2018-05-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
Känns jävligt krystat att leta efter svensk matkultur då den rimligen inte finns.
Finns det någon matkultur öhvt då, någonstans?
Citera
2018-05-05, 14:23
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Just köttbullar är ”svenskt” så att det förslår. Förknippar du en fransman med köttbullar? Nä (men köttbullar finns ju så klart i Frankrike). Italien då? Absolut, och då gärna lite större sådana i en tomatsås som får dig att gråta då den är så god, men det ses inte som en NATIONALrätt på samma sätt som det görs här i Sverige (bara nästan ).

Swedish meatballs är ett begrepp internationellt. Sedan kan denna rätt ha skapats av folket Vulcans från jordens inre. Vem bryr sig? Swedish meatballs är lika svenskt som smorgasbord, men det är bara det att det finns en strömning som vill avidentifiera nationerna.

Håller med om att det blivit ett varumärke för Sverige. Men har det sitt ursprung ifrån Sverige? det är jag tveksam över och inget jag kommer slåss för... Som sagt hade varit rotmos så hade jag nog kunnat i alla fall tänka mig det... men malet kött formad till en boll...

Jaja...
Citera
2018-05-05, 14:26
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så du menar att exempelvis kanoten uppfanns på ett ställe och upptäckter/framsteg aldrig görs parallellt?
Har du IQ som en somalier?

Va? svarade du på fel inlägg eller? jag finner det högst tveksamt om köttbullen är ett helsvenskt påfund.
Citera
2018-05-05, 14:31
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Rotmos är nog väldigt svenskt, ja. Till och med det engelska ordet för kålrot är ju "swede".

Det fanns en gång i tiden väldigt många ursvenska matväxter men dessa har fasats ut till förmån för mer "sofistikerade" växter. Bruna bönor växer nästan uteslutande på Gotland och äts endast i Sverige och Finland. Vetemjöl var väldigt ovanligt upp till 1900-talet och korn dominerade under lång tid. För att nämna två exempel.

Sverige har haft en rik och unik matkultur som blivit utsuddad på runda hundra år.

Ja! Kålrot kallas för swede, lite kul faktiskt när man läser engelska recept och det anger hur många swede man skall ha :-)
Citera
2018-05-05, 14:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
För de ljusskygga hobbyrassarna som alltid behöver kommentera sådana här inlägg med "jävla vänsterhora" och annat superlågintelligent: Jag är höger, aktivt anti-PK och jag avskyr hur Sverige ser mellan fingrarna på brott som begås av nyanlända.

Ojojoj. Grattis.

För att du inte ska framstå som helt jävla korkad? Så inflikar du det som har blivit en standardfras för medlöparna, men som inte fullt ut vill erkänna sig som just det. 80% tom i bollen är bättre än 100%.

Det stärker inte din, tämligen förvirrade, ståndpunkt, heller, att du väljer att öppet bekänna dig till den politiskt korrekta doktrinen genom legitimering av dess nyspråk i ordvalet "nyanlända".

Svensk matkultur existerar i allra högsta grad. Men en blatte-butler, som du uppenbart är, kan inte riskera att visa olydnad inför din master.
Senast redigerad av GenesisP 2018-05-05 kl. 14:55.
Citera
2018-05-05, 14:44
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Du kan lyssna på p1 nordegren och epstein från i går, 3/5 så får du faktat om varfor denna fejknyhet är just fejk.

Har ingen större lust att lyssna på det tyvärr.. Men vad var fejk? att köttbullen har sitt ursprung ifrån Sverige eller den uppfanns i Turkiet?

Bägge känns fejk för mig.
Citera
2018-05-05, 14:46
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det är en del av varumärket Sverige.. Just köttbullar är hårt kopplat till Sverige. Det är inte maträtten i sej som är viktigast, utan dom krafter som finns för att radera Svensk kultur. Nästa gång kommer man hävda att Åse Nisse kommer ifrån Polen och inte alls är Svensk.

