för permissioner är 72 timmar.

Det behövs tillstånd för öppna med, tror du man kan ringa runt som man vill bara för att man sitter på öppen eller?
Citera
2018-04-20, 16:26
  #6722
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superfuzz
Fast om de skickar med kaffe in på isol så följer de ju inte reglerna

Han menar nog inte ISOL, han menar isolerings cell när man sitter och väntar på att få pissa. Är lite skillnad på det och ISOL.

Kan bekräfta Karlskoga till viss del, varit där en volta och de där jävla UP var det en förbannad jakt på. Fast dock ett par jävligt heta plitar.
Citera
2018-04-24, 07:35
  #6723
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Han menar nog inte ISOL, han menar isolerings cell när man sitter och väntar på att få pissa. Är lite skillnad på det och ISOL.

Kan bekräfta Karlskoga till viss del, varit där en volta och de där jävla UP var det en förbannad jakt på. Fast dock ett par jävligt heta plitar.

Man sitter på lite olika ställen när man väntar på att lämna UP, beroende på anstalt. Oavsett så är det, enligt regelboken, endast ok att få med sig 2 dl (minns inte exakt antal dl faktiskt) vatten när man sitter och väntar på att lämna UP Många ställen bryr sig inte om detta och skickar ändå med kaffe.
Citera
2018-04-24, 08:01
  #6724
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superfuzz
Man sitter på lite olika ställen när man väntar på att lämna UP, beroende på anstalt. Oavsett så är det, enligt regelboken, endast ok att få med sig 2 dl (minns inte exakt antal dl faktiskt) vatten när man sitter och väntar på att lämna UP Många ställen bryr sig inte om detta och skickar ändå med kaffe.

Tack . Hade ingen aning om det med enbart vatten. Trotts flera voltor.
Citera
2018-04-24, 09:57
  #6725
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superfuzz
Man sitter på lite olika ställen när man väntar på att lämna UP, beroende på anstalt. Oavsett så är det, enligt regelboken, endast ok att få med sig 2 dl (minns inte exakt antal dl faktiskt) vatten när man sitter och väntar på att lämna UP Många ställen bryr sig inte om detta och skickar ändå med kaffe.

Handlar det om vätska eller just vatten?
Citera
2018-04-26, 16:30
  #6726
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Handlar det om vätska eller just vatten?

Nu blev jag osäker när du skrev ”vätska”. Jag vill minnas ”vatten” men det kan ha varit ”klar vätska också”. Rent logiskt så borde det ju faktiskt vara vatten. Jag vet i alla fall att det finns tydliga riktlinjer för detta men det slarvas väldigt mycket med det.
Citera
2018-05-08, 02:11
  #6727
Medlem
Tio bra tips till den som ska sitta

1. Telefon/besökstillstånd får man efter 2-3 veckor förutsatt de blir godkänt och man får max ha 15 st och går o ringa 57 min till mobil på ett 20 kort och lite drygt 4.5 timme på ett 100 kort

2. Ta med dig pengar iallafall minst 2000-10000 kr ja skojar inte man får lite drygt 700-1000 kr varannan vecka som ska räcka till allt telefonkort , godis , läsk frimärken m m och det är som pressbyrån om inte dyrare för man kan glömma att köpa en 2l cola för 20 kr för här snackar vi dyrt på de mesta och anstalten kan ge ett förskott på några hundra ( snusar eller röker man så får man slut på cigg / snus efter några dagar ) uppskattas inte att verkligen tigga varje dag när alla andra har max 1800 kr att använda varannan vecka så bunkra upp ett litet lager

3. Var noga med din hygien och tvätta händerna ofta och använd bestick när du tar något , såna saker skapar osämja för man är ju minst 10 pers på en avdelning . Rätt var de är kommer de in en uteliggare som stinker piss ! Skulle du vilja han tar med sina smutsiga händer på de du stoppar i munnen ?

