2018-04-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Jo precis. Det är skillnad på att vara "socialt inkompetent" p.g.a. en grandios och egocentrisk självbild och att vara det p.g.a. att man helt enkelt inte vet hur man umgås med andra och inte förstår sociala koder. PM är förmodligen inte mer autistisk än den genomsnittlige dansken.

Men här på Flashback är det väldigt populärt att stämpla folk som autister helt utan grund.
PM ska helt enkelt vara autistisk för att man tycker att han ska vara det och ger honom vissa attribut för att han ska passa ens övertygelse. Man ser det man vill se helt enkelt.

Ja, jag tror inte heller att han är autistisk, han har gått igenom en ca 8 veckors utredning o de fann ingenting om det.
Vi människor (alla) har lite utav allt inom oss, som kan ge uttryck i olika situationer. Att se på en människa hur den promenerar, rör sig, vilken mimik den har m.m. ..på dessa grunder kan man aldrig diagnostisera en människa.
Nu ska jag iväg o åka kommunalt, hoppas ingen sitter o försöker luska ut diagnoser på mig.
Citera
2018-04-27, 10:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja, jag tror inte heller att han är autistisk, han har gått igenom en ca 8 veckors utredning o de fann ingenting om det.
Vi människor (alla) har lite utav allt inom oss, som kan ge uttryck i olika situationer. Att se på en människa hur den promenerar, rör sig, vilken mimik den har m.m. ..på dessa grunder kan man aldrig diagnostisera en människa.
Nu ska jag iväg o åka kommunalt, hoppas ingen sitter o försöker luska ut diagnoser på mig.

Jo då, i den här tråden finns flera personer som direkt av bara en bild eller film genast kan ställa djupgående diagnoser om folk, liksom de kan även av enstaka trådinlägg, so be ware

Nej, några autistiska drag tycks vi inte ha sett hos PM, snarare tvärtom.
Citera
2018-04-27, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Det barnsliga kroppsspråket kan ju vara medvetet för att visa på ofarlighet och få människor att vilja ta om hand och ställa upp för honom.
Citera
2018-04-27, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han begärde livstid - lagens strängaste straff - utifrån försvårande omständigheter. Fortsättningsvis sker inte en bedömning förrän efter 12 år.

Dummaste bortförklaring jag hört på länge:
"inget annat än en journalists åsikt och summering"

Den som däremot pratar rätt ur luften är snarare du som inte följt live och gissar fritt ur luften - allt för få att gnälla på ÅK. Du misslyckas fatalt.
"Vi" är inte tillbaka på ruta ett - det är du som står still och tuggar.

I föregånde inlägg skrev jag om att åtal handlar om mord med grovt sexuellt övergrepp med försvårande omständigheter - vilket innebär att han visat stor hänsynslöshet, att Kim var i skyddslös ställning, svårt att värja sig, att det medfört ett svårt lidande.
Det handlar om planering och att gärningsperson uppvisat särskild förslagenhet.

Jag nämnde även riskbedömningen - han är en fara för andras liv dvs allmänheten. Det är planerat sexuellt mord. Han är pervers och sadistisk med sexuellt intresse för övervåld och död.
Allt detta utgör grunden för att ÅK begär livstid:

Gällande riskbedömningen:

Gällande förvaring:

Hört talas om proportionalitetsprincipen? Den har givetvis Jacob hört om i alla fall.
Citera
2018-04-27, 11:02
Medlem
Intervju med Betina i BT:

»Den her straf er efter min opfattelse fuldstændig ude af proportioner i forhold til den retspraksis, der er. Rent juridisk er der tale om bevisanke, når man alene tilkendegiver, at der ankes. Men hvad det nærmere indhold i ankesagen bliver, kan jeg ikke udtale mig om,« siger hun.

https://www.bt.dk/krimi/drabsdoemte-peter-madsens-forsvarer-han-faar-min-omsorg
Citera
2018-04-27, 11:17
Medlem
bartrams avatar
Angående framtoning-blickar från personer med NPD/psykoapti som mördat

Är det inte så enkelt att vi ser ngt hemskt i blick mm pga en efterhandskonstruktion?-vi vet ju vad som hänt!