Även om jag är dödknarkade flashback rasist så äter jag pizza och sushi.

Hur fan stavar du egentligen?

Heter inte sej, ifrån eller dödknarkande

Utan

Sig, från och dödsknarkande! Gosh!
Citera
2018-05-05, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Hur tror du "svenskar" kom till Sverige? Bara uppstod ur tomma intet? ALLA Svenskar är invandrare.

Men ännu viktigare.. det du kallar att ha "skapat" den svenska kulturen.. hur exakt har detta gått till?

För att göra "svenska" köttbullar krävs bl.a salt, peppar och smör. Saker som vikingarna upptäckte och tog till Sverige från sina utlandsresor. Köttbullar har funnits utomlands långt mycket längre än vad Sverige har funnits och att tro att det är något svenskt, bara för att man inte fattar att i princip allt härstammar från utlandet och importerats, är bara okunnigt.

Ignorans är däremot en svensk tradition man benhårt strävar efter att bevara. I varje fall bland vissa lantisar. Om 500 år kommer säkert någon Borlängetomte påstå att pizzan är svensk. Eller potatisen. Eller palten och kroppkakan.

Särimner återuppstår gång på gång enligt Sturlasson och det gäller än på julafton. Köttbullar med den kombinationen av lingonsylt, var är den ifrån, finns den någon annanstans? Vidare undrar jag över lögadejpen , brännesnuda och rabbamos. Har de något annat hemland än Sverige?
Citera
2018-05-05, 15:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Det är propagandan som är vidrig. Så vidrig att jag spyr. Fattar du? Det är lögnerna vi sätter i halsen.

Äh, det är bara folk som slarvat med faktagranskning. Däremot så kommer dolma ifrån MÖ och innehåller t.ex nötfärs eller lammfärs. Men eftersom vi inte har vinblad i Sverige så har det blivit kåldolmar istället. Säkert ett typiskt exempel på hur det gick till när världshandeln inte var så utbredd.
Citera
2018-05-05, 15:24
Medlem
Pudersockers avatar
Ja det är verkligen svårt att komma på att rulla ihop köttfärs till runda bollar, det var tur att turkarna kom på det för det hade vi aldrig kommit på utan ätit trekantiga köttbullar än idag. De uppfann säkert ägg också. Dynamit, kullager och kylskåp också ingenting kan ju vara svenskt. Volvo är ju 100% kinesiskt så det kan de försöka ta åt sig äran för. Men svenskt är ingenting. Turkarna la säkert ut Stockholms skärgård också. Tack snälla.
Citera
2018-05-05, 15:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Särimner återuppstår gång på gång enligt Sturlasson och det gäller än på julafton. Köttbullar med den kombinationen av lingonsylt, var är den ifrån, finns den någon annanstans? Vidare undrar jag över lögadejpen , brännesnuda och rabbamos. Har de något annat hemland än Sverige?

"Käsflöte" finns, garanterat endast i några byar i Hälsingland. "Pärgröt" är dock säkert mer spritt. Hälsingeostkaka får man åka upp till, i alla fall, Söderhamn för att få tag i. Om man inte har tur och de fått in ett parti till Hötorgshallen.

Hälsingeostkaka värm i ugn som äts med vispgrädde och hjortronsylt, mums!
Citera
2018-05-05, 15:30
Medlem
Ett sådant påstående och efterföljande diskussioner är nog bara möjliga i Sverige. I alla andra länder är man stolta över sina mattraditioner. Men här är pk-maffian så ängsliga och så rädda för att riskera att exkludera någon att man håller på att utplåna sig själva. Och blundar för barnäktenskap, hederskulturer inkl mord, tvångsäktenskåp och alla andra efterblivna kulturyttringar. I ett sådant klimat utgör en svensk köttbulle ett hot. I deras multikulturella paradis ska alla andra kulturer rymmas och vara lika mycket värde, utom den svenska. För som Mona Sahlin sa: Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in