2018-05-04, 12:10
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Det går inte läsa artikeln för de giriga judarna har kommit på det där med java avaktiveringen.

Men skärpning nu, en köttbulle ska ju bestå av vissa ingredienser för att räknas som köttbulle. Att rulla ihop en färs till en rund boll är ju inte särskilt klurigt
Citera
2018-05-04, 12:20
Medlem
finns ju swedish meatballs

https://www.youtube.com/watch?v=sY_Yf4zz-yo
Citera
2018-05-04, 12:21
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Låter snarare som ett typiskt tyskt namn. Här ingår det inte;

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Jewish_surnames?from=G
Jag hittar heller inte Silberstein i den listan (vilket likförbannat är ett judiskt namn), så att Grassmann inte står med där säger egentligen ingenting.

Jag är dock enig om att jag inte (med nuvarande info) med bara namn samt åsikt säkert kan fastställa hans eventuella judiska bakgrund.
Senast redigerad av Superlistig 2018-05-04 kl. 13:09.
Citera
2018-05-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Skulle det i så fall gå att generalisera och säga att ingenting går att härleda till någon etnisk grupp överhuvudtaget? Därmed finns det ingenting som är skapat av någon. Eller är det bara Svenskar som inte finns? Har dom någonsin funnits och sedan försvunnit eller har de aldrig funnits? Varför talar vi om dem i så fall? Eller finns dom fast att dom inte finns på samma gång?
Det finns såna som kallar sig svenskar, fortfarande.
Men om man är stolt över det och sina traditioner så kan man ha fel.
Enligt köttbulleforskarna.
Citera
2018-05-04, 12:28
Medlem
Pizzan är inte svensk den är italiensk, den "svenska pizzan" är absolut inte italiensk, vad är den då?
En bajsmacka å den är väl svensk?
Citera
2018-05-04, 12:44
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Fast just köttbullar? hade det varit en hel maträtt med mestadels inhemska svenska ingredienser så visst...

Men köttbullar verkligen? Även om jag är helsvensk och älskar svensk mat på alla sätt och vis så måste man väl ändå inse att köttbullar kanske inte det är den mest svenska maträtten och troligen inte ens börjat här...

Fan.. hade det gällt rotmos (som kanske inte heller är alls svenskt dock) så hade jag någorlunda förstått... Men köttbullar är ändå i sin mest simpla form malet kött formade i bollar... Jag är väldigt tveksam att Sverige skulle vara först att komma på detta... blir nästan som att hävda vi startade den första elden...

Men men... vid en Turkiet jämförelse så kan dom glömma det... Sverige existerade långt innan Turkiet. Så det blir svårt för nuvarande Turkiet att hävda något...
Rotmos är nog väldigt svenskt, ja. Till och med det engelska ordet för kålrot är ju "swede".

Det fanns en gång i tiden väldigt många ursvenska matväxter men dessa har fasats ut till förmån för mer "sofistikerade" växter. Bruna bönor växer nästan uteslutande på Gotland och äts endast i Sverige och Finland. Vetemjöl var väldigt ovanligt upp till 1900-talet och korn dominerade under lång tid. För att nämna två exempel.

Sverige har haft en rik och unik matkultur som blivit utsuddad på runda hundra år.
Citera
2018-05-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Från SVD artikeln:

Sannerligen oansvarigt användande av ett sånt officiellt konto för att sprida renodlade påhitt.

Vilka är de som står för finanseringen på sweden.se kontot? Och hur nå man dom för att förklara att de som sköter kontot för en egen kulturell agenda som gör dom direkt olämpliga för sin uppgift?

Från Sweden.se: "This website is an official source for facts about Sweden. It is publicly funded, with four organisations behind it: the Swedish Institute (SI), Business Sweden, VisitSweden and the Swedish Government Offices, including the Ministry for Foreign Affairs, the Ministry of Culture and the Ministry of Enterprise and Innovation."

Att använda skattepengar för att sprida obekräftade rykten och kalla det för fakta borde vara grund för avsked.
Citera
2018-05-04, 12:51
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Det behövs ingen svensk för att komma på att man kan rulla bollar av köttfärs.

Maträtten som kallas Swedish meatballs heter väl så för att det var en svensk vars recept visade sig populärare än något annat en gång i USA. Ungefär som med hamburgaren, som är uppfunnen i USA av två tyskar (från Hamburg), men det är väl ingen som tror att det måste vara tyskar som ska komma på något sånt?

Vi får nöja oss med pitepalt, som är svenskt som inget annat. Då helst med älgfärs. Eller surströmming. Men ni sörlänningar tycker väl inte att det är svenska rätter eftersom Norrland ju inte är Sverige, utan Sveriges koloni.
Citera
2018-05-04, 12:58
Medlem
Det beror väl på ingredienserna. Bullar kan ju vara vad som helst. De grekiska köttbullarna jag åt var blandade med mynta rullade i vetemjöl och stekta i olja. De turkiska (Turkiet fanns ju inte då KarlXII levde, men Osmanska riket) är ju gjorda på lammfärs. I en svensk köttbulle ingår också fläskkött. Dessutom måste blandningen malas finare.
Men en del vill ju inte att något skall vara svenskt inte ens vi själva.
Citera
2018-05-04, 13:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Fast just köttbullar? hade det varit en hel maträtt med mestadels inhemska svenska ingredienser så visst...

Men köttbullar verkligen? Även om jag är helsvensk och älskar svensk mat på alla sätt och vis så måste man väl ändå inse att köttbullar kanske inte det är den mest svenska maträtten och troligen inte ens börjat här...

Fan.. hade det gällt rotmos (som kanske inte heller är alls svenskt dock) så hade jag någorlunda förstått... Men köttbullar är ändå i sin mest simpla form malet kött formade i bollar... Jag är väldigt tveksam att Sverige skulle vara först att komma på detta... blir nästan som att hävda vi startade den första elden...

Men men... vid en Turkiet jämförelse så kan dom glömma det... Sverige existerade långt innan Turkiet. Så det blir svårt för nuvarande Turkiet att hävda något...
Så du menar att exempelvis kanoten uppfanns på ett ställe och upptäckter/framsteg aldrig görs parallellt?
Har du IQ som en somalier?
Citera
2018-05-04, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tradgudarsland
Det beror väl på ingredienserna. Bullar kan ju vara vad som helst. De grekiska köttbullarna jag åt var blandade med mynta rullade i vetemjöl och stekta i olja. De turkiska (Turkiet fanns ju inte då KarlXII levde, men Osmanska riket) är ju gjorda på lammfärs. I en svensk köttbulle ingår också fläskkött. Dessutom måste blandningen malas finare.
Men en del vill ju inte att något skall vara svenskt inte ens vi själva.

Och att ha lök i bullarna känns spontant som försvenskat, och mer nära vår matkultur.
Citera
2018-05-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Och att ha lök i bullarna känns spontant som försvenskat, och mer nära vår matkultur.
Naturligtvis liksom ägg, vetemjöl, mjölk och kryddor. Och så den finmalda köttfärsen med 10-20 % fläskfärs. Blir köttbullar med brunsås, potatis och inlagd gurka till middag idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in