2018-04-28, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Ännu ett inlägg där du undviker debatt och sakfråga. Jag levererar domslut, prejudikat, diverse domar gällande dråp i danmark, dansk dråpstatistik, rättsliga rådets inverkan osv men du kontrar endast med. ”Madsen är en psykopat, en predator och du är en idiot.”

Jag sänker mig inte till den nivå, faller inte heller i dina billiga fällor om att göra så utan tar nya tag till att försöka ha en seriös debatt.

Du om någon i tråden har tagit fasta på den rättspsykiatriska undersökningen, gjort mycket bra sammanställningar på värdelöst faktaunderlag. (En reporter i en liverapportering är inget att ta som direkt fakta, dom jobbar under största press och kan inte alltid tas som källa. Speedskrift är i mångt och mycket sjukt opålitligt.)

Skall man hylla en rättspsykiatrisk undersökning så ska man också följa de föreskrifter de rekommenderar. Jakob gjorde de inte. Varför gör inte du det? Bör väl tillägga i korta drag att en av skillnaderna mellan livstid och förvaring är att man i livstid förespråkar för brottets art i första hand . I en förvaringsdom förespråkar man för brottets art och personialia på GM. Åklagaren förespråkade för det sistnämnda men gick ändå på livstid. Förvaring borde det blivit med tanke på åklagarens upplägg.

Vilket problem anser du att livstidsdomen utgör?
Citera
2018-04-28, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilket problem anser du att livstidsdomen utgör?

Ingen har talat om problem. Fel ordval. Jag har inte uttalat mig personligen utan debatterat utifrån dansk rättspraxis. Du har å andra sidan uttalat dig i 20-talet med inlägg att du önskar att man går emot åklagaren och istället väljer en förvaringsdom. Varför?

Efter svar tar vi debatten vidare.
Citera
2018-04-28, 14:18
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... handen som slår och samtidigt gungar vaggan. Ja, de är experter på det dubbla eftersom det skapar störda bindningar. Kränker och sen ignorerar. Säger nåt positivt och slår sen till igen.
Som du beskriver narcissisten tror jag din bok blir bra. :yes

Det finns grundläggande likheter mellan störningarna - men det finns delar som särskiljer för diagnos/skattning.
En psykopat bryr sig inte vad omgivningen tycker, går som katten från lort.
Självklart gör det gott att stå och mässa i centrum (narcissism) men drivkraften är inte via andra personers beundran, så denne upprätthåller inga fasader utifrån rädsla att det ska rämna som en narcissist gör. Han är så grandios så att det rinner av som vatten på en gås. Känslor är flacka och ytliga, väldigt korta, mer affekt.
Deras orädsla gör att de är predisponerade att begå brott.
Robert Hare ger ett exempel på hur en psykopat resonerar kring fara och rädsla:
Just den här delen är jättesvårt att beskriva, men jag ska ge det ett försök. Som du skriver så bryr sig inte en narcissist eller psykopat om vad som kommer upp om dem generellt, då det "rinner av dem som vatten på en gås" som du skriver. Men när jag hängde ut min mamma inför hennes få "vänner", så vet hon om att jag skadat hennes falska fasad. Hennes "oro" som uppstår handlar enbart om att hennes förtroende har skadats och att hon inte kan utnyttja, manipulera och dupera vännerna att utföra tjänster åt henne. Det är det enda hon är intresserad av. Hon utnyttjar människor till höger och vänster, men ber de om en tjänst tillbaka, så har hon tusen ursäkter till att hon inte kan. De är marionettdockor i hennes teater. Sen bryr hon sig inte överhuvudtaget, för nästa dag har hon sökt upp nya offer som hon kan utnyttja.

Samma gäller Madsen och hans projekt. Han utnyttjar och kontrollerar till max och passar det inte får han utbrott, slänger verktyg runt sig och slänger ut personen därifrån. Nästa dag kan han hitta nya slavar. Det är väl därför han inte hade avlönad personal och tog in människor som är arbetsmarknadsåtgärder. De kan inte ställa krav på samma vis och mycket lättare att kontrollera. Hans ekorrhjul spinner vidare och han kan vara i centrum och domdera. Han är cirkusdirektören som har strålkastarljuset på sig och han kan slå med piskan, för att motta publikens jubel.

