2018-04-23, 19:32
Medlem
Frågan är väl om första standardversionen av ps5 kommer ha stöd för 4k HDR och i så fall vad priset blir, i så fall kanske det är bättre att vänta lite tills det blir vanligare och billigare med 4k tv osv.

personligen hoppas jag på 1440p 60 fps som standard i typ alla spel, men det gäller väl verkligen att pressa tekniken och veta hur man ska använda den med tanke på att en konsol oftast är billigare än bara ett high end grafikkort.
Citera
2018-04-24, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Vet inte riktigt men att "bara" lägga i mer kräm för att använda 4k så kan man lika gärna köpa en Pro.

En pro har jag redan.
PS5 kommer vara bättre än ps4pro.
Sen kommer den ju köra PS5 spel, vilket inte ps4pro lär klara av.

Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Frågan är väl om första standardversionen av ps5 kommer ha stöd för 4k HDR och i så fall vad priset blir, i så fall kanske det är bättre att vänta lite tills det blir vanligare och billigare med 4k tv osv.

personligen hoppas jag på 1440p 60 fps som standard i typ alla spel, men det gäller väl verkligen att pressa tekniken och veta hur man ska använda den med tanke på att en konsol oftast är billigare än bara ett high end grafikkort.

Det vore knasigt om PS5 inte är bättre än ps4pro, så garanterat finns stödet för 4k hdr redan där.
Naturligtvis klarar den av äldre tv apparater än 4k också.
Senast redigerad av lonian 2018-04-24 kl. 00:12.
Citera
2018-04-24, 21:21
Medlem
Vad tror ni att det kommer att kosta?
Citera
2018-04-25, 01:29
Medlem
Lakitus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junkyy1815
Vad tror ni att det kommer att kosta?

3500 kr. Det baserar jag på att PS4 PRO inte sålt speciellt bra jämfört med PS4 Slim. Det tyder på att genomsnittskonsumenten inte vill ge mer än 3000-3500 kr för en konsol.
Citera
2018-04-25, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakitu
3500 kr. Det baserar jag på att PS4 PRO inte sålt speciellt bra jämfört med PS4 Slim. Det tyder på att genomsnittskonsumenten inte vill ge mer än 3000-3500 kr för en konsol.
Det är ju inte så mycket
Citera
2018-04-27, 02:38
Medlem
PS4:ans release pris sattes på 3999kr när den släpptes. Den blev slutsåld fort och priserna höjdes till 4500 någonting. Men varför ps4 såldes så bra tror jag handlar lite om att folk längtat efter en ny konsol då ps3ans generation var väldigt lång. Skulle gissa på att PS5 inte får lika stor säljsuccé då vad jag hört så är folk allmänt nöjd med grafiken ur ps4:an. Men om det blir 2020 så är det ju 2 år kvar. Mycket kan hända på 2 år.
Citera
2018-05-06, 17:55
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Gemene konsument vill inte lägga mer än max 3500 kr för en tvspelskonsol. Ett fåtal är villiga att lägga mer. Det är detta pro-versionerna av PS4 och Xbox One handlar om.

Det blir också konstigt för att en PS5 måste i princip vara mer kapabel än en Xbox One X, annars kommer konsumenterna inte se det som en ny generation. Då måste Sony antingen vänta länge med att släppa den, tidigast 2020.

PS4 kostade ca 4000kr vid release och sålde som smör. Den var slutsåld överallt och var väldigt svår att få tag på, så folk är villiga att köpa för mer än 3500. Bästa vore om de släppte både PS5 och PS5 pro samtidigt så kan folk välja om de vill spendera 4000 eller typ 5500-6000 istället för att köpa 5an för att sen behöva uppgradera.
Citera
2018-05-06, 18:36
Medlem
Lakitus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
PS4 kostade ca 4000kr vid release och sålde som smör. Den var slutsåld överallt och var väldigt svår att få tag på, så folk är villiga att köpa för mer än 3500. Bästa vore om de släppte både PS5 och PS5 pro samtidigt så kan folk välja om de vill spendera 4000 eller typ 5500-6000 istället för att köpa 5an för att sen behöva uppgradera.

Day one sales ska inte förväxlas med mainstream success. 4000 kr för en tvspelskonsol är för mycket för gemene konsument. 3000 kr eller max 3500 kr är det pris som behövs. Enligt denna länken har PS4 ökat i försäljning varje år, i takt med att fler spel släppts och priset sjunkit; https://www.gamespot.com/forums/system-wars-314159282/sales-per-year-for-ps4-switch-and-xbox-one-33423602/

Din idé om att släppa PS5 PRO samtidigt är väldigt intressant och det skulle inte förvåna mig om så blir fallet. One-size-fits-all fungerar inte speciellt bra, ens på konsolmarknaden. Jag skulle dock ändå säga att det är osannolikt att standard PS5 blir svagare än Xbox One X eller dyrare än 3500 kr (första året kanske den kostar 4000 kr), och därför måste de nog vänta till 2020.
Citera
2018-05-06, 21:20
Medlem
Kbhmns avatar
Det har ju varit en del snack om att Sony och Microsoft vill gå ifrån regelbundna tydliga generationsväxlingar. Nintendo har ju 3DS under många och och var tvungna till att skynda ut switch med tanke på vilket misslyckade Wii U blev. Tror snarare att det blir PS4 PRO 2 den närmaste tiden och prissänkningar i det övriga sortimentet.

