Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-04, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Janne var dessvärre väldigt dåligt förberedd och påläst. Byggherrens ansvar är totalt, det går inte att hänvisa till en prosjektledare. Prosjektledaren är underordnad byggherre. Personangrepp var kurdens försvar, ingår i PK-manualen.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/byggherrens-ansvar/

Eller var han det? Är inte det här det bästa som kunde hända.....?
Hade han dragit lagen direkt hade ju inte AdjÖzzzz gjort bort sig lika hårt som nu.
Citera
2018-05-04, 11:20
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Om man skall ändra användning för en tidigare skola till exempelvis en teater eller till bostad krävs bygglov

Finns bygglov? Om inte kan renoveringen vara ett svartbygge.

Finns bygganmälan?

Finns utsedd kontrollansvarig?

Vilka säkerhetsföreskrifter och andra skydsanordningar har funnits. Skolan är stor till ytan, 500 Kvm om jag minns rätt.

Många jobb både in- och utvändigt måste ha gjorts på hög höjd. Hur har byggnadsställningar monterats?

Har ställningarna godkänts innan arbete påbörjats?
Jag tog upp frågan om bygglov redan i trådens ungdom, och det kan ha varit fler som gjorde det innan då tråden redan då hade ett stort antal sidor.

Tyranitar höll i den tråden ett tag och fick ett PM där någon begärt ut byggloven för de två fastigheterna.
(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet)
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Jag har fått ett PM ifrån någon som begärt ut bygglovshandlingar för deras fastigheter, och för att inte riskera outning så postar jag informationen:

Det saknas bygglov på fastigheten för den nya verksamheten. Detta innebär att bolaget kan ha utfört ett svartbygge utöver den svarta anlitade arbetskraften. Det innebär också att Gotlands Kommun som själva sålt verksamheten, och har kunnat ta del av avsikten med förvärvet verkar ha struntat i detta. Skolverksamhet finns inte ens med i bolagets verksamhetsbeskrivning. Det är ju också förvärvat av ett bolag som har en känd ägare, så någon nyhet är det icke då det stått i lokaltidningen.
Så det verkar som sagt vara ett svartbygge. Sådant är rätt svårt, men inte omöjligt, att få godkänt i efterhand. Men då brukar kommungubbarna vilja se på kvitton och fakturor för att kunna bedöma att arbetet är fackmannamässigt utfört.

https://www.gotland.se/91467 sök på ändrad användning, Ä.
"Bygglov behövs om du vill ändra användningen av en byggnad. Det gäller även om du ändrar användningen utan att bygga om/ändra något i själva byggnaden, och även om du bara använder en del av byggnaden på ett nytt sätt.
Ändrad användning är exempelvis:
* Från förskola till bostad, kontor, vårdinrättning, café eller restaurang
"

På O, Olovligt byggande, finns information hur man anmäler ett svartbygge om någon är road av sånt trams. Fastigheterna heter TINGSTÄDE NYSTUGU 1:125 och 1:142. Fast det vore ju lite småsint!
Vissa kanske tycker det hade varit festligt om Nujens blir ålagda att återställa fastigheterna till ursprungligt skick, denna gång med vita beskattade pengar.
Senast redigerad av Sorken80 2018-05-04 kl. 11:23.
Citera
2018-05-04, 11:23
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Den här sidan är lite intressant www.sweden4rus.nu, Akilov säger att det är bara svartjobb han fått via den sidan. Svenska palmen kallar den och det verkar annonseras flitigt där fortfarande. Den är på ryska men tippar att den inte i första hand vänder sig till ryssar utan tidigare Sovjetunionens republiker där de flesta kan ryska som är över 20 år. Ska jobba nu men ska se om jag kan få lite hjälp på ryska i kväll.

Om mina ringa datakunskaper funkar så finns sidan i Stockholm hos Bredband2.

Väldigt intressant sida. De s.k. "företagen" är ganska så oblyga när det handlar om vilken typ av arbeten man gör samtidigt som de är långt blygare vad det gäller kontaktinformation, företagens identitet, etc.

Det måste ju vara mumma för skatteverket att göra en djupdykning.

Samtidigt så undrar man om det finns några "cookies" från sajten i Özz-klanens datorer?
Citera
2018-05-04, 11:28
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hahahaha, vilken underbar trollning, satan vad jag garvade. Fruktansvärt kul.
"Morgan Cohen Shillberg" muhaha, helt otroligt att dom släpper igenom detta.