Dock är det ganska farligt att göra motstånd mot en narcissist, då man har kränkt och skadat den personen. Hen kommer försöka slå tillbaka med full kraft genom att försöka sätta förtroendet för personen som kränkt narcissisten i gungning. Hen kommer nästla sig in hos vänner, sprida rykten, hitta dina svagheter och i värsta fall bruka fysik våld för att återställa "ordningen." Då gäller det att helt ignorera narcissisten och inte ge den någon uppmärksamhet överhuvudtaget. Detta gjorde Jakob alldeles lysande under rättegången.
Senast redigerad av miss-fire 2018-04-28 kl. 14:29.
Citera
2018-04-28, 14:25
Medlem
Citat:
Ingen har talat om problem. Fel ordval. Jag har inte uttalat mig personligen utan debatterat utifrån dansk rättspraxis. Du har å andra sidan uttalat dig i 20-talet med inlägg att du önskar att man går emot åklagaren och istället väljer en förvaringsdom. Varför?

Efter svar tar vi debatten vidare.

Jag var då i i tron att förvaringsdomen skulle hålla honom inlåst längsta tiden. Nu känner jag mig helt trygg i att livstidsdomen kommer att fungera för evigt iom att även där görs en farlighetsbedömning och med den mental erkläring + Rättsliga Rådets omdöme som är knuten till honom kommer han aldrig ut.

Jag var lite dåligt bevandrad i dansk straffrätt.

Jag söker ingen debatt för jag är nöjd med domen.
Citera
2018-04-28, 15:22
Medlem
Larasofts avatar
Jag tror att det enda som skakat om Madsen är att den psykiatriska undersökningen kom fram till att han var normalbegåvad och inte tillhörde det övre begåvningsskiktet. Den grandiosa självbilden utmanades. Det kan han gott ha.
Citera
2018-04-28, 15:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag var då i i tron att förvaringsdomen skulle hålla honom inlåst längsta tiden. Nu känner jag mig helt trygg i att livstidsdomen kommer att fungera för evigt iom att även där görs en farlighetsbedömning och med den mental erkläring + Rättsliga Rådets omdöme som är knuten till honom kommer han aldrig ut.

Men eller hur? Finns inget att varken oroas eller mala om - varken gällande ÅKs yrkande och vad rätten kom fram till.
Det är bara att skåla att helvetet inte lyckades med sina krumbukter, att advokaten misslyckades så tvivel.
Citerade in en dansk stjärnadvokat som beskrev att det blir riskbedömning om 12 år, fortsättningsvis att genomsnittstiden givetvis inte säger ett dugg; att det finns flera som sitter betydligt länge för att de anses så farliga. Varje riskbedömning är givetvis individuell och i mitt tycke ligger PM jävligt brunt till med den aktuella bedömning han fått.
Citera
2018-04-28, 15:33
Medlem
Citat:
Men eller hur? Finns inget att varken oroas eller mala om - varken gällande ÅKs yrkande och vad rätten kom fram till.
Det är bara att skåla att helvetet inte lyckades med sina krumbukter, att advokaten misslyckades så tvivel.
Citerade in en dansk stjärnadvokat som beskrev att det blir riskbedömning om 12 år, fortsättningsvis att genomsnittstiden givetvis inte säger ett dugg; att det finns flera som sitter betydligt länge för att de anses så farliga. Varje riskbedömning är givetvis individuell och i mitt tycke ligger PM jävligt brunt till med den aktuella bedömning han fått.

En dansk rättsexpert sa att av de 100-tal mental erkläringar han läst var denna den absolut skarpaste! Madsen får nog forsätta rita och bygga i papper i en förfärligt lång tid. Då kan han slänga pappers-hammaren hur ofta han vill
Citera
2018-04-28, 15:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ännu ett inlägg där du undviker debatt och sakfråga. Jag levererar domslut, prejudikat, diverse domar gällande dråp i danmark, dansk dråpstatistik, rättsliga rådets inverkan osv men du kontrar endast med. ”Madsen är en psykopat, en predator och du är en idiot.”

Jag sänker mig inte till den nivå, faller inte heller i dina billiga fällor om att göra så utan tar nya tag till att försöka ha en seriös debatt.

Du om någon i tråden har tagit fasta på den rättspsykiatriska undersökningen, gjort mycket bra sammanställningar på värdelöst faktaunderlag. (En reporter i en liverapportering är inget att ta som direkt fakta, dom jobbar under största press och kan inte alltid tas som källa. Speedskrift är i mångt och mycket sjukt opålitligt.)