I och med att Microsoft har pratat om att man ska kunna spela sina Xbox-spel på datorn tror Sony måste fortsätta hårt med PS4 nu med bra releases. Gissar på PS5 2020.
Citera
2018-05-07, 00:26
Medlem
Tror det tar minst 3-4 år till innan den släpps, ser ingen anledning till varför den skulle släppas i snar framtid då playstation 4 upgraderingar precis kommit.
Citera
2018-05-07, 01:04
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCollegeUS
Tror det tar minst 3-4 år till innan den släpps, ser ingen anledning till varför den skulle släppas i snar framtid då playstation 4 upgraderingar precis kommit.
Allt handlar om att hänga med utvecklingen. Gamla PS4:an från 2013 är uråldig och PS4 Pro kom för snart 2 år sedan och var redan då lite utdaterad. I år kommer ray tracing att göra sin stora och efterlängtade debut, vilket möjliggör mer realistisk grafik och lär dominera E3-mässan. Sony kommer inte vilja halka efter här, så en PS5 kan redan komma i slutet av året. Faktum är att mycket pekar på det. AMD lanserar Navi senare i år, vilket ryktas vara vad som kommer sitta i PS5. Och stämmer ryktet så blir den ungefär dubbelt så kraftfull som One X.
Citera
2018-05-07, 17:45
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Day one sales ska inte förväxlas med mainstream success. 4000 kr för en tvspelskonsol är för mycket för gemene konsument. 3000 kr eller max 3500 kr är det pris som behövs. Enligt denna länken har PS4 ökat i försäljning varje år, i takt med att fler spel släppts och priset sjunkit; https://www.gamespot.com/forums/system-wars-314159282/sales-per-year-for-ps4-switch-and-xbox-one-33423602/

Din idé om att släppa PS5 PRO samtidigt är väldigt intressant och det skulle inte förvåna mig om så blir fallet. One-size-fits-all fungerar inte speciellt bra, ens på konsolmarknaden. Jag skulle dock ändå säga att det är osannolikt att standard PS5 blir svagare än Xbox One X eller dyrare än 3500 kr (första året kanske den kostar 4000 kr), och därför måste de nog vänta till 2020.

Håller inte riktigt med att 4000 är för mycket för konsumenterna eftersom att den som sagt sålde som smör så fort man kunde börja förhandsboka och även ett bra tag efter release. PS3an däremot kan jag hålla med om att den kostade för mycket för gemene konsument då den gick för 6000kr.

Vore otroligt dumt av Sony om PS5an inte har bättre specs än Xbox One X. Jag tror inte att det räcker med att den ens är liiite bättre, utan den måste vara klart bättre, annars kan det inte ens räknas som next gen och det skulle ta hus i helvete bland PS spelarbasen. Tror även att en stor del skulle hoppa över till Xbox-sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kbhmn
Det har ju varit en del snack om att Sony och Microsoft vill gå ifrån regelbundna tydliga generationsväxlingar. Nintendo har ju 3DS under många och och var tvungna till att skynda ut switch med tanke på vilket misslyckade Wii U blev. Tror snarare att det blir PS4 PRO 2 den närmaste tiden och prissänkningar i det övriga sortimentet.

I och med att Microsoft har pratat om att man ska kunna spela sina Xbox-spel på datorn tror Sony måste fortsätta hårt med PS4 nu med bra releases. Gissar på PS5 2020.

Bästa sättet att mjölka konsumenterna på pengar. De plockar ihop konsoler med ganska små uppgraderingar istället för att pumpa in ny teknik som skulle kosta mycket, mycket mer. Jag tror dock att det inte är en så bra idé eftersom det helt enkelt inte kommer finnas någon anledning att köpa en ny konsol gång på gång om man redan har köpt en. En PS4 Ultra Pro 2 kommer aldrig sälja lika bra som en next gen PS5.

Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Allt handlar om att hänga med utvecklingen. Gamla PS4:an från 2013 är uråldig och PS4 Pro kom för snart 2 år sedan och var redan då lite utdaterad. I år kommer ray tracing att göra sin stora och efterlängtade debut, vilket möjliggör mer realistisk grafik och lär dominera E3-mässan. Sony kommer inte vilja halka efter här, så en PS5 kan redan komma i slutet av året. Faktum är att mycket pekar på det. AMD lanserar Navi senare i år, vilket ryktas vara vad som kommer sitta i PS5. Och stämmer ryktet så blir den ungefär dubbelt så kraftfull som One X.

Sen har det även skrivits om att utvecklare har fått dev kits för PS5an. Release är närmare än vad vi tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in