Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-13, 15:38
Medlem
1FFs avatar
Här är något intressant jag hittade på nätet om hur man kan "Boosta" sin dator med en - Ultimate powerplan - från Ms - https://www.ghacks.net/2018/04/13/enable-the-ultimate-power-plan-on-windows-10-pro-or-home/.

Ska vara speciellt bra fungerande på "kraftfulla" datorer.
Vanligtvis så brukar dessa förbättrande egenskaper bara finnas hos en speciell typ av betalprogram.

Lite smidigare går den allt.
Citera
2018-04-16, 18:07
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
En egendomlig grej hände idag.

När jag slog på datorn och windows 10 bootade upp så såg allt ut som en ny, fräsch installation. Aktivitetsfältet var rensat, skrivbordsbakgrunden hade ändrats till windows standard, det fanns en massa Microsoft bloat typ Candy Crush på startmenyn och jag fick upp ett "välkommen till windows" meddelande.
Alla program som jag tidigare installerat och mina egna filer fanns kvar, men själva OS:et såg ut alltså helt nyinstallerat ut. Även programmen betedde sig som om de vore nyinstallerade. Webbläsaren (firefox) var t.ex. helt rensad på historik och bokmärken.

Jag anade ugglor i mossen och startade om datorn. När windows startade upp igen var allt som vanligt med alla mina program och anpassningar, precis som jag lämnade datorn igår. Testade att köra sfc och DISM för att kolla om det är något knas med windows filsystem, men det hittades inget.

Någon som har någon aning om vad som hände egentligen?
Citera
2018-04-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele

När jag slog på datorn och windows 10 bootade upp så såg allt ut som en ny, fräsch installation. Aktivitetsfältet var rensat, skrivbordsbakgrunden hade ändrats till windows standard, det fanns en massa Microsoft bloat typ Candy Crush på startmenyn och jag fick upp ett "välkommen till windows" meddelande.
Alla program som jag tidigare installerat och mina egna filer fanns kvar, men själva OS:et såg ut alltså helt nyinstallerat ut. Även programmen betedde sig som om de vore nyinstallerade. Webbläsaren (firefox) var t.ex. helt rensad på historik och bokmärken.

Jag anade ugglor i mossen och startade om datorn. När windows startade upp igen var allt som vanligt med alla mina program och anpassningar, precis som jag lämnade datorn igår. Testade att köra sfc och DISM för att kolla om det är något knas med windows filsystem, men det hittades inget.

där skulle komma en ny stor uppdatering snart det är ev den som börjat rullas ut
https://thewincentral.com/windows-10-redstone-4-changes-new-features-28978/

t
Citera
2018-04-16, 19:11
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
där skulle komma en ny stor uppdatering snart det är ev den som börjat rullas ut
https://thewincentral.com/windows-10-redstone-4-changes-new-features-28978/
Det syns inget i uppdateringshistoriken som tyder på det. Det senaste som hänt där är KB4093112, som inte verkar ha något med redstone 4 att göra...
Citera
2018-04-17, 07:53
Medlem
Citat:
Det syns inget i uppdateringshistoriken som tyder på det. Det senaste som hänt där är KB4093112, som inte verkar ha något med redstone 4 att göra...

För att se om den uppdateringen innehöll nåt som kunde ha påverkat ditt Wins utseende, så kolla här:
Kod:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4093112/windows-10-update-kb4093112

Vill du veta vilken version du kör, så klicka på Startmenyn längst nere till vänster på skärmen, och börja bara skriv utan att 'stå' på nåt speciellt ställe, och skriv då:
winver
och sen klickar du på Sökresultatet där det står just:
winver
och i det fönstret kan du se om du har en Win10 version som börjar på:
16299
eller på:
17133

Har du den senare så har du senaste Win10, dvs
Windows 10 Spring Creators Update version 1803, build 17133, Redstone 4.
Citera
2018-04-17, 09:22
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Faktum är att jag också har erfarit det där för några år sedan. Jag kollade upp datorn på alla de sätt och vis men inget var fel. Jag ominstallerade, sedan hände det inte mer. Ibland kan saker gå fel vid en installation som inte märks vid en sfc eller DISM koll och jag tror att det var/är något fel i Windows inbyggda återställningsfunktion som orsakade det. Istället för en vanlig "bootning" så gjordes en ominstallation, vilken korrigerades vid nästa bootning då allt var som vanligt igen. Funktionen hickade till p.g.a "buggighet" så att säga.

