2018-04-26, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Tro kanske tillhör kyrkan, och nu har han tydligen av expertpanelen här fått egenskaper av autistiska drag samt även bipolär. Så innan panelen är klar är han nog helt genomscannad med en jävla massa ovidkommande trams.

Psykopati är en personlighetsstörning. Man kallar det på svenska för antisocial personlighetsstörning och i detta fallet en svår sådan.

De abnorma personligheter som lider av sin abnormitet eller åstadkommer skada i samhället
Vad som sagts är narcissist med psykopatiska drag. Pervers med avvikande sexualitet. Flackt känsloliv.
Ingen empati (väldigt låg empati).osv Han har nog inte fått sin diagnos spikad ännu.
Vi bara diskuterar än så länge i väntan på diagnos (som vi kanske aldrig får veta(?)
NPS bl.a ADHD kan förklara det lite maniska. Biopolär hade de upptäckt på en gång under den 8 veckor gedigna RPUn såklart.
Citera
2018-04-26, 01:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Du har rätt- vår tolkning av hans eventuella störning -är oviktig spekulation.
Ingen här i tråden har varit inblandad i hans utredning
.Man/ jag, tolkar utifrån det lilla han uppvisat på film, hans uppträdande, vad som framkommit i media.
Allt blir en ytlig egen bedömning.
Psykopatiska drag- det vet vi..

Ok gott så det är helt okej, så länge man inte forcerar och får det till en sanning utan förhåller sig till spekulation. Det som jag ville framhålla är att man inte kan genom undersökningar eller diagnoser minimera avarter som Whyback skrev om. Det finns inget sånt och mycket som utreds i psykiatrin och diagnoserna inom området har ingen vetenskaplig grund.

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Så, du är väl väldigt kunnig inom området, redogör gärna för din kompetens, eller stäng igen din lågintelligenta högtravande svada.

Oj vad du kan! Men nu är jag intresserad av att du redogör för vad du tidigare uttalade om minimera avarter-. Varsågod!

Ditt påstående. Utveckla detta nu. Inte för långrandigt bara.
Citat:
Jag försöker lyfta blicken, göra ett lärande exempel, hur kan mänskligheten minimera att dessa "avarter" får genomföra sina dåd, men det är du och någon till uppenbarligen helt ointresserade av, så gå vidare och stöt på nästa "galning", utan reflexion.
Senast redigerad av Moosky 2018-04-26 kl. 01:13.
Citera
2018-04-26, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Spot on. Ditt inlägg avslutar den här autismdiskussionen för min del.

Skönt för dig, har du noterat att det inte handlar om "autism", utan om egenskaper som att t.ex. hellre prata och tycka om djur, än människor? Det går, med andra egenskaper, att göra sig till en clown, som många kommer och tittar på, ta alla sjösättningarna av PM's bebisar som ett exempel, eller alla "föreläsningar", där han bara pratar själv, men inte tar en enda fråga.
Citera
2018-04-26, 01:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Tro kanske tillhör kyrkan, och nu har han tydligen av expertpanelen här fått egenskaper av autistiska drag samt även bipolär. Så innan panelen är klar är han nog helt genomscannad med en jävla massa ovidkommande trams.

Psykopati är en personlighetsstörning. Man kallar det på svenska för antisocial personlighetsstörning och i detta fallet en svår sådan.

De abnorma personligheter som lider av sin abnormitet eller åstadkommer skada i samhället
Lägger in citaten från live så syns de bättre samt källor från läkare som förklarar benämningen:
Citat:
"Der er tale om en svær dyssocial personlighedsstruktur', står der videre." live eb

"Svær dyssocial personlighedsforstyrelse. Det vurderes, at der er en høj risiko for, at Peter Madsen vil foretage ligenede forbrydelse, hvis han får muligheden." live

”Vi ved, at Peter Madsen tidligere har omtalt sig selv som psykopat over for flere," lyder det fra anklageren.
Og selvom retspsykiaterne i dag bruger det mere neutrale ord "svært personlighedsafvigende", så har vi jo i dag retslægernes ord for, at Peter Madsen måske havde ret, da han omtalte sig selv som psykopat," fremfører Jakob Buch-Jepsen." live dr
Citat:
Læge, Jakob Fraes Rasmussen:'
Dyssocial personlighedsforstyrrelse (Psykopati)

"Den dyssociale personlighedsstruktur (DP) er en af mange personlighedsforstyrrelser . En person med DP karakteriseres af en manglende hensynstagen til sociale forpligtelser, manglende følelser over for andre og en holdning præget af en generel ligegyldighed."
https://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/psykologi-og-psykiatri/psykiske-forstyrrelser/dyssocial-personlighedsforstyrrelse-(psykopati)/

Henrik Day Poulsen, speciallæge i psykiatri, ph.d:
Dyssocial personlighedsstruktur (DP) er bedre kendt som psykopati og er en blandt mange forstyrrelser af menneskets personlighed.

