2018-04-26, 12:53
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Ja det är bedrövligt

Det börjar kännas så jävligt att man betalar flera hundra tusen per år i skatt som bränns upp av idioter i detta land. Lider med dom äldre och pensionärer som betalat in flera miljoner till detta land och som ruineras.

Visst är det. Samtidigt lägger vi 35 miljarder på ensamkommande flyktingbarn. Runt 70 miljarder på invandringen totalt. Vet inte hur mycket vi lägger på olika Sida-projekt. Det är bara att fundera på vad du vill rösta på i september. Det är våra politiker som fördelar våra gemensamma resurser.

Politik = Den auktoritiva fördelningen av värden för samhället.

// CC
Citera
2018-04-26, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Nu tillhör jag politiskt högerkanten men inte ens jag kan köpa det du skriver ovan. Jag har erfarenhet av både offentlig och privat vård som exempel. Om det bara fanns privata företag skulle de välja bort stora grupper som aldrig skulle vara lönsamma för dem. Det skulle skapa ett extremt ojämlikt samhälle.

Det andra. Det kan på pappret vara en bra idé men till slut skulle skillnaderna vad gäller förmögenheter och inte minst möjligheter bli förstora och de som har föräldrar som "lyckats" kommer få ett så stort försprång att alla andra inte kommer att kunna komma ikapp. De som har det bra kommer göra allt för att behålla det för sig själva och din avkomma. Förmögenhet ger makt och makt ger möjlighet att ändra reglerna till din fördel. Du tror du skapar ett samhälle som främjar de produktiva och duktiga men det gör du inte. Tvärtom, du skapar inlåsningar som främjar inkompetens och lättja.

// CC
Okej men när tillräckligt många har valt bort patienter som är olönsamma så kommer den fria konkurrensen att skapa incitament att ge vård till de som är sjukare. Eller menar du att det inte kommer finnas vård till de svårt sjuka för att de är olönsamma? Klart det kommer finnas. Nån kommer sannolikt starta eget och driva sjukvård. Och det finns t.o.m fler incitament för att det skulle fungera eftersom det blir enklare att tjäna pengar i ett lågskattesamhälle.

Du tänker fel. Den rika skulle inte ha en ännu större makt bara för att skatten är noll eftersom den fattiga också slipper skatt. Alltså har inte den rika någon fördel.

De båda tjänar på att själva välja vad de vill lägga pengarna på, man skapar incitament för att jobba och ge av sig själv. Ju mer man får kvar i plånboken desto mer vill man ge. Sen tvivlar jag på att det blir ett samhälle där enbart kronor och ören räknas. Det är alltid den här bilden som målas upp av lågskattesamhällen, extrema klyftor mellan fattiga och rika och fullständig misär om man är på fel sida.

Så är det knappast. Ta dig själv som exempel. Blir du inte mer köpvillig och generös när du har mer i plånboken, självklart blir du det.

Aja, Sverige är i alla fall kört. Finns inte ett enda parti som vill sänka skatterna och vill de inte det så kan de vara hur höger de vill. Det kommer aldrig att hjälpa. Att betala skatt är en kommunistiska idé.
Citera
2018-04-26, 14:00
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Vad grundar du detta på utöver magkänslan

Romer&romer study.
Slutsatsen i den här studier är att allt över 33% genererar mindre kapital till stadskassan.

Låt oss säga att det skulle vara 100% skatt på allt. Då skulle inte staten få några intäkter alls för ingen vill jobba.
Men om skatten skulle ligga på 50% så skulle det komma in pengar. Det är alltså mer lönsamt att ha 50% skatt än 100%.

Det måste alltså finnas en gräns där staten kan ta in så mycket som möjligt.

Som det ser ut i Sverige idag så flyr bolag från Sverige för det är inte lönsamt att driva företag här. Skatten är för hög.
Så istället för ta mindre skatt så får vi inga skatteintäckter alls från dessa företag.

Enligt romer&romer study så ligger den här gränsen på 33%. Över 33% så kommer mindre pengar in.

Sen chansar jag bara när jag säger mellan 20-30%. Under 33% är iallafall ett måste.
Citera
2018-04-26, 14:02
Medlem
rostigamazons avatar
Dom har bättre politiker, som förstår sig på ekonomi.
Citera
2018-04-26, 14:58
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Det är inte värt att driva ett företag i Sverige.
Varför tror du det skattefuskas nått så förbannat?
Det skattefuskas eftersom det är möjligt att skattefuska.

Sverige har trots allt flest företag värderade till över 1 miljard usd i världen per capita. Dessutom rankas Sverige bland de bästa områdena i världen att starta ett företag i bland flertalet mätningar.

Klaga bäst som klaga mest.
Citera
2018-04-26, 16:31
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Okej men när tillräckligt många har valt bort patienter som är olönsamma så kommer den fria konkurrensen att skapa incitament att ge vård till de som är sjukare. Eller menar du att det inte kommer finnas vård till de svårt sjuka för att de är olönsamma? Klart det kommer finnas. Nån kommer sannolikt starta eget och driva sjukvård. Och det finns t.o.m fler incitament för att det skulle fungera eftersom det blir enklare att tjäna pengar i ett lågskattesamhälle.

