2010-07-03, 13:46
  #721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashebock
Lärde du dig spanka??

Edit: Lärde du dig spanska??

Kanske inte flytande men kan förstå och göra mig förstådd. Umgicks mest med 2 engelsmän så vart mest engelska eller teckenspråk med alla araber.
Citera
2010-07-06, 10:53
  #722
Medlem
Om ni tror att alla människor vill berätta om sin tid i fängelse så har ni fel. En tvåmånaders volta på tygelsjö är en helt annan sak än t.ex thailändska fängelser.
Under den dryga månaden jag var frihetsberövad nära Bangkok försökte jag begå självmord 4 ggr. Vet inte om jag var för mesig för att göra det eller om jag inte led tillräckligt mkt, men som ni fattar lyckades jag inte. Jag tänker gärna aldrig mer på det, och jag är absolut inte sugen på att dela med mig för någon, inte ens den jag älskar mest. För det finns inget sätt jag kan berätta detta på ett sätt som det faktiskt förtjänar att berättas, och det finns ingen som kan förstå heller. Personer som frågat/frågar mig kan lika bra se på någon fängelsefilm för de skulle ha ett likvärdigt emotionellt värde för någon som inte förstår.

Däremot berättar jag mer än gärna om när man satt o spelade mulle och snodde andras nattmedicin.
Dock tror jag inte det är någon som bryr sig särskilt mkt om de historierna.

De som inte suttit inne borde bara veta en enda sak: Hamna inte där. Vare sig det är en öppen anstalt eller en zoobur.

Ps. blir inga svar på frågor då jag har en ny volta på g fr.o.m om några timmar faktiskt (ställer in mig).
Citera
2010-07-06, 14:04
  #723
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subuu
Om ni tror att alla människor vill berätta om sin tid i fängelse så har ni fel. En tvåmånaders volta på tygelsjö är en helt annan sak än t.ex thailändska fängelser.
Under den dryga månaden jag var frihetsberövad nära Bangkok försökte jag begå självmord 4 ggr. Vet inte om jag var för mesig för att göra det eller om jag inte led tillräckligt mkt, men som ni fattar lyckades jag inte. Jag tänker gärna aldrig mer på det, och jag är absolut inte sugen på att dela med mig för någon, inte ens den jag älskar mest. För det finns inget sätt jag kan berätta detta på ett sätt som det faktiskt förtjänar att berättas, och det finns ingen som kan förstå heller. Personer som frågat/frågar mig kan lika bra se på någon fängelsefilm för de skulle ha ett likvärdigt emotionellt värde för någon som inte förstår.

Däremot berättar jag mer än gärna om när man satt o spelade mulle och snodde andras nattmedicin.
Dock tror jag inte det är någon som bryr sig särskilt mkt om de historierna.

De som inte suttit inne borde bara veta en enda sak: Hamna inte där. Vare sig det är en öppen anstalt eller en zoobur.

Ps. blir inga svar på frågor då jag har en ny volta på g fr.o.m om några timmar faktiskt (ställer in mig).
Lycka till(?), kanske man inte önskar någon. Men hoppas det går snabbt iaf.

/Micke
Citera
2010-07-07, 18:08
  #724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
P18 är självvald isolering.

/Micke

Är det dem man kallar för rosökare ?
Citera
2010-07-07, 18:22
  #725
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pierso
Är det dem man kallar för rosökare ?
De har nog olika namn beroende på orsaken till att man väljer att isolera sig själv.

/Micke
Citera
2010-07-09, 03:29
  #726
Medlem
kevin123123s avatar
Jag har 3 frågor

Fråga 1:

Jag vet inte riktigt hur det går till i fängelse kanske dåligt exempel fast ni förstår nog vad jag menar med exemplet.

Exempel: Sverige är med i Fotbolls VM final fast matchen sänds på en konstig tid eftersom VM 'hostas' i ett land med annan tidzon och 'vakterna' kan inte låta 'oss' see matchen, om man skulle typ snacka med en av vakterna och säger att man skickar över 10,000 spänn om dom låter oss titta, skulle man bli som en 'legend' då? (Om man har mycket pengar så klart)

Tänker på Shawshank Redemption när snubben fixa ett par öl till grabbarna

Fråga 2:

Om man blir dömd för Grovt Narkotika brott, hur länge sitter man och vart? Har för mig att det blir 10-12 år vilket blir 5-6. Om man bara t-ex importerar droger eller köper/säljer UTAN att ha kopplingar med våld, mord utpressning. Inte sitter man på Kumla och liknande för det?

