2018-04-24, 22:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det är lite så jag upplever det. Jag har frågat tidigare men fick inget svar. Fråga: -Nog måste väl rätten,juryn få del av allt material tex utskrifter med häktesförhör? Det kan ju vara så att ÅK tycker att svaren finns där i förhören. Och så koncentrerar han sig på att försöka framställa PM som sexualsadist. Med en "inre värld" där han fantiserar om mord och tortyr. Att PM planerat Ubåtsmordet osv. Vilket vi alla givetvis tror.
Jag tror också på fällande dom. Det är en lång indiciekedja. Men igår var jag osäker på om det juridiska skulle räcka? Pga av alla experttyckare dvs advokater.

Vet inte hur det är i Danmark, men i Sverige är det så att förundersökningsprotokollet lämnas in till rätten, men blir inte en del av processmaterialet, utom delvis i undantagsfall om det finns anledning att under rättegången hänvisa till materialet t.ex. Domstolen tar, och skall bara ta, hänsyn till det som framkommer under huvudförhandlingen, det som anförs i domstolen. Allt som är relevant, skall åklagaren därför ta upp under förhandlingen, det är viktigt. Den danska domstolen har ju dessutom kort tid, väldigt kort tid från sista rättegångsdagen, att gå igenom materialet, göra sina överväganden och skriva sin dom, så de har knappast tid att därtill gå igenom förundersökningsmaterial om säkerligen tiotusentals sidor. Inte en chans.

Ja, det verkar finnas en hel del experttyckare som inte är helt övertygade. Jag tänker att de flesta av dem är försvarsadvokater ...
Citera
2018-04-24, 22:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Men du får inte bara anta och lägga ord i mun på skribenter. Ingen av oss sa ett ord om ÅK. Vi talade om sakfel i pressen. Igår hade PM autisme. Idag har han enligt annan expert inte autisme. Vilket jag inte trott heller eftersom PM fått en gedigen,8 veckors RPU. Men det är motstridiga uppgifter i pressen.
Kan vi tex lita på att PM gömt KiMs trosa under en metallplatta i motorrummet,i mässen,i motorrummet, i mässen ........tills man blir så här eller flöt de omkring i ubåten där PM kastat dem. Det förstnämda (om sant) år ju rätt graverande.
Har redan betonat skillnaden mellan att enbart ha tillgång till live och inte FUP.
Ha det i åtanke så ska du se att det underlättar. Inför rätten är det dock helt klart, ÅK likaså.
Citera
2018-04-24, 22:31
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Fast domstolen har ju tillgång till allt material så de har ju även läst allt vad PM sagt i sina förhör och vad alla vittnen sagt och även personalia angående alla vittnen samt då även alla tekniska undersökningar

Så är det med all säkerhet inte. Se mitt senaste inlägg alldeles ovan.
Citera
2018-04-24, 22:31
Medlem
Citat:
Men du får inte bara anta och lägga ord i mun på skribenter. Ingen av oss sa ett ord om ÅK. Vi talade om sakfel i pressen. Igår hade PM autisme. Idag har han enligt annan expert inte autisme. Vilket jag inte trott heller eftersom PM fått en gedigen,
8 veckors RPU. Men det är motstridiga uppgifter i pressen.
Kan vi tex lita på att PM gömt KiMs trosa under en metallplatta i motorrummet,i mässen,i motorrummet, i mässen ........tills man blir så här eller flöt de omkring i ubåten där PM kastat dem. Det förstnämda (om sant) år ju rätt graverande.

Men snälla Otto, nu måste jag fråga: Vilka liverapporteringar har du följt? En hel del av de frågor du har har ju PM besvarat. T ex vad han gjorde under det 50 minuter långa stoppet: Han försökte få KW (hel) upp och överbord, han kom bara så långt så att hennes knän var uppe sedan orkade han inte mer och gjorde heller inget nytt försök senare på natten/morgonen. Trosorna låg under en metallplatta i motorrummet.
Citera
2018-04-24, 22:33
Medlem
Citat:
Men du får inte bara anta och lägga ord i mun på skribenter. Ingen av oss sa ett ord om ÅK. Vi talade om sakfel i pressen. Igår hade PM autisme. Idag har han enligt annan expert inte autisme. Vilket jag inte trott heller eftersom PM fått en gedigen,8 veckors RPU. Men det är motstridiga uppgifter i pressen.

Ja. Det är det.
Citera
2018-04-24, 22:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Fast domstolen har ju tillgång till allt material så de har ju även läst allt vad PM sagt i sina förhör och vad alla vittnen sagt och även personalia angående alla vittnen samt då även alla tekniska undersökningar
Som diva59 nyss skrev är det omedelbarhetsprincipen som gäller - det som framkommer i rätten.
Men du kanske menar det?

