2018-04-25, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Fel. Går inte att få hemundervisning pga hemmasittare. Har försökt och fått det svaret. Både i Bjärred och Kävlinge Kommun

Jag kan villigt erkänna att kag inte vet om man har några speciella rutiner i Lomma, men vet att det generellt inte funnits några lagmässiga krav på diagnoser för att få hemundervisning.
Citera
2018-04-25, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Det finns ofta en anledning till att barn blir hemmasittare.

Jo jag vet. Men det jag svara på var

Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
FEL! Det kan räcka med ett barn som vägrar gå till skolan av vilket skäl det än må vara.
Citera
2018-04-25, 12:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Att i Sverige med skolplikt få igenom detta på något annat sätt än med läkarintyg på sjukskrivning av Agnes och Moa är näst intill omöjligt.
Citat:
Fel. Går inte att få hemundervisning pga hemmasittare. Har försökt och fått det svaret. Både i Bjärred och Kävlinge Kommun
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Ok. Men annars ör det nog väldigt individuellt. Och beror på VARFÖR barnet är hemmasittare på andra ställen. En kontakt med Bup gäller tex. Och en diagnos där.
Citat:
Men utan diagnos tror jag inte på. ;-)

Nu är ju just BUP en vårdinrättning för Barn och Ungdomspsykiatri.
Att gå där och få en diagnos resulterar ju i att man kan få ett läkarintyg för hemundervisning.

Att ett "hemmasittande" barn utan BUP kontakt och utan diagnos, utredning eller andra vårdkontakter skulle kunna få hemundervisning, som hos Bjärredsbarnen på heltid tom under flera år, tror jag är nästintill omöjligt för föräldrar att driva igenom.
Citera
2018-04-25, 12:10
Medlem
[quote=Elli09|63873810]
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

Jo visst har de förstått att de tyckte det var jobbigt att inte få någon riktig diagnos på töserna.
O hade tunga uppgifter på arbetet....A vart så så gott som helt frisk efter Tyskland och antibiotikakurer och var på väg tillbaka till skolan.Allt blev för en tid bättre och O fick istället för Uppsala ett erbjudande om professur i Lund.Plötsligt drabbas bägge töserna åter igen när allt verkade ordna upp sig.Denna gång var det ju dubbelt upp kan man ju säga då bägge töserna blev sjuka.

Men varken O el H har ju inte visat tecken på någon djupare depression....inget som kunnat föranlett till detta vansinniga beslut.Sedan kan man ju aldrig veta vad som händer bakom stängda dörrar !

Så du vet att det inte fanns någon diagnos på tjejerna? Vet du även vad det står angivet på deras läkarintyg som skolorna fått som en del till underlag för hemundervisning? De uppgifter jag fått gällande läkarintyget är att det endast finns trötthetssyndrom angivet, stämmer detta?
Citera
2018-04-25, 12:15
Medlem
Citat:
Jag kan villigt erkänna att kag inte vet om man har några speciella rutiner i Lomma, men vet att det generellt inte funnits några lagmässiga krav på diagnoser för att få hemundervisning.

Det är absoluta sista utväg. Och tar tid att få det beslutet om man väl får det. Har en som varit hemmasittare sedan 7an. (i och för sig i kävlinge). Den andra fick ett litet rum till sitt "klassrum" och var på skolan i 1 dag per vecka ( Bjerehov) H*n fick sin diagnos i slutet av 8 och det underlätta mycket och Bjerehov kunde hjälpa han på annat sätt.
Citera
2018-04-25, 12:17
Medlem
Citat:
Att gå där och få en diagnos resulterar ju i att man kan få ett läkarintyg för hemundervisning.

Att ett "hemmasittande" barn utan BUP kontakt och utan diagnos, utredning eller andra vårdkontakter skulle kunna få hemundervisning, som hos Bjärredsbarnen på heltid tom under flera år, tror jag är nästintill omöjligt för föräldrar att driva igenom.

Tror oxå att det inte går.
Citera
2018-04-25, 12:21
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:

Det finns ofta en anledning till varför ett barn är hemmasittare. Som förälder ser man till att barnet kommer i kontakt med bup eller sjukvård. Inga barn som mår bra blir hemmasittare.
Citera
2018-04-25, 12:49
Bannlyst
Citat:

Nu vet du ju att jag påstår mig ha kännedom att just dessa flickor hade diagnos och läkarintyg, så det jag vänder mig mot är inte att föreliggande barn hade intyg, utan att det krävs generellt för att få hemundervisning.

Sen kan jag väl säga – för att visa min goda vilja – att jag i likhet med dig tror att långvarig hemundervisning ofta generar eller tarvar någon form av medicinsk förklaring. Om inte annat för att hålla socialförvaltningen borta från att applicera psykosociala förklaringsmodeller med tillhörande tvångsåtgärder.
Citera
2018-04-25, 14:09
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
FEL! Det kan räcka med ett barn som vägrar gå till skolan av vilket skäl det än må vara.

Visst, men OH hävdade ju att de var sjuka, alltså krävdes det läkarintyg på det.

Men kan tänka mig att Agnes "sjukdom" började så, med vantrivsel i skolan och/eller hemma och blev deppig. "Jag är sjuk" ingick inte i OH:s planer. Lägg till att OH säkert hade samma krav på henne som han hade på sig. Succéerna uteblev. När hon inte orkade med har han slutligen konstaterat att hon måste vara sjuk. Detta inskränker på OH:s livsrum, samtidigt som han börjar stöta på motstånd och konkurrens på jobbet. Därefter var karusellen igång och givetvis har det mesta utspelat sig hemma.
En ängel på jobbet och en djävul (starkt ord) hemma. Slutligen tröttnar fredsmäklaren Hanna på alla bisarra händelser och varanden i familjen, tokerier som aldrig tar slut och vill lämna honom. Sista rekvisitan av hans självbild sviker..
Citera
2018-04-25, 14:16
Medlem
Citat:

Vilket är åt helvete. Källa?

Detta förklarar faktiskt till stor del att skolan så snabbt gick ut med att frikänna sig från allt genom att hänvisa till familjens inre svåra problem. Vilka svin de är, rektorn måste avgå. Spelar ingen roll om regelverket varit till barnens nackdel, man kör inte i gång hemundervisning hur som helst. Extremt dyrt och skolan tappar sin roll som allsidig kunskapsförmedlare. Tänk att O fick plocka ut ämnen som var viktiga för gymnasiet, när A bara var barnet. Bisarrt.

Jag tror att rektorn kommer att få avgå. Det luktar så nu. Slösaktighet och naivitet är inga bra vitsord för en rektor, inte heller bristande integritet. Hon har i princip accepterat privatskolning med offentliga medel för ett barn med krävande förälder. Det var inte bara dyrt, det kostade flera liv också. Sanslöst!
Senast redigerad av rappytt 2018-04-25 kl. 14:20.
Citera
2018-04-25, 14:16
Medlem
larsingvarsfrus avatar
[quote=Elli09|63876846]
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
2016 hade dom en bil. Var det inte så att bil nummer 2 köptes hösten 2017? Och några undrade här varför Oskar skaffade ny bil i oktober 2017?[/QUOTE]

Nej bil nummer 2 förlängt leasingavtal och byte till ny.
Åter igen de har alltid haft två bilar och i leasingavtal företag ingår hyrbil om den av någon anledning var på verkstad.

Leasing?
Båda bilarna är nu registrerade i Kalmar där OH:s syster bor. Upphör inte leasingavtalet vid dödsfall, eller måste företaget gå i konkurs först? Båda bilarna står på Oskar Henkows Utbildning AB, vars adress numera är Kalmar.
Citera
2018-04-25, 14:22
Medlem
Normalt är jag inte för ansiktsscanning, men vill påpeka att båda syskonen H har någon typ av dualitet.
På en del bilder glada, medan på andra bilder har de exakt samma uttryck. Något frågande, mörkt och svårt.

Systern sökte alternativ healing, O tog livet av sig (och mördade andra).

Jag tror att det kan var så att detta har någon koppling till att deras bror dog som spädbarn. Något med anknytningen kan ha gått fel. Även om föräldrarna till syskonen H lever måste jag skriva ut detta, inte för att skuldbelägga utan för att förstå.

O kunde inte hantera livet, det är uppenbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in