2018-04-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellfire17
Ingen som helst indikation på hur många som klarat sig tills nu.. Nog svårt för dom att hålla koll på sånt.
Men allt säger ju att det blir svårare och tuffare att får en plats nu när fler får plats att testa sig då RM har anställt fler.

Umeå var minst populärt att söka till och att Växjö distans blev fylld först!

Dom där 200 som hoppar in i denna sökning utan att testa sig gör ju det med sina betyg att jämföra mot de som klarat sig för denna omgång, ingen fördel måste jag säga för dom!
Att dom inte läser just nu betyder att dom inte fick nått av sina förstahandsval pga lågt meritvärde ex, nu ska de kriga om samma platser mot än fler sökande och troligtvis lite högre meritvärden..

Men fler parametrar än meritvärde tas nog hänsyn till om det är fler sökande än platser.
Ex om det är extremt många som söker från ett specifikt område medans det söker få från ett annat så kan det nog avgöra om man får plats!
Inte många som vill flytta till Norrbotten för att jobba som polis så dom få som söker och är därifrån har nog platsgaranti om dom klarar alla tester givetvis!

Jag tycker bara det låter märkligt att över 200 personer inte fick sitt förstahandsval denna omgången. Nästan 300 platser gapade ju tomma inför VT 2018, borde ju vara några fler som fått första kan man ju tycka? Dessutom borde denna siffra vara ganska kontinuerlig, eller åtminstone vara mer i närheten av 200 föregående sökningar men då är som sagt siffran anmärkningsvärt mycket mindre. Kan det vara så som någon precis nämnde att många av dessa 200 sökte enbart för att gardera sig?
Citera
2018-04-23, 13:46
Medlem
Ja gardera sig eller gjorde som jag, skrev upp exakt alla lärosäten i rangordning. Får man inte första så kan man ta andra etc... Fast det kan jag inte göra pga familj, villa i hemstaden.
Jag kan endast ta Umeå distans och vet nu hur jag ska skriva ev nästa ansökan. Inget andra eller tredje hand!
Citera
2018-04-23, 14:19
Medlem
Hallå!
Jag måste erkänna att jag börjar bli lite smånervös för att inte få plats på utbildningen över huvud taget. Jag sitter på ett meritvärde på strax över 10 och det är jag fullt medveten om inte är speciellt konkurrenskraftigt. Ni som har koll på processen, om man nu tar med dessa 200 okända krigare i ekvationen. Hur tror ni att chanserna ser ut? Jag är dock flexibel och är öppen för eventuell flytt till annan studieort.

Rangordningen ser ut som följande. Stockholm - Umeå - Växjo (samtliga campus).

Jag skrev ett liknande inlägg tidigare.. men det verkar som att vinden har vänt och det blir lite kantboll..

Det skulle vara trevligt att få någon form utav indikation hur chanserna ser ut då det dikterar lite hur man skall planera för framtiden.
Citera
2018-04-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entjuga
Hallå!
Jag måste erkänna att jag börjar bli lite smånervös för att inte få plats på utbildningen över huvud taget. Jag sitter på ett meritvärde på strax över 10 och det är jag fullt medveten om inte är speciellt konkurrenskraftigt. Ni som har koll på processen, om man nu tar med dessa 200 okända krigare i ekvationen. Hur tror ni att chanserna ser ut? Jag är dock flexibel och är öppen för eventuell flytt till annan studieort.

Rangordningen ser ut som följande. Stockholm - Umeå - Växjo (samtliga campus).

Jag skrev ett liknande inlägg tidigare.. men det verkar som att vinden har vänt och det blir lite kantboll..

Det skulle vara trevligt att få någon form utav indikation hur chanserna ser ut då det dikterar lite hur man skall planera för framtiden.

Jag är i samma sits som du, väntar på besked med ett sisådär meritvärde
Mina spekulationer är ju att det är svårare än de föregående sökningarna. Skulle 200 platser redan vara "tingade" så finns det endast 600 platser kvar. Lägg då till att fler än någonsin testas plus att man får resan och boendet betalt. Att skrapa ihop 600 platser på över 4500 personer som testas känns inte omöjligt. Sen så är det ju ett bortfall på alla som är kallade till tester men återigen så borde fler än tidigare dyka upp.
Citera
2018-04-23, 15:56
Medlem
Om man är i min situation så förstår jag varför det är 200 som gått vidare från förra sökningen, ingen av dessa kanske kunde flytta till Umeå ex. Växjö distans fylls först sen säkert Sthlm campus.
Umeå hade ju väl 175 platser tomma på campus medans distansen var fulltalig.
Har man inget som håller en tillbaka och kan flytta till Umeå så räcker det nog med era 10 i meritvärde.
Kan iofs vara av andra anledningar det finns 200st som går direkt till nomineringen, kanske inte kunde börja plugga i våras helt enkelt.
Men helt klart så blir det bökigare att få en plats ju mer folk som testas!
Citera
2018-04-23, 17:28
Medlem
Hej!
Har gjort alla testerna inkl. psykologen idag och klarat allt.
Har säkerhetsprövningen imorgon, har inget i mina register och umgås inte med några kriminella. Hur stor är chansen att man failar på säkerhetsprövningen? Är det en till "psykologinervju" eller är det mer fokus på mitt register? Är så glad att ha kommit hit så är väldigt nervös nu för att misslyckas på säkerhetsprövningen!
Citera
2018-04-23, 17:30
Medlem
Har man klarat alla tester och godkänd på säk så skulle jag säga att man garanterar kommer in. Har du låga meritpoäng. Var beredd på att flytta. Umeå är ju inte direkt så populärt, iaf inte om man kollar siffrorna för VT18.
Citera
2018-04-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ingen som helst indikation på hur många som klarat sig tills nu.. Nog svårt för dom att hålla koll på sånt.
Men allt säger ju att det blir svårare och tuffare att får en plats nu när fler får plats att testa sig då RM har anställt fler.

Umeå var minst populärt att söka till och att Växjö distans blev fylld först!

Dom där 200 som hoppar in i denna sökning utan att testa sig gör ju det med sina betyg att jämföra mot de som klarat sig för denna omgång, ingen fördel måste jag säga för dom!
Att dom inte läser just nu betyder att dom inte fick nått av sina förstahandsval pga lågt meritvärde ex, nu ska de kriga om samma platser mot än fler sökande och troligtvis lite högre meritvärden..

Men fler parametrar än meritvärde tas nog hänsyn till om det är fler sökande än platser.
Ex om det är extremt många som söker från ett specifikt område medans det söker få från ett annat så kan det nog avgöra om man får plats!
Inte många som vill flytta till Norrbotten för att jobba som polis så dom få som söker och är därifrån har nog platsgaranti om dom klarar alla tester givetvis!

Att påstå att 200 pers hoppar in i denna sökning för att de inte fick sitt förstahandsval är direkt fel. Jag fick mitt förstahandsval men tackade nej pga att antagningsbeskedet kom ca 1 månad innan kursstart.
Visst kan man tycka att de borde räcka men för mig blev det helt enkelt för kort varsel.
Citera
2018-04-23, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlonzoGonzalez
Att påstå att 200 pers hoppar in i denna sökning för att de inte fick sitt förstahandsval är direkt fel. Jag fick mitt förstahandsval men tackade nej pga att antagningsbeskedet kom ca 1 månad innan kursstart.
Visst kan man tycka att de borde räcka men för mig blev det helt enkelt för kort varsel.

Men den "stora" frågan kvarstår, varför är det såpass många just DENNA sökomgången? Det bryter ju mot all tidigare statistik? Det kan ju inte vara en tillfällighet, eller?
Citera
2018-04-24, 06:36
Medlem
Citat:
Jag kan endast ta Umeå distans och vet nu hur jag ska skriva ev nästa ansökan. Inget andra eller tredje hand!

Jag sitter i samma sits som dig, kan bara studera på distans.
Tog därför distans Växjö förstahandsval och Umeå distans som andra och inget tredjehandsval.
Är det någon som kan svara på om man i detta fall kan bli antagen till något som inte finns med på "önskelistan"?
Citera
2018-04-24, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plojjen
Jag sitter i samma sits som dig, kan bara studera på distans.
Tog därför distans Växjö förstahandsval och Umeå distans som andra och inget tredjehandsval.
Är det någon som kan svara på om man i detta fall kan bli antagen till något som inte finns med på "önskelistan"?

Ni som klarar allt och väntar på besked, vad har ni för meritvärde?
Citera
2018-04-24, 08:36
Medlem
Ett skäl av många menade jag. Vet liksom inte allas motiv till hur de ställer sig till när beskedet kommer. Förstår dock inte hur du tänkte!
Det är kortare varsel när man söker till vårtermin, endast en månad från besked till att börja. Hösten lite bättre och därför som det brukar vara fler som söker för att börja då!
Men likväl så krigar man med sitt meritvärde mot alla andra vid nomineringen, även om man har fått sin plats terminen före.

Har ett meritvärde nånstans mellan 15-16, kommer inte ihåg exakt!
En sak jag tänkte på är många som gått till psykolog/säksamtal säger att det inte är många sökande kvar. När jag sökte så tror jag det var nånstans mellan 3-4st av ca 20.
Vi gjorde allt på en dag, dock jäkligt lång dag.
Tycker det är märkligt att folk inte klarar det fysiska, du vet ju om att det är tester långt innan du söker men ändå så styper folk på det. Unic och personlighetstestet förstår jag att folk kan falla på.
Psykologen gör nog det han måste och nån konspiration tror jag inte på. Han har sin mall från polisen på hur frågorna skall besvaras för att passa in i deras mall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in