Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-27, 00:13
  #145
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Romer&romer study.
Slutsatsen i den här studier är att allt över 33% genererar mindre kapital till stadskassan.

Låt oss säga att det skulle vara 100% skatt på allt. Då skulle inte staten få några intäkter alls för ingen vill jobba.
Men om skatten skulle ligga på 50% så skulle det komma in pengar. Det är alltså mer lönsamt att ha 50% skatt än 100%.

Det måste alltså finnas en gräns där staten kan ta in så mycket som möjligt.

Som det ser ut i Sverige idag så flyr bolag från Sverige för det är inte lönsamt att driva företag här. Skatten är för hög.
Så istället för ta mindre skatt så får vi inga skatteintäckter alls från dessa företag.

Enligt romer&romer study så ligger den här gränsen på 33%. Över 33% så kommer mindre pengar in.

Sen chansar jag bara när jag säger mellan 20-30%. Under 33% är iallafall ett måste.

OK - fannt inte conclusion på den studien när jag googlade men tar ditt ord då det låter helt rimligt.

Själv tänker jag att en ren skatt på sales, moms dvs, på varor o tjänster vore mest lukrativt och rättvist - vad är dina tankar om det och har du läst några studier relaterade till det?

Mvh
Citera
2018-04-27, 13:04
  #146
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Det skattefuskas också för många känner sig tvingade för att få sitt företag att gå runt.
Alla människor tänker inte likadant. Men det finns gränser också.
Knullar staten upp en så slutar alla att bry sig till slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Det som inte är rätt är att staten ska ta all vinst i skatt och totalt rensa folk för deras hårda entreprenörskap.
Varför ska andra få njuta av något som man själv har slitit för?
Det är helt befängt.
Om man har en olönsam verksamhet, ja då kanske det är dags att sadla om till något annat? Tro det eller ej, men en progressiv beskattning möjliggör småföretagande över huvud taget. Det skulle t.ex. inte finnas fler än en (eller väldigt få) e-handelbutik om stora Amazon och små "buybooksonline.se" konkurrerade på samma vilkor. Jag tycker att det är helt rättvist att stora företag skall få betala mer för att få konkurrera ut småföretagare.

Jag vet att det känns riktigt ruttet när ens företag inte har lönsamhet nog, men det är snarare en effekt av dåligt skydd av den svenska marknaden mot utländska aktörer än skattetrycket.

Utan välfärdssamhället skulle antagligen inte ditt företag finnas i vilket fall eftersom ingen förutom eliten hade haft råd med andra tjänster än det mest basala.
Citera
2018-04-27, 13:14
  #147
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
OK - fannt inte conclusion på den studien när jag googlade men tar ditt ord då det låter helt rimligt.

Själv tänker jag att en ren skatt på sales, moms dvs, på varor o tjänster vore mest lukrativt och rättvist - vad är dina tankar om det och har du läst några studier relaterade till det?

Mvh
Studien säger bara att det finns en optimal skattenivå mellan 0-100%. Den nämner verkligen inte 33% eller någon annan procent.
Citera
2018-04-27, 13:20
  #148
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Om man har en olönsam verksamhet, ja då kanske det är dags att sadla om till något annat? Tro det eller ej, men en progressiv beskattning möjliggör småföretagande över huvud taget. Det skulle t.ex. inte finnas fler än en (eller väldigt få) e-handelbutik om stora Amazon och små "buybooksonline.se" konkurrerade på samma vilkor. Jag tycker att det är helt rättvist att stora företag skall få betala mer för att få konkurrera ut småföretagare.

Jag vet att det känns riktigt ruttet när ens företag inte har lönsamhet nog, men det är snarare en effekt av dåligt skydd av den svenska marknaden mot utländska aktörer än skattetrycket.

Utan välfärdssamhället skulle antagligen inte ditt företag finnas i vilket fall eftersom ingen förutom eliten hade haft råd med andra tjänster än det mest basala.

Det du inte verkar förstå är att välfärdssamhället hade varit starkare om man bara hade sänkt skatterna lite.
Typiskt sossar att tro att allt går att lösa med högre skatter. Men ni är fan inte villiga att arbeta hårt själva.

Moderaterna gjorde Sverige as bra och hade lagt en as bra grund för Sverige. Sen kommer sossarna och bara förstör allt och tar cred för moderaternas förarbete.

Sossepolitik är värre en cancer enligt min mening.
Citera
2018-04-27, 13:22
  #149
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Studien säger bara att det finns en optimal skattenivå mellan 0-100%. Den nämner verkligen inte 33% eller någon annan procent.

Nej du syftar på laffer curve och inte romer&romer study..du kan ju åtminstone försöka läsa innehållet.

Här har du en förklaring for dummies.
https://youtu.be/FqLjyA0hL1s
__________________
Senast redigerad av Peyz 2018-04-27 kl. 13:24.
Citera
2018-04-27, 14:19
  #150
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Det du inte verkar förstå är att välfärdssamhället hade varit starkare om man bara hade sänkt skatterna lite.
Typiskt sossar att tro att allt går att lösa med högre skatter. Men ni är fan inte villiga att arbeta hårt själva.

Moderaterna gjorde Sverige as bra och hade lagt en as bra grund för Sverige. Sen kommer sossarna och bara förstör allt och tar cred för moderaternas förarbete.

