2018-04-27, 17:39
Medlem
EnGodForlorares avatar
Hörde att de tidigare blivit erbjudna en miljard kronor för att återförenas. Jag antar att de tillslut inte kunde motstå erbjudandet. Men tråkigt för musiksverige. Deras återförenande kommer totalt trasa sönder ABBA:s kultstatus.
Citera
2018-04-27, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Super-antiklimax incoming.

ABBAs musik har inte åldrats med värdighet, framförallt inte i jämförelse med andra grupper från samma epok. Queen är ett exempel som håller än och som spelas av unga än idag. ABBA gör det inte. Undantag är låten Happy New Year som ibland spelas till nyår. I övrigt känns musiken daterad, som en sista suck av disco-eran.

Jag har dessutom misstanken att de nya ABBA-låtarna inte kommer att vara lika neutrala som de gamla. Både Björn och framförallt Benny är gåsleverkommunister och djupt insyltade både i feminism och asylbedrägeri. Min gissning är det kommer att finnas "budskap" i alla de nya låtarna, illa dold vänsterpolitisk smörja som glorifierar "solidaritet" och "empati" och annat trams.

Jag skulle säga att det inte är någon större skillnad i "legacy" mellan Queen och Abba. Abba hyllas rättmätigt för att ha legat långt framme i fråga om produktion.
Queen var ju mer av ett album-band, visserligen. Men är det någonting som har försvunnit(till min sorg) i dagens musiklandskap så är det ju det tålmodiga albumlyssnandet, som introducerades i och med Beatles och försvann någonstans kring millennieskiftet. Om man kollar på de fem-sex största hitsen så vinner Queen ganska komfortabelt över Abba. Men om man ställer deras respektive Greatest Hits-samlingar mot varandra är det relativt jämt, i mitt tycke(för övrigt är Abba Gold det näst mest sålda albumet någonsin i Storbritannien, strax efter just Queens Greatest Hits men strax före Sgt. Pepper...).
Man kan fortfarande i stort sett i hela världen någonstans springa in i Abba Gold som spelas från början till slut i någon lobby eller liknande.

Edit: Det är intressant att Abba gjorde så svaga album. Om det är någonting som kännetecknar 70-talet så är det ju de ofta fantastiska albumen. Till och med artister och grupper som man inte är något större fan av gjorde ju riktigt bra album.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2018-04-27 kl. 17:48.
Citera
2018-04-27, 17:45
Medlem
trailblasers avatar
Det är riktigt skrämmande att de använder beskrivningen "modern tappning". Det blir väl som alla andra gamla stjärnor som ska "hänga med i tiden".
Dock ska det bli riktigt kul detta. Kommer ju ligga etta över hela världen, speciellt Australien
Citera
2018-04-27, 17:47
Medlem
Milldues avatar
Jaha.. ännu ett patetiskt försök att dra in lite pensionspengar på en "sista chansen" produktion. Det kommer säkert att generera en hel del pengar för dem. Men jag tvivlar på att det blir speciellt bra musik gjord.
Citera
2018-04-27, 17:50
Medlem
arakas avatar
Kommer garanterat att vara betydligt sämre än det de gjorde i sin krafts dagar.
Finns det någon artist/grupp som gjort något bra på sin hösts dagar?
Citera
2018-04-27, 18:07
Medlem
GoranPongs avatar
Kul nyhet även fast jag inte lyssnar på ABBA, deras musik är iallafall bättre än skiten som spelas på radion
Citera
2018-04-27, 18:12
Medlem
det var de bästa jag hört idag
Citera
2018-04-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Hörde att de tidigare blivit erbjudna en miljard kronor för att återförenas. Jag antar att de tillslut inte kunde motstå erbjudandet. Men tråkigt för musiksverige. Deras återförenande kommer totalt trasa sönder ABBA:s kultstatus.

Dom blev erbjudna en hel del pengar för nån mindre turné eller enskild spelning.
Här handlar det däremot om två nya låtar som ska ingå i en digital turné ,där musiken spelas live men där själva gruppen är digitala kopior. En eller två nya låtar lockar desto fler.

Har Björn och Benny fått ihop en trallvänlig Abba låt så blir det en flipp.
Har dom två knåpat ihop en musikallåt ala chess, framförd av abborna . Ja då kan det bli en flopp.
Men spelar roll. Dom har med all rätt, rätten att framföra precis vad som helst.
Senast redigerad av zebop 2018-04-27 kl. 18:30.
Citera
2018-04-27, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Dom blev erbjudna en hel del pengar för nån mindre turné eller enskild spelning.
Här handlar det däremot om två nya låtar som ska ingå i en digital turné ,där musiken spelas live men där själva gruppen är digitala kopior.

I stil med Gorillaz?
Kan bli häftigt!
Citera
2018-04-27, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Kommer garanterat att vara betydligt sämre än det de gjorde i sin krafts dagar.
Finns det någon artist/grupp som gjort något bra på sin hösts dagar?

Johnny Cash, Leonard Cohen mfl

Generellt sätt så blir skapelseverket mindre briljant med åldern. Samtidigt finns det undantag. Därtill kan även en gammal om den är smart, arbeta med en bra och samtida producent. Finns således inget naturligt filter för att en gammal kommer släppa skit.
Citera
2018-04-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
I stil med Gorillaz?
Kan bli häftigt!

Vet ingenting om Gorillaz. Men hoppas dom två nya låtarna mottages väl.
Sen kanske det kan bli ett album på det.Men knappast troligt.
Däremot finns det absolut inget som hindrar att Frida och Agnetha släpper album tillsammans med abbasound, gärna då med låtar skrivna av Björn och Benny
Senast redigerad av zebop 2018-04-27 kl. 18:40.
Citera
2018-04-27, 18:38
Medlem
constants avatar
Det hela handlar ju om en turné där ABBA uppträder som hologram tillsammans med riktiga musiker. Och till det behövdes ett par nya låtar för att locka lite extra.

Kanske inte turnéer som femtonåringar kommer att lockas av, men däremot de som växte upp med musiken, vilka till stora delar är en mycket pengastark grupp.
Jag har nog aldrig köpt en ABBA-skiva, men jag tycker de har gjort mycket väldigt bra, och kommer säkerligen stå i biljettkön - de tillhör min uppväxt.

Så en flopp bland vissa, en flipp bland andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in