Citat:
Ursprungligen postat av
Haverism
Super-antiklimax incoming.
ABBAs musik har inte åldrats med värdighet, framförallt inte i jämförelse med andra grupper från samma epok. Queen är ett exempel som håller än och som spelas av unga än idag. ABBA gör det inte. Undantag är låten Happy New Year som ibland spelas till nyår. I övrigt känns musiken daterad, som en sista suck av disco-eran.
Jag har dessutom misstanken att de nya ABBA-låtarna inte kommer att vara lika neutrala som de gamla. Både Björn och framförallt Benny är gåsleverkommunister och djupt insyltade både i feminism och asylbedrägeri. Min gissning är det kommer att finnas "budskap" i alla de nya låtarna, illa dold vänsterpolitisk smörja som glorifierar "solidaritet" och "empati" och annat trams.
Jag skulle säga att det inte är någon större skillnad i "legacy" mellan Queen och Abba. Abba hyllas rättmätigt för att ha legat långt framme i fråga om produktion.
Queen var ju mer av ett album-band, visserligen. Men är det någonting som har försvunnit(till min sorg) i dagens musiklandskap så är det ju det tålmodiga albumlyssnandet, som introducerades i och med Beatles och försvann någonstans kring millennieskiftet. Om man kollar på de fem-sex största hitsen så vinner Queen ganska komfortabelt över Abba. Men om man ställer deras respektive Greatest Hits-samlingar mot varandra är det relativt jämt, i mitt tycke(för övrigt är Abba Gold det näst mest sålda albumet någonsin i Storbritannien, strax efter just Queens Greatest Hits men strax före Sgt. Pepper...).
Man kan fortfarande i stort sett i hela världen någonstans springa in i Abba Gold som spelas från början till slut i någon lobby eller liknande.
Edit: Det är intressant att Abba gjorde så svaga album. Om det är någonting som kännetecknar 70-talet så är det ju de ofta fantastiska albumen. Till och med artister och grupper som man inte är något större fan av gjorde ju riktigt bra album.