2018-05-07, 21:15
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Ja kanske det. Men att förklara medvetandet vore ingen liten grej för vetenskapen (och nu underdriver jag), det skulle ändra allt, både i vetenskapen och i samhället. Det vore ett paradigmskifte på steroider.
Jag tror ju som sagt att det inte ens går att förklara medvetandet vetenskapligt, givet de problem jag presenterat.

Men, men
Citera
2018-05-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Absolut, men det händer även att individer som har andliga upplevelser får bråttom att förankra dem i ett system, vilket vanligtvis blir (närmast tillgängliga) religion.
Visst(väldigt typiskt för NDU fall, i synnerhet amerikaner ) dock i mitt fall lärde jag mig sent vad olika religioner ansåg om återfödsel eller reinkarnation(det råder t.ex. konstanta debatter bland buddhistmunkar vad exakt det är som reinkarneras om man går in på det tekniska). Det handlar om personliga erfarenheter i mitt fall och inte någon annans synpunkter eller läror i första hand, det jag kan säga om saken är att det finns betydligt mer att säga än vad religion ämnad för massorna idag vågat sig på fast förmodligen är det klokast att låta bli tills dess att folk själva anstränger sig för nå insikt.
Citera
2018-05-07, 21:42
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag tror ju som sagt att det inte ens går att förklara medvetandet vetenskapligt, givet de problem jag presenterat.

Men, men
Jag blir förvirrad angående din inställning till vetenskapen.

Lite fler citat:

"The truth is that you already are what you are seeking. You are looking for God with his eyes. I suggest you ask, "What's ultimately behind this set of eyes?" Turn around to see what is looking."
(Obs. ordet God är inte menat på ett religiöst sätt.)
- Adyashanti

"To awaken within the dream is our purpose now. When we are awake within the dream, the ego-created earth-drama comes to an end and a more benign and wonderous dream arises.”
— Eckhart Tolle

"Spiritual Awakening is awakening from the dream of thought.”
— Eckhart Tolle

"What if there was no such thing as a true thought?"
- Adyashanti
Citera
2018-05-08, 00:32
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Ni som väljer att betrakta er världbild utifrån antagandet att ni är ensamma i världen;

Anser ni att ett medvetande kan skapas av någonting i detta universum? Om inte, varför inte?
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-05-08 kl. 00:36.
Citera
2018-05-08, 00:36
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Ni som väljer att betrakta er världbild utifrån antagandet att ni är ensamma i världen eller att allt är en illusion;

Anser ni att ett medvetande kan skapas av någonting i detta universum? Om inte, varför inte?
Medvetande är. (Man säger "Consciousness is" på engelska, vet inte om det blir bra när man översätter.)
Helt enkelt.
Det kan inte skapas eller förstöras. Det bara finns. Ett medvetande. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas.
Universum är medvetande. Det är inte något som skapas inne i universum.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-05-08 kl. 00:38.
Citera
2018-05-08, 00:41
Medlem
Citat:
Medvetande är.
Helt enkelt.
Det kan inte skapas eller förstöras. Det bara finns. Ett medvetande. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas.
Absolut, det tror jag med. Det har länge varit min slutsats.

Jag tror det även om stenar.

Men det var inte riktigt det jag undrade. Kan man skapa ett medvetande?

Edit: Okej. Du lade till en edit där du förklarade att du inte tror att man kan skapa ett medvetande. Varför skulle inte det gå?

Tror du att det en gräns för vad information representera? Om ja, blir det inte motsägelsefull att du sitter på all information du upplever?
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-05-08 kl. 00:46.
Citera
2018-05-08, 00:45
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Edit: Okej. Du lade till en edit där du förklarade att du inte tror att man kan skapa ett medvetande. Varför?
För att det redan finns. Man kan inte skapa något som redan finns. Det finns bara ett, det går inte att skapa fler.
En människa eller annan levande varelse som föds kopplas upp till det enda medvetandet.
Och sen suger hen åt sig en personlig identitet/ego och allt möjligt skit från omvärlden och så är hela karusellen igång.
Citera
2018-05-08, 00:50
Medlem
Citat:
För att det redan finns. Man kan inte skapa något som redan finns. Det finns bara ett, det går inte att skapa fler.
En människa eller annan levande varelse som föds kopplas upp till det enda medvetandet.
Och sen suger hen åt sig en personlig identitet/ego och allt möjligt skit från omvärlden och så är hela karusellen igång.
Se gärna min edit om information.

Du påstår i grunden att det finns information som inte är information?

Att någon del av medvetandet inte är någonting alls, att det inte finns på något sätt möjligt.

Ditt resonemang känns motsägelsefullt.

Hade det varit som du hävdade så hade information om vad du hävdar existerat, och således i teorin kunnat representeras. Det faktumet är inte beroende av huruvida det alltid funnits eller ej
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-05-08 kl. 00:55.
Citera
2018-05-08, 01:02
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Tror du att det en gräns för vad information representera? Om ja, blir det inte motsägelsefull att du sitter på all information du upplever?
Jag förstår nog inte frågan riktigt.
Men.. Det finns få eller inga gränser i evigheten och oändligheten.
Citat:
Se gärna min edit om information.

Du påstår i grunden att det finns information som inte är information?

Att någon del av medvetandet inte är någonting alls, att det inte finns på något sätt möjligt.

Ditt resonemang känns motsägelsefullt.

Hade det varit som du hävdade så hade information om vad du hävdar existerat, och således i teorin kunnat representeras. Det faktumet är inte beroende av huruvida det alltid funnits eller ej

Ja, jag tror inte att medvetande innehåller information.
Medvetande observerar bara och är medvetet.
Citera
2018-05-08, 01:06
Medlem
Skogismyras avatar
Det är svårt, i dagsläget omöjligt för vetenskapen att bevisa.
Och illusionen är stark. Så majoriteten tror på illusionen.
Citera
2018-05-08, 01:09
Medlem
Citat:
Jag förstår nog inte frågan riktigt.
Men.. Det finns få eller inga gränser i evigheten och oändligheten.

Ja, jag tror inte att medvetande innehåller information.
Medvetande observerar bara och är medvetet.
Om medvetandet inte innebär någon information så har det inga som helst egenskaper (annat än att inte vara).

Ser du hur det är både motsägelsefullt och bokstavligt talat intetsägande?

Din hypotes har ingen effekt eller betyder något vare sig den stämmer eller ej, ens i teorin (faktum är att idén är samma sak som att den inte stämmer). Då finns det ju ingen som helst anledning att tro på den. Det är som om att du inte hade påstått något alls
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-05-08 kl. 01:20.
Citera
2018-05-08, 01:21
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Om medvetandet inte innebär någon information så har det inga som helst egenskaper (annat än att inte vara).

Ser du hur det är både motsägelsefullt och bokstavligt talat intetsägande?

Din hypotes har ingen effekt eller betyder något vare sig den stämmer eller ej, ens i teorin. Då finns det ju ingen som helst anledning att tro på den. Det är som om att du inte hade påstått något alls
Jag vill lägga till att medvetandet är samtidigt all information.

"There is, quite literally, nothing to understand.”
- Adyashanti

"In nothingness, there is everything, energy. The ending is a beginning."
- Jiddu Krishnamurti
Senast redigerad av Skogismyra 2018-05-08 kl. 01:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in