Dyssocial personlighedsstruktur er en af de bedst undersøgte personlighedsforstyrrelser og er gennem tiden beskrevet på stort set samme måde. Ordet psykopati bruges ikke længere i lægelig sammenhæng, men i den brede offentlighed er det stadig et ord, som anvendes, og som de fleste kender. Andre ord, der anvendes om det samme er karakterafviger og sociopat."
https://www.netdoktor.dk/artikel/dyssocial_personlighedsstruktur.htm
Citera
2018-04-26, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Till de neuropsykiatriska diagnoserna brukar i Sverige räknas ADHD, ADD, Aspergers syndrom, autism och Tourettes syndrom
https://sv.wikipedia.org/wiki/Neuropsykiatrisk_funktionsneds%C3%A4ttning

Vi är flera som tycker att PM har något mer ,ett drag av någon NPS störning. En del autism,några asperger och jag + några till ADHD eller ADD. Men alltsammans ingår i NPS.
"Social kompetens": Den har nog kommit med tiden. Som barn,ung uppfattades PM som udda.
Lite gofy som ler och skrattar på fel ställen. Men det kan också bero på hans Atypiska uppväxt. Hans far verkade lida av en grov personlighetsstörning. Så vem skulle lärt PM hur man uppför sig i sociala sammanhang?
Absolut-
har hans uppväxtvillkor haft betydelse- och kanske anlag.
Arv och miljö, formar små barn och Madsen fick nog ingen bra barndom och uppväxt.
Det har framgått i hans intervjuer -i boken om raket-Madsen.
SÅ den som borde ha förstått -förstod inte-
hans alltmer tilltagande intresse inom våld och sex-
noterades, och accepterades, av kamrater och hans fru.
Ingen av dessa närstående verkar ha blivit oroad av hans alltmer vidlyftiga experiment.
Citera
2018-04-26, 01:26
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lägger in citaten från live så syns de bättre samt källor från läkare som förklarar benämningen:

Just det här med psykopati är extremt känsligt. Jag förstår det inte och man gör omskrivningar vartannat år ungefär. Sociopat vilket i princip är ute med nu. Antisocial personlighetsstörning är vad man använder nu och handlar det dessutom om en svår sådan är det ju fullblodspsykopat. Dags att kalla det för vad det är och ingenting annat.

För att de psykopatiska dragen ska betraktas som en sjukdom bör personen ifråga ha nått över ett bestämt mätvärde i psykologisk testning av olika personliga egenskaper och därtill utgöra en fara för sig själv eller andra människors liv och hälsa.

Med sin narcissism och farlighetsbedömningen är det definitivt inget snack om vad det rör sig om.
Citera
2018-04-26, 01:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Just det här med psykopati är extremt känsligt. Jag förstår det inte och man gör omskrivningar vartannat år ungefär. Sociopat vilket i princip är ute med nu. Antisocial personlighetsstörning är vad man använder nu och handlar det dessutom om en svår sådan är det ju fullblodspsykopat. Dags att kalla det för vad det är och ingenting annat.

För att de psykopatiska dragen ska betraktas som en sjukdom bör personen ifråga ha nått över ett bestämt mätvärde i psykologisk testning av olika personliga egenskaper och därtill utgöra en fara för sig själv eller andra människors liv och hälsa.

Med sin narcissism och farlighetsbedömningen är det definitivt inget snack om vad det rör sig om.
En skitstövel är en skitstövel och inte en rosa foppatoffel.
Det är psykiatri (ICD) versus rättspsykatri samt kriminalvård (PCL-R) via riskbedömning.

Den är som om debatten tramsar runt fortfarande sen det startade på 70-talet då det var så stigmatiserande att det skulle döpas om. Det enda positiva är att de öht närmat sig varann via ASP..
Det är betydligt klarare internationellt och ligger till grund för allvarligaste påföljd utan nåt trassel mellan diagnos och skattning.
Citera
2018-04-26, 01:36
Medlem
Citat:
Ok gott så det är helt okej, så länge man inte forcerar och får det till en sanning utan förhåller sig till spekulation. Det som jag ville framhålla är att man inte kan genom undersökningar eller diagnoser minimera avarter som Whyback skrev om. Det finns inget sånt och mycket som utreds i psykiatrin och diagnoserna inom området har ingen vetenskaplig grund.

Oj vad du kan! Men nu är jag intresserad av att du redogör för vad du tidigare uttalade om minimera avarter-. Varsågod!