4. Städa efter dig direkt när du gör något

5. Var artig och trevlig när du hälsar på alla lönar sig om man ska sitta längre än 3 mån ( på öppen kommer folk och går hela tiden och efter ett tag orkar man inte hålla reda på folk längre som ska sitta i 2v / 1 månad om man ska sitta längre .

6. Plitarna är inte dina vänner undvik dom så mycket det bara går för ställer du en fråga till en flera gånger får du olika svar tillbaka ... dom har 3 veckors utbildning och McDonalds har 5 veckors utbildning de säger en hel del hur pass inkompetenta de är

7. Har du tagit nåt som du fått tag på kåken ? Vägra pissprov för de kommer bli utredning om var du fått det ifrån och gola aldrig

8. Sköt dig själv och skit i andra va de gör

9. Har du något man inte får ha ? Berätta inte för nån till slut får plitarna reda på de och vad du en gör göm de inte i cellen för blir knall direkt till hårdare anstalt

10. Behandla andra som du själv vill bli behandlad och stå alltid på dig för det är inte kul att vara utanför eller va hackkycklingen

Och en sak till har man egen inställelse så och ska sitta en månad och nu när det är sommar ? Ställ in dig sen för de suger att sitta på sommaren ...
__________________
Senast redigerad av Tuningofroslagen 2018-05-08 kl. 02:20.
Citera
2018-05-08, 02:15
  #6728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superfuzz
Man sitter på lite olika ställen när man väntar på att lämna UP, beroende på anstalt. Oavsett så är det, enligt regelboken, endast ok att få med sig 2 dl (minns inte exakt antal dl faktiskt) vatten när man sitter och väntar på att lämna UP Många ställen bryr sig inte om detta och skickar ändå med kaffe.

Ibland kom ju plitarna o sa att man skulle pissa när de låst upp och oftast hade man ju pissa innan ... vänta 1-3timmar på de är inte kul när man får ungefär 2 pappmuggar med vatten
Citera
2018-05-08, 14:21
  #6729
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
Ta med dig pengar iallafall minst 2000-10000 kr

Det beror på litegrann.

Skall man få någon typ av bidrag från frivården vid praktik och liknande om man skall få boja så är det ingen bra idé att ha för mycket pengar på kontot.

Då kan det bli avdrag på bidraget som ges.

Beror ju givetvis på hur lång tid man sitter, osv men väl värt att ha i åtanke.
Citera
2018-05-09, 02:13
  #6730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det beror på litegrann.

Skall man få någon typ av bidrag från frivården vid praktik och liknande om man skall få boja så är det ingen bra idé att ha för mycket pengar på kontot.

Då kan det bli avdrag på bidraget som ges.

Beror ju givetvis på hur lång tid man sitter, osv men väl värt att ha i åtanke.

Man vill ju trots allt leva när man sitter kunna köpa de man faktiskt behöver .

Men säg man får 4 månader man sitter då 2 mån o 20 dagar då räcker de att ha med sig 2000 kr så länge man har nån sysselsättning när man sitter . Vissa snålar som fan när de sitter och sparar varenda liten krona men de många inte vet är att kronofogden kan ta pengarna om man har över 5000 kr

Man måste ha jobb och fast bostad när man får boja ( har man frigång från anstalten för o gå o jobba får man betala typ 3000 kr i månaden till kriminalvården sjukt nog likaså om man är pensionär )

Och bidraget man får när man muckar är till biljett o kläder från myrorna som oftast ser för jävliga ut ingen som helst tidsenligt haha
Citera
2018-05-10, 01:49
  #6731
Medlem
håller svenskar ihop är det enda ja vill veta för ja kommer bråka med alla blattar där inne o ja vill veta om svenskarna håller ihop så man kan få backup ifall det skulle behövas !
Citera
2018-05-10, 01:53
  #6732
Medlem
RyanBroslings avatar
Min granne ska in en vända till Vänersborg några erfarenheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in