Fråga 3: (Som blev mer än 1 fråga)
  • Hur ser det ut i sin 'cell'?
  • Har man sitt eget rum med hyllor som man kan ha böcker, bilder? Har man en egen toa? Städar man sin egen toa?
  • Har man tv i sitt rum?
  • Vilka kanaler har man? Har man dvd?
  • Har man konsoler?
  • Om man har pengar, kan man fixa bättre saker åt sig själv? t.ex jag köper en 50'' plasma som ersätter den gamla 32'' tjock tv?
  • Hur ofta duschar man?
  • Duschar man tillsammans?
  • Vilka kläder har man på sig?
  • FÅR man ha sex med varandra, alltså två bögar som frivilligt har sex med varandra?
  • Ser folk 'ner' på bögar?
  • Om man inte har tjej och inte känner någon, hur får man tjejer att besöka 1 gång i månaden?
  • Hur är maten?
  • Hälsoexperter säger att man ska äta 5 frukter/grönsaker om dagen, har man möjlighet till det?
  • Har man tillgång till internet?
  • Hur ofta 'planerar' folk saker, om man t.ex ska råna en bank, skulle alla vilja hänga med på det?
  • Hur bekväma är sängarna?
  • Vilka ut bildningar finns det? Kan man t.ex plugga avancerad juridik/ekonomi om man är smart nog?
  • Finns det invandrare som inte är blattar, t.ex amerikaner, britter?
  • Känner man sig säker?
  • Är majoriteten knäppa? (Alla blev ju tagna)
  • Finns det riktigt smarta människor där?
  • Hur är frivillig isolering, antar att man inte sitter i ett murkt rum 24/7, har man tv, böcker, får man gå ut?
  • Vet alla vad alla har gjort?
  • Hur är det när man först kommer in, blir man en outsider som måste jobba för att komma in i kretsarna eller är alla vänliga och snackar med en? (Tänker på den utländska nya killen i skolan som alltid satt själv i ett hörn )

    Har läst igenom ca 70 sidor i denna tråd, verkligen intressant, det här var frågor som jag undra över som inte fanns eller ett bra svar inte fans..

    Stort tack till den/dom som svarar, berätta gärna vart du var, är väl rätt så olika på olika ställen..
__________________
Senast redigerad av kevin123123 2010-07-09 kl. 03:33.
Citera
2010-07-09, 04:56
  #727
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Jag har 3 frågor

Fråga 1:

Jag vet inte riktigt hur det går till i fängelse kanske dåligt exempel fast ni förstår nog vad jag menar med exemplet.

Exempel: Sverige är med i Fotbolls VM final fast matchen sänds på en konstig tid eftersom VM 'hostas' i ett land med annan tidzon och 'vakterna' kan inte låta 'oss' see matchen, om man skulle typ snacka med en av vakterna och säger att man skickar över 10,000 spänn om dom låter oss titta, skulle man bli som en 'legend' då? (Om man har mycket pengar så klart)

Tänker på Shawshank Redemption när snubben fixa ett par öl till grabbarna

Fråga 2:

Om man blir dömd för Grovt Narkotika brott, hur länge sitter man och vart? Har för mig att det blir 10-12 år vilket blir 5-6. Om man bara t-ex importerar droger eller köper/säljer UTAN att ha kopplingar med våld, mord utpressning. Inte sitter man på Kumla och liknande för det?