Ja det menar jag. Precis som idag när försäkringsbolagen väljer bort vissa "riskpersoner", t ex barn. Jag har själv sett på nära håll hur de försöker få information om barns "status" med syfte att kunna välja bort dem eller sätta en premie som är så hög att det blir samma sak som att säga nej.

Visst blir det enklare att tjäna pengar i ett lågskattesamhälle men det innebär inte att det kommer finnas allt till alla ändå. Faktum är att det, kanske mest inom vården, kommer finnas stora grupper som ingen vill ta i om de inte kan betala för det. Oftast kan dessa inte det. Många kanske är för sjuka för att arbeta och får ingen eller mycket låg inkomst i ett lågskattesamhälle. För dessa spelar det ingen roll om skatten är låg.

Citat:
Du tänker fel. Den rika skulle inte ha en ännu större makt bara för att skatten är noll eftersom den fattiga också slipper skatt. Alltså har inte den rika någon fördel.

Sorry men nej. Det fungerar inte så. Läs på om mänsklighetens historia. Det har alltid varit de rika som dominerat och bestämt regelverket. Dessutom går världen alltid mot "oligopol". Det är ingen naturlag men näst intill. 15 familjer styr Sverige stod det i tidningen häromdagen. Den som har pengar har också makt och därmed ett stort försprång mot den fattige. Se bara hur företag köper upp mindre och lägger ned dem i syfte att få dominans (oligopol) på marknaden. Förstår att de gör så. Jag hade också gjort det. Det är det "naturliga". Till slut får vi så stora "drakar" att ingen kan rå på dem.

Citat:
De båda tjänar på att själva välja vad de vill lägga pengarna på, man skapar incitament för att jobba och ge av sig själv. Ju mer man får kvar i plånboken desto mer vill man ge. Sen tvivlar jag på att det blir ett samhälle där enbart kronor och ören räknas. Det är alltid den här bilden som målas upp av lågskattesamhällen, extrema klyftor mellan fattiga och rika och fullständig misär om man är på fel sida.

Men titta dig runt om i världen. Hur se det ut?

Citat:
Så är det knappast. Ta dig själv som exempel. Blir du inte mer köpvillig och generös när du har mer i plånboken, självklart blir du det.

Lustigt nog så är min erfarenhet att de snålaste jag har träffat är de som har gott om pengar. De generösaste är de som inte har det.

Dina tankar är intressanta dock får jag uppfattningen att du ganska ung. Har du något emot att säga hur gammal du är? Själv är jag 43.

// CC
Citera
2018-04-26, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ja det menar jag. Precis som idag när försäkringsbolagen väljer bort vissa "riskpersoner", t ex barn. Jag har själv sett på nära håll hur de försöker få information om barns "status" med syfte att kunna välja bort dem eller sätta en premie som är så hög att det blir samma sak som att säga nej.
Men det är det jag menar som du kommer ha råd med. Skatterna är så absurt höga att du kan bryta armen en gång var sjätte månad och ändå ha råd att betala för dig själv. Sen är det visserligen fult av försäkringsbolag att inte försäkra barn som kanske är i mest behov av en försäkring men i ett lågskattesamhälle kommer du ha råd. Privata kan hushålla med sin ekonomi många gånger bättre än staten som rullar ut nya lån för att betala av de gamla. Prova att göra det som privatperson.

Citat:
Visst blir det enklare att tjäna pengar i ett lågskattesamhälle men det innebär inte att det kommer finnas allt till alla ändå. Faktum är att det, kanske mest inom vården, kommer finnas stora grupper som ingen vill ta i om de inte kan betala för det. Oftast kan dessa inte det. Många kanske är för sjuka för att arbeta och får ingen eller mycket låg inkomst i ett lågskattesamhälle. För dessa spelar det ingen roll om skatten är låg.
Alltså pengar kan ju inte bara försvinna. Om man kan betala skatt varje månad som går till vården, som i sin tur tar sig an svårt sjuka patienter (som man annars i en privat värld inte hade gjort) så är frågan, varför har personen inte råd? Har man inte råd så är det mycket annat som är fel, personen kan inte hushålla med ekonomin, kan säkert inte betala av räkningar osv. Och visst, det borde finnas hjälp för sådana men det ska inte krävas så höga skatter som vi har nu.

Skatt på varor är det enda rätta. Får staten för sig att höja räntan så minskar konsumtionen och därmed skatteintäkterna. Det fanns ett skäl till att man hade noll i inkomstskatt i 140 år i USA (nej, nämn inte några slavar för de har knappast utgjort hela amerikanska uppbyggnaden).

I ett skattesamhälle så kan folk lägga pengar på rökning som belastar vården och sen ska skattebetalare få bekosta deras vård. Det är konstigt om något. Då anser jag att man har förbrukat sin rätt till vård om man grovt valt att missköta sin hälsa.