Ditt påstående. Utveckla detta nu. Inte för långrandigt bara.

Det kursiva;

"Sanning"/"spekukation", vad har jag sagt om det, annat än det jag nu upprepar för femtielfte gången; jag har aldrig hävdat att PM är autist, än mindre har en diagos inom AST.

Vad jag sagt är att han har flera pekare för det, social inkompetens och svårt att förstå andr männinskors känsloliv ( att dom har något, öht). Det är två ganska starka pekare på en diagnos inom AST, och ingen enda skribent, har bemött detta, med ett enda ord, utan bara divergerat i kopplingar till RPU samt ingen koppling till vetenskap? En direkt motfråga, är inte vetenskap en bas för utvecklandet av manualer för diagnoser?

Det fetade;

Blir lite brydd, vilka "avarter" har jag diskuterat?

Ganska kort, eller hur?
Citera
2018-04-26, 01:37
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Skönt för dig, har du noterat att det inte handlar om "autism", utan om egenskaper som att t.ex. hellre prata och tycka om djur, än människor?
Snarare skönt för dig, med tanke på hur känslig du är för relevanta frågor.
Har du noterat att det har genomförts en flera veckor lång rättspsykiatrisk utredning av PM?

God natt.
Citera
2018-04-26, 01:44
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Det kursiva;

Det fetade;

Blir lite brydd, vilka "avarter" har jag diskuterat?

Ganska kort, eller hur?

Citat:
De som försöker förstå och kanske parera för vad olika människor kan göra/skapa, kanske bryr sig, men inte du, uppenbarligen.

Citat:
Jag försöker lyfta blicken, göra ett lärande exempel, hur kan mänskligheten minimera att dessa "avarter" får genomföra sina dåd, men det är du och någon till uppenbarligen helt ointresserade av, så gå vidare och stöt på nästa "galning", utan reflexion.

.
Jag försöker få en förklaring till dina påstående om hur mänskligheten skulle minimera avarter som Madsen? Hur i helvete detta kackel om diagnoser skulle avgöra och minimera psykopater som Madsen? För min del tränger man inte in i hjärnan på folk och sitter och skriver i journalen att den här personen är potentiell aspie och tänkbar kandidat för mord.
Så vad fan är det vi ska minimera med alla dessa diagnoserna innan mord, våldtäkter, styckningar är gjorda? Ett exempel i dag en fd polis och militär som är seriemördare. Hur missade man honom i 40 år och 12 mord? Det går inte att minimera med psykiatrins ovetenskapliga grunder.
Citera
2018-04-26, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Absolut-
har hans uppväxtvillkor haft betydelse- och kanske anlag.
Arv och miljö, formar små barn och Madsen fick nog ingen bra barndom och uppväxt.
Det har framgått i hans intervjuer -i boken om raket-Madsen.
SÅ den som borde ha förstått -förstod inte-
hans alltmer tilltagande intresse inom våld och sex-
noterades, och accepterades, av kamrater och hans fru.
Ingen av dessa närstående verkar ha blivit oroad av hans alltmer vidlyftiga experiment.

Är du säker på att de visste allt? Att han dyrkade hårt BD/SM ibland kanske.
Det här med PMs intresse för grova våldsfilmer,tortyr,mord och styckning, det tror jag de inte haft en aning om.
Vad som försiggick på klubben Manifest visste de säkert inte heller om.

Jag förstår om hans fru är helt knäckt. När sanningen långsamt gått upp för henne.
Jag vet förstås inte men jag tror inte detta är hennes Peter som hon känt. Hon är dessutom rätt så ung. 36 år gammal.
När jag minns tillbaka så kände jag mig rätt liten då, i den åldern.

Hade folk i hans närhet vetat, hans bror Benny, hans fru och vänner, så hade de inte accepterat det.
De hade nog gjort allt för att få iväg honom till psykiatrin. Nej, sin "inre värld" vet PM mycket väl om att den är oacceptabel.
Så den har han nog dolt. Kanske någon enstaka, likasinnad pervers,någon PM träffat på Manifest (eller genom nätet) som möjligen visste något. Bortsett från perversa katten Fessor som visste allt. Mjau.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-26 kl. 02:11.
Citera
2018-04-26, 02:07
Medlem
Stina-Linas avatar
Whyback
Citat:
Jag är ju upphovet till denna diskussion, och vill först bara ge dig rätt i att en autisktisk person lätt skulle kunna göra denna handling, och vara bensäker på att komma undan!

Du har missförstått mej totalt gör jag skrev tvärtom. Att rn autistisk
person [b]inte skulle kunna utföra ett sånt här dåd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in