Skall man hylla en rättspsykiatrisk undersökning så ska man också följa de föreskrifter de rekommenderar. Jakob gjorde de inte. Varför gör inte du det? Bör väl tillägga i korta drag att en av skillnaderna mellan livstid och förvaring är att man i livstid förespråkar för brottets art i första hand . I en förvaringsdom förespråkar man för brottets art och personialia på GM. Åklagaren förespråkade för det sistnämnda men gick ändå på livstid. Förvaring borde det blivit med tanke på åklagarens upplägg.

Värdelöst faktaunderlag?
Jo då, jag har allt citerat in från flera liverapporter och med tanke på att de skriver nästintill identiskt, flertal är direkta citat ur uppläsningen så behöver man inte fundera över dess innehåll så värst mkt.

Mentalerklæringen sägs vara bland det skarpaste, jag tror nog att den professor som utfört 100-tals vet vad han snackar om.

Madsen ÄR psykopat och en pervers predator.

PM är inlåst, riskbedömningar kommer ske helt i enlighet med vad retslægerådet bedömde:
Bara att fira att advokat misslyckades så tvivel, att PMs dravel gick i sank.
Citera
2018-04-28, 15:44
Medlem
develis avatar
Citat:
En dansk rättsexpert sa att av de 100-tal mental erkläringar han läst var denna den absolut skarpaste! Madsen får nog forsätta rita och bygga i papper i en förfärligt lång tid. Då kan han slänga pappers-hammaren hur ofta han vill

Nämnde nyss samma sak, hehehe.

If I had a hammer...
Det blir en Möller, krävs mängder med papper så att de kan skriva sina helt ointressanta memoarer med fokus på sin omnipotens och hur felbedömda de är. Självömkanometern slår rött.
När Möller för övrigt skriver recept lär Raketpajasen göra ritningar.
Citera
2018-04-28, 16:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Just den här delen är jättesvårt att beskriva, men jag ska ge det ett försök. Som du skriver så bryr sig inte en narcissist eller psykopat om vad som kommer upp om dem generellt, då det "rinner av dem som vatten på en gås" som du skriver. Men när jag hängde ut min mamma inför hennes få "vänner", så vet hon om att jag skadat hennes falska fasad. Hennes "oro" som uppstår handlar enbart om att hennes förtroende har skadats och att hon inte kan utnyttja, manipulera och dupera vännerna att utföra tjänster åt henne. Det är det enda hon är intresserad av. Hon utnyttjar människor till höger och vänster, men ber de om en tjänst tillbaka, så har hon tusen ursäkter till att hon inte kan. De är marionettdockor i hennes teater. Sen bryr hon sig inte överhuvudtaget, för nästa dag har hon sökt upp nya offer som hon kan utnyttja.

Samma gäller Madsen och hans projekt. Han utnyttjar och kontrollerar till max och passar det inte får han utbrott, slänger verktyg runt sig och slänger ut personen därifrån. Nästa dag kan han hitta nya slavar. Det är väl därför han inte hade avlönad personal och tog in människor som är arbetsmarknadsåtgärder. De kan inte ställa krav på samma vis och mycket lättare att kontrollera. Hans ekorrhjul spinner vidare och han kan vara i centrum och domdera. Han är cirkusdirektören som har strålkastarljuset på sig och han kan slå med piskan, för att motta publikens jubel.

Dock är det ganska farligt att göra motstånd mot en narcissist, då man har kränkt och skadat den personen. Hen kommer försöka slå tillbaka med full kraft genom att försöka sätta förtroendet för personen som kränkt narcissisten i gungning. Hen kommer nästla sig in hos vänner, sprida rykten, hitta dina svagheter och i värsta fall bruka fysik våld för att återställa "ordningen." Då gäller det att helt ignorera narcissisten och inte ge den någon uppmärksamhet överhuvudtaget. Detta gjorde Jakob alldeles lysande under rättegången.
Det du beskriver är typiskt NPD. Hos en sådan är narcissism mest utpräglat, hos en psykopat är det ett av många personlighetsdrag.
En NPD tolkas bygga murar kring ett egentligt dåligt självförtroende, håller ångest i schack. Denna blir oerhört kränkt. Psykopaten reagerar inte på samma sätt, han bryr sig inte oavsett om han gillar andras beundran och pratar sig varm om sin egen förträfflighet.
Om NPDs syre för att leva är omgivningens beundran så kommer denna ge järnet för att upprätthålla sin image.
Psykopatens ytliga emotioner är korta, mer i affekt. PM hatar CS men har ingen konstant hatkampanj. Han reagerar sen stötvis som mot ubåtsföreningen. Denna har inte samma sega, långdragna uppmärksamhetskamp som en NPD ägnar sig åt. Det är inte samma drama queen. Man kan jämföra med en seg stalker, där är det troligen NPD som bakomvarande diagnos (alltså sett till de här två). En psykopat tänder på huset och drar. Att sen jävlas konstant i tex en skilmässotvist är en annan sak, det är vardagsnöje och roar en sån här stolle, det mer predatoriska beteendet. Sen finns givetvis beteendet att denna söker evig vinstvinning:
kontrollbehov är väl en gemensam nämnare.
Senast redigerad av develi 2018-04-28 kl. 16:42.
Citera
2018-04-28, 16:06
Bannlyst
Citat:

Tack för svar. Det är ett personligt svar och personliga svar kan man inte angripa om man än så skulle vilja. Men juridiskt skulle jag kunna äta upp ditt inlägg. Du var inte dåligt bevandrad du är dåligt bevandrad. Där stannar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag tror att det enda som skakat om Madsen är att den psykiatriska undersökningen kom fram till att han var normalbegåvad och inte tillhörde det övre begåvningsskiktet. Den grandiosa självbilden utmanades. Det kan han gott ha.

I Danmark går alla igenom ett IQ test. Madsen är inte den enda. Det har att göra med begreppet "förståndshandikappad". Obligatoriskt i en dansk rättspsykiatrisk undersökning.

Citat:

Värdelöst faktaunderlag?
Jo då, jag har allt citerat in från flera liverapporter och med tanke på att de skriver nästintill identiskt, flertal är direkta citat ur uppläsningen så behöver man inte fundera över dess innehåll så värst mkt.

Mentalerklæringen sägs vara bland det skarpaste, jag tror nog att den professor som utfört 100-tals vet vad han snackar om.

Madsen ÄR psykopat och en pervers predator.

PM är inlåst, riskbedömningar kommer ske helt i enlighet med vad retslægerådet bedömde:
Bara att fira att advokat misslyckades så tvivel, att PMs dravel gick i sank.

Du tänker alltså att dessa liverapporteringar är av värde. Okej. Men du som har koll, vilka juridiska fall hänvisade Jepsen till i sin slutplädering för att styrka sin plädering? Vilka juridiska prejudikat påminde Bettina om i sin plädering?

Finns det att finna via liverapporteringarna eller kan det vara så illa att dessa journalister bara nämde dessa prejudikat? Under tiden det viktigaste beskrevs talade dessa hjärnor istället om Madsens kroppshållning och blick under det mest väsentliga?

Nu är jag framme på min tågstation, tack för sällskap och glad valborg.
Senast redigerad av don.t 2018-04-28 kl. 16:15.
Citera
2018-04-28, 16:20
Medlem
develis avatar
Citat:
I Danmark går alla igenom ett IQ test. Madsen är inte den enda. Det har att göra med begreppet "förståndshandikappad". Obligatoriskt i en dansk rättspsykiatrisk undersökning.
Och? Madsen har 111 som IQ, han ligger i övre kant.
Citat:
Du tänker alltså att dessa liverapporteringar är av värde. Okej. Men du som har koll, vilka juridiska fall hänvisade Jepsen till i sin slutplädering för att styrka sin plädering? Vilka juridiska prejudikat påminde Bettina om i sin plädering?
Ja självklart.
Det är förvånansvärt mycket som kom fram jämfört med Sverige.
Om flera källor skriver samma sak då RPU presenteras, ger direkta citat så lär det närma sig sanningen. Även ÅK ord vid plädering ska tas med i sammanhanget om PMs psykopati.
ÅK gav mängder med jämförelser (rättsfall) för att betona varför han anser att livstid är det som gäller för PM, finns att ta del av via live.
Citat:
Finns det att finna via liverapporteringarna eller kan det vara så illa att dessa journalister bara nämde dessa prejudikat? Under tiden det viktigaste beskrevs talade dessa hjärnor istället om Madsens kroppshållning och blick under det mest väsäntliga?
?
Jag bryr mig inte ett skvatt om PMs gångart, ticks eller vad det än må vara. Däremot lär det kunna diskuteras om folk har lust med det i tråden. Däremot finns det inte via live och mentalerklæringen.
Det har framkommit att PM är psykopat och pervers vilket påverkar riskbedömning från högre instans.
Citat:
Nu är jag framme på min tågstation, tack för sällskap och glad valborg.
Du är med andra ord vid slutstation i dubbel bemärkelse.
Ha en fin valborg.
Senast redigerad av develi 2018-04-28 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in