Äldre psykopaters farlighet

Har läst på webben att psykopati minskar med tiden. Stämmer detta och och omfattar det i så fall även sexualsadism.? I så fall kanske PM om si så där 30 år är ganska ofarlig?!
Citera
2018-04-27, 11:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Hört talas om proportionalitetsprincipen? Den har givetvis Jacob hört om i alla fall.
Ja, självklart. Jag är inte helt gone by the wind i juridisk terminologi och dess innebörd.
Var det det enda det kokade ner i? Ett ord som absolut inte är i parité med dina tidigare påstående öht.
Vilket jag helt påvisade via citat.

Menar du att du värnar om PMs integritet - att han blivit kränkt - eller att han utsatts för mer verkan än det är nödvändigt sett till domslut?
Att han inte är en samhällsfara och borde fått ett lindrigare straff, att ÅK överdriver påföljd sett tilll säkerhetsrisker såsom allmänfarlig via sin predatoriska råpsykopati och perversa läggning?
Förutom försvårande omständigheter, bäst att tillägga..

Edit. Jag ämnar tillägga att ÅK yrkar och sen faller domen gällande påföljd. Rikta du din kritik åt rätt håll.
Senast redigerad av develi 2018-04-27 kl. 11:52.
Citera
2018-04-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Angående framtoning-blickar från personer med NPD/psykoapti som mördat

Är det inte så enkelt att vi ser ngt hemskt i blick mm pga en efterhandskonstruktion?-vi vet ju vad som hänt!

Äldre psykopaters farlighet

Har läst på webben att psykopati minskar med tiden. Stämmer detta och och omfattar det i så fall även sexualsadism.? I så fall kanske PM om si så där 30 år är ganska ofarlig?!
Vi har ju ett exempel på en som satt på rättspsyk sedan slutet på 60-talet och fram till sin död och ansågs trots diverse behandlingar fortfarande som farlig trots att han var kring 80 år, Axmyr satt över 30 år klassad med liknande personlighetsstörningar som PM, så det är inte självklart att farligheten minskar.
Citera
2018-04-27, 11:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vi har ju ett exempel på en som satt på rättspsyk sedan slutet på 60-talet och fram till sin död och ansågs trots diverse behandlingar fortfarande som farlig trots att han var kring 80 år, Axmyr satt över 30 år klassad med liknande personlighetsstörningar som PM, så det är inte självklart att farligheten minskar.
Kompletterar. Hans psykopati står inte på ett ben. Han har en oerhört störd sexualitet samtidigt varav kombinationen är förödande - rent letal.

Därav skarpa ord i mentalerklæring från högsta instans.
Citera
2018-04-27, 12:38
Medlem
Silbersky säger att han skulle kunna skriva en fällande dom OCH en friande dom....hans trovärdighet börjar likna Madsens.
Citera
2018-04-27, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
GW är civilperson, och har ingen specialtillgång till nånting. Man kliver inte in var som helst för att man är kändis och professor.

Jag har själv grävt djupt i arkiv som var låsta, och vet ung hur det funkar.

GW är som du och jag i detta fall.

Är inte materialet offentligt får han inte läsa.

Var är den då?
Citera
2018-04-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu kan jag inte prata för andra men sett till sammanhang och mina citat så tror jag det handlar om blicken PM kan ge i ett annat läge än när han charmar och manipulerar.
Deras blick är väldigt signifikant (predatory stare) då den är så intensiv. I ett visst läge kan det uppfattas som oerhört sexuell energi, absorberande - attraherande. En annan gång som en scanner.

Jag håller helt med dig om att Lundin har en annan framtoning via filmen - en tickande bomb - och här drar man åt sig öronen direkt. Dock tror jag han kan lägga an den andra blicken då han har andra syften (som att charma tjejer). Det handlar ju om förmågan till rollspel, att anpassa.
När de väl visar sitt rätta jag, dags för attack, är det nog alldeles fruktansvärt att skåda in i. En kall och hänsynslös ondska som överlevande offer beskrivit.
Det är nog inte för inte det kallas själens spegel..

Edit.
Fann det intressant att just detta fenomen fångas i psykiatriska undersökningen:

"Hans øjenkontakt er noget intens med en tendens til at fastholde samtalepartnerens blik. "

Mmmm....agree. Funderar på om vissa såna lustmördare gör det i lugn takt med ett välmenande leende. Alla har antagligen inte en svart synligt ond blick. Typ "jag ska bara sticka in den här kniven lite idag nu det blir trevligt".
Än mer kusligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in