Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-08, 21:36
  #433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Köttbullar, liksom köttfärs, är så pass enkla rätter att de helt sonika uppstått spontant i många olika kulturer, inkl. Sverige. Likaså började många kulturer salta mat spontant när de upptäckte de konserverande fördelarna.

Problemet förr i tiden i Sverige, liksom många andra länder, dels att kött för gemene man var exklusivt och dels så fanns det inte köttkvarnar (för att skapa bullar på enkelt sätt, lika bra att steka köttbitarna. Göra grytor . istället för att tokhacka med en kniv). Fast , visst för adeln så fanns väl alltid möjligheten (de hade väl ingen brist på tillgång av kött.

Har för mig att köttbullar som svensk husmanskost blir vanlig i samband med köttkvarnens intåg (och att vi fick det bättre materiellt sätt i Sverige, hade råd att köpa kött, annan typ av köttproduktion osv). Innan dess vet i tusan om bönderna i Sverige ens någon gång i sitt liv hade ätit köttbullar. Sverige var ju på den tid ett urfattigt land.

p.s några köttbullar här? :

https://www.youtube.com/watch?v=Ggh16fmbAkw
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-05-08 kl. 21:51.
Citera
2018-05-09, 23:21
  #434
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Allvarligt vad fan dillar du om egentligen? Problem att läsa?
Läser utmärkt väl, det är du som fabulerar.
Citera
2018-05-09, 23:28
  #435
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Läser utmärkt väl, det är du som fabulerar.

Kan du då läsa det absolut första inlägget till TS tråd en gång till och se min avatar, och min "handle".
Och sedan återigen försöka övertyga mig om det jag skrev samt kalla mig för klappträ osv.

Inse då samtidigt att det du försökt övertyga mig om är principiellt exakt samma åsikt som jag redan framfört...

Kolla sedan detta... https://www.youtube.com/watch?v=XNkjDuSVXiE

Denna är den enda jag kan tänka mig när jag ser din avatar...
Citera
2018-05-09, 23:38
  #436
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kan du då läsa det absolut första inlägget till TS tråd en gång till och se min avatar, och min "handle".
Och sedan återigen försöka övertyga mig om det jag skrev samt kalla mig för klappträ osv.

Inse då samtidigt att det du försökt övertyga mig om är principiellt exakt samma åsikt som jag redan framfört...

Kolla sedan detta... https://www.youtube.com/watch?v=XNkjDuSVXiE

Denna är den enda jag kan tänka mig när jag ser din avatar...
Imbecill, uppenbarligen är du fullständigt obildad och saknar förmågan till kritiskt tänkande.
Skaffa grundläggande kunskap i ämnen du posthorar i så blir det mindre korkat. Vad du tror om köttbullars ” uppkomst är snällt sagt direkt lågbegåvat.
Citera
2018-05-09, 23:56
  #437
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Citat:
Imbecill, uppenbarligen är du fullständigt obildad och saknar förmågan till kritiskt tänkande.

Nu får jag en liten tår i ögat... fast egentligen inte... jag är inte 12 år...

Citat:
Skaffa grundläggande kunskap i ämnen du posthorar i så blir det mindre korkat. Vad du tror om köttbullars ” uppkomst är snällt sagt direkt lågbegåvat.

Så du tror alltså tvärtemot mig att Turkiet uppfann köttbullen... Kan du ge några som helst bevis för att köttbullen uppfanns i landet Turkiet? Speciellt när Turkiet i princip inte existerade år 1800...

Är du måhända Turk själv? Det hade förklarat en del iofs...

Hur som helst, jag vet att du är trollet nummero uno... och YT videon jag länkade till är allt du vill ha...
Samtidigt så svarar jag dig, men enbart för jag har lite småtråkigt... din postturk :-)
Citera
2018-05-11, 12:39
  #438
Medlem
mahutma_homos avatar
Pinsamt hur dom försöker sälja in Sverige som ett land som alltid varit multikulti. Sanningen är att Sverige har varit historiskt ovanligt homogent. Vi ligger längst upp i norr med vatten mellan oss och kontinenten. Det finns inte många människor i våra närmsta grannländer. Det är glesbefolkat. Sveriges ängslighet i frågan verkar vara ett slags mindervärdeskomplex över just att vi inte tillhör kontinenten. Många Sverigehatande svenskar tycker att svensk mat är pinsam och att all annan mat från alla andra länder är finare och häftigt att äta.
Citera
2018-05-17, 17:01
  #439
Medlem
jay.simpsons avatar
Nu har det nått Colbert. Istället för att göra en fact checking innan sprider man Sweden.se fake news.

https://youtu.be/Dt-uLVTRnRY
Citera
2018-05-19, 00:26
  #440
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Hänglåset
Propellern - Satt på HMS Monitor .
Plastcykeln uppfann vi.
osv

Sverige har varit tidig ute med mycket. Draken var ett av det första flygplanen som hade datalänk till stridsledning.. Med vår flotta av 600 st Saab J21R kunde vi bomba skiten ur ryssen om vi hade velat.

Sedan har vi strukturella problem svårt att behålla problem inom riket, pga dyr arbetskraft osv.
Från mänsklighetens vagga, inte uppfinningar efter den industriella revulotionen.
Citera
2018-05-30, 09:09
  #441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Jaha. Då uppstår genast två frågor. Har tyskarna lånat den kombinationen av svenskarna? Är den rätten du åt köttbullar trots att köttbullarna själv saknades?

Vad många här inte tycks förstå att rulla något kött till en boll och tillaga inte per automatik gör att man uppfunnit rätten köttbullar. Lika lite som att grilla ett köttstycke på ett spett gör att man uppfunnit kebaben.

När börjar en köttbulle bli en köttbulle och när slutar en köttbulle att vara en köttbulle? Googlade lite på recept, hittade en vegansk variant med quorn istället för kött i köttbullarna men serverade med klassiska tillbehör. Är det köttbullar? Det smakar förmodligen exakt som man förväntar sig men innehåller inget kött.

Källa: http://www.javligtgott.se/graddstuva...arorda-lingon/

Eller om vi går åt andra hållet och tar och rullar lammfärs till bollar och kryddar upp dem med smaker från medelhavsområdet och serverar med tzaziki. Är det köttbullar? Det är bollar av kött som liknar köttbullar men smakar inte alls som rätten köttbullar.

Källa : https://dinvinguide.se/nordefors/kot...-och-rosmarin/

Den rätt som Kajsa Warg nämner i sin kokbok 1754 avviker lite från det vi kallar köttbullar. Det har hackat kalvkött med rivet bröd och ägg. De kryddas med peppar, salt och muskot. Och vanligtvis koktes. Det var snarare en slags frikadeller än köttbullar.

Ja det var ju kombon lingon, kött och brunsås som jag reagerade på.Köttbullar har jag ätit i Afrika. Finns nog lite överallt.
Citera
2018-05-30, 09:13
  #442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
Pinsamt hur dom försöker sälja in Sverige som ett land som alltid varit multikulti. Sanningen är att Sverige har varit historiskt ovanligt homogent. Vi ligger längst upp i norr med vatten mellan oss och kontinenten. Det finns inte många människor i våra närmsta grannländer. Det är glesbefolkat. Sveriges ängslighet i frågan verkar vara ett slags mindervärdeskomplex över just att vi inte tillhör kontinenten. Många Sverigehatande svenskar tycker att svensk mat är pinsam och att all annan mat från alla andra länder är finare och häftigt att äta.

Svensk mat är ju helt underbar. Rena smaker och syrligt, sött, fett och salt. Annan mat är väl inte alls finare. Ren elller älg? Bär? Räkor...ja jag är från Göteborg. En räksmörgås är typ guld.
Citera
2018-05-30, 17:12
  #443
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Svensk mat är ju helt underbar. Rena smaker och syrligt, sött, fett och salt. Annan mat är väl inte alls finare. Ren elller älg? Bär? Räkor...ja jag är från Göteborg. En räksmörgås är typ guld.

Hatet för just svensk mat kommer nog dels från att det är fint att vara osvensk. Mindervärdeskomplexet åter igen.

Sedan har många en uppfattning om att husmanskost det är sådant man fick i grundskolan. De låter skolbespisningen representera hela vårt kulturarv när det gäller maten. Skolbespisningen är hel eller halvfabrikat som värms upp i långa pannor och sedan får de stå över vattenbad i någon timme för att hålla värme. Oftast tillagat på de sämsta, billigaste ingredienserna man kan hitta. Det blir inte bättre av att de allra flesta som jobbar inom skolbespisning är tanter som inte är intresserade av att laga bra och god mat. De är typen som röker gula blend och tar första bästa jobb för att hanka sig fram. Sedan rullar det på för dessa, år efter år inom ett yrke där kaffe och cigarettrasten är det högst prioriterade arbetsmomentet.
Citera
2018-07-03, 15:15
  #444
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
Hatet för just svensk mat kommer nog dels från att det är fint att vara osvensk. Mindervärdeskomplexet åter igen.

Sedan har många en uppfattning om att husmanskost det är sådant man fick i grundskolan. De låter skolbespisningen representera hela vårt kulturarv när det gäller maten. Skolbespisningen är hel eller halvfabrikat som värms upp i långa pannor och sedan får de stå över vattenbad i någon timme för att hålla värme. Oftast tillagat på de sämsta, billigaste ingredienserna man kan hitta. Det blir inte bättre av att de allra flesta som jobbar inom skolbespisning är tanter som inte är intresserade av att laga bra och god mat. De är typen som röker gula blend och tar första bästa jobb för att hanka sig fram. Sedan rullar det på för dessa, år efter år inom ett yrke där kaffe och cigarettrasten är det högst prioriterade arbetsmomentet.
Sweden.se publicerar idag en bild där utlänningar kan lära sig skillnaden mellan Sverige och Schweiz.
Typiskt för Sverige är tydligen homosexualitet, pappor med barn i bärsele, renar som drar slädar och -yes- köttbullar. Notera hur de har misslyckats med att avbilda tre kronor-symbolen.
https://twitter.com/swedense/status/1013702270352019457
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback