2018-04-25, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Jamen vem är Henrik? Hundägaren? Kanske han som sålde den svarta mössan till O? Nån han va skyldig pengar?
Orkar inte gå tillbaka och leta upp ursprungliga diskussionen.
Det såg jag inte att det stod Henrik men han har säkert skrivit fel namn?
Citera
2018-04-25, 14:27
Medlem
[quote=larsingvarsfru|63878376]
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Leasing?
Båda bilarna är nu registrerade i Kalmar där OH:s syster bor. Upphör inte leasingavtalet vid dödsfall, eller måste företaget gå i konkurs först? Båda bilarna står på Oskar Henkows Utbildning AB, vars adress numera är Kalmar.

Ja leasing på företaget. Det är inte lätt att kursa ett företag som går bra !? Det tar några år att likvidera. L Os syster har alltid varit involverad i Os företag så inget konstigt att hon tar över tillsammans med Os pappa som startade företaget på 60 talet.
Citera
2018-04-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja hotet om separering för en M.b.p som är övertygad om sin livsnödvändigthet för barnets existens torde göra vederbörande upproriskt och desperat, kanske mordisk/suicidal?
Det som hela tiden skaver här att de ju faktiskt var två vuxna välanpassade yrkesförmögna föräldrar - som ska ha gjort det gemensamt...?
Vilken status är vanligast hos en förälder som har MBP? Eller förekommer det i alla klasser. Skulle det vara så så tror jag H hade det.
Som någon skrev:”H var sjuk men inte fysisk sjuk”. Trodde inte det fanns så pass många fall som du skrev men man lär sig något nytt hela tiden.
Citera
2018-04-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vilket är åt helvete. Källa?

Detta förklarar faktiskt till stor del att skolan så snabbt gick ut med att frikänna sig från allt genom att hänvisa till familjens inre svåra problem. Vilka svin de är, rektorn måste avgå. Spelar ingen roll om regelverket varit till barnens nackdel, man kör inte i gång hemundervisning hur som helst. Extremt dyrt och skolan tappar sin roll som allsidig kunskapsförmedlare. Tänk att O fick plocka ut ämnen som var viktiga för gymnasiet, när A bara var barnet. Bisarrt.

Jag tror att rektorn kommer att få avgå. Det luktar så nu. Slösaktighet och naivitet är inga bra vitsord för en rektor, inte heller bristande integritet. Hon har i princip accepterat privatskolning med offentliga medel för ett barn med krävande förälder. Det var inte bara dyrt, det kostade flera liv också. Sanslöst!
Tyvärr som mycket annat kommer detta också att passera. Ingen kommer avgå. Locket på. Det uttrycket kände jag inte till innan. Nu har jag lärt mig det.
Som polisen sa: vi vill inte skuldbelägga nån.
Polisens uppgift är förstås inte att analysera skolan. Men att dom inte lämnar detta vidare till Socialstyrelsen ; förstår inte jag.
Citera
2018-04-25, 15:00
Medlem
[quote=Elli09|63876872]
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27

Om du nu såg att både H och O hade det så tufft varför pratade du inte med dem.
Synnerligen märkligt är att du i dina första inlägg inte kände familjen så väl ? Men nu har du träffat både L och M. Men då kanske du kan tala om vart Ls barndomshem ligger ??
1 ingen här har skyldighet att svara på dina arroganta frågor.
2 ja, jag har träffat Moas farföräldrar. Det är inget konstigt. Dom var med Moa.
Jag har inte påstått att jag känner dom. Jag har träffat dom några gånger. Jag tror inte heller att du känner dom så väl. Vet du varför jag tror så; denna familj var en familj med en enorm integritet. Dom skulle inte berätta nåt om nåt avskedsbrev till nån. Därför vet jag att du inte känner dom väl.
Hanna och Oskar var en trevlig familj. Dom hade det inte tufft. Dom hade tid, pengar. Däremot barnens påstådda sjukdomar var en lögn. Tyvärr. Moa har jag träffat så mycket. Lögn och inget annat. Därför lever hon inte längre.
Citera
2018-04-25, 15:07
Moderator
blomvattnares avatar
OT raderat och varningar utdelade.

