2018-05-05, 19:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Svenska köttbullar har sitt ursprung i Sverige. I alla fall om de består av etniska svenskar. Annars vet jag inte.

Jo att svenska köttbullar uppfanns på något annan ställe ter sig tämligen orimligt. Jag tror saken som sig att mala sönder kött och rulla ihop till bullar inte är något direkt unikt och man kan se vart det var detta helt otroliga uppfanns! Att göra så gjorde säkert redan neandertalare.
Citera
2018-05-05, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fishdicks74
Vad är det här för argument? Du fångar i luften för att försöka koppla nationalismen till något i nutida händelser. Helt desperat och utom fattning.

Det här är ingenting värt att överhuvudtaget tänka på eller diskutera, vem fan bryr sig om vem som äger "jag gjorde det först" rätten om köttbullar som maträtt?

Läs TS och den artikel hos SvD..
Citera
2018-05-05, 20:03
Medlem
Citat:
Svenska köttbullar har sitt ursprung i Sverige. I alla fall om de består av etniska svenskar. Annars vet jag inte.
Jag föredrar köttbullar som består av nöt och fläskkött.
Citera
2018-05-05, 20:45
Medlem
Citat:
Det är ju därför det inte finns andra köttbullar - vem hade velat äta en blatte- eller negerköttbulle. Nä fy fan vad vedervärdigt.
Citera
2018-05-05, 21:09
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo att svenska köttbullar uppfanns på något annan ställe ter sig tämligen orimligt. Jag tror saken som sig att mala sönder kött och rulla ihop till bullar inte är något direkt unikt och man kan se vart det var detta helt otroliga uppfanns! Att göra så gjorde säkert redan neandertalare.

Precis inget märkvärdig egentligen och inget vi behöver släppa in hela världen för att kunna göra.
Citera
2018-05-05, 21:13
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambh89
Receptet för köttbullarna är annorlunda. Men idéen av runda små köttbollar kommer från Turkiet, och det stämmer till en viss del. Den Turkiska varianten heter "köfte" och Karl XII upptäckte dessa i Osmanska riket när han var där. Därefter har det utvecklats en egen variant i Sverige, med annorlunda recept, men med samma utseende.
Enligt måltidshistorikern Richard Tellström så saknas det källor för att påstå att den svenska köttbullen skulle vara en idé man tagit ifrån Turkiet. Kommentar på det?
Citera
2018-05-05, 21:21
Medlem
Ober-sturm-bahn-fuhrers avatar
Det härliga med detta är att det tydligen inte finns något svenskt kulturarv att försvara.
Pratar man däremot om en by kring Katmandu som har slutat ta emot turister för att det är ett hot mot deras världsunika "kultur", eller att samernas kultur tillhör världsarvet är det helt okej, pk-direkt!

Svensk kultur, äsch skit i det och ta en KEBAB för fan!
Svensk kultur är bara för rasister!!

Där har vi nivån på dagens PK-debatt..
PK-debatt? Snarare PK-diktatur.

Varför tar inte samerna emot invandrare? Är samer rasister?
Senast redigerad av Ober-sturm-bahn-fuhrer 2018-05-05 kl. 21:24.
Citera
2018-05-05, 21:42
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Jag förstår att det kan framstå som lustigt att värna om köttbullen i all sin enkelhet, men resten av mitt inlägg gick dig alltså helt förbi? Bryr du dig inte om att 80% av den information du dagligen serveras är regisserad av främmande judiska intressen? Jag menar vad är du för en perverterad låtsasmänniska som gillar att vältra dig i judelögner dagarna i ända? Någon gräns för degraderingen måste det väl finnas även för dig, även om du har en äcklig, svenskfientlig profilbild.

Är uppriktigt ledsen för min svenskfientliga profilbild. Hittade ingen äktsvensk mossgubbe som du.

Nu ska jag gå och få min dagliga dos av härliga judelögner.
Citera
2018-05-05, 21:44
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
För de ljusskygga hobbyrassarna som alltid behöver kommentera sådana här inlägg med "jävla vänsterhora" och annat superlågintelligent: Jag är höger, aktivt anti-PK och jag avskyr hur Sverige ser mellan fingrarna på brott som begås av nyanlända.

Det hjälper dig inte mot neanderthalarpöbeln. Du är vänsterjävel iaf. Precis som jag
Citera
2018-05-05, 21:49
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ober-sturm-bahn-fuhrer
Det härliga med detta är att det tydligen inte finns något svenskt kulturarv att försvara.
Pratar man däremot om en by kring Katmandu som har slutat ta emot turister för att det är ett hot mot deras världsunika "kultur", eller att samernas kultur tillhör världsarvet är det helt okej, pk-direkt!

Svensk kultur, äsch skit i det och ta en KEBAB för fan!
Svensk kultur är bara för rasister!!

Där har vi nivån på dagens PK-debatt..
PK-debatt? Snarare PK-diktatur.

Varför tar inte samerna emot invandrare? Är samer rasister?
Hur långt ifrån ämnet kan man hamna?

Nej, Samer är inte rasister. De är inavlade djurplågare som odlar renskav till frysdisken där hungriga svenska pensionärer får betala dubbelt för avskrapet. Först via skattesubvention till samerna för "renhållning"och sedan punga ut för benavskrapet till ockerpris. Har du någonsin sett en renfile i din lokala butik?

Varför gör du narr av Hitler?
Citera
2018-05-05, 21:49
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Ja det är verkligen svårt att komma på att rulla ihop köttfärs till runda bollar, det var tur att turkarna kom på det för det hade vi aldrig kommit på utan ätit trekantiga köttbullar än idag. De uppfann säkert ägg också. Dynamit, kullager och kylskåp också ingenting kan ju vara svenskt. Volvo är ju 100% kinesiskt så det kan de försöka ta åt sig äran för. Men svenskt är ingenting. Turkarna la säkert ut Stockholms skärgård också. Tack snälla.

Det är ganska många enkla saker som varit för svåra för "svenskar", och som man först fått efter import.

Detta med att steka köttbullar i smör t.ex.
Citera
2018-05-05, 21:53
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Ja så går det till när en maträtt eller företeelse införlivas i en kultur. Man tar efter, förfinar och utvecklar.

Äntligen Sherlock! Och därmed är ursprunget inte svenskt.

En unik förändring av en rätt vara svensk. Köttbullar med lingon och pressgurka må t.ex vara en svensk kombo. Men köttbullar har inte svenskt ursprung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in