Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Syd och Nordkorea har haft möten sedan 1951, Kim Jong Il hade flera diplomatiska möten med sydkoreas olika presidenter, hela planen med en enad koreansk flagga samt ett enat koreanskt hockeylag kommer ifrån Kim Jon Ils tid som "supreme leader", det fanns även planer på att ena länderna genom en tåglinje men det lades på is under tidigt 2000-Tal för att Nordkorea vägrade att öppna upp sig.
Så att det är första gången nord och syd möts sedan koreakriget är tyvärr...fel, de har mötts flera gånger sedan dess, men däremot så är det första gången som det är en äkta vapenvila sedan krigets start, men det hade troligen kommit även utan Trump så att ge honom beröm för något som redan var på god väg blir lite fel.
Men som sagt, Pentagon och Sydkorea säger i dagsläget att läget är oförändrat rörande kärnvapenutvecklingen eller ja oförändrat är väl fel, det finns bevis för att Nordkorea förstärker och uppgraderar sina kärnvapenanläggningar.
https://edition.cnn.com/2018/06/27/politics/north-korea-infrastructure-improvements-nuclear-facility/index.html
Så mitt synsätt må vara pessimistiskt men det är tyvärr mer sanning i det än i att blint tro att Nordkorea har avvecklat sina kärnvapen.
Ok, så jag blåser på åt ena hållet och du åt det andra. Med risk för att jag missat något men möttes dom inte ett par gånger sedan 2000?
Dom planerade att mötas 1994 men då dog Kim Jon-vad-han-nu-hette.
Så,
Dom har mötts två gånger sedan krigsslutet.
Och dom har mötts nu 2018 efter att Trump börjat mäkla i den konflikten.
Tycker jag fortfarande är ganska anmärkningsvärt?
Är det denna rapport du tänker på från Pentagon?
Citat:
Coming less than a month before President Donald Trump is due to meet Kim on June 12 in Singapore, the 23-page unclassified report reflects the Pentagon’s most current public assessment of the major nuclear and non-nuclear threats posed by North Korea as well as the internal and regional political dynamics shaping the regime.
Och här har vi ett uttalande av Mattis som kan läsas lite hur man vill,
Citat:
Defense Secretary James Mattis on Wednesday said he is “not aware” of any steps North Korea has taken yet to denuclearize following the historic summit between President Trump and North Korean leader Kim Jong Un.
“I’m not aware of it,” Mattis told reporters outside the Pentagon when asked if there are any military indications North Korea has done anything to denuclearize.
“Obviously, at the very front end of the process,” he continued. “The detailed negotiations have not begun. I wouldn’t expect that at this point.”
Jag hade för mig att diskussionen var att dom skulle lägga ned sin prov/testanläggning och att dom har gjort det.
https://abcnews.go.com/International/north-korea-dismantling-nuclear-test-site/story?id=55287694
Sen har ju full denuclearization pushats men sånt görs ju inte på en vecka?
Så från att i November ha hotat med kärnvapenkrig och skjutit ett par ballistiska missiler till att lägga ned sin testanläggning och gå med på att diskutera vidare om full denuclearization om dom kompenseras ekonomiskt, samt att Trump lagt militärövningar med Syd Korea på is (inte alla men den/de mest provikativa).
- Ovan läser du som
Citat:
Men som sagt, Pentagon och Sydkorea säger i dagsläget att läget är oförändrat rörande kärnvapenutvecklingen eller ja oförändrat är väl fel, det finns bevis för att Nordkorea förstärker och uppgraderar sina kärnvapenanläggningar
När du skriver kärnvapenanläggningar, menar du testanläggning eller missilbunkrarna?