2018-04-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Silbersky säger att han skulle kunna skriva en fällande dom OCH en friande dom....hans trovärdighet börjar likna Madsens.
Jag förstod hur han menade i alla fall. Jurister brukar ju kallas för "lagvrängare". Juridik är snårigt och mycket är en tolkningsfråga. En försvarsadvokats främsta uppgift är att så tvivel.
Vid för mycket tvivel är det hellre fria än döma som gäller.
Enligt Leif GW får det finnas högst 2-3 % tvivel i en fällande dom. Jag behöver nog inte påminna om hur det gick i OJ.Simpson fallet. Till allas förvåning.
Citera
2018-04-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Samma här. När min dotter var liten och gick vid sidan om sin pappa så var det iögonfallande.
Gick de var för sig var det inget man tänkte på. Men i dubbel upplaga så blev det en viss komisk effekt.
En reporter trodde att PMs lite gungande gångstil berodde på att han gick utåt med fötterna.
Det kan också bero på förslitningar i knä,rygg eller fotleder. Eller nedärvda fysiska egenskaper som PM haft sedan han var liten. Dvs "gångstil".
Min dotter går som mig har vi fått påpekat själva har vi ju inte varit medvetna om detta innan utomstående sagt detta eftersom man inte ser sina egna kroppsrörelser
Citera
2018-04-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Nä jag kan inte se det. Tycker han ser avslappnad ut. Lite i andra tankar. Tror mycket blir efterhandskonstruktioner. Amagagermannen ser väldigt bra ut och garen klar ren utstrålning.

Det är tycker jag viktigt att erkänna så att man inte tror att man kan se på nån im dom är ett monster.

Tyvärr går inte det.
Precis. Det är ju det som är så skrämmande. Jag tycker PM ser "snäll, oförarglig och lite vimsig ut".
Nu med facit i hand, kan jag vagt föreställa mig en annan, skrämmande Madsen.

En "ruskigprick" med skrämmande blick, kan ju visa sig vara en jättego människa, om man bara vågar prata med dem.
Då spricker de upp i ett glatt varggrin med en helt annan varm blick. Så att man blir helt förvånad.
Man ska inte döma hunden efter håren, allt för mycket i alla fall.
Citera
2018-04-27, 17:36
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Precis. Det är ju det som är så skrämmande. Jag tycker PM ser "snäll, oförarglig och lite vimsig ut".
Nu med facit i hand, kan jag vagt föreställa mig en annan, skrämmande Madsen.

En "ruskigprick" med skrämmande blick, kan ju visa sig vara en jättego människa, om man bara vågar prata med dem.
Då spricker de upp i ett glatt varggrin med en helt annan varm blick. Så att man blir helt förvånad.
Man ska inte döma hunden efter håren, allt för mycket i alla fall.

He,he nu får du inte överdriva här otto. Kan du värkligen VAGT föreställa dig en skrämmande Madsen?
Senast redigerad av kugutt 2018-04-27 kl. 17:45.
Citera
2018-04-27, 17:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vi har ju ett exempel på en som satt på rättspsyk sedan slutet på 60-talet och fram till sin död och ansågs trots diverse behandlingar fortfarande som farlig trots att han var kring 80 år, Axmyr satt över 30 år klassad med liknande personlighetsstörningar som PM, så det är inte självklart att farligheten minskar.

Jo, men det är ändå en viss skillnad på Madsen och Axmyr. Madsens sädesavgång indikerar på att han sexuellt njuter av då en kvinna lider innan/under dödsögonblicket. Axmyr dödade i svartsjuka typ, och eldade också vilket alltid ger mer påbackning på straffet. Dubbelmord och grov mordbrand. Det finns enkelmord och mordbrand som gett 23 respektive 21 år efter tidsbestämning från livstidsstraff. Det är något som inte stämmer med Axmyrs fall helt enkelt. För farliga släpps ut oavsett i detta landet än så länge, och det är Hagamannen ett bevis på.
Citera
2018-04-27, 17:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jo, men det är ändå en viss skillnad på Madsen och Axmyr. Madsens sädesavgång indikerar på att han sexuellt njuter av då en kvinna lider innan/under dödsögonblicket. Axmyr dödade i svartsjuka typ, och eldade också vilket alltid ger mer påbackning på straffet. Dubbelmord och grov mordbrand. Det finns enkelmord och mordbrand som gett 23 respektive 21 år efter tidsbestämning från livstidsstraff. Det är något som inte stämmer med Axmyrs fall helt enkelt. För farliga släpps ut oavsett i detta landet än så länge, och det är Hagamannen ett bevis på.

