2018-02-06, 20:46
Medlem
efedrinkungens avatar
Har du läst hela novellsamlingen Sommardåd/vinterverk? Eller bara en av novellerna? Annars rekommenderar jag att du läser hela, min personliga favorit är Höstgärning. Är du villig att läsa andra noveller/kortromaner så rekommenderar jag Nattsvart, stjärnlöst. 4 kortromaner som handlar om hur helt vanliga människor skulle agera i ovanliga situationer.

Cujo, Lida, Den Gröna Milen, Dolores Claiborne och Jurtjyrkogården är andra böcker som kan passa dig. Räknar man med böckrna som skrevs under pseudonymen Richard Bachman, så kan nog Maratonmarschen, Vägbygge och Raseri passa.

Många andra böcker innehåller annars övernaturliga inslag, eller så är de inte särskilt bra (enligt mig).[/quote]

Tack för tipset...
Faan vad jag gillade filmerna med Kathy Bates:
Dolores Claiborne
och Lida. Tror att jag börjar med dem , ordspråket säger
att boken alltid är bättre än filmen, och det lär stämma även här
Citera
2018-02-07, 19:26
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Någon som läst 11.22.63 och kan recensera den?
Citera
2018-02-07, 19:48
Medlem
Den handlar om att resa i tiden. En spännande bok. Välskriven och bra.
Citera
2018-02-07, 20:24
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev

Jag gillar den. Men det är en av de lite mer långsamma romanerna. Vilket jag i och för sig gillar när det byggs upp. Gillar premisserna för tidsresandet som byggs upp som ett slags maskhål som av misstag är öppet.

Tv-serien gjorde den definitivt inte rättvisa. Jag gillade även Salems Lot, The Stand, The Shining och It.
Gillar inte Carrie.
Citera
2018-02-21, 01:25
Medlem
11.22.63 är en av Stephen Kings allra bästa romaner enligt mig. Realistisk med en liten anstrykning av övernaturligt.

TV-serien var fruktansvärt dålig, vände upp och ner på hela handlingen och tog bort alla de bästa delarna. Underhållande att se på bitvis, visst, men en stor besvikelse som helhet.

För alla som inte läst den än kan jag än en gång rekommendera Köplust (Needful Things). En riktigt... tja, mustig, pinsam, rolig och spännande historia.
Senast redigerad av sachos_legs 2018-02-21 kl. 01:46.
Citera
2018-03-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Tack för ditt svar!

Den oavkortade versionen verkar vara på 1229 sid. Jag har egentligen ingenting emot tegelstenar, men som första verk av en författare skulle jag vilja börja med ett lite kortare verk som är lättare att ta sig igenom.

Jag kan ta emot tips även om böcker som blivit filmatiserade också då, jag kanske inte har sett just den filmen. Jag funderar lite på att läsa uppföljaren till The Shining, Doktor Sömn. Går det bra om man bara har sett The Shining, eller skiljer sig boken från filmen på något sätt, så att man inte hänger med i handlingen i Doktor Sömn om man bara har sett filmatiseringen av The Shining? Och är Doktor sömn bra?

Jag tycker du ska läsa The Long Walk, som aldrig blivit filmatiserad. Du kan också läsa Carrie, som visserligen har blivit filmatiserad X antal gånger men själva boken är av en helt annan struktur än filmatiseringarna. Sen finns ju också alla Stephen Kings novellsamlingar.
Citera
2018-03-20, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev

Jag har läst den ungefär 10 gånger. Det är min recension.
Citera
2018-04-15, 08:45
Medlem
Har någon här läst Sleeping Beauties?

Vissa verkar hylla den medan andra menar att den är seg och tråkig.
Citera
2018-04-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Har någon här läst Sleeping Beauties?

Vissa verkar hylla den medan andra menar att den är seg och tråkig.

Jag håller på med den. Helt OK story men ja, seg.
Citera
2018-04-25, 13:19
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efedrinkungen
Har du läst hela novellsamlingen Sommardåd/vinterverk? Eller bara en av novellerna? Annars rekommenderar jag att du läser hela, min personliga favorit är Höstgärning. Är du villig att läsa andra noveller/kortromaner så rekommenderar jag Nattsvart, stjärnlöst. 4 kortromaner som handlar om hur helt vanliga människor skulle agera i ovanliga situationer.

Cujo, Lida, Den Gröna Milen, Dolores Claiborne och Jurtjyrkogården är andra böcker som kan passa dig. Räknar man med böckrna som skrevs under pseudonymen Richard Bachman, så kan nog Maratonmarschen, Vägbygge och Raseri passa.

Många andra böcker innehåller annars övernaturliga inslag, eller så är de inte särskilt bra (enligt mig).

Tack för tipset...
Faan vad jag gillade filmerna med Kathy Bates:
Dolores Claiborne
och Lida. Tror att jag börjar med dem , ordspråket säger
att boken alltid är bättre än filmen, och det lär stämma även här[/quote]Ja, Kathy Bates var fantastisk i filmerna! Tyvärr är hon ju inte så ful och superäcklig som Bates är i Linda men jävlar vad bra hon spelar.

Du kommer inte bli besviken på dessa två böcker.Höstgärning och Vinetrverk
tycker jag du ska ge samtliga en chans, tre av de blev ju filmatiserade, två blev RIKTIGT bra och den ena medioker. Stand By Me och Nyckeln Till frihet måste du ju bara se i samband med att du läser boken

Gillar även Novellerna i den där en pojke träffar en gammal SS-officer och börjar utpressa honom, och den sista Breathingmethod är bara en rätt mysig Kingkortnovell Inte jättehmesk alls men bra skriven och har en intressant premiss.

Sen av Bachman-böckerna måste jag även rekomendera Den Flyende Mannen (The running Man) Det är så många gånger bättre än filmen. Och jag tycker ändå filmen är rätt bra för vad den är.

Själv läser jag nu Rasande Rose (Rose Madder) och den är till största delen en dramahistoria om en kvinna som flyr sin misshandlande man som är Polis. Tyvärr då du väl inte gillade övernaturlgia saker så flippar den ur lite sista 10% eller så.

Men för mig som gillar det övernaturliga så önskar jag helt enkelt att hennes make skulle träffat på Revolvermannen Rolad av Gilliad när han hamnar i vad jag tror är mittvärlden. Men som sagt rekomenderar den varmt till dig.
Citera
2018-04-25, 13:22
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sachos_legs
Jag håller på med den. Helt OK story men ja, seg.
Är den ny? För jag har helt missat denna. Och jag trodde jag läst allt av King.
Citera
2018-04-25, 13:24
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Revolvermannen är en de första romanerna.
Och jävlar vad arg jag blev när de komprimerade in hela eposet i en film... Trodde att Revolermannen skulle skildra den första boken och liksom lägga grunden för mittvärlden och hur den har gått vidare osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in