Sossepolitik är värre en cancer enligt min mening.
Jag är varken sosse eller moderat eftersom jag inte bott i Sverige sedan många år. Kul att du kunde få ut lite ilska i stället för att komma med argument när du skriver på ett diskussionsforum.

Vilka moderater då menar du? Det är flera generationer svenskar som byggt Sveriges välstånd, lika mycket som dåligt förd utländsk politik har gett Sverige den övre handen.

Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Nej du syftar på laffer curve och inte romer&romer study..du kan ju åtminstone försöka läsa innehållet.

Här har du en förklaring for dummies.
https://youtu.be/FqLjyA0hL1s
Romer bygger sin studie på Lafferkurvan. Problemet är att Romer drar siffror ur röven och försöker använda sig av ekonometri. En skitstudie som endast blivit uppmärksammad eftersom Christina Romer satt med Obama.

Ekonometri är lika mycket humbug som astrologi. Ett sätt att höja sin status genom att leka vetenskap.
Citera
2018-04-27, 18:04
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultrasmisk
Men är det verkligen vi som ifrågasätter systemet som är efterblivna ?
Det är väl smartare att få 85% av pengarna kvar på lönesedeln än att få 42% ? Varför är det inte möjligt i Sverige, med bibehållen standard ?

I väst har vi stor administration som kostar rubbet av de de riktiga skattegrynen, men visst vi är på rätt väg enligt dig där boende får betala sina egna gator utöver skatten osv så du kan säkert få chansen bo i paradiset.

I sverige kommer 2/3 av skatten från utbetalningar av statens skattkista kan du se något fel här?

Vi kissar alltså i tunnan vi skopar öl från gissa vad som händer med den med tiden?

En sak till.

Avgift = Skatt
Inflation = Skatt
Avgift + Inflation = 2X skatt

Det enda du kan vara riktigt säker på att tillhör du minoriteten som genererar till kakan är du en förlorare men de andra smartare som avlönas direkt/indirekt av skattkassan kan skratta gott för sina oproduktiva sysslor för de har åtminstone inte förlorat riktiga pengar utan haft det gött på andras stålar.
Citera
2018-04-27, 18:05
  #152
Medlem
-Hajen-s avatar
Sydkorea har en homogen befolkning. Där har du svaret.
Citera
2018-04-27, 21:23
  #153
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hajen-
Sydkorea har en homogen befolkning. Där har du svaret.

Dom värkar hårda när det gäller flyktingar. Tar inte ens emot när det är folk från Nordkorea...

Sydkorea har för första gången givit medborgarskap till en flykting. Väldigt speciell milstolpe i Asien - Publicerad 2010-03-23
https://www.dn.se/nyheter/varlden/sy...medborgarskap/

Det rör sig om en 38-årig etiopier som 2001 flydde förföljelse i sitt hemland. Mannen fick sitt sydkoreanska medborgarskap den 19 mars, enligt UNHCR. Väldigt speciell milstolpe i Asien, där få länder har undertecknat flyktingkonventionen och där ännu färre har erbjudit medborgarskap till flyktingar, sade UNHCR:s taleskvinna Melissa Fleming.
__________________
Senast redigerad av musttomte 2018-04-27 kl. 21:26.
Citera
2018-04-27, 22:51
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Staten ska bara få in pengar från skatt på varor. Höjer de räntan minskar konsumtionen som leder till lägre konsumtion och lägre intäkter. Som sagt. Nu kan de höja skatten hur mycket som helst.
Men det är ju en skatt då. Har för mig du skrev något om ingen skatt...
Citat:
Det kommer finnas företag för gemensamma behov också. Privata kommer starta företag inom sjukvård, väg, vatten och annan infrastruktur eftersom privata är produktiva till skillnad från staten. Enda staten ska tillgodose är lag och ordning men några pengar ska de inte ha.
Men de gemensamma behoven behöver ju finansieras gemensamt. Privat utförande är inte samma sak som privat finansiering.
Citat:
Det är 90 procent.
Nej.
Statens inkomster 2017: 1001 miljarder.
Statens ränteutgifter 2017: 11 miljarder.
Citera
2018-04-27, 23:14
  #155
Medlem
adddicts avatar
Finns sjukt få ekonomiskt belastande araber och afrikaner i Sydkorea. Kan vara en av förklaringarna?
Citera
2018-04-28, 13:42
  #156
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Men det är ju en skatt då. Har för mig du skrev något om ingen skatt...

Men de gemensamma behoven behöver ju finansieras gemensamt. Privat utförande är inte samma sak som privat finansiering.

Nej.
Statens inkomster 2017: 1001 miljarder.
Statens ränteutgifter 2017: 11 miljarder.
Ja. Skatt på varor är det enda som ska få finnas. Allt annat är statlig bedrägeri.

Nej. Staten har aldrig haft för avsikt att betala av lånet. Istället har man tagit nya lån med en annan ränta. Och det har pågått så pass länge att om man tar upp ett nytt lån för några miljarder så motsvarar det räntan på hela lånet.

Staten är en tjuv och vill att privata ska betala av deras skulder. Det är dags att lämma Sverige och svenska statens vidriga bedrägerier.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback