2018-05-05, 10:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag besökte faktiskt ett museum i Stockholm för något år sedan och fick en guidad tur kring mathistoria, ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Jag kommer ihåg att guiden - en medelålders kvinna - i flera rabiata utfall påstod att köttbullen inte är svensk utan kommer från Turkiet. Jag blev häpen av att hon var så okunnig och så ihärdig att hon måste poängtera lögnen gång på gång. En guide måste kunna skilja på "vedertagna sanningar" precis som vi vet att vikingar inte hade horn på hjälmarna. Jag ångrar att jag inte sa emot.
Tyvärr är numer historiska museet en del av identitetsvänsterns propagandaapparat.
Citera
2018-05-05, 10:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det är därför de är vänster. Sen finns en gammal tradition om att man är intellektuell bara pga man kallar sig vänster. En gammal myt. De flesta är klart antiintellektuella. Journalister tex oftast ingen utbildning alls. Alt genusvetenskap
Så är det, extremt hatiska och inskränkta är fler egenskaper som kan tillskrivas vänstern.
Citera
2018-05-05, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratanax2
Köttbullars ursprung från Turkiet = Nej , fel fel däremot ärtsoppan

Jag har hört det var kåldolmar.

Hur som helst - svenska köttbullar (a.k.a. Swedish meatballs) syftar på en viss specifik typ av små stekta köttbullar, oftast serverade med kokt potatis, brunsås och lingon. Något man äter ganska ofta i Sverige.

Jag har inte stött på köttbullar i något annat land, oavsett om romare eller någon annan började med det. Inte för att jag rest så mycket. Danskarna har visserligen frikadeller men vi är ju grannländer. Deras frikadeller är inte likadana som våra köttbullar heller, precis som att deras pölse inte smakar som vår prinskorv.

Så jag tycker nog man kan fortsätta prata om Swedish Meatballs.

Vi förstår nog alla att bara för att det heter Wienerwurst innebär det inte att den nödvändigtvis uppfanns i Wien, och att pressa kött i små puckar uppfanns inte nödvändigtvis i Hamburg.

Friterad potatis (pommes frites) kanske inte uppfanns i Frankrike (French Fries). Belgare påstår att det uppfanns i Belgien, men jag förstår inte hur man kan ta patent på att fritera potatis? Spelar det roll?

Turkiskt kaffe kommer väl också ursprungligen från Sydamerika.
Citera
2018-05-05, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja det serverades pizza i Västerås. Dock skedde ingen spridning av rätten och svenskar åt inte pizza. Det var först när Bengt Wedholm gjorde pizzan “ hipp” som pizza sakta började spridas som rätt i Sverige.
Så ja, Bengt Wedholm introducerade pizzan för svenska folket.
Och sedan kom ett gäng från Jugoslavien och gjorde skräpmat av det.
Historien om pizza visar också att det sällan är invandrare som kommer hit med nya influenser, det är snarare svenskar på resa som blir inspirerade utomlands. Just nu är dock inspirationskällorna ganska ensidiga (eller enfaldiga om man så vill), allt måste passera USA, eller Brooklyn om man ska vara petnoga, först.
Citera
2018-05-05, 11:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och sedan kom ett gäng från Jugoslavien och gjorde skräpmat av det.
Historien om pizza visar också att det sällan är invandrare som kommer hit med nya influenser, det är snarare svenskar på resa som blir inspirerade utomlands. Just nu är dock inspirationskällorna ganska ensidiga (eller enfaldiga om man så vill), allt måste passera USA eller Brooklyn om man ska vara petnoga, först.
Absolut, indisk mat, kinamat, Japansk mat, diverse andra etniska mattyper kommer alla via amerikanska och brittiska influenser. De har litet eller inget med invandring att göra.
Citera
2018-05-05, 11:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag har hört det var kåldolmar.

Hur som helst - svenska köttbullar (a.k.a. Swedish meatballs) syftar på en viss specifik typ av små stekta köttbullar, oftast serverade med kokt potatis, brunsås och lingon. Något man äter ganska ofta i Sverige.

Jag har inte stött på köttbullar i något annat land, oavsett om romare eller någon annan började med det. Inte för att jag rest så mycket. Danskarna har visserligen frikadeller men vi är ju grannländer. Deras frikadeller är inte likadana som våra köttbullar heller, precis som att deras pölse inte smakar som vår prinskorv.

Så jag tycker nog man kan fortsätta prata om Swedish Meatballs.

Vi förstår nog alla att bara för att det heter Wienerwurst innebär det inte att den nödvändigtvis uppfanns i Wien, och att pressa kött i små puckar uppfanns inte nödvändigtvis i Hamburg.

Friterad potatis (pommes frites) kanske inte uppfanns i Frankrike (French Fries). Belgare påstår att det uppfanns i Belgien, men jag förstår inte hur man kan ta patent på att fritera potatis? Spelar det roll?

Turkiskt kaffe kommer väl också ursprungligen från Sydamerika.
Så är det, potatis och pasta är en del av vår europeiska matkultur. Trots att både pastan och potatisen ursprungligen kom från andra världsdelar.
Tyvärr är vänsterns intellektuella rörlighet begränsad, om den ens existerar.
Citera
2018-05-05, 11:24
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Upptäckte vikingarna salt, peppar och smör?
Salthandeln pågick redan under bronsåldern dvs flera tusen år före vikingatiden. Vid tiden för kristi födelse så hade dåtidens svenskar stora boskapsjordar. Gissa vad kor producerar.

Varför är vänstern alltid så obildade och lättledda?

Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det är därför de är vänster. Sen finns en gammal tradition om att man är intellektuell bara pga man kallar sig vänster. En gammal myt. De flesta är klart antiintellektuella. Journalister tex oftast ingen utbildning alls. Alt genusvetenskap

Citat:
Så är det, extremt hatiska och inskränkta är fler egenskaper som kan tillskrivas vänstern.

Tja.. jag är inte vänster. Så så.. iväg och läs en bok nu era småpellar.

Föreslår därför lite allmänbildning och studier i folklig föda och medeltidens mat. Så en bok i detta ämne (snarare än en snabbgoogling för att vilja framstå som kunnig) vore att rekommendera.

När ni lärt er vad man åt (och hur man lagade mat) i det medeltida sverige så kan ni komma tillbaka och fundera på t.ex smörets betydelse för stekta köttbullar och hur den idén började anammas av vanligt folk. Eller, rent allmänt, när smör började användas till matlagning istället för att ätas i sin rena form.

Sedan kan ni läsa mitt inlägg igen, och krypa tillbaka med en ursäkt för ert oförstånd. Observera att jag inte bryr mig om från vilket håll (det där med vänster-höger, ni vet) ert oförstånd kommer. Det kan ju uppenbarligen komma från vilket håll som helst.
Citera
2018-05-05, 11:34
Medlem
Köttbullar är bara malt kött som blandats med salt och peppar. Säkert många länder som "uppfunnit" sin egen variant av det, både i europa, östasien och sydamerika.

Men det svenska sättet att servera köttbullarna tillsammans med sås, lingonsylt, inlagd gurka och kokt potatis/potatismos är helt unikt för Sverige.

Italienarna har sin variant av köttbullar i tomatsås.
Citera
2018-05-05, 11:39
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly

Föreslår därför lite allmänbildning och studier i folklig föda och medeltidens mat. Så en bok i detta ämne (snarare än en snabbgoogling för att vilja framstå som kunnig) vore att rekommendera.

När ni lärt er vad man åt (och hur man lagade mat) i det medeltida sverige så kan ni komma tillbaka och fundera på t.ex smörets betydelse för stekta köttbullar och hur den idén började anammas av vanligt folk. Eller, rent allmänt, när smör började användas till matlagning istället för att ätas i sin rena form.

Sedan kan ni läsa mitt inlägg igen, och krypa tillbaka med en ursäkt för ert oförstånd. Observera att jag inte bryr mig om från vilket håll (det där med vänster-höger, ni vet) ert oförstånd kommer. Det kan ju uppenbarligen komma från vilket håll som helst.
Vad du argumenterar dåligt. Eller du argumenterar inte alls utan dina inlägg är bara en samling dåliga härskartekniker. Men om du nu försöker framföra något så finns det egentligen inga matkulturer alls då alla har "influerat" varandra? Tex finns ingen riktig turkisk matkultur då egentligen alla deras rätter härstammar någon annan stans ifrån eller att de blivit "inspirerade"?
Citera
2018-05-05, 11:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly

Vikingatiden var inte medeltid, 1700 tal var inte medeltid. Kärna smör gjordes långt före medeltiden. Andra kryddor och växter användes i matlagningen än idag.
Som sagt, dina kunskaper är obefintliga, vilket dina trollinlägg visar.
Citera
2018-05-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Är det inte typiskt svenskt att referera till en belgisk (eller fransk) rätt med dess amerikanska namn?
Citera
2018-05-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong

Men det svenska sättet att servera köttbullarna tillsammans med sås, lingonsylt, inlagd gurka och kokt potatis/potatismos är helt unikt för Sverige.
Men usch, försöker du antyda att vi skulle ha en egen (mat)kultur här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in