Fråga 3: (Som blev mer än 1 fråga)
  • Hur ser det ut i sin 'cell'?
  • Har man sitt eget rum med hyllor som man kan ha böcker, bilder? Har man en egen toa? Städar man sin egen toa?
  • Har man tv i sitt rum?
  • Vilka kanaler har man? Har man dvd?
  • Har man konsoler?
  • Om man har pengar, kan man fixa bättre saker åt sig själv? t.ex jag köper en 50'' plasma som ersätter den gamla 32'' tjock tv?
  • Hur ofta duschar man?
  • Duschar man tillsammans?
  • Vilka kläder har man på sig?
  • FÅR man ha sex med varandra, alltså två bögar som frivilligt har sex med varandra?
  • Ser folk 'ner' på bögar?
  • Om man inte har tjej och inte känner någon, hur får man tjejer att besöka 1 gång i månaden?
  • Hur är maten?
  • Hälsoexperter säger att man ska äta 5 frukter/grönsaker om dagen, har man möjlighet till det?
  • Har man tillgång till internet?
  • Hur ofta 'planerar' folk saker, om man t.ex ska råna en bank, skulle alla vilja hänga med på det?
  • Hur bekväma är sängarna?
  • Vilka ut bildningar finns det? Kan man t.ex plugga avancerad juridik/ekonomi om man är smart nog?
  • Finns det invandrare som inte är blattar, t.ex amerikaner, britter?
  • Känner man sig säker?
  • Är majoriteten knäppa? (Alla blev ju tagna)
  • Finns det riktigt smarta människor där?
  • Hur är frivillig isolering, antar att man inte sitter i ett murkt rum 24/7, har man tv, böcker, får man gå ut?
  • Vet alla vad alla har gjort?
  • Hur är det när man först kommer in, blir man en outsider som måste jobba för att komma in i kretsarna eller är alla vänliga och snackar med en? (Tänker på den utländska nya killen i skolan som alltid satt själv i ett hörn )

    Har läst igenom ca 70 sidor i denna tråd, verkligen intressant, det här var frågor som jag undra över som inte fanns eller ett bra svar inte fans..

    Stort tack till den/dom som svarar, berätta gärna vart du var, är väl rätt så olika på olika ställen..

Eftersom du har så många frågor ska jag hjälpa/avbelasta alla andra i tråden genom att svara. Svarar utifrån samlade svar som postats i tråden tidigare. De som känner för det kan komplettera info

TV på rummet: ja.
Man dushar hur ofta man vill och duschar inte tillsammans.
Får bara ha kriminalvårdens kläder på sig, egna privata kläder är inlåsta.
Får inte ha sex med varandra men kan svårt kollas så ifall två killar vill ha sex är det möjligt men det händer inte.
Folk ser ner på bögar.
Tjejen får besöka om hon inte nyligen är dömd för brott.
Maten är bra.
Internet är förbjudet.
Många interner väljer att plugga istället för att jobba (jobbkrav på anstalter).
Svårt att säga hur många blattar eftersom de oftast har egna avdelningar. Men troligen majoritet.
Ingen vill sitta i isolering, bara för aggressiva psykotiska knäppisar.
Inget vet vad den andre gjort man frågar inte enligt regel. Är fult och fel att fråga.
Citera
2010-07-09, 21:13
  #728
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Eftersom du har så många frågor ska jag hjälpa/avbelasta alla andra i tråden genom att svara. Svarar utifrån samlade svar som postats i tråden tidigare. De som känner för det kan komplettera info

TV på rummet: ja.
Man dushar hur ofta man vill och duschar inte tillsammans.
Får bara ha kriminalvårdens kläder på sig, egna privata kläder är inlåsta.
Får inte ha sex med varandra men kan svårt kollas så ifall två killar vill ha sex är det möjligt men det händer inte.
Folk ser ner på bögar.
Tjejen får besöka om hon inte nyligen är dömd för brott.
Maten är bra.
Internet är förbjudet.
Många interner väljer att plugga istället för att jobba (jobbkrav på anstalter).
Svårt att säga hur många blattar eftersom de oftast har egna avdelningar. Men troligen majoritet.
Ingen vill sitta i isolering, bara för aggressiva psykotiska knäppisar.
Inget vet vad den andre gjort man frågar inte enligt regel. Är fult och fel att fråga.
Tack, fortfarande många o-svarade frågar fast tack, hur kan dom TVINGA än att jobba? Vad händer om man vägrar?
Citera
2010-07-10, 14:10
  #729
Medlem
http://tonyolsson.blogspot.com/
Citera
2010-07-10, 23:32
  #730
Medlem
Grammaton-Clerics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Tack, fortfarande många o-svarade frågar fast tack, hur kan dom TVINGA än att jobba? Vad händer om man vägrar?

Nu vet jag inte exakt vad deras paragrafer o skit säger om arbetsvägran och disciplinära påföljder. Men du får inget betalt, du får inte köpa något i kiosken. Dom tar din tv.
Är du en allmänt jobbig jävel kan dom skicka dig till en disciplin avd istället.

Det är vad jag varit med om och/eller sett hända vid arbetsvägran.

Men det finns säkerligen flera andra exempel.
Citera
2010-07-11, 09:58
  #731
Medlem
Chessmans avatar


Intressant lina, har försökt traggla mig igenom det mesta......
Började själv min "karriär" på Långholmen tidigt 60-tal, delade cell med Olle Möller på KH som hade en sublim "hobby", lurade in småfåglar i cellen genom ett litet fönster som gick öppna, 15x10 cm,...de som gick i fällan vred han nacken av och käkade upp......jissis; Möller var en vuxen man då och mördare, jag var en "yngling"...borde ha blivit avskräkt av den upplevelsen, men tyvärr inte....Hade "klippkort" på Holmen, passerade Håga/Hall och blev Internerad på Norrköpingskåken vid Drags, träffade massort av "trevligt" folk typ: Harri M. Clarkan, Dalton Brothers, Svarten, Lasse Strömstedt samt "Myran" som då påbörjade vad som skulle bli den längsta tid någon svensk suttit i fängelse i ett sträck, ZARA LEANDER som dock inte var internerad, men väl där inne på rastgården och sjöng sina paradnummer för underhålla fångarna en söndag eftermiddag - snyggt jobbat!ng
Det har passerat massor av folk under åren, ingen nämnd och ingen glömd, men de flesta har EN sak gemensamt: DE FLESTA VAR "HEDERLIGA TJYVAR"...SPECIELLT MOT VARANDRA.....ända till den dag knarket gjorde sitt intåg på kåkarna, oftast genom plitarnas försorg - brännvin kunde du köpa av dem och jag minns på Hall då en plit mot betalning lät mig och en av Daltonbröderna sitta i samma cell några timmar, med en flaska brännvin mellan oss - ofta!!!!
Jag avslutade "kariären" 1999, men är fortfarande väl informerad om vad som försiggår numera ute på kåkarna........och den storyn kommer efter vart berättas i ytterligare en bok från en "tjyvjävul" som varit med om det mesta, sett det mesta och hört det mesta.....80% friserade stories typ; alla millionerna nedgrävda på Skogskyrkogården.......MEN resterande 20 %; det intressanta och skandalösa, kommer i bokform efter vart.......
Ha en bra sommar alla -
Citera
2010-07-11, 12:54
  #732
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Jag har 3 frågor

Fråga 1:

Jag vet inte riktigt hur det går till i fängelse kanske dåligt exempel fast ni förstår nog vad jag menar med exemplet.

Exempel: Sverige är med i Fotbolls VM final fast matchen sänds på en konstig tid eftersom VM 'hostas' i ett land med annan tidzon och 'vakterna' kan inte låta 'oss' see matchen, om man skulle typ snacka med en av vakterna och säger att man skickar över 10,000 spänn om dom låter oss titta, skulle man bli som en 'legend' då? (Om man har mycket pengar så klart)

Tänker på Shawshank Redemption när snubben fixa ett par öl till grabbarna

Fråga 2:

Om man blir dömd för Grovt Narkotika brott, hur länge sitter man och vart? Har för mig att det blir 10-12 år vilket blir 5-6. Om man bara t-ex importerar droger eller köper/säljer UTAN att ha kopplingar med våld, mord utpressning. Inte sitter man på Kumla och liknande för det?

Fråga 3: (Som blev mer än 1 fråga)
  • Hur ser det ut i sin 'cell'?
  • Har man sitt eget rum med hyllor som man kan ha böcker, bilder? Har man en egen toa? Städar man sin egen toa?
  • Har man tv i sitt rum?
  • Vilka kanaler har man? Har man dvd?
  • Har man konsoler?
  • Om man har pengar, kan man fixa bättre saker åt sig själv? t.ex jag köper en 50'' plasma som ersätter den gamla 32'' tjock tv?
  • Hur ofta duschar man?
  • Duschar man tillsammans?
  • Vilka kläder har man på sig?
  • FÅR man ha sex med varandra, alltså två bögar som frivilligt har sex med varandra?
  • Ser folk 'ner' på bögar?
  • Om man inte har tjej och inte känner någon, hur får man tjejer att besöka 1 gång i månaden?
  • Hur är maten?
  • Hälsoexperter säger att man ska äta 5 frukter/grönsaker om dagen, har man möjlighet till det?
  • Har man tillgång till internet?
  • Hur ofta 'planerar' folk saker, om man t.ex ska råna en bank, skulle alla vilja hänga med på det?
  • Hur bekväma är sängarna?
  • Vilka ut bildningar finns det? Kan man t.ex plugga avancerad juridik/ekonomi om man är smart nog?
  • Finns det invandrare som inte är blattar, t.ex amerikaner, britter?
  • Känner man sig säker?
  • Är majoriteten knäppa? (Alla blev ju tagna)
  • Finns det riktigt smarta människor där?
  • Hur är frivillig isolering, antar att man inte sitter i ett murkt rum 24/7, har man tv, böcker, får man gå ut?
  • Vet alla vad alla har gjort?
  • Hur är det när man först kommer in, blir man en outsider som måste jobba för att komma in i kretsarna eller är alla vänliga och snackar med en? (Tänker på den utländska nya killen i skolan som

Bara för jag e så jävla uttråkad ska jag svara..