Jag gick direkt in för att arkivera detta, ifall dom raderar, men ser att någon annan redan tänkt samma tanke. Så sidan finns bevarad åt eftervärlden. http://archive.is/ciZYo

Den där insändaren är nog säkert skriven av Nujens syster för hon är ju advokat. Bra insändare. Mycket saklig. Nujen har ju inte betalt nåt. JJ högg riktigt i sten. Så är det bara.
Citera
2018-05-04, 11:35
Medlem
Finns det något samband med Telia-affären? Akilov hyllade imamen i Strömsund och angav stödet för imamen som ett asylskäl. Sonen till imamen gick ut i höstas (intervju i SvD) och kritiserade starkt Telia Sonera för att stödja den korrupta regimen i hans hemland. Hela artikeln handlade om sonens starka missnöje mot Telia. Akilov, med kopplingar till de häktade terroristerna och imamen i Strömsund betalas sedan "svart" av en högre chef på Telia. Är det en slump med Telia-kopplingen? Gjorde Telia någon polisutredning angående mutmisstankarna eller betalade man sig ur det hela? Vad handlade egentligen den där affären om och var det inte typ usa som tipsade Sverige om rådande missförhållanden?
Citera
2018-05-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Och jag måste säga att de som tycker 85 000 - 100 000 är mycket pengar, kan aldrig ha bott i villa.

Taket läcker -> hosta upp 250 000
Nytt badrum pga mögel -> 325 000
Dränera om grunden -> grävmaskin 50 000

Några av alla summor jag, vänner och familj fått hosta upp med kort varsel.
Ombyggnationer kostar massor! Men en "lön" på 85000 får de inte!
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Byggnadsarbetare-2036
Löner betalar företagen, material betalar förstås den som anlitat företaget. Om företaget köper material, faktureras detta av företaget. Pengar förs inte över direkt till den enskilde arbetarens privata konto.
Enligt lag måste bägge delägare gemensamt godkänna en renovering.
https://lawline.se/answers/hur-saljer-man-en-samagd-fastighet
Så vitt jag förstått saken var Özz systers man inte delägare. Därför måste Özz och syrran ha godkänt renoveringen och skrivit under avtal med företaget, alternativt haft ett muntligt avtal, eller fullmakt till systerns man.
Konstigt då att Özz säger sig ingenting veta nånting om detta. Det kan såklart ändå stämma. Han gav sin fullmakt eller sa bara:
"Det där får ni sköta".
Jag tror inte Özz visste om att hans familj betalade en terrorist! Lika lite som du själv vet om vilken bakgrund människor har som arbetat i ditt hem.
Men det finns ett ansvar enligt lag för sin egen egendom och det ansvaret kommer man inte ifrån, även om man ingenting visste.
Man har ansvar att veta med andra ord.

Arbetet ska ha utförts 2015, då Sverige hade löjligt stora ROT-avdrag på hela 50% upp till 50000 kronor. Så det är kanske lite girigt att inte tycka det blev billigt nog.
Citera
2018-05-04, 11:54
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
På O, Olovligt byggande, finns information hur man anmäler ett svartbygge om någon är road av sånt trams. Fastigheterna heter TINGSTÄDE NYSTUGU 1:125 och 1:142. Fast det vore ju lite småsint!
Vissa kanske tycker det hade varit festligt om Nujens blir ålagda att återställa fastigheterna till ursprungligt skick, denna gång med vita beskattade pengar.

Men regionens detaljplan (på nätet) är inte uppdaterad, vi kan inte vara helt säkra på, utifrån den, att bygglov inte beviljats ?

Bygglov är väl kungörelser, men hos inrikes post och tidningar kan man bara söka 2 år bakåt, så jag antar att vi bara kan få säkra upplysningar om någon boende på Gotland traskar ned på kommunens kontor och begär handlingarna ?
Citera
2018-05-04, 11:56
Medlem
carambolls avatar
Hittade en märklig tråd angående att en person mördades på mellersta Gotland 2015 (när Akilov arbetade i Nujens hus).

I tråden framkommer att mordoffret var en 40-årig man (svenskt namn) med missbrukarbakgrund och att inget brott styrkts. Hemmahörande på Gotland.

Men det pikanta är att en skribent nämner att en äldre dam hamnat i konflikt med byggarbetare från forna Sovjet. Özzbekistan ligger ju som bekant i forna Sovjet. Dräller det av folk från forna Sovjet på byggen på Gotland?

