Citat:
Ursprungligen postat av
mr.nyman
Vad är det egentligen för förståelse som människorna runt omkring honom plötsligt får för det?
Tror att det lätt blir så att människorna runt omkring Kalle egentligen "ursäktar" Kalles ev beteende än att dom faktiskt förstår det. Det skulle också kunna bli så att Kalle själv börjar ursäkta sitt beteende än att faktiskt bemöta det och jobba på det.
Låt oss föreställa oss att Kalle har en umgängeskrets där Kalle är en uppskattad medlem i gruppen, men hans förmåga att helt plötsligt bara lämna gruppen och gå hem ibland utan att säga något, ses naturligtvis som suspekt. Vad vännerna nu kan förstå är att Kalle inte var sur, så som de kanske trodde, utan att det bara blev lite för mycket väsen för Kalle att orka med pga att han hade haft en dag med mycket intryck som tröttat ut honom. Kalle kan dessutom lära sig att han i såna situationer bör säga till vännerna att han är trött och känner att han behöver gå hem, så att de andra inte tar illa upp eller blir oroliga över hans beteende.
Diagnosen kan vara en förklaring till vissa beteenden, men det får inte bli en ursäkt. Den ursäkten måste Kalle själv stå för. Det räcker inte bara med att skylla på diagnos. Och att försöka utnyttja det på något sätt, det finner jag vara dåligt beteende. Men jag kan se hur en del tänker i det läget. (Var faktiskt några i klassen, när jag var nydiagnosticerad, som på skämt föreslog att jag skulle använda det som ursäkt för att vara oförskämd) Men då tror jag nog att det kan finnas ytterligare någon diagnos än bara AS.
Jag vill inte tro att de flesta med AS är ett gäng medvetna skitstövlar.
Eftersom det inte är ovanligt med bokstavliga tolkningar, så gäller det även regler. Och har man blivit uppfostrad med att man inte skall såra, så tror jag att de flesta oavsett diagnos eller ej, försöker leva efter det. Men vi har också blivit uppfostrade med att vi skall vara ärliga. Och ibland går inte riktigt de två sakerna ihop, och det är då det kan bli socialt klumpiga kommentarer.
När jag råkar sätta mig i såna situationer är jag tacksam om någon rättar mig. Sen har jag också en grupp vänner som vet att jag inte menar något illa och bara garvar när jag råka göra något sådant inom den kretsen av vänner.