Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Ja det menar jag. Precis som idag när försäkringsbolagen väljer bort vissa "riskpersoner", t ex barn. Jag har själv sett på nära håll hur de försöker få information om barns "status" med syfte att kunna välja bort dem eller sätta en premie som är så hög att det blir samma sak som att säga nej.
Men det är det jag menar som du kommer ha råd med. Skatterna är så absurt höga att du kan bryta armen en gång var sjätte månad och ändå ha råd att betala för dig själv. Sen är det visserligen fult av försäkringsbolag att inte försäkra barn som kanske är i mest behov av en försäkring men i ett lågskattesamhälle kommer du ha råd. Privata kan hushålla med sin ekonomi många gånger bättre än staten som rullar ut nya lån för att betala av de gamla. Prova att göra det som privatperson.
Citat:
Visst blir det enklare att tjäna pengar i ett lågskattesamhälle men det innebär inte att det kommer finnas allt till alla ändå. Faktum är att det, kanske mest inom vården, kommer finnas stora grupper som ingen vill ta i om de inte kan betala för det. Oftast kan dessa inte det. Många kanske är för sjuka för att arbeta och får ingen eller mycket låg inkomst i ett lågskattesamhälle. För dessa spelar det ingen roll om skatten är låg.
Alltså pengar kan ju inte bara försvinna. Om man kan betala skatt varje månad som går till vården, som i sin tur tar sig an svårt sjuka patienter (som man annars i en privat värld inte hade gjort) så är frågan, varför har personen inte råd? Har man inte råd så är det mycket annat som är fel, personen kan inte hushålla med ekonomin, kan säkert inte betala av räkningar osv. Och visst, det borde finnas hjälp för sådana men det ska inte krävas så höga skatter som vi har nu.
Skatt på varor är det enda rätta. Får staten för sig att höja räntan så minskar konsumtionen och därmed skatteintäkterna. Det fanns ett skäl till att man hade noll i inkomstskatt i 140 år i USA (nej, nämn inte några slavar för de har knappast utgjort hela amerikanska uppbyggnaden).
I ett skattesamhälle så kan folk lägga pengar på rökning som belastar vården och sen ska skattebetalare få bekosta deras vård. Det är konstigt om något. Då anser jag att man har förbrukat sin rätt till vård om man grovt valt att missköta sin hälsa.
Citat:
Sorry men nej. Det fungerar inte så. Läs på om mänsklighetens historia. Det har alltid varit de rika som dominerat och bestämt regelverket. Dessutom går världen alltid mot "oligopol". Det är ingen naturlag men näst intill. 15 familjer styr Sverige stod det i tidningen häromdagen. Den som har pengar har också makt och därmed ett stort försprång mot den fattige. Se bara hur företag köper upp mindre och lägger ned dem i syfte att få dominans (oligopol) på marknaden. Förstår att de gör så. Jag hade också gjort det. Det är det "naturliga". Till slut får vi så stora "drakar" att ingen kan rå på dem.
Ja. Världen går mot centralisering. Snart tillverkar google allt vi köper men vad ska vi göra? Höja skatterna ännu mer? Jag vill liksom inte betala för saker som förskola när jag själv inte har barn, invandring, politiker som ljuger och inför ytterligare skatter på bilkörning. Vården fungerar inte öht osv. Så varför ska man betala?
Sen tvivlar jag på att höjda skatter hjälper eftersom mängden skatt som stora företag betalar är rätt liten. Deras jurister är så duktiga och politiker så lättköpta att man kan undgå det mesta bara man har pengarna.
Citat:
Men titta dig runt om i världen. Hur se det ut?
Nja, typ. När jag tjänat mycket på börsen så brukar jag unna mig och familjen på något gott och det är jag som står för det. Ibland bjuder jag på maten när jag äter ute med vännerna, inträde, kläder åt kvinnor och andra mindre saker. Ingenting speciellt egentligen men jag hade inte gjort det om jag hade haft mindre. Man vill hjälpa sig själv först innan man hjälper andra.
Citat:
Lustigt nog så är min erfarenhet att de snålaste jag har träffat är de som har gott om pengar. De generösaste är de som inte har det.
Ironiskt nog så stämmer det men ändå, bill gates har ju skänkt några miljarder. Buffet har också skänkt en del om jag inte har helt fel. Charles Aznavour skänkte några hundratals miljoner.
Citat:
]Dina tankar är intressanta dock får jag uppfattningen att du ganska ung. Har du något emot att säga hur gammal du är? Själv är jag 43.
// CC
30.