Citat:
Sorry men nej. Det fungerar inte så. Läs på om mänsklighetens historia. Det har alltid varit de rika som dominerat och bestämt regelverket. Dessutom går världen alltid mot "oligopol". Det är ingen naturlag men näst intill. 15 familjer styr Sverige stod det i tidningen häromdagen. Den som har pengar har också makt och därmed ett stort försprång mot den fattige. Se bara hur företag köper upp mindre och lägger ned dem i syfte att få dominans (oligopol) på marknaden. Förstår att de gör så. Jag hade också gjort det. Det är det "naturliga". Till slut får vi så stora "drakar" att ingen kan rå på dem.
Ja. Världen går mot centralisering. Snart tillverkar google allt vi köper men vad ska vi göra? Höja skatterna ännu mer? Jag vill liksom inte betala för saker som förskola när jag själv inte har barn, invandring, politiker som ljuger och inför ytterligare skatter på bilkörning. Vården fungerar inte öht osv. Så varför ska man betala?

Sen tvivlar jag på att höjda skatter hjälper eftersom mängden skatt som stora företag betalar är rätt liten. Deras jurister är så duktiga och politiker så lättköpta att man kan undgå det mesta bara man har pengarna.
Citat:
Men titta dig runt om i världen. Hur se det ut?
Nja, typ. När jag tjänat mycket på börsen så brukar jag unna mig och familjen på något gott och det är jag som står för det. Ibland bjuder jag på maten när jag äter ute med vännerna, inträde, kläder åt kvinnor och andra mindre saker. Ingenting speciellt egentligen men jag hade inte gjort det om jag hade haft mindre. Man vill hjälpa sig själv först innan man hjälper andra.

Citat:
Lustigt nog så är min erfarenhet att de snålaste jag har träffat är de som har gott om pengar. De generösaste är de som inte har det.
Ironiskt nog så stämmer det men ändå, bill gates har ju skänkt några miljarder. Buffet har också skänkt en del om jag inte har helt fel. Charles Aznavour skänkte några hundratals miljoner.

Citat:
]Dina tankar är intressanta dock får jag uppfattningen att du ganska ung. Har du något emot att säga hur gammal du är? Själv är jag 43.

// CC
30.
Citera
2018-04-26, 17:26
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det skattefuskas eftersom det är möjligt att skattefuska.

Sverige har trots allt flest företag värderade till över 1 miljard usd i världen per capita. Dessutom rankas Sverige bland de bästa områdena i världen att starta ett företag i bland flertalet mätningar.

Klaga bäst som klaga mest.

Det skattefuskas också för många känner sig tvingade för att få sitt företag att gå runt.
Alla människor tänker inte likadant. Men det finns gränser också.
Knullar staten upp en så slutar alla att bry sig till slut.
Citera
2018-04-26, 18:17
Medlem
Citat:
Det skattefuskas också för många känner sig tvingade för att få sitt företag att gå runt.
Alla människor tänker inte likadant. Men det finns gränser också.
Knullar staten upp en så slutar alla att bry sig till slut.
Får man inte företaget att gå runt ska man självklart lägga ner det. Börjar man fuska med skatter och moms är det ju inte rätt mot andra företag som går runt. Det blir ju rena bananrepubliken såsmåningom då.
Citera
2018-04-26, 18:39
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Får man inte företaget att gå runt ska man självklart lägga ner det. Börjar man fuska med skatter och moms är det ju inte rätt mot andra företag som går runt. Det blir ju rena bananrepubliken såsmåningom då.

Det som inte är rätt är att staten ska ta all vinst i skatt och totalt rensa folk för deras hårda entreprenörskap.
Varför ska andra få njuta av något som man själv har slitit för?
Det är helt befängt.
Citera
2018-04-26, 18:49
Medlem
Citat:
Det som inte är rätt är att staten ska ta all vinst i skatt och totalt rensa folk för deras hårda entreprenörskap.
Varför ska andra få njuta av något som man själv har slitit för?
Det är helt befängt.
Att skatten är för hög håller jag med om. Men att börja skattefuska är mycket dåligt för Sverige. Det måste vara lika för alla på spelplanen. Att man tänjer på gränserna när man ligger på gränsen att gå runt har nog många förståelse för men när man börjar skattesmita när man går med vinst har nog många svårt att förlåta. En vanlig arbetare har ju ingen chans att skattesmita som en företagare.
Citera
2018-04-26, 19:14
Medlem
Eroticon6s avatar
I Sverige sjunker IQ nivån pga blattenegrerna. Politikerna har ingen respekt för andra pengar. Medan hög IQ sydkoreaner har respekt för hur de spenderar sina pengar och är kapapla att lägga upp och ta ansvar för sin ekonomin på egen hand.
Det här kommer aldrig fungera i Sverige på grund av invandringen, den importerade låg iq befolkningen från tredje världen. Som till på köpet hatar vår kultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in