2018-05-04, 02:37
Bannlyst
Sweden.se skall sprida fakta om Sverige, gick förra veckan ut och sa köttbullar inte är Svenskar, utan ifrån Turkiet. Orsaken är att man vill utrota den Svenska kulturen.

Svenska köttbullar är egentligen turkiska – det skriver det officiella svenska faktakontot Sweden.se på Twitter. Nyheten har spridits av medier som The New York Times, BBC och CNN – men enligt mathistorikern Richard Tellström stämmer inte uppgifterna.

och

Det vi ville förmedla var att kulturer inspirerar varandra och konceptet att något är helsvenskt finns ju knappt längre. Speciellt inom mat. Vi ville skapa engagerande content till våra utländska målgrupper.

https://www.svd.se/forskare-sagar-varldsnyhet-om-kottbullar-fabricerat
Citera
2018-05-04, 02:49
Medlem
4yoonlys avatar
Fast just köttbullar? hade det varit en hel maträtt med mestadels inhemska svenska ingredienser så visst...

Men köttbullar verkligen? Även om jag är helsvensk och älskar svensk mat på alla sätt och vis så måste man väl ändå inse att köttbullar kanske inte det är den mest svenska maträtten och troligen inte ens börjat här...

Fan.. hade det gällt rotmos (som kanske inte heller är alls svenskt dock) så hade jag någorlunda förstått... Men köttbullar är ändå i sin mest simpla form malet kött formade i bollar... Jag är väldigt tveksam att Sverige skulle vara först att komma på detta... blir nästan som att hävda vi startade den första elden...

Men men... vid en Turkiet jämförelse så kan dom glömma det... Sverige existerade långt innan Turkiet. Så det blir svårt för nuvarande Turkiet att hävda något...
Citera
2018-05-04, 03:07
Medlem
Riddarhusets avatar
Ja det var ju för väl, har varit orolig en längre tid
Hoppas detta kan bli en anledning för folk att rösta på AFS.
Förmodligen den enda anledningen.

Någon påstod att även vår svenska sed att presentera rökt mild kaviar i tandkrämstuber skulle vara hämtad utomlands. Men jag undrar det jag.
Vi HAR en egen stark kultur som är värd att bevara från invandringen.
T ex att inte ta hand om våra föräldrar, hoppa grodorna, se på Kalle Anka på SVT och klaga på Kungens apanage för att inte förglömma surströmmingen och snuset.
Citera
2018-05-04, 03:13
Bannlyst
Det finns andra "bullar" i andra länder.. Men att påstå att köttbullar kommer ifrån Turkiet är fel eftersom rätten förekommer i kokbok först 1756 , dvs 40 år efter Carolus Rex död.

Om du läser artikel så har maträtten utvecklas under 1800 talet. Det finns tyska varianter av kroppkakor, jag tro ändå flesta anser att kroppkakan skall komma ifrån Öland.

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Fast just köttbullar? hade det varit en hel maträtt med mestadels inhemska svenska ingredienser så visst...

Men köttbullar verkligen? Även om jag är helsvensk och älskar svensk mat på alla sätt och vis så måste man väl ändå inse att köttbullar kanske inte det är den mest svenska maträtten och troligen inte ens börjat här...

Fan.. hade det gällt rotmos (som kanske inte heller är alls svenskt dock) så hade jag någorlunda förstått... Men köttbullar är ändå i sin mest simpla form malet kött formade i bollar... Jag är väldigt tveksam att Sverige skulle vara först att komma på detta... blir nästan som att hävda vi startade den första elden...

Men men... vid en Turkiet jämförelse så kan dom glömma det... Sverige existerade långt innan Turkiet. Så det blir svårt för nuvarande Turkiet att hävda något...
Citera
2018-05-04, 03:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ja det var ju för väl, har varit orolig en längre tid
Hoppas detta kan bli en anledning för folk att rösta på AFS.
Förmodligen den enda anledningen.

Någon påstod att även vår svenska sed att presentera rökt mild kaviar i tandkrämstuber skulle vara hämtad utomlands. Men jag undrar det jag.
Vi HAR en egen stark kultur som är värd att bevara från invandringen.
T ex att inte ta hand om våra föräldrar, hoppa grodorna, se på Kalle Anka på SVT och klaga på Kungens apanage för att inte förglömma surströmmingen och snuset.

Ja, vi ska ta både det bra och det mindre bra med svensk kultur. Jämför det/vårt dåliga med hedersmord, barngifte, fittkarvning, hundhat och kamelpiss, så inser också du att vår kultur är värd att bevara, till och med de gnälligaste delarna.

Matargumentet...

En enskild komponent gör ingen maträtt, och det svenska ligger i helheten på tallriken. Hur många länders kök har brunsås, lingon och inlagd gurka till sina köttbullar? Bara det svenska!
Däri ligger styrkan i alla länders maträtter, som genom historien har influerat varandra och skapat just det unika för varje land. Eller om man så vill; världsligt baserad (äkta) mångkultur genom frivilligt utbyte. Hur skulle det se ut om vi tog köken från de olika kulturerna och körde ner i samma mix eller panna? Äter PK det då?
Man behöver heller ingen massinvandring för att utveckla det kulinariska. Det kommer ändå om det finns en marknad för det.
Citera
2018-05-04, 03:35
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Ja, vi ska ta både det bra och det mindre bra med svensk kultur. Jämför det/vårt dåliga med hedersmord, barngifte, fittkarvning, hundhat och kamelpiss, så inser också du att vår kultur är värd att bevara, till och med de gnälligaste delarna.

Matargumentet...

En enskild komponent gör ingen maträtt, och det svenska ligger i helheten på tallriken. Hur många länders kök har brunsås, lingon och inlagd gurka till sina köttbullar? Bara det svenska!
Däri ligger styrkan i alla länders maträtter, som genom historien har influerat varandra och skapat just det unika för varje land. Eller om man så vill; världsligt baserad (äkta) mångkultur genom frivilligt utbyte. Hur skulle det se ut om vi tog köken från de olika kulturerna och körde ner i samma mix eller panna? Äter PK det då?
Man behöver heller ingen massinvandring för att utveckla det kulinariska. Det kommer ändå om det finns en marknad för det.
Men brunsås med vetemjöl då! Någonstans får du faktiskt dra gränsen!
Jag är en snusande surströmmingsälskare som äter köttbullarna med sky. Så slå inte på en vän.
Tar man sig själv på för stort allvar riskerar man att andra inte gör det, är väl min slutreplik i denna kulinariska debatt.
Citera
2018-05-04, 03:48
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Följt denna nyhet sen igår eftermiddag. Ser nu att den är på Svd första sida, tänkte 'nu måste jag kolla på flashback', sökte på köttbullar.. men fann bara gamla gräddsås recept.
Efter ett sök på Sweden.se hittade jag hem!
Tack.
Så, vad ni behöver först är att lyssna på Nordegren & Epsteins program från igår,
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1067369?programid=4058
börjas på 08.44.

Där en proffs historia kunnig talade om var som rätt eller fel, och han sågade Sverige.se så kallade experter (förmodligen pk-batikhäxor, förstås!), att göra nu är att hitta skyldiga 'slicka turk i röven' folket på Sweden.se

Org story,
https://www.nytimes.com/2018/05/02/world/europe/swedish-meatballs-turkey.html
Citat:
Swedish Meatballs Are Turkish?
‘My Whole Life Has Been a Lie’
Senast redigerad av DragonOnWall8 2018-05-04 kl. 03:51.
Citera
2018-05-04, 04:24
Medlem
Icetea101s avatar
Vem fan bryr sig om var de kommer ifrån? Det ändrar ingenting i grunden. Det är en del av svensk kultur, punkt. Bara för att vi äter köttbullar innebär inte att vi vill leva i Turkiet (om de skulle ha kommit därifrån).

Folk som slåss om var mat kommer ifrån är efterblivna.
Citera
2018-05-04, 04:46
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly

Du kan lyssna på p1 nordegren och epstein från i går, 3/5 så får du faktat om varfor denna fejknyhet är just fejk.
Citera
2018-05-04, 05:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Icetea101
Vem fan bryr sig om var de kommer ifrån? Det ändrar ingenting i grunden. Det är en del av svensk kultur, punkt. Bara för att vi äter köttbullar innebär inte att vi vill leva i Turkiet (om de skulle ha kommit därifrån).

Folk som slåss om var mat kommer ifrån är efterblivna.

Det är en del av varumärket Sverige.. Just köttbullar är hårt kopplat till Sverige. Det är inte maträtten i sej som är viktigast, utan dom krafter som finns för att radera Svensk kultur. Nästa gång kommer man hävda att Åse Nisse kommer ifrån Polen och inte alls är Svensk.

Även om jag är dödknarkade flashback rasist så äter jag pizza och sushi.
Citera
2018-05-04, 05:35
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Kan man anmäla detta till propagandaministeriets faktiskt.se för granskning?

Alltid lika fascinerande med etablissemangets agenda att utrota den svenska kulturen och sedan befolkningen.
Citera
2018-05-04, 05:53
Medlem
rootbits avatar
Utrikesdepartementet med rysskollaboratören Margot Wallström i spetsen tar varje chans att pissa på Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in