2018-05-07, 20:11
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Absolut, men det händer även att individer som har andliga upplevelser får bråttom att förankra dem i ett system, vilket vanligtvis blir (närmast tillgängliga) religion.
Och det är vad som hände dig.
Försök inte att förankra dem, bara låt det vara. Försök inte ens att inte försöka..

I ditt fall var den närmaste religionen materialism/tänkande och allt det där.
Citera
2018-05-07, 20:17
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Det låter som att "du" har haft en spirituell upplevelse, men sen tog egot/lilla jaget/tänkandet över igen och du föll återigen i sömn.
Ganska ovanligt att man kan göra så tvära kast mellan "uppvaknande" och "falla i sömn" igen.
Du borde gå tillbaka till det där som du upplevde, och stanna kvar i de trakterna istället för att falla tillbaka in i tankarnas värld och grepp.
Tvärt om: Jag håller mig flytande/svävande just för att undvika fällorna som utgörs av diverse andliga, metafysiska eller religiösa system.

Samt att jag är noga med vad jag kan/inte kan argumentera för. Min upplevelse är privat, och förblir vad den är. Men det är klart att jag jämför med andras upplevelser och söker beröringspunkter. Jag är inte omänsklig.

Vidare har jag mött nog av "upplysta" människor för att inte vilja bli en själv.
Citera
2018-05-07, 20:20
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Det låter som att "du" har haft en spirituell upplevelse, men sen tog egot/lilla jaget/tänkandet över igen och du föll återigen i sömn.
Ganska ovanligt att man kan göra så tvära kast mellan "uppvaknande" och "falla i sömn" igen.
Du borde gå tillbaka till det där som du upplevde, och stanna kvar i de trakterna istället för att falla tillbaka in i tankarnas värld och grepp.
Vidare, att egot återinstallerar sig självt är nödvändigt om man vill klara av att gå och köpa bananer, skriva på flashback och annat vardagligt Överlevnad, typ.
Senast redigerad av Psilosopher 2018-05-07 kl. 20:27.
Citera
2018-05-07, 20:23
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Har du aldrig tänkt på att om man lever i magi, och om man själv är magi, så upplever man inte att det är magiskt eftersom det har normaliserats och är standarden?
Ungefär som att tomt vakuum innehåller enorma mängder energi men det är omöjligt att utvinna energin eftersom allt är inuti samma energi.

Det handlar om kontraster.

Man kan försöka skapa en kontrast på detta sätt: Tänk på att du föddes ur icke existens (Ni tror ju inte att ni existerade innan födseln). Är det inte magiskt ändå?

Jag utgår i allt jag skriver här från ett vetenskapligt synsätt.
Citera
2018-05-07, 20:29
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Tvärt om: Jag håller mig flytande/svävande just för att undvika fällorna som utgörs av diverse andliga, metafysiska eller religiösa system.

Samt att jag är noga med vad jag kan/inte kan argumentera för. Min upplevelse är privat, och förblir vad den är. Men det är klart att jag jämför med andras upplevelser och söker beröringspunkter. Jag är inte omänsklig.

Vidare har jag mött nog av "upplysta" människor för att inte vilja bli en själv.
Men du vet väl att vetenskapen är också en fälla?

Alla som säger sig vara upplysta är inte upplysta, men vissa är ju det på riktigt, i alla fall så nära som man kan bli upplyst i denna värld.
Citat:
Vidare, att egot återinstallerar sig självt är nödvängigt om man vill klara av att gå och köpa bananer, skriva på flashback och annat vardagligt Överlevnad, typ.
Det är sant.
Frågan är om man måste dö helt från denna värld för att veta sanningen/komma närmare sanningen.
Citera
2018-05-07, 20:32
Medlem
SektenAnderssons avatar
magi och teologi är helt olika saker
Citera
2018-05-07, 20:39
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Nej, om man betraktar den vetenskapliga metoden i sig är den allt annat än en fälla. Vetenskapen utvecklas ständigt, bevisas något vara fel hamnar det i sopkorgen. Finns inga eviga sanningar i vetenskapen.

