Citat:
Ursprungligen postat av
efedrinkungen
Har du läst hela novellsamlingen Sommardåd/vinterverk? Eller bara en av novellerna? Annars rekommenderar jag att du läser hela, min personliga favorit är Höstgärning. Är du villig att läsa andra noveller/kortromaner så rekommenderar jag Nattsvart, stjärnlöst. 4 kortromaner som handlar om hur helt vanliga människor skulle agera i ovanliga situationer.
Cujo, Lida, Den Gröna Milen, Dolores Claiborne och Jurtjyrkogården är andra böcker som kan passa dig. Räknar man med böckrna som skrevs under pseudonymen Richard Bachman, så kan nog Maratonmarschen, Vägbygge och Raseri passa.
Många andra böcker innehåller annars övernaturliga inslag, eller så är de inte särskilt bra (enligt mig).
Tack för tipset...
Faan vad jag gillade filmerna med Kathy Bates:
Dolores Claiborne
och Lida. Tror att jag börjar med dem , ordspråket säger
att boken alltid är bättre än filmen, och det lär stämma även här[/quote]Ja, Kathy Bates var fantastisk i filmerna! Tyvärr är hon ju inte så ful och superäcklig som Bates är i Linda men jävlar vad bra hon spelar.
Du kommer inte bli besviken på dessa två böcker.Höstgärning och Vinetrverk
tycker jag du ska ge samtliga en chans, tre av de blev ju filmatiserade, två blev RIKTIGT bra och den ena medioker. Stand By Me och Nyckeln Till frihet måste du ju bara se i samband med att du läser boken
Gillar även Novellerna i den där en pojke träffar en gammal SS-officer och börjar utpressa honom, och den sista Breathingmethod är bara en rätt mysig Kingkortnovell Inte jättehmesk alls men bra skriven och har en intressant premiss.
Sen av Bachman-böckerna måste jag även rekomendera Den Flyende Mannen (The running Man) Det är så många gånger bättre än filmen. Och jag tycker ändå filmen är rätt bra för vad den är.
Själv läser jag nu Rasande Rose (Rose Madder) och den är till största delen en dramahistoria om en kvinna som flyr sin misshandlande man som är Polis. Tyvärr då du väl inte gillade övernaturlgia saker så flippar den ur lite sista 10% eller så.
Men för mig som gillar det övernaturliga så önskar jag helt enkelt att hennes make skulle träffat på Revolvermannen Rolad av Gilliad när han hamnar i vad jag tror är mittvärlden. Men som sagt rekomenderar den varmt till dig.