2018-05-07, 07:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag har inte bara en utan två, livsfarliga gasbehållare i min husbil. Full med explosiv gas som kan ödelägga hela husbilen i en grisblink.
Ändå är det tillåtet och jag sover gott om nätterna. I husbilen.

Du har statistiken emot dig. Många olyckor med läckande gas i husvagnar.
Citera
2018-05-07, 08:00
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Skillnaden är den aktiva tempkontrollen.
Under laddning av batteriet kyls det ner med hjälp av ACen som kyler vätskan som cirkulerar i batteriet. Är batteriet kallt värms det först upp med ett värmeelement som värmer vätskan innan laddningen startar.

Om vi jämför med en bil som inte har aktiv tempkontroll t.ex Nissan Leaf så åldras deras batterier ner till 70% på några få år. Detta hände med de första modellerna.

På 2018 modellen av Leaf med 40 kWh batteri så blir batteriet så varmt, cirka 40C, efter 2 snabbladdningar på raken att laddningen dras ner till hälften vid den tredje laddningen. Detta görs för att skydda batteriet från degradering. Så istället för att aktivt kyla ner batteriet och fortsätta snabbladdningen med full styrka så dras laddningen ner.

En annan orsak till degradering är att om man laddar batteriet till 100% och det står fulladdat länge så degraderas batteriet snabbare.

En tesla ägare känner till det och använder bara området mellan 10% - 80 % laddning. Max värdet kan ställas in och visas på grafiken. På någon annan bil kan man inte ladda mer än 94% utan att starta om laddningen vilket man ska undvika.
Ett annat sätt skulle kunna vara att man har dolt en del av kapaciteten genom att en laddning till 100% egentligen bara laddar 90%.

Tempkontrollen finns ju inte på en mobiltelefon och inget skydd för 100% laddning.

De flesta laddar sina mobiler till 100% varje dag vilket ju inte är bra. Det skulle ju tillverkarna kunna fixa för att öka livslängden men kunderna vill ju ha max stand-by tid.

Jag laddar numera inte min Lenovo P2 5100 mWh med laddaren utan har med mig en mindre power pack och laddar från den när det är cirka 20 - 40% kvar. P.g.a att batteriet är så stort behöver jag inte ladda fullt någonsin.

Testad celler verkar vara väldigt lika varandra jämfört med andra batterier, i programmet du länkade till som håller på typ tre timmar, där de plockat isär en Tesla typ 3, så skulle det bara några milliampere mellan cellerna, och de var kopplade på ett sådant sätt att hela batteri pack ett inte dog om en cell pajade, de var typ både seriekopplade och parallellkopplade...

Om det var BMW i3 som var gjord så varje cell kunde bytas individuellt?

Har laddat ner några till av deras program om elbilar...

Enligt snubben i programmet vägde karossen 90 kg för mycket, troligen i onödan. Och Musk hade en massa robotar i fabriken i onödan...

Tyvärr uppfattade jag inte allt de sa, inte van att lyssna på tekniska diskussioner på engelska...

Undrar vad Kona elbil kommer att kosta med 200 hästar? De hade ju tempraturövervakning på batterierna, men har de även kylning och värmningen av batterierna?
Citera
2018-05-07, 09:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Hur ofta exploderar husvagnar?

I husvagnar är det ägare eller brukare som kopplar med kopplingar som är isärtagbara med gummislang som torkar och packningar som skadas, det kan du inte likställa med ett fast professionellt monterat system, ska du likställa ett sånt system så får du titta på dagens gasbilar.
Citera
2018-05-07, 11:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Testad celler verkar vara väldigt lika varandra jämfört med andra batterier, i programmet du länkade till som håller på typ tre timmar, där de plockat isär en Tesla typ 3, så skulle det bara några milliampere mellan cellerna, och de var kopplade på ett sådant sätt att hela batteri pack ett inte dog om en cell pajade, de var typ både seriekopplade och parallellkopplade...

Om det var BMW i3 som var gjord så varje cell kunde bytas individuellt?

Har laddat ner några till av deras program om elbilar...

Enligt snubben i programmet vägde karossen 90 kg för mycket, troligen i onödan. Och Musk hade en massa robotar i fabriken i onödan...

Tyvärr uppfattade jag inte allt de sa, inte van att lyssna på tekniska diskussioner på engelska...

Undrar vad Kona elbil kommer att kosta med 200 hästar? De hade ju tempraturövervakning på batterierna, men har de även kylning och värmningen av batterierna?

Temperaturövervakning är ju detsamma som "kylning och värmningen av batterierna". Blir de för varma kyls de och blir de för kalla värms de.

Det skiljer mellan aktiv och passiv kontroll. Leaf har passiv kylning d.v.s. de gör inget alls utan förlitar sig på luftdraget och minskar laddströmmen istället.

Nej, priset är inte satt än.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-07 kl. 11:45.
Citera
2018-05-07, 11:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hur ofta exploderar husvagnar?