Om du nyligen ominstallerat så är det garanterat det problemet.

Kolla även disken efter fel. Annars, ominstallera.
Citera
2018-04-17, 16:13
Medlem
"Windows 10-uppdatering försenad av blåskärmsbugg"

Läs mer om detta här:
(FB) *** Den enda tråden om problem, frågor, tips med Windows Update ***
Citera
2018-04-17, 18:19
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
För att se om den uppdateringen innehöll nåt som kunde ha påverkat ditt Wins utseende, så kolla här:
Kod:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4093112/windows-10-update-kb4093112

Vill du veta vilken version du kör, så klicka på Startmenyn längst nere till vänster på skärmen, och börja bara skriv utan att 'stå' på nåt speciellt ställe, och skriv då:
winver
och sen klickar du på Sökresultatet där det står just:
winver
och i det fönstret kan du se om du har en Win10 version som börjar på:
16299
eller på:
17133

Har du den senare så har du senaste Win10, dvs
Windows 10 Spring Creators Update version 1803, build 17133, Redstone 4.
OS-versionen är 16299.371 så det verkar inte vara redstone 4 uppdateringen som är boven.

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Faktum är att jag också har erfarit det där för några år sedan. Jag kollade upp datorn på alla de sätt och vis men inget var fel. Jag ominstallerade, sedan hände det inte mer. Ibland kan saker gå fel vid en installation som inte märks vid en sfc eller DISM koll och jag tror att det var/är något fel i Windows inbyggda återställningsfunktion som orsakade det. Istället för en vanlig "bootning" så gjordes en ominstallation, vilken korrigerades vid nästa bootning då allt var som vanligt igen. Funktionen hickade till p.g.a "buggighet" så att säga.

Om du nyligen ominstallerat så är det garanterat det problemet.

Kolla även disken efter fel. Annars, ominstallera.
Jag har inte installerat/ominstallerat windows på bra länge och kontroll av disken hittade heller inga problem.
Nåja, allt verkar fungera som det ska nu. Om det händer igen får jag kanske köra en ominstallation.

Tack för hjälpen!
Citera
2018-04-23, 17:11
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Hej!
Jag kör en crackad V. av Windows 10. Men de är så att jag studerar och då får man som student gratis Windows 10 education. Hur gör jag för att använda de istället? Måste jag helt enkelt formatera? eller kan jag bara installera från hemsidan?
Tacksam för svar
Citera
2018-04-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Hej!
Jag kör en crackad V. av Windows 10. Men de är så att jag studerar och då får man som student gratis Windows 10 education. Hur gör jag för att använda de istället? Måste jag helt enkelt formatera? eller kan jag bara installera från hemsidan?

Beror nog på HUR den är Crackad, men prova med att helt enkelt Ändra Produktnyckel till den Student du har.
Funkar det så funkar det.
Och då slipper du ju problemet med en helt ny installation.

HUR man ändrar Produktnyckeln får du SÖKA om.
Citera
2018-04-30, 13:21
Medlem
Jagtrollarintes avatar
Jag har kört med Classic Shell Startmenu sen jag hade Windows 8 och nu har jag Windows 10.

Jag kör fortfarande med Classic Shell och det funkar ju fortfarande men dom har ju lagt ner och det här är sista versionen och det kommer nog snart en uppdatering till 10 an som sabbar det efter som det inte uppdateras längre.

Jag gillar verkligen inte Windows 10 Startmenu.Classic Shell är perfekt men som sagt.

Finns det några bra gratis alternativ till Windows 10 som fortfarande är under utveckling?
Citera
2018-04-30, 14:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtrollarinte
Jag har kört med Classic Shell Startmenu sen jag hade Windows 8 och nu har jag Windows 10.

Jag kör fortfarande med Classic Shell och det funkar ju fortfarande men dom har ju lagt ner och det här är sista versionen och det kommer nog snart en uppdatering till 10 an som sabbar det efter som det inte uppdateras längre.

Jag gillar verkligen inte Windows 10 Startmenu.Classic Shell är perfekt men som sagt.

Finns det några bra gratis alternativ till Windows 10 som fortfarande är under utveckling?

Olika förslag - https://alternativeto.net/software/classicshell/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in