/Mod
Citera
2018-04-25, 15:12
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
... Min personliga uppfattning är iallafall att känslor av skam och skuld ligger bakom utplåningen av denna familj.

Ja, exakt så går mina tankar också!
Skammens/skuldens subjekt och objekt samexisterade under samma tak.
Citera
2018-04-25, 15:15
Medlem
[quote=Elli09|63878466]
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru

Ja leasing på företaget. Det är inte lätt att kursa ett företag som går bra !? Det tar några år att likvidera. L Os syster har alltid varit involverad i Os företag så inget konstigt att hon tar över tillsammans med Os pappa som startade företaget på 60 talet.

Så vilka olika roller har de haft i företaget? Gemensamt företag med nära anhöriga, hur är det? Finns det forskning som visar om det är förenat med konflikter eller inte?
Citera
2018-04-25, 15:16
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Vilken status är vanligast hos en förälder som har MBP? Eller förekommer det i alla klasser. Skulle det vara så så tror jag H hade det.
Som någon skrev:”H var sjuk men inte fysisk sjuk”. Trodde inte det fanns så pass många fall som du skrev men man lär sig något nytt hela tiden.

En typisk förälder med MbP är mycket aktiv i sitt vårdsökande för barnet och får ångestlindring och/eller andra upplevda belöningar av att interagera med sjukvårdspersonalen. I ljuset av det verkar det underligt om Hanna hade MbP men lät Oskar åka till Tyskland med Agnes för vård.
Citera
2018-04-25, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Tyvärr som mycket annat kommer detta också att passera. Ingen kommer avgå. Locket på. Det uttrycket kände jag inte till innan. Nu har jag lärt mig det.
Som polisen sa: vi vill inte skuldbelägga nån.
Polisens uppgift är förstås inte att analysera skolan. Men att dom inte lämnar detta vidare till Socialstyrelsen ; förstår inte jag.

Rektor gjorde i alla fall vad hon kunde och la både tid, personal och pengar på att försöka hjälpa familjen. Till skillnad från pianolärarinnan som bara tittade åt ett annat håll, för att när barnen var döda få sin uppmärksamhetstörst släckt hos journalisterna. Det hade inte förvånat mig om hon dessutom gått med håven efter pengar hos skvallertidningarna och den snaskiga kvällspressen.
Citera
2018-04-25, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Ja, exakt så går mina tankar också!
Skammens/skuldens subjekt och objekt samexisterade under samma tak.

Skulle vilja länka: https://youtu.be/eKlW4AQU6vo ett Dr Phil-program (Dr. Phil offers advice to a woman, who claims she was forced to become her father's sex slave for a decade, on how she can move forward with her life) som jag såg igår. Fick en mycket stark känsla att programmet denna gång handlade om något som i någon mån kunde handla om Bjärred-familjen. Dock inte så grovt som det här programmet hoppas jag. Säger inte att det är så som programmet visar - men se faderns dominans över dottern.
Citera
2018-04-25, 15:34
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Skulle vilja länka: https://youtu.be/eKlW4AQU6vo ett Dr Phil-program (Dr. Phil offers advice to a woman, who claims she was forced to become her father's sex slave for a decade, on how she can move forward with her life) som jag såg igår. Fick en mycket stark känsla att programmet denna gång handlade om något som i någon mån kunde handla om Bjärred-familjen. Dock inte så grovt som det här programmet hoppas jag. Säger inte att det är så som programmet visar - men se faderns dominans över dottern.

Jag menade inte alls incest när jag skrev om skam och skuld. Jag tror inte på incest i den här familjen, ärligt talat.
Känslor av skuld av skam kan ha en helt annan innebörd och dimensioner.
Är ingen stor fan av Dr.Phil f ö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in