Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-03, 20:48
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
Jag tycker man ska ta medianox varning för mullvadar som nästlat sig in i tråden på största allvar. Det finns alltid en förklaring till varför folk beter sig konstigt och skriver konstiga saker på sociala medier. Jag kan bara inte förstå varför hannes.muller menar att inga fel begåtts av Özzen eller regionen när han byggt om Gazeligårdens bottenvåning till en teater och övervånigen till en topputrustad uthyrningslägenhet. Det är ju ett solklart svartbygge som Özzen ska betala minst 250 000 kr i sanktionsavgifter för. Jag vet inte hur stora böterna är för att gå mot röd gubbe, om det ens är olagligt, men hannes.muller likställde de två företeelserna med varandra, så jag undrar bara varför.

Är du verkligen så dum? Jag tar på inget sätt ansvar för vad HM skriver men det är väl för fan hur jävla enkelt som helst att förstå vad han menar?

Han får gärna korrigerar mig men såhär förstår jag det;

1. Att överklaga missförhållanden i bygglovsärenden är en sak och ska göras.

2. Att överklaga ett användande av byggnad är en annan sak.

Om jag köper ett gammal pumphus av kommunen och sen har en eller annan fest däri, låt oss säga tre gånger om året. Är det då lika hemskt som om jag köper en skola och bygger om den till hotellfastighet utan att anmäla det?

Han tycker det ena är fel och det andra är något han skulle kunna se genom fingrarna med. Och ni skriver och skriver om detta. Och Nujens skrattar och lever gott.
Citera
2020-02-03, 21:09
Medlem
[quote=Coffeeman|70148185]Är du verkligen så dum? Jag tar på inget sätt ansvar för vad HM skriver men det är väl för fan hur jävla enkelt som helst att förstå vad han menar?

Han får gärna korrigerar mig men såhär förstår jag det;

Om jag köper ett gammal pumphus av kommunen och sen har en eller annan fest däri, låt oss säga tre gånger om året. Är det då lika hemskt som om jag köper en skola och bygger om den till hotellfastighet utan att anmäla det?

Han tycker det ena är fel och det andra är något han skulle kunna se genom fingrarna med. Och ni skriver och skriver om detta. Och Nujens skrattar och lever gott.[/QUOTE

Du och hannes.muller har nog inte riktigt förstått vad en lovpliktig åtgärd på en byggnad är för något. Ändrad användning är en sådan åtgärd. Bestämmer sig miljö- och byggnämnden på Gotland att avsluta ärendet om Gazaligården utan att ge Özzen och hans bolag lovföreläggande ska beslutet självklart övklagas, eftersom det är ett lagstridigt beslut. Det vet tjänstemännen på samhällsbyggnadsförvaltningen mycket väl - även om Eva Ahlin kämpar för att hålla korruptionsskanalen på avstånd.

Varför är du så otrevlig?
Citera
2020-02-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Var hämtar du de påståendena ifrån????? Hur kan man "bygga om mycket utan att förändra planlösning" och samtidigt påstå att "både bottenvåningen och övervåningen är helt ombyggda"????

(Bilderna från inspektionen är numrerade så om du hävdar att det är de du sett får du källhänvisa vilken bild som visar vad så kan jag kolla)

Vilka otroligt svamliga inlägg du görn där du kastar fram dina egna fantasier som fakta. Sedan tar du tillbaks dem. Å sedan kastar du fram dina påståenden ånyo.

Var hämtar du påståendena du gör ifrån?
(Ordentliga källhänvisningar tack)

Till skillnad från dig och antagligen även alla andra deltagare i tråden vet jag precis hur Gazeligården såg ut innan Özzen byggde om den. Jag har även sett svartbyggarna i aktion i byggnaden - ingen rolig syn kan jag lova. Räcker det som "källhänvisning"? Du vill nog bara vara motvalls i alla lägen.
Citera
2020-02-03, 22:18
Medlem
[quote=Coffeeman|70148185]

Citat:

Du har tydligen inte förstått vad ett överklagande innebär. Man överklagar ett beslut och man anmäler ett missförhållande. Vad du eller hannes.muller tycker om det ena eller det andra har ingen betydelse i sammanhanget. Eva Ahlin har tagit strid med sin egen förvaltning. Men det spelar ingen roll vad hon tycker i den här frågan heller. Lovföreläggande ska enligt PBL utfärdas - sedan får Özzen överklaga beslutet om han tycker det är fel.
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-03 kl. 22:21.
Citera
2020-02-03, 22:51
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursäkta, jag har inte riktigt lärt mig hur man gör. Jag skall försöka bättra mig.
Inga problem. Sånt händer. Det är när det fortsätter i flera led - citat på citat - som det blir snårigt och svårt att hänga med.