Fråga 1: Jag vet inte hur jag ska svara på denna riktigt. Eftersom vi ju har TV i cellen så faller ju det där med att det skulle gå på en konstig tid. Iofs om det gick under dagen när folk har arbetsplikt.. Men frågan i grunden var väl om andra fångar uppskattar att man gör saker för kollektivet. Och ja, självklart är det väl så. Alla sitter ju i samma båt och uppskattar varenda liten positiv sak.

Fråga 2:Grovt N brott 2-10 år. Du sitter 2/3 av tiden. Vilken sorts anstalt du hamnar på beror på din säkerhetsbedömning. Och jo, de flesta på kumlaanstalten är dömda för just grovt narkotikabrott. Det är den stora majoriteten. Skulle säga runt 75% när jag satt där. Minst 2/3 iaf.

Fråga 3: Cellen ser olika ut var du sitter, alla anstalter är inte samma.
Du har egna hyllor, en del anstalter har toa på rummet. Har du toa på rummet städar du den själv. Annars gör avd städaren det.
Du har TV på rummet. DVD finns på några anstalter. Du har de vanligaste kabelkanalerna. Skiljer sej lite fårn anstalt till anstalt.
Konsoler är tillåtet. Fast inte de nyaste. Man ska ju inte ha det för bra därinne :P
Du duschar så ofta du vill. En del anstalter har gemensamma duschar. Men då finns oftast nån dusch som är enskild oxo.
Du får inte skaffa en bättre TV. Den som finns där är den du får ha. Storleken varierar ganska mycket. Från typ 14" till 26" skulle jag tro.
Man har anstaltens kläder på sig. KVV munderingen.
Om man får ha sex vet jag inte, den frågan har aldrig kommit upp.
Ja folk ser ner på bögar. Du kan väl jämföra kåken med vilken mansdominerad arbetsplats som helst. Där brukar inte bögar vara så populära.
Hur du får en tjej att besöka 1 gång i månaden om du inte känner nån? Tjaa.. betala nån hora?
Maten är okey. Skiljer sig från anstalt till anstalt. Maten är oftast bäst på de ställen som har självhushållning.
5 frukter om dagen får du inte av anstalten. Du får kanske 1 om du har tur. Men däremot så har du ju tillgång att köpa frukt i kiosken.
Ingen internet.
Alla skulle långt ifrån vilja hänga med på att råna en bank. De flesta vill nog bara göra sina straff o komma hem. Men du skulle säkert hitta nån som var med på de om du hade en bra plan.
Sängarna är väl okey.
Vilka möjligheter du har att studera skiljer sig åt mellan anstalter. Oftast har de anstalter med långtidsdömda bäst möjligheter att studera.
Det är ytterst få utlänningar som inte är blattar.
Hur säker du känner dig beror på hur du själv är som person. Om du sköter dig själv och inte går o blandar dej i massa knarkaffärer o skit så kan du nog känna dej ganska säker. Har aldrig känt mej otrygg på någon anstalt. Men jag är en ganska relaxed person.
Majoriteten är inte knäppa. Utan för de mesta helt vanliga människor som hamnat lite snett.
Klart det finns riktigt smarta människor där. Jag satt ju där.
Frivillig isolering dvs p18 ser ut som din vanliga cell. bara att det är på en speciell avd. Du får ha TV, böcker etc. Eller jag antar det iaf, aldrig suttit på p18. bara på.. ehh... vafan heter de nu.. p20? När anstalten isolerar dej.. var ett tag sen jag satt.
Alla vet vad alla gjort... Det är väl den första frågan man får som ny på¨avd va man sitter för o hur lång tid man har. Sen om det som personen sagt stämmer vet man ju inte alltid.
Ja självklart tar det lite tid innan du kommer in i gänget som ny på avd. Men så är det ju på alla arbetsplatser eller andra ställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in