2018-04-27, 18:17
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
För att svara helt ärligt, JA. Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker verkligen att det är svårt att föreställa mig lille Madsen som skrämmande. Arrogant har han visat sig vara i rättssalen dock.

Kanske det beror på att jag inte klarar av att se framför mig hela händelseförloppet på ubåten.
Det flashar förbi i små korta ögonblick här och där. Mest är det före och efter. Själva dådet klarar jag inte av att tänka på. Det tar automatiskt stopp i hjärnan när jag försökt tänka på det. Svart,blankt bara.(?)

Jag får nestan sitera Oscar Wilde här: "Women are meant to be loved, not to be understood."
Själv har jag inga problem på att få upp bilder på en mycket skremmande Madsen.(om änn inte rent fysiskt)
Citera
2018-04-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Du är väl man eller hur? Kanske därför du inte ser honom som skrämmande när han tultar fram efter att ha blivit räddad efter sänkningen av ubåten. Jag har svårt att se honom på det sättet. Men jag som tjej är väl färgad av brottet han begick.
Nej, jag är kvinna (med ett ogenomtänkt alias-namn). Mitt problem är att jag VET och förstår vad PM gjort. Men jag klarar inte av att se situationen framför mig helt på ubåten. Bara början och slutet. Och däremellan är det svart med bara små ögonblicks flashar som blixtrar till och översköljer mig med ångest. Någon slags psykisk försvars mekanism?

Men som du säger "tultar" fram. Han ger mer intryck av att vara en snurrig,udda pajas snarare än en livsfarlig psykopat.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-27 kl. 18:33.
Citera
2018-04-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag får nestan sitera Oscar Wilde här: "Women are meant to be loved, not to be understood."
Själv har jag inga problem på att få upp bilder på en mycket skremmande Madsen.(om änn inte rent fysiskt)
Vad visste Oscar Wilde om att älska kvinnor? Käre Oscar (en av mina favoriter) älskade ju gossar.
Det kan vara en försvarsmekanism att jag automatiskt stänger av. Jag vet och förstår dådet ombord på Nautilus men jag kan inte visualisera det (vilket jag annars har väldigt lätt att göra,för mycket tom). Kanske därför det är extra skrämmande för mig som inte kan rationalisera bort hemska bilder.
Citera
2018-04-27, 18:38
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Nej, jag är kvinna (med ett ogenomtänkt alias-namn). Mitt problem är att jag VET och förstår vad PM gjort. Men jag klarar inte av att se situationen framför mig helt på ubåten. Bara början och slutet. Och däremellan är det svart med bara små ögonblicks flashar som blixtrar till och översköljer mig med ångest. Någon slags psykisk försvars mekanism?

Men som du säger "tultar" fram. Han ger mer intryck av att vara en snurrig,udda pajas än en livsfarlig psykopat.

Jo men det är just detta jag tycker är så otäckt. Bakom den till det yttre ofarlige individen döljer sej ett empatilöst monster. Jag beundrar dej som i motsats till mej varit så aktiv som skribent på tråden. Själv har jag inte den verbala kapaciteten. Men jag har i alla fall följt fallet från början. Har varit ofrånkomligt då jag bor och arbetar i närområdet.
Citera
2018-04-27, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Jo men det är just detta jag tycker är så otäckt. Bakom den till det yttre ofarlige individen döljer sej ett empatilöst monster. Jag beundrar dej som i motsats till mej varit så aktiv som skribent på tråden. Själv har jag inte den verbala kapaciteten. Men jag har i alla fall följt fallet från början. Har varit ofrånkomligt då jag bor och arbetar i närområdet.
Du tycks inte sakna den verbala kapaciteten. Men om man arbetar så är det svårt att hänga med i debatten här. Krav på att läsa tre, fyra live innan man öppnar munnen här Nejdå, men det kräver en hel del energi.
Det fetade: Ja, det är det som är så läbbigt med både narcissister och psykopater. Tror att den förstnämde är svårast att genomskåda. Både Breivik och PM kan se "snälla" ut. Tills man tänker på deras brott
Citera
2018-04-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men han forteller i bloggen sin at han var på en reise i Norge. Tidspunktet kan etter det jeg klarer å finne ut godt ha vært rundt 96( da Trude ble drept) Han forteller selv at han besøkte Dombås på turen og Dombås ligger jo rett ved siden av Geiranger, der drapet skjedde. Drapet skjedde tidlig august, som jo også er ferietid.
Slik jeg har forstått så er du også norsk? Godt å skrive litt på morsmålet igjen.