I husvagnar är det ägare eller brukare som kopplar med kopplingar som är isärtagbara med gummislang som torkar och packningar som skadas, det kan du inte likställa med ett fast professionellt monterat system, ska du likställa ett sånt system så får du titta på dagens gasbilar.

Exploderar och exploderar, Luftskeppet Hindenburg brann upp 6 maj 1937. Den kan ju ni vätgassförgiftade fira. Gör en brasa vetja.
Citera
2018-05-07, 11:59
Medlem
Jofs avatar
Elbil kör jag bara på golfbanan. Det räcker.
Citera
2018-05-07, 22:39
Medlem
zoombos avatar
Citat:

Ja, folk dör som flugor i såna olyckor. Värre än digerdöden. Minst hälften av landets 370000 husbilar och husvagnar exploderar varje år.
Citera
2018-05-08, 09:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ja, folk dör som flugor i såna olyckor. Värre än digerdöden. Minst hälften av landets 370000 husbilar och husvagnar exploderar varje år.

Citat:
Exploderar och exploderar, Luftskeppet Hindenburg brann upp 6 maj 1937. Den kan ju ni vätgassförgiftade fira. Gör en brasa vetja.
Ska jag tolka det som att du saknar argument mot tryckbehållare med brandfarlig gas?
Citera
2018-05-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ja, jag tror fullt och fast att detta kommer att bli framtidens melodi och självklart kommer allt att standardiseras och bli lagtvingande för att det ska fungera. Inte bara per världsdel utan över hela världen, det finns liksom inte utrymme för tillverkarna att hitta på egna standarder.
Jag skulle kunna tänka mig en halvrobotiserad lösning där hela packen byts underifrån; man kör in sin bil i en slags fålla och sen sköts hela bytet av en robot på någon eller några minuter. Vad som sen finns i själva cellen och hur energin genereras kommer att förändras med tiden så vi kommer nog att få leva med att det kommer att finnas flera olika typer att välja på efter några år.

Och VARFÖR skulle man göra så? Det tar inte så lång tid att ladda och man gör det inte tillräckligt ofta för att det här med batteribyten ska vara aktuellt. Tesla var dock faktiskt inne på den idén för många år sen men det var helt enkelt för krångligt.

Här kan ni läsa mer om Teslas battery swap program: https://www.teslarati.com/tesla-shuts-down-battery-swap-program-for-superchargers/
Citera
2018-05-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Liknande behållare har dom flesta redan i sin bostad om än i mindre storlek, många sprayflaskor bla hårspray har butan/propan som drivgas sen har vi redan bilar med gastankar som inte exploderar till höger o vänster

Det är stor skillnad på vätgas och andra gaser.

Vätgas är extremt flyktigt och kan till och med slinka ut genom metalltankar. Gasen måste också trycksättas nåt extremt. Runt 700 bar. Det gäller även tankarna på vätgasstationerna. Blir inte helt lätt med infrastrukturen. Så fort några bilar har fyllt på vätgas så sjunker trycket på macken och det blir snart väldigt långsamt. Gäller att man hela tiden fyller på med ny gas från tankbilar eller på nåt sätt håller trycket uppe ändå. Finns kanske nån smart lösning, vad vet jag.

Jag föredrar dock batteribilar för jag har eluttag hemma, men ingen vätgastank.
Citera
2018-05-08, 17:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det är stor skillnad på vätgas och andra gaser.
Finns viljan kan problemen lösas och väte måste nödvändigtvis inte trycksättas, bmw har en prototypbil som tankas med flytande väte och det funkar utmärkt för en bil som används relativt regelbundet, några år sen jag läste artikeln men har för mig det tog 11 dagar stillestånd innan allt väte hade kokat bort.

Citat:
Så fort några bilar har fyllt på vätgas så sjunker trycket på macken och det blir snart väldigt långsamt. Gäller att man hela tiden fyller på med ny gas från tankbilar eller på nåt sätt håller trycket uppe ändå. Finns kanske nån smart lösning, vad vet jag.
Det problemet finns även med dagens gasbilar.
Citera
2018-05-08, 22:24
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Och VARFÖR skulle man göra så? Det tar inte så lång tid att ladda och man gör det inte tillräckligt ofta för att det här med batteribyten ska vara aktuellt. Tesla var dock faktiskt inne på den idén för många år sen men det var helt enkelt för krångligt.

Här kan ni läsa mer om Teslas battery swap program: https://www.teslarati.com/tesla-shuts-down-battery-swap-program-for-superchargers/

Om du hade läst mitt tidigare inlägg så fattade du varför: att försöka trycka in energi i formen av elektrisk ström (laddkabel) för att ge ett fordon med ackumulatorer kraft för 80 mils körning skulle kräva ett helt ställverk och kablar grova som underarmen för att det ens skulle vara möjligt - om du inte vill stå där i flera timmar. Ett färdigladdad bränslecell kan man däremot byta på samma tid som det tar att tanka en bil idag så vi kommer att få se nåt sånt i nästa generation bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in