En annan pikant uppgift är att en fastighet som hade något samband med den avlidne (jag skummade ärligt talat) - ägdes av eller hade ägts av ... Hannes Müller ... som ju också har bidragit till just den här tråden med en udda rapport om ett samtal med Rickard Damm. En väldigt udda rapport faktiskt, på flera sätt.

(FB) Misstänkt mord på Gotland 2015-10-23. Ingen brottsmisstanke enligt polis
Citera
2018-05-04, 11:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
Hittade en märklig tråd angående att en person mördades på mellersta Gotland 2015 (när Akilov arbetade i Nujens hus).

I tråden framkommer att mordoffret var en 40-årig man (svenskt namn) med missbrukarbakgrund och att inget brott styrkts. Hemmahörande på Gotland.

Men det pikanta är att en skribent nämner att en äldre dam hamnat i konflikt med byggarbetare från forna Sovjet. Özzbekistan ligger ju som bekant i forna Sovjet. Dräller det av folk från forna Sovjet på byggen på Gotland?

En annan pikant uppgift är att en fastighet som hade något samband med den avlidne (jag skummade ärligt talat) - ägdes av eller hade ägts av ... Hannes Müller ... som ju också har bidragit till just den här tråden med en udda rapport om ett samtal med Rickard Damm. En väldigt udda rapport faktiskt, på flera sätt.

(FB) Misstänkt mord på Gotland 2015-10-23. Ingen brottsmisstanke enligt polis
Hannes Müller har ju också gett uttryck för att ha blivit hotad av "farliga kriminella". Han kanske kan kasta lite ljus över den saken själv, om han nu vågar.
Citera
2018-05-04, 12:24
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hahahaha, vilken underbar trollning, satan vad jag garvade. Fruktansvärt kul.
"Morgan Cohen Shillberg" muhaha, helt otroligt att dom släpper igenom detta.

Jag gick direkt in för att arkivera detta, ifall dom raderar, men ser att någon annan redan tänkt samma tanke. Så sidan finns bevarad åt eftervärlden. http://archive.is/ciZYo

Nu så har jag inte hunnit vidare i tråden så jag kommenterar ditt inlägg med risk för att liknande kommentarer finns i tråden.

Söker man på "Morgan Cohen Shillberg" så kommer ganska så talande resultat. Vad jag menar är att tönterier som "Shillberg's" inlägg skapar ju enbart större skada för Özz-klanen. Att de förbannade idioterna inte begriper att de ständigt skjuter sig i egen fot.
Som signature Greta noterade tidigt i tråden, klantänkandet funkar inte i Sverige, även när det gäller damage control.

https://toklandet.wordpress.com/2018/05/02/insandaren/
Citat:
Allvarligt, det måste väl vara Özz själv som skrivit den insändaren va? För det är ju i stort sett bara han själv som anser det som står i insändaren? Alla som t o m endast sett UG:s version, som är snällklippt för att INTE vara för elak mot Nujen, har ju både sett och hört hur han betedde sig under intervjun? Och den som sett och hört Özz egna inspelning av intervjun inser ju att UG snällklippt.

eller
http://se.avoiceformen.com/hangouts/insandaren/
Citat:
Det publicerades en insändare i tidningen Östra Småland häromdagen om Özz Nujen och Janne Josefssons intervju med honom för Uppdrag Granskning. Jag vet inte men visst är det något som skaver lite? Luktar det inte väldigt mycket svåger här?

Någon jobbar på för att få spridning på vansinnet!
Citera
2018-05-04, 12:36
Medlem
HannaBallis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Bor knappt 400 pers i Tingstäde och knappt 60.000 på hela Gotland. En delförklaring till att aktiviteten är låg, kanske.
Absolut att det skulle bli ett asylboende. Finns ingen annan förklaring.
Citera
2018-05-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Men regionens detaljplan (på nätet) är inte uppdaterad, vi kan inte vara helt säkra på, utifrån den, att bygglov inte beviljats ?

Bygglov är väl kungörelser, men hos inrikes post och tidningar kan man bara söka 2 år bakåt, så jag antar att vi bara kan få säkra upplysningar om någon boende på Gotland traskar ned på kommunens kontor och begär handlingarna ?

Finns nu ett bygglov för ett Attefallshus på en av fastigheterna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in