Aha. Det har gått meg hus forbi. Da ble det fort litt mer interessant . Definitivt norsk, ja 😁
Citera
2018-04-27, 19:11
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Vad visste Oscar Wilde om att älska kvinnor? Käre Oscar (en av mina favoriter) älskade ju gossar.
Det kan vara en försvarsmekanism att jag automatiskt stänger av. Jag vet och förstår dådet ombord på Nautilus men jag kan inte visualisera det (vilket jag annars har väldigt lätt att göra,för mycket tom). Kanske därför det är extra skrämmande för mig som inte kan rationalisera bort hemska bilder.

Han var gift och hadde två barn, men han fikk vel nog.
Citera
2018-04-27, 19:24
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack för att du delade med dig din berättelse om hur det är att tvingas leva med en narcissistisk psykopat. Du är stark som öht överlevde din barndom och jag förstår till fullo att du vet hur en sån individ som Madsen fungerar. (Gäller säkert en sån som arbogakvinnan Johanna Möller också).
Tack för de fina orden. Jo dessvärre förstår jag nog det bättre än någon som inte varit i närheten av en narcissistisk under en så lång period. I slutänden handlar det om att leva eller att dö, men idag är jag lycklig och fri.

Många har svårt att förstå hur sådana som Madsen och Johanna väver in sina offer i en miljö där man blir "beroende" av dem som personer, där de har makt att manipulera sina offer. De styr och kontrollerar med järnhand, där den som är utsatt känner sig värdelös och att man inte är värd någonting. När narcissisten sen ger komplimanger, beröm och uppskattning så sugen man åt sig det och lyfts upp för stunden. Men som allt annat är det ett spel för gallerierna och därefter slår narcissisten till igen, så att man åter igen tappar balansen. Allt er en katt och råttalek där narcissisten upplever njuting.

Jag är oändligt glad att jag lyckades ta mig därifrån och ha ett bra liv idag. Men det gör ju mig lite emotionellt skadad också, då jag alltid är lite på min vakt, då jag är rädd att någon ska bete sig illa mot mig igen. Men jag vet att det finns många bra och goda människor också.
Citera
2018-04-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När PM landsteg fanns ingen polis på platsen, dom kom senare. Det var endast räddningstjänst på plats.
Det är väl inte polisen som filmat? Polisen brukar väl inte rycka ut med en filmkamera på axeln?
PM möttes av ett uppbåd från pressen. Journalister,pressfotografer och filmfotografer tom från dansk TV.
Polisen har naturligtvis samlat in allt i film och foto väg som finns på PMs landstigning.
Från första stapplande steget med tummen upp till reportern tills han sitter i polisbilen med stängd dörr.
Citera
2018-04-27, 19:37
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Aha. Det har gått meg hus forbi. Da ble det fort litt mer interessant . Definitivt norsk, ja 😁

Han forteller i bloggen at han bodde på kollegium i Albertslund( og der hadde han verksted i kjelleren) Sammen med en skolevennine herfra dro han en tur til Norge(Dombås). I 1998 flytter han sitt verksted til Farum. Så at han i 1996 bodde på kollegiumet og reiste til Norge nettopp da er ikke helt usannsynlig. Legger også til at de har dårlig med DNA materiale i Espås saken.
Litt info:
.................................................. .......................
 Ursprungligen postat av develi

Han är överallt verkar det som.
I "sin verkstad i Albertslund 1999" och boende på Kollegium.
Albertslund är 15 km väst om Köpenhamn.

