Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
18-01-27, 19:31
Medlem
utan.att.stannas avatar
Helt plötsligt börjar allt gå segt. Ej hittat virus. Inget konstigt i aktivitetshanteraren. Allt laggar. MAlwarebytes hittar inget. Kan inte heller sätta på webskydd där helt plötsligt... Någon med ide?

7.9/8 gb ram används, men allt som syns i listan i aktivitetshanteraren fyller inte upp så mkt..
Citera
18-01-27, 19:57
Medlem
Amazingthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Helt plötsligt börjar allt gå segt. Ej hittat virus. Inget konstigt i aktivitetshanteraren. Allt laggar. MAlwarebytes hittar inget. Kan inte heller sätta på webskydd där helt plötsligt... Någon med ide?

7.9/8 gb ram används, men allt som syns i listan i aktivitetshanteraren fyller inte upp så mkt..

Hur ser det ut om öppnar aktivitetshanteraren, går till Performance > Open Resource Monitor > Memory-fliken? Där borde allt listas
Citera
18-01-27, 20:01
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Hur ser det ut om öppnar aktivitetshanteraren, går till Performance > Open Resource Monitor > Memory-fliken? Där borde allt listas
Ser inget kostit där heller

installerade avira. hittar inget virus.

edit: jo, malwarebytes äter massor.... stänger ner det och ser vad som händer.

Edit2: Verkar vara fler med samam problem!

https://forums.malwarebytes.com/topic/219918-ram-usage-what-is-going-on/
Senast redigerad av utan.att.stanna 18-01-27 kl. 20:07.
Citera
18-01-28, 06:00
Medlem
Jag använder StartIsBack för att återställa Startmenyn i Windows 10 (1709). Bland det första jag gör är att dölja (Enbart mappen) mapparna för Hjälpmedel, administrera windows etc i startmenyn. Sådant som för mig är helt ointressant och för att få en renare startmeny.

Dock återställs dom mapparna efter varje uppdatering. Går det att sätta dold flagga på mapparna som är permanenta?
Citera
18-01-28, 06:05
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasticonia
Jag använder StartIsBack för att återställa Startmenyn i Windows 10 (1709). Bland det första jag gör är att dölja (Enbart mappen) mapparna för Hjälpmedel, administrera windows etc i startmenyn. Sådant som för mig är helt ointressant och för att få en renare startmeny.

Dock återställs dom mapparna efter varje uppdatering. Går det att sätta dold flagga på mapparna som är permanenta?

Du får kanske byta 3-partsprogram. Prova Classic Shell. Använder själv detta och har skräddarsytt min startmeny och det fungerar utmärkt.
Citera
18-01-28, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du får kanske byta 3-partsprogram. Prova Classic Shell. Använder själv detta och har skräddarsytt min startmeny och det fungerar utmärkt.

Tack för tipset!
Ska slänga ett öga på Classic Shell och se hur det går
Citera
18-01-31, 14:15
Medlem
Vi har två stycken USB Pinnar permanent kopplade till datorn, för korttidsbackup (Typ handlingslistor, generiska bilder etc). En till mig och en till min andra hälft. Är det möjligt att ställa in rättigheter så man bara kommer åt sitt egna konto?
Citera
18-01-31, 22:23
Medlem
Citat:
Vi har två stycken USB Pinnar permanent kopplade till datorn, för korttidsbackup (Typ handlingslistor, generiska bilder etc). En till mig och en till min andra hälft. Är det möjligt att ställa in rättigheter så man bara kommer åt sitt egna konto?
Jag hoppas att ni har var sitt inloggningskonto i Windows så går det att fixa som du tänker.

Då kan ni:
  • Formatera om de två stickorna till NTFS (Rädda filerna till annan plats under tiden)
  • Använd Datorhantering - Diskhantering för att antingen ge dem var sin tydligare enhetsbokstav (typ X: och Y:), eller monterar dem på separata knutpunkter under vardera användarkontot (bredvid Dokument, t.ex som USB).
  • Det är ju stor risk att ett eller båda kontona är "Administratörer", då rekommenderar jag att du först skapar en ny administratörsanvändare och sedan gör om båda era ordinarie till "vanlig användare".
Citera
18-02-01, 07:48
Medlem
Citat:

Har du Win10 Pro eller Enterprise har du även BitLocker inbyggt, finns inte i Home.

Då kan du ha ett eget Password för var USB (eller vilken Hårddisk, Mapp eller Enhet som helst).

Kod:
http://www.intowindows.com/how-to-password-protect-usb-drives-in-windows-10/

Även ett Administratörskonto måste ange password då BitLocker är påslaget.
Citera
18-02-01, 08:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Kanske - https://www.makeuseof.com/tag/how-to-password-protect-your-usb-stick-3-easy-ways/
Citera
18-02-01, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag hoppas att ni har var sitt inloggningskonto i Windows så går det att fixa som du tänker.

Då kan ni:
  • Formatera om de två stickorna till NTFS (Rädda filerna till annan plats under tiden)
  • Använd Datorhantering - Diskhantering för att antingen ge dem var sin tydligare enhetsbokstav (typ X: och Y:), eller monterar dem på separata knutpunkter under vardera användarkontot (bredvid Dokument, t.ex som USB).
  • Det är ju stor risk att ett eller båda kontona är "Administratörer", då rekommenderar jag att du först skapar en ny administratörsanvändare och sedan gör om båda era ordinarie till "vanlig användare".

Självklart har vi olika konton. Man måste ju skydda sin porrstash på något sätt

Kors i taket, det löste det!
Får man fråga vad skillnaden här är mellan den tidigare FAT32 och NTFS filsystemet som gör att man kan använda rättigheter för att kontrollera behörighet?

Stort tack!
Senast redigerad av Tasticonia 18-02-01 kl. 11:44.
Citera
18-02-01, 11:51
Medlem
Citat:
Kors i taket, det löste det!
Får man fråga vad skillnaden här är mellan den tidigare FAT32 och NTFS filsystemet som gör att man kan använda rättigheter för att kontrollera behörighet?
Ehum - trodde det var uppenbart

Det finns ett större antal sk "filattribut", dvs egenskaper för en fil. Utöver det du redan använt som namn, storlek i bytes och datum/klockslag så har du nu börjat att använda:
Ägare och
Rättigheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in