2018-04-26, 17:57
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Precis som flera andra bygger du din lista på idel fördomar. Så trist.
Nu gör du felet att du tror användaren pratar om dig. Dessutom är det inte fördomar. En grej man kan lägga på listan är brist på självinsikt men det har många med diagnos.
Citera
2018-04-26, 18:20
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
De brukar ha en bristande förståelse för hygien och utseende. Vilket gör att de klär sig udda, trasigt och smutsigt i kombination med tråkig frisyr, fett hår och luktar oduschat.
Detta utöver bristande kroppsspråk, ansiktsmimik, monoton röst.

Finns gott om aspergare som både ser bra ut och legat med fler personer på en vecka än vad du kommer göra under hela din livstid.
Citera
2018-04-26, 19:32
Bannlyst
Citat:
Jo, jag fann det kränkande. Det är dock inte dig, som jag blev mest arg på, utan dem, som kom på den här teorin till att börja med. Man har ju äntligen konstaterat att autistiska tillstånd är medfödda, livslånga och ofta dessutom ärftliga. Vi har kommit en bra bit på vägen att bli bättre förstådda av andra. Och då kommer någon och säger att autism bara beror på aluminium i hjärnan, och att vi ska driva ut det med ett visst mineralvatten! Man häpnar...

För visst, en och annan aspie skulle kanske vilja försöka bli normal med vilka medel som helst. Så man borde kunna hitta några försökskaniner. Men det är knappast troligt att man kan förändra deras personligheter så lätt. Frågan är också om det ens är önskvärt att ingen ska få vara lite annorlunda? Visst, jag skulle nog vilja bli av med vissa av mina svårigheter. Men jag vill ändå vara jag!

Fast vad är kränkande? Alla är vi våra hjärnor och något i hjärnan är det som orsakar detta. DU skriver i ett inlägg nedan att autism inte går att bota, nej inte idag. Men om 100 år kommer det förmodligen att bota alla psykiatriska diagnoser, och göra allt möjligt med hjärnan.
Vad är det du vill göra dig av med?

Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
PETA, de dårarna, påstod för ett tag sen att mjölk orsakar autism.
Det fick de en hel del skit för!
Dock så finner jag den här debatten om att "bota autism" intressant. För jag vill veta vad det "rättar" i hjärnan... För som du säger, man vill gärna bli av med sina svårigheter, men också fortsätta vara sig själv.
Dock så tror jag att autism "botas" bäst genom kunskap från bägge parter. (Gud, vad det lät klyschigt)

Alla är vi våra hjärnor.
Citera
2018-04-26, 19:40
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Nu gör du felet att du tror användaren pratar om dig. Dessutom är det inte fördomar. En grej man kan lägga på listan är brist på självinsikt men det har många med diagnos.
Så du menar att jag har en stirrig blick, har en märklig gångstil, pratar hackigt, sprutar saliv och är asexuell utan att veta om det?
Citera
2018-04-26, 19:46
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sektmedlem
Fast vad är kränkande? Alla är vi våra hjärnor och något i hjärnan är det som orsakar detta. DU skriver i ett inlägg nedan att autism inte går att bota, nej inte idag. Men om 100 år kommer det förmodligen att bota alla psykiatriska diagnoser, och göra allt möjligt med hjärnan.
Men förstår du inte att det är kränkande att det kommer folk, som (i princip) säger till oss:
- Ni har inte något funktionshinder, utan ni har bara aluminium i era hjärnor. Och det blir ni av genom att dricka en viss sorts mineralvatten, så se nu till att bli friska och normala!

Citat:
Vad är det du vill göra dig av med?
Mina balanssvårigheter (fast dem har ju också på grund av Turners syndrom, så dem blir jag knappast av med i alla fall), mina sömnsvårigheter, att jag är så överkänslig för solljus och vissa ljud.
Senast redigerad av Furienna 2018-04-26 kl. 19:49.
Citera
2018-04-26, 20:03
Bannlyst
Citat:
Men förstår du inte att det är kränkande att det kommer folk, som (i princip) säger till oss:
- Ni har inte något funktionshinder, utan ni har bara aluminium i era hjärnor. Och det blir ni av genom att dricka en viss sorts mineralvatten, så se nu till att bli friska och normala!

Mina balanssvårigheter (fast dem har ju också på grund av Turners syndrom, så dem blir jag knappast av med i alla fall), mina sömnsvårigheter, att jag är så överkänslig för solljus och vissa ljud.

Jag har diagnos och blir inte kränkt för att en person säger att du har en annorlunda aktivitet där och där i hjärnan. Om det sedan var så att man visste exakt hur man skulle bota och det fanns medicin skulle jag inte heller blivit kränkt om hen sa ta tablett X.
Citera
2018-04-26, 20:10
Bannlyst
Jag hade asperger-fobi, min bild av diagnosen förändrades när jag själv fick den.
Rätt ironiskt egentligen.
Citera
2018-04-26, 20:14
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jag har diagnos och blir inte kränkt för att en person säger att du har en annorlunda aktivitet där och där i hjärnan. Om det sedan var så att man visste exakt hur man skulle bota och det fanns medicin skulle jag inte heller blivit kränkt om hen sa ta tablett X.
Fast det är snarare så att sådana här människor påstår att vi inte har en annorlunda hjärnaktivitet, utan att vi bara ska rensa våra kroppar från aluminium eller något annat.
Citera
2018-04-26, 20:15
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Jag hade asperger-fobi, min bild av diagnosen förändrades när jag själv fick den.
Rätt ironiskt egentligen.
Vad exakt var du rädd för?
Citera
2018-04-26, 20:19
Bannlyst
Citat:
Fast det är snarare så att sådana här människor påstår att vi inte har en annorlunda hjärnaktivitet, utan att vi bara ska rensa våra kroppar från aluminium eller något annat.

Fast om det nu är så att aluminiumet gör att hjärnaktiviteten så är det som det är. Jag gör inte skillnad på aluminium, serotonin, hundbajs eller fairydust. Det ska dock vara underbyggt. Det är inte som att jag säger att det är så här det är, lata jävlar, vägrar acceptera det här med aluminiumet.
Citera
2018-04-26, 20:28
Bannlyst
Citat:
Vad exakt var du rädd för?

Den bilden jag hade av Asperger var något jag tänkte kunde skapa kaos och ordning med att ständigt vilja ha sina intressen i centrum utan förståelse för andras roller eller beteende som hade en funktion.

Speciellt intressen som jag ansåg som minimalt viktiga för allmänheten, ljudanläggningar och tågmodeller osv.
Tycker det är svårt att förstå hur många resonerar och prioriterar så det blev ännu svårare med dessa personer, hur man skall kunna hantera det sociala med någon som har ett sånt handikapp.
Citera
2018-04-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Finns gott om aspergare som både ser bra ut och legat med fler personer på en vecka än vad du kommer göra under hela din livstid.
Ja, har man svårt för att förstå sociala relationer och samspel så blir det ofta så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in