Farum är drygt 20 km nordväst om Köpenhamn.
Den verkstaden verkar han ha skaffat redan 1998 (där han bygger Freya):
"Man skal bare forstå at det er noget helt andet at uddelegere i den virkelighed hvor jeg har været siden jeg fik mit første værksted i Farum i 1998, og til i dag, end det er i en normal virksomhed."
https://ing.dk/blog/skakbraettet-vi-spiller-paa-195959

Nu fick jag fram mer info! Uhuj, för liverapporterna, det här har då jag inte sett förut.

"Direkte fra retten: Peter Madsen fortæller om sin fortid i Farum

Peter Madsen fortæller, at han med sine uddannelser som ingeniør, maskinmester, klejnsmed og svejser gik igang med at bygge ubåde i 2001.
Han begyndte sit arbejde på et kollegium, men flyttede hurtigt byggeriet til Farum, hvor han lejede sig ind i lokaler, hvor han, sammen med sin kompagnon, Claus, færdigbyggede sin første ubåd. Da den var bygget, og han fik ideen til at bygge verdens største privatejede ubåd,
fandt han de 300 kvadratmeter store lokaler på Refshaleøen i København, hvor Nautilus blev til."
http://furesoe.lokalavisen.dk/direkt...180329914/1125

.................................................. ............................
kugutt:

Ja, han springer hit och dit som en manisk rotta. Fan, jag er nyfiken på när han reste i Norge. Han skrev ju att han var på Dombås och i 1996 blev en ung tjei, Trude Espås, voldtagen og strypt i Geiranger. Det är bara et "stenkast" från Dombås och är en plats "alla" utländska turister åker till i Norge. Hon blev mördat 8 augusti och det är ju semestertid. Om han flyttade verkstan til Farum i 1998 kan han mycket vel ha bodd på Kollegium i Albertslund i 1996.
https://no.wikipedia.org/wiki/Esp%C3%A5s-saken
Citera
2018-04-27, 19:40
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Godmorgon.
För det första ser jag det inte minsta off då det är betydligt fler andra "diagnoser" som diskuterats i tråden - du kopplar snarare an till de personlighetsdrag som PM har via aktuell RPU.
För det andra är det en direkt upplevelse, du har en erfarenhet som få ens nuddar vid.
Den som aldrig mött en så utpräglad narcissist eller psykopat med grava narcissistiska drag har nog svårt att förstå hur illa det är ställt.
Förstår man inte finliret och jämför med personlighetsdrag eller vanligt folk så går det inte att förstå varken hur saker kan ske eller varningsflaggor.
Jag är den första att läsa boken, skicka Pm. (inte Peter Madsen, hehehe, råkade skriva i versaler först)
Narcissistisk personlighetsstörning har flertal gemensamma nämnare med PMs diagnos som du skriver.

Det är ett veritabelt helvete i nära relationer via störningen. Om man tycker att personer med narcissistiska drag är helt odrägliga så är det här upphöjt x 50...
Surt och krasst skrev jag en annan gång att det är frågan om man ens kan kalla dem partner (maka/maka/sambo) då det påminner mer om offer. Finns ingen balans och jämbördighet.
Ja, de njuter och det är ren skadeglädje via empatistörningen och förmågan till sk. gaslighting är vedervärdig. Som om de föds med en mission att kränka ihop med självhävdelse.
En drag som faller samman med PM är ju även att se andra som löss.
Gällande PM så är det många fler faktorer och även om det är grav narcissism så påverkar det hela personen. Hos NPD slår självcentreringsmetern på max. Rena drama queen som aldrig ger sig och kräver omgivningens beundran. En blodsugare som äter eller kväver folk, främst i nära relationer. Här släpper dock psykopaten, är mer affektiv och kortsiktlig samt är inte beroende av omgivningen på samma sätt. Men de har samma manipulativa förmåga och förmår spela rollspel och leva dubbelliv utåt sett. Just denna förmåga äcklar mig (ihop med en gravt ful/ondskefull intention) då de kan få med sig omgivningen som sina små marionettsoldater. Den anhörige eller kollegan (som är head target) är galen och jättedum - mobbing, partitagande och vända ryggen är ett faktum.

