Citat:
Ursprungligen postat av
in84ever
Skitsnack. Jag gick i skolan innan 90-talet och våra historieböcker skildrade inget som du målar upp.
Då mins du fel för jag gick själv i skolan innan den nuvarande historiereformen kom på 90-Talet och vi fick tamejfan lära oss att man sa Kristian Tyrann och att Sten Sture var en sann hjälte.
Citat:
Ursprungligen postat av
in84ever
Att det just nu pågår en historierevisionism utan dess like vet alla som hängt med. Nu ska historiesagorna innehålla 50% män och 50% kvinnor. Man försöker lura i barnen att vikingarna var bögar och att det var ovanligt med heterosexuella par på medeltiden, att vikingarna var muslimer och fan vad de hittar på.
Att man pratar mer om kvinnor bland historiker nu än för 30 år sedan är inte konstigt då det är modernt att forska om kvinnans historia just för att det inte var något man ens ägnade sig tid åt förr, fokuset har helt enkelt flyttats från kungar, krig och politiker till att försöka fokusera på folket.
Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Det var nordstaternas införande av tullar som var orsaken till att sydstaterna ville bryta sig ut.
Nordstaterna förbjöd slaveriet först efter ca 2 års krig, och då ENBART i sydstaterna. I nordstaterna var det fortfarande tillåtet.
http://varldenshistoria.se/samhalle/politik/politiker/frigav-lincoln-nagra-slavar
Jag skulle rekomendera att inte försöka fokusera för mycket på populärhistoria då de tenderar att skrivas av sådana som Dick Harrison, individer som aktivt förstör svensk historia genom att faktiskt sudda bort viktiga detaljer, ett gott exempel på detta är hur han aktivt valde att lyfta bort det svenska stödet till Finland i form av volontärer, proviant och hur vi tog hand om de finska krigsbarnen under vinterkriget på utställningen i Stockholm.
Vill man se vad historikerna faktiskt säger om olika saker så kan jag starkt rekommendera Google Scholar som är en databas för allt material som forskare har släppt.
Sedan så talade jag inte om att Nordstaterna släppte loss några slavar utan att slaverifrågan var den katalysator som startade det hela då sydstaterna ansåg att ett sådant beslut som man höll på att rösta om gick emot staternas individuella frihet.
utbrytningen från unionen hade för övrigt redan påbörjats innan Lincon valdes som president så han är inte en måttstock du ska använda dig av.
Citat:
Bakgrunden var långvariga motsättningar mellan det industriella norden och det agrara södern. Utlösande faktor blev slaverifrågan. I sydstaterna ansågs slaveriet nödvändigt för att bevara den ekonomiskt viktiga bomullsodlingen. När Abraham Lincoln, en av slaveriets främsta motståndare, valdes till president 1860 bröt South Carolina med unionen. Under våren 1861 gick ytterligare tio stater denna väg, och Amerikas konfedererade stater bildades.
https://www-ne-se.ezp.sub.su.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/amerikanska-inbördeskriget
Så egentligen så hade USA troligen sett ett inbördeskrig oavsett vem som valdes som president under den tiden då den som bär skulden för det amerikanska inbördeskriget är egentligen James Buchanan som inte vågade ta tag i det hela innan problemet eskalerade ut i ett inbördeskrig.
Men i slutändan, om man ska använda sig av populärhistoria så kan jag lätt köpa snacket om det falska narrativt men inte när det kommer till riktig historieforskning.