2018-04-25, 11:58
Medlem
DN idag

"– Peter Madsens trovärdighet är inte bara låg, den är icke existerande, sade han.

”Nej, nej och återigen nej”, svarade åklagaren retoriskt på sin fråga om det är ett problem när man inte har en helt fastställd dödsorsak – och hänvisade till flera danska rättsfall. Normalt är ett fängelsestraff på 16 år praxis för ett enstaka mord med sexuellt motiv. Men specialåklagaren har alltså argumenterat för att det här är ett fall som utöver ett hänsynslöst mord också innefattar misshandel och styckning.

– Han ska alltså inte ha ett normalt fängelsestraff. För Peter Madsen är inte normal. Han är farlig för samhället, sade Jakob Buch-Jepsen."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/i-dag-faller-domen-mot-peter-madsen/
Citera
2018-04-25, 12:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
DN idag

"– Peter Madsens trovärdighet är inte bara låg, den är icke existerande, sade han.

”Nej, nej och återigen nej”, svarade åklagaren retoriskt på sin fråga om det är ett problem när man inte har en helt fastställd dödsorsak – och hänvisade till flera danska rättsfall. Normalt är ett fängelsestraff på 16 år praxis för ett enstaka mord med sexuellt motiv. Men specialåklagaren har alltså argumenterat för att det här är ett fall som utöver ett hänsynslöst mord också innefattar misshandel och styckning.

– Han ska alltså inte ha ett normalt fängelsestraff. För Peter Madsen är inte normal. Han är farlig för samhället, sade Jakob Buch-Jepsen."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/i-dag-faller-domen-mot-peter-madsen/

Ja, härom är vi överens, en förkrossande majoritet av oss. Det är väl kanske två eller tre i tråden som anser att PM är oskyldig.
Citera
2018-04-25, 12:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Anette Burkø är juristdomaren
Tack!
Då jag är intresserad av den krim.tekniska delen fann jag mer i en annan live från den 5 april. Kan även tycka att detta ger en betydlig bättre inblick i hur sakligt tingen betas av del för del.
Spoiler för det blev långt:
Citat:
Inledningen av Mentalerklæring 5/4:
Citat:
Citera
2018-04-25, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plorpis
Någon som vet hur det ser ut med överklagande av domar i Danmark? I Sverige överklagar ju var och varannan kotte som döms för mord i tingsrätt och kan få sitt straff ändrat (åt båda håll) i högre instans. Fungerar det likadant i Danmark? Vill så himla gärna att hela rättegångsgrejen ska få vara över för familjen Wall efter idag, så att de kan få sörja i fred.
Det är samma i Danmark att man överklaga till deras motsvarighet till hovrätt så de gör de säkert de som blivit dömda i byrett/tingsrätt
Citera
2018-04-25, 12:11
Medlem
Jösses, folk har tydligen köat hela natten för att komma in:

Ekstrabladets live är igång:https://ekstrabladet.dk/112/live-i-dag-afgoeres-peter-madsens-skaebne-tilhoerer-har-staaet-koe-hele-natten/7131004
Citera
2018-04-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack!
Då jag är intresserad av den krim.tekniska delen fann jag mer i en annan live från den 5 april. Kan även tycka att detta ger en betydlig bättre inblick i hur sakligt tingen betas av del för del.
Spoiler för det blev långt:

Inledningen av Mentalerklæring 5/4:
Vad är autoerotisk reaktion?
Antingen så har han onanerat eller inte, jag gissar på att han gjort det och kommit i kalsongen när hon var färdigplågad.
Lisa Holms mördare kom i en lampskärm efter att dådet var klart vill jag minnas, så något liknande scenario gissar jag på med PM.
Citera
2018-04-25, 12:15
Medlem
Brottscentralen sänder extra

med advokat och rättsexpert Lars Kruse

https://www.expressen.se/tv/nyheter/live/live-tv-senaste-nyheterna-med-expressen-tv/
Senast redigerad av Remark 2018-04-25 kl. 12:18.
Citera
2018-04-25, 12:18
Medlem
Grandiosos avatar
Så är då äntligen dagen D kommen. Stunden närmar sig. Om drygt en timme så har stygge
Peter fått sin dom. Lutar lite åt förvaring. Givetvis finns det inte en chans i världen att han bara
skulle dömas för ett griftefridsbrott. Här föreligger ju en förkrossande tung bevisning för
att ett mord blivit begånget och endast en person kan ha utfört denna gärning som närmast
trotsar all beskrivning i sin grymhet och ondska.
Stygge Peter är körd. Han kommer man att se till så att han aldrig släpps lös igen, det är jag
övertygad om. Därtill är han alldeles åt helvete för farlig.
Han är körd, rökt, stekt, kokt, det lilla falska och mordlystna charmtrollet.

Advokat Betina Hald Engmark gjorde vad hon kunde för hans skull så att han skulle klara
sig undan med ett straff för likskändning, men ingen advokat i världen förmår argumentera
bort den skuld till mord som PM är så fastnaglad vid.

Minuterna tickar iväg och här måste införskaffas cigg och lite annat innan det drar igång så
jag slutar här nu.

I dag klockan 13 faller domen mot danska statens fånge nummer 120171, Peter Langkjaer Madsen. Han är anklagad för mord på den svenska journalisten Kim Wall och dessutom för sexbrott under särskilt försvårande omständigheter och för brott mot griftefrid.

Vi är på plats i Köpenhamn och rapporterar direkt.

Har du frågor? Välkommen att ställa dem här.

https://www.sydsvenskan.se/2018-04-25/direkt-fran-rattegangen-mot-peter-madsen-idag-faller-domen
Citera
2018-04-25, 12:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Vad är autoerotisk reaktion?
Antingen så har han onanerat eller inte, jag gissar på att han gjort det och kommit i kalsongen när hon var färdigplågad.
Lisa Holms mördare kom i en lampskärm efter att dådet var klart vill jag minnas, så något liknande scenario gissar jag på med PM.
Hahaha, det är den fördummade PMs ordval om att lägga satsen i kalsongerna när han är kåt av att se våldsfilmer med riktiga mord 16 timmar innan han mördar Kim.

Han är så känslig att han inte ens tål att bli tillsagd att han blir upphetsad - hans sex fint, lugnt och erotiskt eller hur han nu uttryckte sig.
Citera
2018-04-25, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det är samma i Danmark att man överklaga till deras motsvarighet till hovrätt så de gör de säkert de som blivit dömda i byrett/tingsrätt

Fattar. Tack för svar! Han har ju inte direkt viben av en person som skulle acceptera sitt straff, vad det än blir, så han lär ju överklaga så länge han kan. Fy.
Citera
2018-04-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahaha, det är den fördummade PMs ordval om att lägga satsen i kalsongerna när han är kåt av att se våldsfilmer med riktiga mord 16 timmar innan han mördar Kim.

Han är så känslig att han inte ens tål att bli tillsagd att han blir upphetsad - hans sex fint, lugnt och erotiskt eller hur han nu uttryckte sig.
Japp :-)
En mycket sjuk och störd man denna Madsen.
Citera
2018-04-25, 12:23
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Brottscentralen sänder extra

med advokat och rättsexpert Lars Kruse

https://www.expressen.se/tv/nyheter/live/live-tv-senaste-nyheterna-med-expressen-tv/

Kruse är bra,

Åklagaren kommer hålla presskonferens kl 13.30

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in