2018-04-25, 23:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, missar ingenting, att ha autistiska drag/egenskaper och samtidigt vara psykopat, är inte i motsats till varandra, på något sätt, det är du som missar.

Ja för min del räcker det med att konstatera att Madsen är livsfarlig och extremt sjuk i skallen. Sen får det benämnas med vilka namn, diagnoser man önskar.
Men ingen ska påstå att den här människan är frisk och det oavsett den sk rättspsykiatriska utredningen där han anses frisk i lagens mening. Inte en jävla chans skulle jag vilja säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Man kan väl ha autistiska drag och samtidigt vara psykopat?

Man kan ha alla diagnoser och ej diagnoser som personlighetsstörningar osv och vara frisk, så vem fan bryr sig.

Citat:
Är det inte lika bra att spärra in Dedire King på mentalsjukhus också?
Senast redigerad av Moosky 2018-04-25 kl. 23:26.
Citera
2018-04-25, 23:26
Medlem
Citat:

Tack, försökte just förklara det för "tyckaren". Sannolikt är det dessutom vanligt att det sammanfaller, eftersom låg empati, förståelse för att andra också har ett känsloliv och tänker helt klart underlättar en utveckling till psykopat.
Citera
2018-04-25, 23:28
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Tack, försökte just förklara det för "tyckaren". Sannolikt är det dessutom vanligt att det sammanfaller, eftersom låg empati, förståelse för att andra också har ett känsloliv och tänker helt klart underlättar en utveckling till psykopat.

Fast har humbugsteamet konstaterat detta i sitt utlåtande eller är det Flashbacks egen panel som lägger till autistiska drag också?
Citera
2018-04-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja för min del räcker det med att konstatera att Madsen är livsfarlig och extremt sjuk i skallen. Sen får det benämnas med vilka namn, diagnoser man önskar.
Men ingen ska påstå att den här människan är frisk och det oavsett den sk rättspsykiatriska utredningen där han anses frisk i lagens mening. Inte en jävla chans skulle jag vilja säga.

Man kan ha alla diagnoser och ej diagnoser som personlighetsstörningar osv och vara frisk, så vem fan bryr sig.

De som försöker förstå och kanske parera för vad olika människor kan göra/skapa, kanske bryr sig, men inte du, uppenbarligen.
Citera
2018-04-25, 23:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
De som försöker förstå och kanske parera för vad olika människor kan göra/skapa, kanske bryr sig, men inte du, uppenbarligen.

Jo, men inte om det kommer från fjärrdiagnoser eller långa utlägg som inte är intressanta då psykopat räcker långt. Så långt att han aldrig ska ut, så har man parerat bort honom för gott sedan.
Svara gärna på min fråga också om det står med i hans psykiatriska utlåtande?
Citera
2018-04-25, 23:30
Medlem
valleros avatar
Citat:
Man utvecklar inte psykopati.
Citera
2018-04-25, 23:34
Medlem
Citat:
Ett typiskt autistiskt drag, men man måste förstå att människor har egenskaper i en salig blandning, och det är samhället som gärna vill klassa i människor i olika "diagnoser", för att lättare hantera dem. PM visar också andra autistisk drag, säregen gungande gångstil, svårt att förstå sociala sammanhang, liten/ingen förmåga att tänka sig in i vad, och att, andra människor känner och tänker.....
Håller med dig. Man vill gärna sortera in folk i fack. Men varje människa är unik pga av personlighetsdrag

Unika (eller ärvda från flera olika anfäder?) personlighetsdrag, +miljö (uppfostran,sociala färdigheter,utbildning)
+arv (biologiska faktorer såsom ärftliga störningar och sjukdomar).

Den gungande gångstilen trodde en reporter berodde på att PM går utåt med fötterna. Vad jag sett på anhöriga kan man ärva gångstil med.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-25 kl. 23:43.
Citera
2018-04-25, 23:39
Medlem
Citat:
Jo, men inte om det kommer från fjärrdiagnoser eller långa utlägg som inte är intressanta då psykopat räcker långt. Så långt att han aldrig ska ut, så har man parerat bort honom för gott sedan.

Jag försöker lyfta blicken, göra ett lärande exempel, hur kan mänskligheten minimera att dessa "avarter" får genomföra sina dåd, men det är du och någon till uppenbarligen helt ointresserade av, så gå vidare och stöt på nästa "galning", utan reflexion.

Om det står något explicit om "autistiska" drag i RPU'n, vet jag inte, skulle inte tro det, men bland de egenskaperna är låg empati och svag/ingen insikt i att andra människor också har ett känsloliv, och tänker. Inte mer än så.
Citera
2018-04-25, 23:39
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Nej, missar ingenting, att ha autistiska drag/egenskaper och samtidigt vara psykopat, är inte i motsats till varandra, på något sätt, det är du som missar.
Det har jag inte påstått heller. Men menar du verkligen att du kan göra bättre bedömningar av PM's diagnoser än de som har gjort den rättspsykiatriska utredningen på honom? Om de inte har nämnt något om det, så är det ju för att de inte har kommit fram till att han har den diagnosen.
Citat:
Se ovan.
Citat:
Som någon annan redan har påpekat, man utvecklas inte till psykopat.
Citat:
Fast har humbugsteamet konstaterat detta i sitt utlåtande eller är det Flashbacks egen panel som lägger till autistiska drag också?
Det är Flashback-panelen som är i farten. Autism har överhuvudtaget inte nämnts under rättegången. Men de här grabbarna som är igång nu, de vet, eftersom Madsen bl.a. har en "autistisk gångstil".
Citat:
Du skrev det som jag själv tänkte, så jag gör en +1 på ditt inlägg här.
Citera
2018-04-25, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför vill du förminska Madsens brott?
What???? Var fick du detta ifrån? Blir hans brott förminskat av det faktum att han gillar humlor???
Att han plockar bort musfällor i verkstaden?Eller behandlar sina katter som sina barn?
Enligt flera vittnesmål från folk omkring Madsen.
Det är ju uttalanden som för stå för dem och inget alls som jag har att göra med.
Hur tänkte du där???
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-25 kl. 23:53.
Citera
2018-04-25, 23:43
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag försöker lyfta blicken, göra ett lärande exempel, hur kan mänskligheten minimera att dessa "avarter" får genomföra sina dåd, men det är du och någon till uppenbarligen helt ointresserade av, så gå vidare och stöt på nästa "galning", utan reflexion.

Om det står något explicit om "autistiska" drag i RPU'n, vet jag inte, skulle inte tro det, men bland de egenskaperna är låg empati och svag/ingen insikt i att andra människor också har ett känsloliv, och tänker. Inte mer än så.

Nej, men då så då har han inte några autistiska drag sörru. Lägg ner lärandet då det inte handlar om vetenskap då man talar om psykiatriska utvärderingar.
Citera
2018-04-25, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Det har jag inte påstått heller. Men menar du verkligen att du kan göra bättre bedömningar av PM's diagnoser än de som har gjort den rättspsykiatriska utredningen på honom? Om de inte har nämnt något om det, så är det ju för att de inte har kommit fram till att han har den diagnosen.

Se ovan.

Som någon annan redan har påpekat, man utvecklas inte till psykopat.

Det är Flashback-panelen som är i farten. Autism har överhuvudtaget inte nämnts under rättegången. Men de här grabbarna som är igång nu, de vet, eftersom Madsen bl.a. har en "autistisk gångstil".

Du skrev det som jag själv tänkte, så jag gör en +1 på ditt inlägg här.

Vad du missar grovt, är att det är en stor skillnad mellan en "diagnos" och enskilda egenskaper, jag försökte förklara det ovan, men du har inte läst eller inte förstått. Jag har aldrig påstått, att PM är autist, har en diagnos inom AST, utan bara pratat om EGENSKAPER, och försökt utveckla förståelsen om att människor har dessa, och samhället i andra ändan är ivriga att klistra på etiketter på människor, för att hantera "avvikelser". Det är inte jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in