2018-04-25, 20:56
Bannlyst
Jag skapade precis en tråd i psykologidelen om autism och aluminium. Vetenskapen har bekräftat att det finns extrema mängder aluminium i hjärnorna hos de som har autism. Aluminium går att göra sig av med i viss mån. Därför skapade jag en tråd. Alla med autism är hjärtligt välkomna att ge sin åsikt i tråden!
Citera
2018-04-25, 21:08
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Det är en slaskdiagnos baserat på kvasivetenskap. Precis som ADHD och andra liknande diagnoser.
Du har just bevisat att du inte har någon aning om vad ett NPF är eller vad det innebär att leva med ett NPF.
Citera
2018-04-25, 23:32
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sektmedlem
Jag skapade precis en tråd i psykologidelen om autism och aluminium. Vetenskapen har bekräftat att det finns extrema mängder aluminium i hjärnorna hos de som har autism. Aluminium går att göra sig av med i viss mån. Därför skapade jag en tråd. Alla med autism är hjärtligt välkomna att ge sin åsikt i tråden!
Jaha... Så du tror på att alla med autism skulle bli normala och friska bara genom att dricka ett visst mineralvatten?
Citera
2018-04-26, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jaha... Så du tror på att alla med autism skulle bli normala och friska bara genom att dricka ett visst mineralvatten?

Exakt vad jag menade! 100% cured, never again autism. Nej det menade jag inte. Till att börja med menade jag att det vore väldigt intressant om någon med autism ville prova, hoppas det inte är kränkande att prova.
Citera
2018-04-26, 00:40
Medlem
DaChiefs avatar
Denne ger intrycket av något stort, som ett berg, beklätt av skog, typ askskog.

Dvs nonsensdiagnos. Majoriteten av dessa har inte aspbergers, de har bara en brist på manliga förebilder som kunnat coacha dem igenom livet.
Citera
2018-04-26, 08:08
Medlem
Citat:
KÄLLA?!

http://weeklyworldnews.com/headlines/12772/stutterers-are-smarter/
Vad människor gör på högskolan ska man ta med en nypa salt, däremot är det ställt utom allt rimligt tvivel att det mest är självrunkare och statusjägare som läser hööögre utbildning. Generellt sett alltså

"62 percent of the world’s wealthiest men and woman, as well as 48 percent of college professors, stutter, too."

Återigen, jag har inte träffat NÅGON som stammar på högskola. Att hälften av professorer skulle ha talfel är inte ens ett trovärdigt påstående.

Jag har ändå åkt runt, jobbat på 10+ stora företag och pluggat vid tre högskolor och genom detta träffat TUSENTALS människor och jag minns alla som stammat, de kan jag räkna på en hand utan problem. Visst är det anekdotiskt men för att denna siffra skulle stämma så skulle det behöva vara rätt vanligt.
Citera
2018-04-26, 09:02
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Exakt vad jag menade! 100% cured, never again autism. Nej det menade jag inte. Till att börja med menade jag att det vore väldigt intressant om någon med autism ville prova, hoppas det inte är kränkande att prova.
Jo, jag fann det kränkande. Det är dock inte dig, som jag blev mest arg på, utan dem, som kom på den här teorin till att börja med. Man har ju äntligen konstaterat att autistiska tillstånd är medfödda, livslånga och ofta dessutom ärftliga. Vi har kommit en bra bit på vägen att bli bättre förstådda av andra. Och då kommer någon och säger att autism bara beror på aluminium i hjärnan, och att vi ska driva ut det med ett visst mineralvatten! Man häpnar...

För visst, en och annan aspie skulle kanske vilja försöka bli normal med vilka medel som helst. Så man borde kunna hitta några försökskaniner. Men det är knappast troligt att man kan förändra deras personligheter så lätt. Frågan är också om det ens är önskvärt att ingen ska få vara lite annorlunda? Visst, jag skulle nog vilja bli av med vissa av mina svårigheter. Men jag vill ändå vara jag!
Senast redigerad av Furienna 2018-04-26 kl. 09:05.
Citera
2018-04-26, 11:01
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jo, jag fann det kränkande. Det är dock inte dig, som jag blev mest arg på, utan dem, som kom på den här teorin till att börja med. Man har ju äntligen konstaterat att autistiska tillstånd är medfödda, livslånga och ofta dessutom ärftliga. Vi har kommit en bra bit på vägen att bli bättre förstådda av andra. Och då kommer någon och säger att autism bara beror på aluminium i hjärnan, och att vi ska driva ut det med ett visst mineralvatten! Man häpnar...

För visst, en och annan aspie skulle kanske vilja försöka bli normal med vilka medel som helst. Så man borde kunna hitta några försökskaniner. Men det är knappast troligt att man kan förändra deras personligheter så lätt. Frågan är också om det ens är önskvärt att ingen ska få vara lite annorlunda? Visst, jag skulle nog vilja bli av med vissa av mina svårigheter. Men jag vill ändå vara jag!
PETA, de dårarna, påstod för ett tag sen att mjölk orsakar autism.
Det fick de en hel del skit för!
Dock så finner jag den här debatten om att "bota autism" intressant. För jag vill veta vad det "rättar" i hjärnan... För som du säger, man vill gärna bli av med sina svårigheter, men också fortsätta vara sig själv.
Dock så tror jag att autism "botas" bäst genom kunskap från bägge parter. (Gud, vad det lät klyschigt)
Citera
2018-04-26, 11:34
Medlem
Retsinas avatar
Oftast stirrig blick
Märklig gångstil
Pratar "hackigt" och osammanhängande
Har en tendens att salivera och spotta hejvilt
Osociala
Asexuella.
Citera
2018-04-26, 16:01
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
PETA, de dårarna, påstod för ett tag sen att mjölk orsakar autism.
Det fick de en hel del skit för!
Dock så finner jag den här debatten om att "bota autism" intressant. För jag vill veta vad det "rättar" i hjärnan... För som du säger, man vill gärna bli av med sina svårigheter, men också fortsätta vara sig själv.
Dock så tror jag att autism "botas" bäst genom kunskap från bägge parter. (Gud, vad det lät klyschigt)
Förmodligen finns det många föräldrar, som på alla sätt vill att deras barn ska vara "normala". Och det finns till och med många människor, som skulle göra allt för att göra sig själva "normala". Jag skulle tro att sådana här tokerier är ett försök att få uppmärksamhet (och i många fall även pengar) från de här grupperna.

Som sagt, jag tror inte att autism kan botas överhuvudtaget. Men det är sant att kunskap är viktigt.
Citera
2018-04-26, 16:07
Medlem
Man märker ingen skillnad. Precis som Startrek jämfört Starwars. Det är exakt samma.
Citera
2018-04-26, 17:10
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Oftast stirrig blick
Märklig gångstil
Pratar "hackigt" och osammanhängande
Har en tendens att salivera och spotta hejvilt
Osociala
Asexuella.
Precis som flera andra bygger du din lista på idel fördomar. Så trist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in