Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Skillnaden är den aktiva tempkontrollen.
Under laddning av batteriet kyls det ner med hjälp av ACen som kyler vätskan som cirkulerar i batteriet. Är batteriet kallt värms det först upp med ett värmeelement som värmer vätskan innan laddningen startar.
Om vi jämför med en bil som inte har aktiv tempkontroll t.ex Nissan Leaf så åldras deras batterier ner till 70% på några få år. Detta hände med de första modellerna.
På 2018 modellen av Leaf med 40 kWh batteri så blir batteriet så varmt, cirka 40C, efter 2 snabbladdningar på raken att laddningen dras ner till hälften vid den tredje laddningen. Detta görs för att skydda batteriet från degradering. Så istället för att aktivt kyla ner batteriet och fortsätta snabbladdningen med full styrka så dras laddningen ner.
En annan orsak till degradering är att om man laddar batteriet till 100% och det står fulladdat länge så degraderas batteriet snabbare.
En tesla ägare känner till det och använder bara området mellan 10% - 80 % laddning. Max värdet kan ställas in och visas på grafiken. På någon annan bil kan man inte ladda mer än 94% utan att starta om laddningen vilket man ska undvika.
Ett annat sätt skulle kunna vara att man har dolt en del av kapaciteten genom att en laddning till 100% egentligen bara laddar 90%.
Tempkontrollen finns ju inte på en mobiltelefon och inget skydd för 100% laddning.
De flesta laddar sina mobiler till 100% varje dag vilket ju inte är bra. Det skulle ju tillverkarna kunna fixa för att öka livslängden men kunderna vill ju ha max stand-by tid.
Jag laddar numera inte min Lenovo P2 5100 mWh med laddaren utan har med mig en mindre power pack och laddar från den när det är cirka 20 - 40% kvar. P.g.a att batteriet är så stort behöver jag inte ladda fullt någonsin.
Testad celler verkar vara väldigt lika varandra jämfört med andra batterier, i programmet du länkade till som håller på typ tre timmar, där de plockat isär en Tesla typ 3, så skulle det bara några milliampere mellan cellerna, och de var kopplade på ett sådant sätt att hela batteri pack ett inte dog om en cell pajade, de var typ både seriekopplade och parallellkopplade...
Om det var BMW i3 som var gjord så varje cell kunde bytas individuellt?
Har laddat ner några till av deras program om elbilar...
Enligt snubben i programmet vägde karossen 90 kg för mycket, troligen i onödan. Och Musk hade en massa robotar i fabriken i onödan...
Tyvärr uppfattade jag inte allt de sa, inte van att lyssna på tekniska diskussioner på engelska...
Undrar vad Kona elbil kommer att kosta med 200 hästar? De hade ju tempraturövervakning på batterierna, men har de även kylning och värmningen av batterierna?