2018-05-05, 17:13
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Hur tror du "svenskar" kom till Sverige? Bara uppstod ur tomma intet? ALLA Svenskar är invandrare.
Med din definition så är alla i hela världen invandrare. Tror inte det är den ursprungliga definitionen av ordet.

Citat:
Men ännu viktigare.. det du kallar att ha "skapat" den svenska kulturen.. hur exakt har detta gått till?
Exakt på samma sätt som alla andra kulturer i världen har uppstått och utvecklats.

Citat:
För att göra "svenska" köttbullar krävs bl.a salt, peppar och smör. Saker som vikingarna upptäckte och tog till Sverige från sina utlandsresor. Köttbullar har funnits utomlands långt mycket längre än vad Sverige har funnits och att tro att det är något svenskt, bara för att man inte fattar att i princip allt härstammar från utlandet och importerats, är bara okunnigt.
Så du menar om jag befann mig på en restaurang någonstans i Bysantinska riket före Sverige blev en nation och beställde köttbullar så fick jag en tallrik med köttbullar, bestående av blandfärs, ägg, salt, vitpeppar, ströbröd, lök och gyllenbrunt stekt i smör? Och till det blivit serverad kokt potatis, gräddsås, rårörda lingon och pressgurka? Att någon rullade ihop hackat kött till en boll före det fanns ett Sverige det betvivlar jag inte men är den bollen den maträtten vi idag i Sverige kallar köttbullar?

Citat:
Ignorans är däremot en svensk tradition man benhårt strävar efter att bevara. I varje fall bland vissa lantisar. Om 500 år kommer säkert någon Borlängetomte påstå att pizzan är svensk. Eller potatisen. Eller palten och kroppkakan.
Ja så går det till när en maträtt eller företeelse införlivas i en kultur. Man tar efter, förfinar och utvecklar.
Citera
2018-05-05, 17:21
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
För att....?

För att ... det inte rimligen går att bestämma var en maträtt kommer ifrån. Skitfånigt att ens göra en politisk grej av det.

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Finns det någon matkultur öhvt då, någonstans?

Ja, alltså, när Skandinavien var täckt av is för ca 12 500 år sedan, så fanns det maträtter som åts på andra ställen. Men, nä, du har en poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Ojojoj. Grattis.

För att du inte ska framstå som helt jävla korkad? Så inflikar du det som har blivit en standardfras för medlöparna, men som inte fullt ut vill erkänna sig som just det. 80% tom i bollen är bättre än 100%.

Det stärker inte din, tämligen förvirrade, ståndpunkt, heller, att du väljer att öppet bekänna dig till den politiskt korrekta doktrinen genom legitimering av dess nyspråk i ordvalet "nyanlända".

Svensk matkultur existerar i allra högsta grad. Men en blatte-butler, som du uppenbart är, kan inte riskera att visa olydnad inför din master.

Grattis till mig? Grattis till dig, snarare, som verkligen var i behov att skylta med att du inte ansåg dig vara en smart människa.

Men se här: Om det är en standardfras för dig, OK. Men för mig är det bara så det är. Jag behöver liksom inte låta andra tycka åt mig. Dessutom, ingen säger att jag inte nödvändigtvis är korkad. Men när en människa som inte sticker under stol med sin mindre sympatiska intelligens vill insinuera att jag är korkad, gissa hur seriöst jag tar det!

"Nyanlända" är ett bra begrepp. Har inget med PK att göra. Att skriva "blattejävlar" är nog mer din stil, och det lägger jag ingen vikt vid, men det säger inte så mycket om vilka du syftar på. Du blir svår att ta på allvar.

Du får gärna tycka att det finns en svensk matkultur. Det är liksom så långt du vet.

(Haha @ "blatte-butler" Härligt! Ska lägga det till min "vänsterhora"-lista)
Citera
2018-05-05, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
För att ... det inte rimligen går att bestämma var en maträtt kommer ifrån. Skitfånigt att ens göra en politisk grej av det.
Så att tala om länders matkultur är omöjligt för att det inte går att härleda rätters ursprung? Jag behöver knappast säga hur märkligt det blir när ursprung är ett kriterium för att tala om kulturella särarter... Allt kommer någonstans ifrån, likheter finns, men det innebär inte att särarter inte finns och att det är omöjligt att tala om dessa.

"Allt" är skitfånigt. Men det sker likväl. Här var det ett officiellt konto som skall skapa en (positiv) bild av Sverige som ansåg det vara viktigt och glädjande(?) att meddela att svenska köttbullar egentligen är turkiska. Därmed blev det en "politisk grej", och en del av berättelsen om Sverige och svenskarna som knappt existerande. Det som inte existerar behöver man ju inte bry sig om, allra minst när man fattar politiska beslut. Eller hur?
Citera
2018-05-05, 17:51
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Så att tala om länders matkultur är omöjligt för att det inte går att härleda rätters ursprung?

Fast inte var det väl det troll-TS:s tråd handlade om. Troll-TS var ju skitförbannad över att någon påstått att köttbullar inte var svenska (vilket är ett rimligt påstående) och menade att påståendets avsikt var att "utrota den Svenska kulturen". Hur jävla smart är det?
Citera
2018-05-05, 18:17
Medlem
Citat:
Hur tror du "svenskar" kom till Sverige? Bara uppstod ur tomma intet? ALLA Svenskar är invandrare.

Men ännu viktigare.. det du kallar att ha "skapat" den svenska kulturen.. hur exakt har detta gått till?

För att göra "svenska" köttbullar krävs bl.a salt, peppar och smör. Saker som vikingarna upptäckte och tog till Sverige från sina utlandsresor. Köttbullar har funnits utomlands långt mycket längre än vad Sverige har funnits och att tro att det är något svenskt, bara för att man inte fattar att i princip allt härstammar från utlandet och importerats, är bara okunnigt.

Ignorans är däremot en svensk tradition man benhårt strävar efter att bevara. I varje fall bland vissa lantisar. Om 500 år kommer säkert någon Borlängetomte påstå att pizzan är svensk. Eller potatisen. Eller palten och kroppkakan.
Hur tror du negrerna kom till afrika? Jo de klev ner från träden. Inte fan har de funnit där sedan jordens fördelse. Inget folk är ursprungligt - människan var nomad från början. Och de som befolkade sin länder sist är de som du tror gjorde det först. Afrika hade ju inte ens landsgränser fram till kolonisation så på det sättet är Svenskar ett mycket äldre folk än de flesta andra på jorden då våra gränser är av ansenlig ålder. Om man nu ska raljera gäller det att inte framställa sig själv som idiot... Men du lyckas snudd på varje gång med det konststycket.
Senast redigerad av martinator 2018-05-05 kl. 18:19.
Citera
2018-05-05, 18:19
Medlem
80231s avatar
Citat:
Fast inte var det väl det troll-TS:s tråd handlade om. Troll-TS var ju skitförbannad över att någon påstått att köttbullar inte var svenska (vilket är ett rimligt påstående) och menade att påståendets avsikt var att "utrota den Svenska kulturen". Hur jävla smart är det?
Hur smart är det att inte se att det handlar om en dekonstruktion av det som bör ses som den svenska folksjälen? SI ska inte ge en röst åt särintressen vilka av omvärlden anses som minst sagt udda. Speciellt då dessa särintressen inte har en sk demokratisk förankring.

Jag vet inte var du står i denna fråga, men jag tror på det där med att det är bra att vi är olika, så länge vi kan samsas i vår olikhet.
Citera
2018-05-05, 18:24
Medlem
Citat:

Fast det är precis den typ av kultur-relativism som är så tröttsam. Ingen skulle ju säga att turkisk vattenpipa och te, inte är turkiska. Eller att turiska bad kommer från romarriket, till på köpet i Turkiet. Pasta är minsan inte italiensk, för Marko polo osv.

De allra flesta förstår väl att kulturer ständigt evolverar. Men att relativisera allt, där svenskar kultur ständigt ska bagatelliseras; hur kan alla andra kulturer då undslippa detta. Vi säger ju inte till folk skippa den där slöjan, för det är inte er egentliga kultur.

Jag vet inte om det är något missriktat försöka att påvisa att det inte är så stora kulturella skillnader eller vad det nu är. (Titta på world values kartan.)

Man behöver väl inte ens gilla den svenska kulturen, men hur ska man någonsin vare sej förstå eller uppskatta andra kulturer när man föringar sin egen.
Citera
2018-05-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Håller med om att det blivit ett varumärke för Sverige. Men har det sitt ursprung ifrån Sverige? det är jag tveksam över och inget jag kommer slåss för... Som sagt hade varit rotmos så hade jag nog kunnat i alla fall tänka mig det... men malet kött formad till en boll...

Jaja...
Svenska köttbullar har sitt ursprung i Sverige. I alla fall om de består av etniska svenskar. Annars vet jag inte.
Citera
2018-05-05, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det finns andra "bullar" i andra länder.. Men att påstå att köttbullar kommer ifrån Turkiet är fel eftersom rätten förekommer i kokbok först 1756 , dvs 40 år efter Carolus Rex död.

Om du läser artikel så har maträtten utvecklas under 1800 talet. Det finns tyska varianter av kroppkakor, jag tro ändå flesta anser att kroppkakan skall komma ifrån Öland.

Vad är det här för argument? Du fångar i luften för att försöka koppla nationalismen till något i nutida händelser. Helt desperat och utom fattning.

Det här är ingenting värt att överhuvudtaget tänka på eller diskutera, vem fan bryr sig om vem som äger "jag gjorde det först" rätten om köttbullar som maträtt?
Citera
2018-05-05, 19:19
Medlem
Kulturförnekarna är roliga dom.

Undra vilket land dom säger Älgstek med kokt potatis, svartvinbärsgele och svampsås gjord på karljohan-svamp kommer ifrån.
Citera
2018-05-05, 19:23
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Svenska köttbullar har sitt ursprung i Sverige. I alla fall om de består av etniska svenskar. Annars vet jag inte.

Hehe...
Citera
2018-05-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Kulturförnekarna är roliga dom.

Undra vilket land dom säger Älgstek med kokt potatis, svartvinbärsgele och svampsås gjord på karljohan-svamp kommer ifrån.
Potatisen är från Sydamerika. Resten är potentiellt inhemskt även om nämnda arter finns i andra länder också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in