Axmyr fick några extra år på grund av offren, man mördar inte politikers styvbarn utan att det blir lite extra som bonus på straffet, hade inte ett av offren varit Allan Larsson,s styvson så tror jag Axmyr varit en fri man långt tidigare.
Citera
2018-04-27, 17:45
Medlem
Citat:
Min dotter går som mig har vi fått påpekat själva har vi ju inte varit medvetna om detta innan utomstående sagt detta eftersom man inte ser sina egna kroppsrörelser
Precis. Framförallt inte sin "gångstil" bakifrån. Summan av kardemumman är, att alla människor har unika drag i sin fysiologi,karaktär och personlighet som kan bero på annat än sjukdom.
En gång trodde jag att en person hade ticks. Det visade sig att personen bytte sida på snuspåsen i stängda munnen med tungan därav "ticksen". Där ser man hur bra det är att fråga och inte anta något bara.
Citera
2018-04-27, 17:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Axmyr fick några extra år på grund av offren, man mördar inte politikers styvbarn utan att det blir lite extra som bonus på straffet, hade inte ett av offren varit Allan Larsson,s styvson så tror jag Axmyr varit en fri man långt tidigare.

Nej, det är min tanke också faktiskt. Fast så får det inte gå till egentligen, så att ingen tog tag i det är mer än knepigt. Det ska liksom inte gå att hålla på ett tidsbestämt straff så länge pga en farlighetsbedömning. Det stinker lite. Däremot får man hoppas att våra grannar har en annan värdering gällande typer som Madsen som är extremt farlig.
Citera
2018-04-27, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
He,he nu får du inte överdriva här otto. Kan du värkligen VAGT föreställa dig en skrämmande Madsen?
För att svara helt ärligt, JA. Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker verkligen att det är svårt att föreställa mig lille Madsen som skrämmande. Arrogant har han visat sig vara i rättssalen dock.

Kanske det beror på att jag inte klarar av att se framför mig hela händelseförloppet på ubåten.
Det flashar förbi i små korta ögonblick här och där. Mest är det före och efter. Själva dådet klarar jag inte av att tänka på. Det tar automatiskt stopp i hjärnan när jag försökt tänka på det. Svart,blankt bara.(?)
Citera
2018-04-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Och där borde Axmyr klassats som mindre farlig eftersom hans dåd skedde i raseri och svartsjuka någon som dödar vem som utan "skäl" eller för att uppnå någon vinst genom att undanröja hinder bör ju vara mer farlig.
Citera
2018-04-27, 18:08
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
För att svara helt ärligt, JA. Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker verkligen att det är svårt att föreställa mig lille Madsen som skrämmande. Arrogant har han visat sig vara i rättssalen dock.

Kanske det beror på att jag inte klarar av att se framför mig hela händelseförloppet på ubåten.
Det flashar förbi i små korta ögonblick här och där. Mest är det före och efter. Själva dådet klarar jag inte av att tänka på. Det tar automatiskt stopp i hjärnan när jag försökt tänka på det. Svart,blankt bara.(?)

Du är väl man eller hur? Kanske därför du inte ser honom som skrämmande när han tultar fram efter att ha blivit räddad efter sänkningen av ubåten. Jag har svårt att se honom på det sättet. Men jag som tjej är väl färgad av brottet han begick.
Citera
2018-04-27, 18:09
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Och där borde Axmyr klassats som mindre farlig eftersom hans dåd skedde i raseri och svartsjuka någon som dödar vem som utan "skäl" eller för att uppnå någon vinst genom att undanröja hinder bör ju vara mer farlig.

Det handlar inte om det om vi ska tala om strafftiden. Vi har släppt ut massor av farlighetsbedömda, så det håller inte i Axmyrs fall. Vill du sen diskutera motiv för mord, så anser jag att vissa mord begås en gång för att aldrig mer upprepas. Andra mord som i Madsenfallet är inte på samma nivå. Så ser jag på det och lutar mig på ren statistik gällande återfallsbrott när det gäller mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in