2009-02-01, 19:25
Medlem
ABBA är ett av de få "renodlade" pop/rock-band jag lyssnar på ibland. Björn och Benny är utan tvekan bra låtskrivare med melodier i världsklass. Lägg dessutom på stämsång, instrument och snygga frontfigurer så har vi en bra kombination. Jag vet inte om det finns något band i liknande genre från 70-80-90 eller 2000-talet som kan utmana ABBA.
Citera
2009-02-07, 10:52
Medlem
Är ABBA i samma liga som The Beatles?

Vad tycker ni? Här i sverige så verka många tycka att ABBA var ett lika stort band som The Beatles..

Kan vara kul vad ni anser?
Citera
2009-02-07, 10:56
Medlem
ariers avatar
Med tanke på att ABBA var större utomlands än vad dem var i sverige så kan man minst sagt påstå att ABBA var lika stora som The Beatles....
Citera
2009-02-07, 11:22
Medlem
Escapisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter007
Vad tycker ni? Här i sverige så verka många tycka att ABBA var ett lika stort band som The Beatles..

Kan vara kul vad ni anser?

Dom kommer inte överleva på samma sätt.
Citera
2009-02-07, 11:28
Medlem
_Shakermakers avatar
Aldrig.
Citera
2009-02-07, 11:30
Medlem
pump-action.s avatar
Det går inte att jämföra Abba med Beatles. The Beatles gjorde genomtänkta, grymma mästerverk och experimenterade med sin musik, medan abba blev stora och populära, men det de gjorde var ju mest lättsamm, men säkert bra, musik. Tror det handlar om helt olika målgrupper som blev intresserade av respektive musik.
Citera
2009-02-07, 11:30
Medlem
Men alla unga idag kommer i mer kontakt med abba än vad de gör med beatles.

Filmer musikaler och massa saker som Björn och Benny sysslar med.
Citera
2009-02-07, 11:32
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av share
Men alla unga idag kommer i mer kontakt med abba än vad de gör med beatles.

Filmer musikaler och massa saker som Björn och Benny sysslar med.

Jag tycker det är tvärtom. Väldigt många lyssnar faktiskt på The Beatles, men inte en jävel bryr sig om ABBA, och nu pratar jag självklart den yngre generationen.
Citera
2009-02-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
Jag tycker det är tvärtom. Väldigt många lyssnar faktiskt på The Beatles, men inte en jävel bryr sig om ABBA, och nu pratar jag självklart den yngre generationen.

Ja, jag sa inte att folk inte lyssnade på Beatles men du ser "Abba" på fler ställen än Beatles.

Just nu bryr sig fler ungdomar om Abba en Beatles för de är aktuella med filmer osv.
Citera
2009-02-07, 11:38
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av share
Ja, jag sa inte att folk inte lyssnade på Beatles men du ser "Abba" på fler ställen än Beatles.

Just nu bryr sig fler ungdomar om Abba en Beatles för de är aktuella med filmer osv.

Kan så vara att de kommer mer i kontakt med ABBA, men det jag menade var att yngre personer ändå bryr sig mer om Beatles, men detta är som sagt bara min personliga uppfattning!
Citera
2009-02-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
Kan så vara att de kommer mer i kontakt med ABBA, men det jag menade var att yngre personer ändå bryr sig mer om Beatles, men detta är som sagt bara min personliga uppfattning!

Runt om i världen tror jag också att folk bryr sig mer om Beatles. Men vi är i Sverige och Abba är extra stora här just för att de är härifrån.
Citera
2009-02-07, 12:04
Medlem
diemydarlings avatar
Intressant fråga men Beatles har väl en musikstil som generellt tilltalar fler personer men jag vet ifan om dom va bättre vid mixerbordet och hur dom arrangerade låtarna? Det dom hade gemensamt var väl att båda banden hade ett unikt sound alltså att dom kom med nåt nytt/eget.

Edit: Tror det skulle va lättare för Abba att spela Beatleslåtar än vad det skulle va för Beatles att spela Abbalåtar.
Vad nu det har med saken att göra???
Senast redigerad av diemydarling 2009-02-07 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in