2018-05-05, 22:08
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Äntligen Sherlock! Och därmed är ursprunget inte svenskt.

En unik förändring av en rätt vara svensk. Köttbullar med lingon och pressgurka må t.ex vara en svensk kombo. Men köttbullar har inte svenskt ursprung.
Vilket ursprung talar du om? Runda bollar av något slags kött eller bullar av nöt och fläskfärs, ägg, salt, vitpeppar, ströbröd, lök och gyllenbrunt stekt i smör och till kokt potatis, gräddsås, rårörda lingon och pressgurka?
Citera
2018-05-05, 22:17
Medlem
Ober-sturm-bahn-fuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Hur långt ifrån ämnet kan man hamna?

Nej, Samer är inte rasister. De är inavlade djurplågare som odlar renskav till frysdisken där hungriga svenska pensionärer får betala dubbelt för avskrapet. Först via skattesubvention till samerna för "renhållning"och sedan punga ut för benavskrapet till ockerpris. Har du någonsin sett en renfile i din lokala butik?

Varför gör du narr av Hitler?

Nja så lång från ämnet av falska nyheter och vad som är svenskt eller inte hamnade jag inte.
Det är snarare en "resonans" av huvudämnet. Gillar din analys av Samer. Mitt ex var delvis same och hon hade inte kunnat få ut ett skit av av samepengarna mm. Hon har ju inga renar, har man renar så tillhör man renskötaradeln. Min arbetskamrats fru som är same säger samma sak.. Inga renar..

Angående Hitler. Han skämde ut sig själv, han var kass på banjo..
Citera
2018-05-05, 22:18
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Äntligen Sherlock! Och därmed är ursprunget inte svenskt.

En unik förändring av en rätt vara svensk. Köttbullar med lingon och pressgurka må t.ex vara en svensk kombo. Men köttbullar har inte svenskt ursprung.
Så varifrån kommer köttbullar?
Om du är så säker på att dom inte är svenska så borde du veta varifrån dom kommer...
Citera
2018-05-05, 22:33
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vikingatiden var inte medeltid, 1700 tal var inte medeltid. Kärna smör gjordes långt före medeltiden. Andra kryddor och växter användes i matlagningen än idag.
Som sagt, dina kunskaper är obefintliga, vilket dina trollinlägg visar.

Men snälla ubergooglare.

Om du ska försöka framställa dig själv som kunnig eller beläst så är det lämpligt att vara säker på att man förstår det man talar om, innan man uttalar sig.

Vikingatiden i Sverige varade mellan ca år 750 - 1100 och vikingarna begav sig ut i Europa, där det rådde medeltid. Svensk medeltid anses börja först ca när vikingaresorna avslutade (eftersom nordbor alltid var "efter") varpå de matvanor man haft i det medeltida Europa under många hundra år till sist började sprida sig bland stugorna i det sedermera medeltida Sverige.

Att kärna smör har inte med att använda smör i matlagning att göra. Svenskar åt oftast bröd och smör. Eller gjorde grytor. Att steka köttbullar (eller annat) i smör kom senare. Nämligen efter att svensken (genom vikingarnas resor) lärt sig att det är gott att steka saker i fett också (eller snarare oljor från valnötter). Innan dess hade nästan all mat tillagats över öppen eld i Sverige, så som t.ex grillat kött, nämnda grytor eller olika frukter/grönsaker i smält smör.

Till en början åts flottstekt mat mest i borgarhem eller överklass men blev under svensk medeltid och framåt vanligare och vanligare i alla svenska hem.
Citera
2018-05-05, 22:48
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Vilket ursprung talar du om? Runda bollar av något slags kött eller bullar av nöt och fläskfärs, ägg, salt, vitpeppar, ströbröd, lök och gyllenbrunt stekt i smör och till kokt potatis, gräddsås, rårörda lingon och pressgurka?

Smörstekta runda bollar av kött med peppar, salt. Så kallade köttbullar. Tror ingen (med vett i behåll) tror att köttbullar med lingon är en turkisk kombo. Mig veterligen växer inte lingon i Turkiet. Alltså avses köttbullarna. Inte rätten.
Citera
2018-05-05, 22:55
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Så varifrån kommer köttbullar?
Om du är så säker på att dom inte är svenska så borde du veta varifrån dom kommer...

Ingen som riktigt vet verkar det som. De tidigaste kända förekomsterna av stekta/friterade köttbullar kommer från länderna utmed sidenvägen och tidiga recept hittas från Persien och Kina.
Citera
2018-05-05, 23:10
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Smörstekta runda bollar av kött med peppar, salt. Så kallade köttbullar. Tror ingen (med vett i behåll) tror att köttbullar med lingon är en turkisk kombo. Mig veterligen växer inte lingon i Turkiet. Alltså avses köttbullarna. Inte rätten.
Är det inte en rätt vi diskuterar? Om vi enbart menar en rund boll av kött så blir det ganska ointressant att diskutera. Varken du eller jag kan hävda att vi vet vem som först rullade kött till en boll.

Och om du menar en boll av valfritt kött så är den äldre än 95 år så du kan utesluta Turkiet.

Kineserna har tydligen tillagat bollar av kött i 3 000 år, men jag skulle inte kalla det köttbullar för den sakens skull.
Citera
2018-05-05, 23:21
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ingen som riktigt vet verkar det som. De tidigaste kända förekomsterna av stekta/friterade köttbullar kommer från länderna utmed sidenvägen och tidiga recept hittas från Persien och Kina.
Så om ingen riktigt vet varifrån, hur kan du då uttala dig så tvärsäkert att den inte är svensk?
Måste den vara stekt i smör, margarin eller olja som dagens för att kallas köttbullar?

Hela debatten är löjlig, maträtter och tillagning har förändrats och förfinats genom tid och första och i princip all vår beredning av kött som inte är kokt stammar från tiden innan den moderna människan.
Redan för ca 1,9 miljoner år sedan tillagade Homo Erectus kött över eld, även Homo heidelbergensis och neandertalarna tillagade kött så sannolikheten att någon av våra föregångare har säkerligen tryckt ihop en köttklump och skapat första köttbullen...att den senare utvecklats eller förfinats är en helt annan sak.

Den svenska köttbullen skiljer sig från liknande och är framtagen i Sverige...att turkarna har en liknande variant gör inte den svenska varianten mindre svensk även om kommunister, tokliberaler och svenskhatare vill göra gällande att så är fallet.
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vad-vara-forfader
Citera
2018-05-05, 23:25
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Är det inte en rätt vi diskuterar? Om vi enbart menar en rund boll av kött så blir det ganska ointressant att diskutera. Varken du eller jag kan hävda att vi vet vem som först rullade kött till en boll.

Och om du menar en boll av valfritt kött så är den äldre än 95 år så du kan utesluta Turkiet.

Kineserna har tydligen tillagat bollar av kött i 3 000 år, men jag skulle inte kalla det köttbullar för den sakens skull.

Rubrik: Köttbullar kommer från Turkiet.

TS text: ..."köttbullar inte är Svenskar, utan ifrån Turkiet"... "Svenska köttbullar är egentligen turkiska"

Sweden.se's text: "svenska köttbullar egentligen är baserade på ett recept som Karl XII tog med sig från Turkiet"

Ingenstans står det något om en rätt. Inte heller om lingon, pressgurka, brunsås eller potatis.

Däremot så nämns "köttbullar" ett antal gånger.

Så jag gissar att vi diskuterar just "köttbullarna". Alltså stekta köttbullar med vitpeppar, salt och ströbröd.

Men det hade varit kul att se det omtalade receptet.
Citera
2018-05-05, 23:28
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag förstår inte hur förbannat nedvärderande svensken är mot sig själv
Vad vill de?Systematiskt radera bort Sverige från kartan?
Folkmord? Systematiskt radera etniska svenskar som grupp.
Jävlar tjat om maträtter i Sverige.
Ja men du äter ju pizza....
Ja men köttbullar är inte svenska köttbullar....
Ja men du äter ju på Kinarestaurang....
Lingonsylt då...? Det blir väl snart klassat att komma från ett valfritt land, inte från Sverige.
Björken är Turkisk och granen från Kina etc.
Sjuka människor.
Svensken är inte svensk bli det snart.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-05-05 kl. 23:32.
Citera
2018-05-05, 23:38
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:

TS text: ..."köttbullar inte är Svenskar, utan ifrån Turkiet"... "Svenska köttbullar är egentligen turkiska"

Sweden.se's text: "svenska köttbullar egentligen är baserade på ett recept som Karl XII tog med sig från Turkiet"

Ingenstans står det något om en rätt. Inte heller om lingon, pressgurka, brunsås eller potatis.

Så jag gissar att vi diskuterar just "köttbullarna". Alltså stekta köttbullar med vitpeppar, salt och ströbröd.

Nationen Turkiet bildades 1923. En liten detalj i sig som gör att rubriken inte stämmer.

Jasså du har ingen aning om receptet men vet att påståendet är riktigt?

Jag diskuterar rätten köttbullar inte ingrediensen köttbulle, eller köttboll.
Citera
2018-05-05, 23:56
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:

Men dom turkiska köttbullarna eller köfte som dom egentligen heter innehåller färs på lamm eller nöt och kryddas med lök, vitlök, spiskummin, koriander och svartpeppar.
Dom är även större och mer avlånga så likheten med svenska köttbullar är att båda innehåller färs, ägg, ströbröd och lök.
Tycker du att detta är samma rätt som dom svenska köttbullarna?
Redan på 1600 talet fanns recept på svenska köttbullar, men då kallades den frikadell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in