2018-04-24, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlonzoGonzalez
Att påstå att 200 pers hoppar in i denna sökning för att de inte fick sitt förstahandsval är direkt fel. Jag fick mitt förstahandsval men tackade nej pga att antagningsbeskedet kom ca 1 månad innan kursstart.
Visst kan man tycka att de borde räcka men för mig blev det helt enkelt för kort varsel.

Läs mitt svar och fundering tidigare, kan inte stolpa upp alla orsaker till att folk inte kan ta sin plats för tillfället utan jag angav ett exempel.
Måste dock kännas surt för dig att inte kunna acceptera din plats när du fått den, sen av vilken anledning du valde att tacka nej bryr jag mig inte om!

Får man fråga vilket första alternativ du hade/har valt och vilken poäng du krigar med?
Citera
2018-04-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellfire17
Läs mitt svar och fundering tidigare, kan inte stolpa upp alla orsaker till att folk inte kan ta sin plats för tillfället utan jag angav ett exempel.
Måste dock kännas surt för dig att inte kunna acceptera din plats när du fått den, sen av vilken anledning du valde att tacka nej bryr jag mig inte om!

Får man fråga vilket första alternativ du hade/har valt och vilken poäng du krigar med?

Jag ämnade endast nyansera bilden till varför personer väljer att tacka nej.

Stockholm samt 18,5.
Citera
2018-04-24, 13:58
Medlem
Snart dags att söka igen, då!
Vad tror ni om chanserna att bli kallad till höstens/vinterns prövningar?

/ Vardagsproblem
Senast redigerad av Vardagsproblem 2018-04-24 kl. 14:01.
Citera
2018-04-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlonzoGonzalez
Jag ämnade endast nyansera bilden till varför personer väljer att tacka nej.

Stockholm samt 18,5.

Ja det ska väl inte vara några problem att komma in där med så fina siffror.
Är nog lite svårare att få Växjö distans, dom platserna tillsattes först skrev RM.

Men en sak gnager i mig, varför ska man ange aspirantort i sin ansökan? De som läser PHS just nu söker sin aspirantort medans de läser, vet inte om alla årskullar gör så men iaf de som läst några terminer!
Nånting säger mig att de tar hänsyn till din ansökan om du tex kommer från inlandet eller Norrland och vill jobba där, då det är polisbrist på just såna platser!
Citera
2018-04-24, 17:17
Medlem
Citat:
Är nog lite svårare att få Växjö distans, dom platserna tillsattes först skrev RM.

Men en sak gnager i mig, varför ska man ange aspirantort i sin ansökan? De som läser PHS just nu söker sin aspirantort medans de läser, vet inte om alla årskullar gör så men iaf de som läst några terminer!
Nånting säger mig att de tar hänsyn till din ansökan om du tex kommer från inlandet eller Norrland och vill jobba där, då det är polisbrist på just såna platser!

De som började HT17 har redan fått aspirantort, vi är snart klara med T2. De flesta är överens om att det nya systemet med aspirant är bättre, då man i förväg kan planera för sin framtid. Innan var det sjukt osäkert och kunde ändras veckor innan.
Citera
2018-04-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButterPopcorn
De som började HT17 har redan fått aspirantort, vi är snart klara med T2. De flesta är överens om att det nya systemet med aspirant är bättre, då man i förväg kan planera för sin framtid. Innan var det sjukt osäkert och kunde ändras veckor innan.

Ok. Om man får sitt första val dvs.. Är det många som vill till samma geografiska område så blir det väl meritvärdet som styr en gång till eller?
Får ni era första val när ni söker nu? Det känns som det är 80% som är från södra Sverige och söker till polis, då förstår jag att det kan bli tufft när aspirantort ska väljas och därför campus Umeå har över 100 platser tomma. För lite folk från norra delarna som söker eller klarar testerna.
Citera
2018-04-25, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mardan!
Jag tillhör en av de 206 personerna.

Jag sökte distansutbildning som förstahandsval. Blev antagen till campus och tackade därmed nej. Söker jag igen så blir jag inte kallad till RM för tester, utan hamnar direkt i sista antagligen.

Nu fick jag dock igenom ansökan om uppskov, och har därmed en garanterad plats till HT 2018. Nu ska jag bara försöka konvertera den till distansplats.

Till alla oroliga:

Jag har riktigt dåligt meritvärde, runt 11. Gick inget vidare på datorprovet heller, en 4:a. Fysiken var däremot desto bättre.

Däremot har jag enligt mig själv väldigt bra CV för att vara strax under 30, och kände att jag gjorde väldigt bra ifrån mig hos psykolog och säkerhetsintervju med polis.

Klarar ni testerna har ni bra chans att få en plats, iaf på campus. Distansen verkar vara hård konkurrens.

Hejsan.

Så det gick att ansöka om uppskov? Trodde man var tvungen att påbörja sin ev utbildning för att sen ansöka om studieuppehåll.
Det var alltså fullt på bägge orterna som bedriver distans när du sökte?
Vet du vilket meritvärde som krävdes för Växjö och Umeå?

Har du någon aning om det var några som hoppade av efter nån vecka på distansen och bytte? Får intrycket av att det sker fkt lite rörelser från distans till campus pga studieupplägg inte var som mna tänkt sig, fast inte många.

Har själv Umeå distans som enda alternativ då jag är fastrotad med familj och hus i en annan stad!
Citera
2018-04-25, 17:21
Medlem
Snart dags för mig att åka till Malmö till rekryteringsmyndigheten, det står på lappen att dagen börjar kl 1000.
Man får väl inte börja med testerna om man kommer dit tidigare?
Räcker det gå dit vid 0930 för att hinna göra iordning papper osv?
Citera
2018-04-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam.Bo11
Snart dags för mig att åka till Malmö till rekryteringsmyndigheten, det står på lappen att dagen börjar kl 1000.
Man får väl inte börja med testerna om man kommer dit tidigare?
Räcker det gå dit vid 0930 för att hinna göra iordning papper osv?

Minns att det stod kl 10:00 på min lapp också men jag kunde praktiskt taget köra igång på direkten även fast man var där runt kl 8:00.
Citera
2018-04-26, 21:07
Medlem
Citat:

Nuvarande T3 är de sista som söker aspirantplats under utbildningen, terminerna under vet redan sina placeringar.
Citera
2018-04-27, 13:05
Medlem
Polishögskolan våren 2019

Tja! för ett par veckor sedan fick jag en blixt rakt i nyllet av en fartkamera (ingen ide att ens försöka neka då bilden är en av dem bättre jag har på mig själv) .

Vet inte hur allvarligt polishögskolan ser på en sådan händelse, tänker om det kan sätta några käppar i hjulen när man söker dit? Det var i securitasbilen jag satt i när bilden togs (Pinsamt jag vet men ibland får man faktiskt lite bråttom i dem bilarna även om man inte får överskrida hastigheten som vakt). Jobbar både som skyddsvakt, väktare och ska gå ordningsvakt efter sommaren med stabila meriter och en bakgrund inom militärpolisen. Så sjukt irriterande att få dendär jädra bilden när man inte har haft det minsta lilla på registret sen tidigare. Är inte så jättenervös men mest irriterad över att det kanske kan bromsa mina chanser att komma in...

Någon annan som tänkt söka fram emot våren 2019 som kanske också funderar över något eller har några erfarenheter vad P-H trycker på för punkter på bla. psyktesterna mm?
Får väl se vart tråden leder!
Citera
2018-04-27, 13:09
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådstart infogad.

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto