Citat:
Ursprungligen postat av
Muttmousse
Men då måste det ju finnas statistik från mästerskap där Z är renodlad supersub, och det finns det mig veterligen inte. Alltså vet vi nada om det är bättre/sämre med Z som supersub eller om det är bättre/sämre med någon annan inhoppare, som t ex Kiese eller Guidetti.
Eller möjligen statistik från ett gäng kvalmatcher där Z kommit in sista ca 30.
Som supersub så behöver han inte känna tokpress kring att sveriges framgång mer eller mindre hänger helt på hur Z spelar. Som supersub så jobbar laget stenhårt som lag i t ex ca 60, så de spelar ju två tredjedelar utan Z. Sedan kommer han in sista tredjedelen av matchen så man kan säga att han i detta läget aldrig kan ges mer ansvar än någon annan, (bortsett från någon som kommer in med typ 10-20 kvar, såklart) för hur det går i matchen. Och inte minst när vi även väger in var Z befinner sig i karriären.
På det här sättet så slipper vi för en gångs skull få "för mycket Zlatan", och det blir alltså heller inte för mkt FÖR Zlatan, i fråga om - nu spelar du på den absoluta toppen av din förmåga, för annars har vi ingen chans, osv osv. Och annars bevisar du att du inte bryr dig om vårat svenska landslag osv - för mellan raderna så kan man helt kallt räkna med att Z känner av sådana vibbar.
Han är som bekant lite råbarkad och tuffing sådär allmänt - men han är, också som bekant, jävligt street smart. Och går sjukt mkt på känsla, sådant som kännetecknar många stora idrottsmän.
Jag skulle säga att han - pga av hans speciella uppväxt - känner av vibbar som ingen annan. Det kan även bli för mkt, och hämma - men jag skulle säga att det allt som oftast är till hans fördel.
En kommentar från youtube när zlatten hade sin premiär sa att "there is no mirror image of zlatan because there is only one zlatan". Det fanns en drös andra slagfärdiga typisk amerikansk humor men denna tyckte jag fångade zlattens självbild. Lika lite som han skulle "tappa respekt" att ringa Janne lika lite kommer han "tappa respekt" genom att vara någon nummer två någonstans. Zlatten spelar för zlatten, oavsett klubblag eller landslag.
Som jag ser det handlar det inte om att kräma ur det sista ur zlatten på "våra premisser" utan vad är bäst för landslaget. Bäst för landslaget är garanterat om zlatten inte är där. Alls.
Dessutom tycker han ju att svenskar är rasister så vad fan ska han i landslaget att göra? Ska han förgylla VM genom att representera rasisterna? Han spottar på vem som helst och "kliver över lik" för att få lite mediautrymme och några fler miljoner men förefaller inte begripa att de han förolämpat minns. Bara för att hans tanke inte hänger med hans käft betyder inte att inte andras tankar hänger med och ser mönster.
Citat:
Ursprungligen postat av
Marqueso
Nej, jag tror inte att han skulle göra reklam för nämnda produkter. Vad har det med saken att göra? Det är självklart att han kan tacka nej till erbjudanden. Det är också självklart att varumärken som Volvo, Samsung och Visa inte låter Zlatan styra och ställa och bestämma hur reklamen ska se ut. Snacka om att höja Zlatan till skyarna genom att antyda att han kan ersätta PR-ansvariga och reklambyråer.
Jag erkänner, det var en kass liknelse.
Zlatan höjer sig själv till skyarna så det behöver ingen annan göra. Vi kan bara kommentera det vi ser. Att han i Volvoreklamen stod med bössa för att fälla ett rådjur handlade inte om respekt för svensk natur utan att visa andra gettomänniskor att han har vapen och vana att använda dem. Så uppfattar jag det. Titta på mig farliga alfa-getto-hanen. Hade Peter Forsberg eller Ingemar Stenmark gjort en exakt likadan video hade jag läst in helt andra signaler, sannolikt respekt för svensk natur. Varken Foppa eller Stenmark hade dock varit så pantade att de gjort en sådan film. Foppa kanske med fiske.