Citat:
Ursprungligen postat av
Psilosopher
Nej, om man betraktar den vetenskapliga metoden i sig är den allt annat än en fälla. Vetenskapen utvecklas ständigt, bevisas något vara fel hamnar det i sopkorgen. Finns inga eviga sanningar i vetenskapen.
Men nu rör vi oss från ämnet.
Dagens vetenskap borde jag ha sagt.
Det krävs som sagt ett Paradigmskifte för dagens vetenskap
"Make no mistake about it – enlightenment is a destructive process. It has nothing to do with becoming better or being happier. Enlightenment is the crumbling away of untruth. It’s seeing through the facade of pretense. It’s the complete eradication of everything we imagined to be true."
– Adyashanti
“The attainment of enlightenment from ego’s point of view is extreme death.”
— Chögyam Trungpa
“There is no fundamental difference between the preparation for death and the practice of dying, and spiritual practice leading to enlightenment.”
- Stanislav Grof
"Enlightenment for a wave is the moment the wave realizes it is water. At that moment, all fear of death disappears."
- Nhat Hanh
"Death is a stripping away of all that is not you. The secret of life is to die before you die --- and find that there is no death."
- Eckhart Tolle
Citat:
Ursprungligen postat av
Skogismyra
Frågan är om man måste dö helt från denna värld för att veta sanningen/komma närmare sanningen.
Jag tar nog tillbaka det där som jag skrev.
För jag tror att vi redan är "döda" (döden existerar inte), det finns inget på andra sidan så att säga.
Upplysning leder bara till
egots död.