Har du något att berätta om svartarbetarna som inte kommit fram i tråden? Deras antal t. ex.?
Citera
2020-02-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Inga problem. Sånt händer. Det är när det fortsätter i flera led - citat på citat - som det blir snårigt och svårt att hänga med.

Har du något att berätta om svartarbetarna som inte kommit fram i tråden? Deras antal t. ex.?

Der har varit många personer som i olika omgångar arbetat på familjen Nujens fyra byggnader. Det är givetvis omöjligt att säkert veta om alla betalats svart.Jag kallar dem svartarbetare för att de arbetat på svartbyggen.
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-03 kl. 23:05.
Citera
2020-02-04, 09:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Der har varit många personer som i olika omgångar arbetat på familjen Nujens fyra byggnader. Det är givetvis omöjligt att säkert veta om alla betalats svart.Jag kallar dem svartarbetare för att de arbetat på svartbyggen.
Ett vittnesmål om många personer som arbetat är givetvis intressant om det inte finns motsvarande fakturor.
Citera
2020-02-04, 09:24
Medlem
Enligt mina uppgifter rörde det sig om 3-4 personer som var där i perioder och jobbade 6-7 dar i veckan. Pågick från hösten 2015 till utgången av januari 2018. (Notera den tidpunkten!).

Personerna bodde i Gazeligården och körde i privat balt-reggad personbil till arbetsplatsen Villa Zetterling. Arbetsplatsen saknade avspärrningar och informationsskyltar. Utrivet byggnadsmaterial låg i stora högar utanför huset...

(Dags för Özz eller svågern att uppge namnet på firman som anlitats?).
Citera
2020-02-04, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Enligt mina uppgifter rörde det sig om 3-4 personer som var där i perioder och jobbade 6-7 dar i veckan. Pågick från hösten 2015 till utgången av januari 2018. (Notera den tidpunkten!).

VBygen bodde i Gazeligården och körde i privat balt-personbil till arbetsplatsen Villa ZettArbetsplatsen saknade avspärrningar och informationsskyltar. Utrivet byggnadsmaterial låg i stora högar utanför huset...

Jag vill inte gå närmare in på hur många personer som jag sett arbeta på famijen Nujens fyra svartbyggen i Tingstäde och från vilka länder dessa har rekryterats. Skälet är att jag säkert kommer att kallas till förhör som vittne om polisen i Visby inleder en förundersökning om saken eller om åtal eventuellt väcks.
Citera
2020-02-04, 12:15
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Var hämtar du de påståendena ifrån????? Hur kan man "bygga om mycket utan att förändra planlösning" och samtidigt påstå att "både bottenvåningen och övervåningen är helt ombyggda"????
....
Vilka otroligt svamliga inlägg du görn där du kastar fram dina egna fantasier som fakta. Sedan tar du tillbaks dem. Å sedan kastar du fram dina påståenden ånyo...

”Bygga om” kan definieras som bygga för att ändra användning. Att spika upp en scen, ta bort eller lägga till fönster, bygga kök eller andra VVS.
Bygga om (anpassa för en helt ny slags ändamål) utan att flytta väggar och därmed ändra planlösning.

Har inte hängt med i tråden då polemik tog över.
Dock nyfiken på Nujens inbetalningar av sociala avgifter (32,42%?) till skatteverket för åren de själva hade anställda som Akilov.
ELLER vilken entreprenör de anlitat och betalade till och hur mycket de betalat ut och vem i familjen hade skattat för pengarna de använde. Sekretss på sånt?

Fast vem vill outa sig och kolla med skatteverket i fall man inte kan vara anonym. Majoriteten här vill vara anonyma.
Citera
2020-02-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
..

medianox har i #10766 (FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet) nævnt
Jan Martin Eriksson alias Martin Jansarve.
Dengang städfirman Gotland Venture AB nu aktiv med Visbygg AB
Citera
2020-02-04, 12:56
Medlem
Visbygg var angiven som anlitad firma vid Villa Zetterling enligt bygglovshandlingar. Det är dock tveksamt om de verkligen gjorde jobbet eller bara var en bulvan för de svartjobbande balterna. Alternativt var balterna underleverantörer till Visbygg. Jansarv* är kompis med Özz, så de kan ha funderat ut nåt upplägg där.

En annan firma har angivits av Debbie enligt Advokatsamfundets utredning. Det ska varit den firman som anställde Akilov. Problemet är bara att firman då inte var registrerad för moms och som arbetsgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in