Men nu rör vi oss från ämnet.
Citera
2018-05-07, 20:50
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Nej, om man betraktar den vetenskapliga metoden i sig är den allt annat än en fälla. Vetenskapen utvecklas ständigt, bevisas något vara fel hamnar det i sopkorgen. Finns inga eviga sanningar i vetenskapen.

Men nu rör vi oss från ämnet.
Dagens vetenskap borde jag ha sagt.
Det krävs som sagt ett Paradigmskifte för dagens vetenskap

"Make no mistake about it – enlightenment is a destructive process. It has nothing to do with becoming better or being happier. Enlightenment is the crumbling away of untruth. It’s seeing through the facade of pretense. It’s the complete eradication of everything we imagined to be true."
– Adyashanti

“The attainment of enlightenment from ego’s point of view is extreme death.”
— Chögyam Trungpa

“There is no fundamental difference between the preparation for death and the practice of dying, and spiritual practice leading to enlightenment.”
- Stanislav Grof

"Enlightenment for a wave is the moment the wave realizes it is water. At that moment, all fear of death disappears."
- Nhat Hanh

"Death is a stripping away of all that is not you. The secret of life is to die before you die --- and find that there is no death."
- Eckhart Tolle

Citat:
Frågan är om man måste dö helt från denna värld för att veta sanningen/komma närmare sanningen.
Jag tar nog tillbaka det där som jag skrev.
För jag tror att vi redan är "döda" (döden existerar inte), det finns inget på andra sidan så att säga.
Upplysning leder bara till egots död.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-05-07 kl. 20:57.
Citera
2018-05-07, 20:52
Medlem
hitmanneds avatar
Citat:

Alla som säger sig vara upplysta är inte upplysta, men vissa är ju det på riktigt, i alla fall så nära som man kan bli upplyst i denna värld.

Det är sant.

Tror nog man måste dö tyvärr, aldrig hört om ngn som blivit totalt "upplyst"

Så fötterna ner på jorden och spela levande charader nu och ha så kul som möjligt tills du är redo för sanningens ögonblick
Citera
2018-05-07, 20:53
Medlem
Citat:
Så fint och bra skrivet, visa ord, jag håller med i varje ord.
Jag ser att du har kommit långt i din resa.
Är upplysning något som "du" siktar mot så att säga? Eller är "du" där redan? Om man får fråga.
Tack för komplimangen, det jag kan skriva utan att ''förhärliga'' mig själv är att jag mycket tidigt i livet hade ett brinnande begär efter att söka kunskap samt även tidiga minnen som inte stämde med nuvarande existensen(långt senare kunde jag verifiera ett ställe rent fysiskt på plats som stämde med ett specifikt minne och det var något av ett högst besynnerligt ögonblick i mitt liv) och att jag idag kommit en bit på vägen. Utöver det ser jag(inget personligt) lite mening med prata om mina insikter i livet förutom förstås om någon behöver hjälp med att förstå sina(d.v.s om min egen erfarenhet kan vara till nytta för personen)
Citera
2018-05-07, 20:58
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Dagens vetenskap borde jag ha sagt.
Det krävs som sagt ett Paradigmskifte för dagens vetenskap
Du vantolkar "vetenskap". Klart det dyker upp vanarter emellanåt, men metoden är sund. Däremot finns där många som har en övertro på vetenskap. Det är problematiskt. TS t.ex. som grundlöst utgår ifrån att vetenskapen förklarat eller är på god väg att förklara medvetandet.
Citera
2018-05-07, 21:11
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Du vantolkar "vetenskap". Klart det dyker upp vanarter emellanåt, men metoden är sund. Däremot finns där många som har en övertro på vetenskap. Det är problematiskt. TS t.ex. som grundlöst utgår ifrån att vetenskapen förklarat eller är på god väg att förklara medvetandet.
Ja kanske det. Men att förklara medvetandet vore ingen liten grej för vetenskapen (och nu underdriver jag), det skulle ändra allt, både i vetenskapen och i samhället/mänskligheten. Det vore ett paradigmskifte på steroider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in