Jag kan inte se en råpsykopat som rädd, lika lite som ångestfylld, men PM är bekymrad över långt fängelsestraff enligt RPU. Han vet precis hur sådana som han är ansedda. Han vet att det finns en hierarki och informella ledare som du skriver. Han är full av självömkan fn. ur flera vinklar. Det första han svarade (då han fick frågan om att Kim var död) var att hans liv var slut.
Jag håller med till fullo i det du skriver.

Många har väldigt svårt att förstå hur narcissister kan utnyttja och dupera nära anhöriga, nära vänner eller en partner. Men man måste förstå att det är en tämligen lång process, där man under lång tid utsätts för kränkningar, psykiska övergrepp, i mitt fall även fysiska övergrepp etc. Man känner sig värdelös, att man inte är värd ett ruttet öre, ingen tycker om dig, att man är ful etc. När sen narcissisten eller psykopaten ger en beröm, så är man så utsvulten att få höra något positivt att man sugen i sig det för att känna sig bekräftad. Sen slår narcissisten till igen och man faller hårt om och om igen.

Jag menar inte att Madsen känner rädda på det viset som du eller jag. Narcissister och psykopater upplever inte ångest eller är rädda som du eller jag, utan det är en annan typ av "rädsla" Jag kan nog inte beskriva det allt för bra. Men de är "rädda" för att sanningen om dem ska komma fram, att deras fasad rämnar och att de helt enkelt inte tål en rejäl smäll. Men det är nog snarare så att deras ego och gradiositet får sig en smäll. Av det jag har läst om narcissister och psykopater är att många av dem är rädda för fysiskt våld. Men det är som jag skrev tidigare nog mer kopplat till deras egoism och storhetsvansinne.

Jag lovar att skicka en kopia på boken den dagen den är helt fördigskriven. Lovar att inte skicka PM, då ingen förtjänar något så avskyvärt.
Citera
2018-04-27, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, självklart. Jag är inte helt gone by the wind i juridisk terminologi och dess innebörd.
Var det det enda det kokade ner i? Ett ord som absolut inte är i parité med dina tidigare påstående öht.
Vilket jag helt påvisade via citat.

Menar du att du värnar om PMs integritet - att han blivit kränkt - eller att han utsatts för mer verkan än det är nödvändigt sett till domslut?
Att han inte är en samhällsfara och borde fått ett lindrigare straff, att ÅK överdriver påföljd sett tilll säkerhetsrisker såsom allmänfarlig via sin predatoriska råpsykopati och perversa läggning?
Förutom försvårande omständigheter, bäst att tillägga..

Edit. Jag ämnar tillägga att ÅK yrkar och sen faller domen gällande påföljd. Rikta du din kritik åt rätt håll.

Ordet proportionalitetsprincipen är definitivt i parité med den tidigare debatten. Det är du som inte förstår begreppet.

Proportionalitetsprincipen stöts på i olika sammanhang, du tog wikipedia till din hjälp och fann ordet integritet. Efter ditt fynd av ordet integritet övergår du till ordet kränkt.

Vid påföljdsbestämningen med tillämpning av proportionalitetsprincipen fastställs brottets straffvärde och det är det vi talade om. Du tappa bort dig men det är jag inte orolig att åklagaren gjort då han är välbekant med de olika sammanhang ordet proportionalitetsprincipen skall användas i så varken Jakob eller jag talar om kränkhet eller integritet, det är du som gör det eftersom du inte riktigt förstår. Ingen fara men kom ihåg att Jakob vet att han inte kan stå i byretten och plädera på sådant vis du anklagar honom för att ha gjort.

Finns ingen kritik här det är du som skapat den från ingenstans. Rättsliga rådet rekomenderade en förvaringsdom, Jacob valde livstid istället. Det är fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in