Däremot är det vi som sitter med Lovikkavantar på och försöker spela kort.
Det är skillnad i Sverige då man har ett FUP att tillgå.
Citera
2018-04-24, 22:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förvaring och en ubåt som sen påminner om legobitar. De får gärna spela in destruktionen och skicka en film till honom in memoriam.

Sätter de inte in honom bakom lås och bom ska jag gnaga av fundamenten till bron. Med tänderna.
Danmark får inte ha nån mer kontakt med Sverige och hela kustlinjen ska bevakas framöver.

Krya på dig, jobbigt att vara förkyld och ha huvudvärk.
Två alvedon, en kopp te och in under ett skönt täcke. Seså, bums i säng. ♥

Ja, lego låter bra! Att de ska strimla hans käresta är inte helt fel heller😁

Alvedon svald och lite till. Tack för omtanken så ser vi fram emot i morgon och hoppas att du/vi slipper förstöra tänderna! ❤️Lol
Citera
2018-04-24, 22:36
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men snälla Otto, nu måste jag fråga: Vilka liverapporteringar har du följt? En hel del av de frågor du har har ju PM besvarat. T ex vad han gjorde under det 50 minuter långa stoppet: Han försökte få KW (hel) upp och överbord, han kom bara så långt så att hennes knän var uppe sedan orkade han inte mer och gjorde heller inget nytt försök senare på natten/morgonen. Trosorna låg under en metallplatta i motorrummet.

Har du någon referens till där PM säger detta?

Och jo, så var det detta med trosorna, ibland sägs det motorrummet, ibland sägs det visst någon annanstans. Du har uppfattat samma som jag, i motorrummet, men som sagt, tydligen finns det olika versioner. Motorrummet är ju inte nödvändigtvis rätt bara för att du och jag inte uppmärksammat alternativen

Mindre intressant dock, även att de låg under en platta eftersom vi inget vet om hur de kom dit. De kan ha sköljts in där när ubåten sjönk t.ex. Inte alls säkert att PM gömt dem där.
Citera
2018-04-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Så är det med all säkerhet inte. Se mitt senaste inlägg alldeles ovan.
Så är det det är bara allmänheten och media som inte får tillgång till förundersökningen före dom i Danmark, domarna är inte allmänhet eller media.
Citera
2018-04-24, 22:40
Medlem
Citat:
Har du någon referens till där PM säger detta?

Och jo, så var det detta med trosorna, ibland sägs det motorrummet, ibland sägs det visst någon annanstans. Du har uppfattat samma som jag, i motorrummet, men som sagt, tydligen finns det olika versioner. Motorrummet är ju inte nödvändigtvis rätt bara för att du och jag inte uppmärksammat alternativen

Mindre intressant dock, även att de låg under en platta eftersom vi inget vet om hur de kom dit. De kan ha sköljts in där när ubåten sjönk t.ex. Inte alls säkert att PM gömt dem där.

Orkar verkligen inte leta efter det nu men det var den 8 eller 21 mars, Ekstrabladet. Motorrummet har det sagts ända sedan omhäktningsförhandling, har rett ut det med bl a Otto redan en gång i tråden.
Citera
2018-04-24, 22:41
Medlem
develis avatar
Citat:
EDIT: Sedan tycker jag att det är lite oärligt med klipp och klister från olika inlägg. Du kan säkert få ihop ett kidnappningsbrev från mig på det sättet.
Vilket har du problem med? Att jag tog ett från samma skräpdebatt från igår om att alla ser på skitfilmer som PM; att det är normalt?

Nåt annat har jag inte öht klippt in, citat från live lär du stå ut med.
Citera
2018-04-24, 22:42
Medlem
Citat:
Vet inte hur det är i Danmark, men i Sverige är det så att förundersökningsprotokollet lämnas in till rätten, men blir inte en del av processmaterialet, utom delvis i undantagsfall om det finns anledning att under rättegången hänvisa till materialet t.ex. Domstolen tar, och skall bara ta, hänsyn till det som framkommer under huvudförhandlingen, det som anförs i domstolen. Allt som är relevant, skall åklagaren därför ta upp under förhandlingen, det är viktigt. Den danska domstolen har ju dessutom kort tid, väldigt kort tid från sista rättegångsdagen, att gå igenom materialet, göra sina överväganden och skriva sin dom, så de har knappast tid att därtill gå igenom förundersökningsmaterial om säkerligen tiotusentals sidor. Inte en chans.

Ja, det verkar finnas en hel del experttyckare som inte är helt övertygade. Jag tänker att de flesta av dem är försvarsadvokater ...
Tack för info. Då önskar jag att mer borde kommit fram under rättegången. Men ÅK lär ju vara vass.
Så han vet nog vad som var viktigast får man förmoda.
Det fetade. Precis vad jag tänkte igår. Silbersky är ju det. Det är väl vad han brinner för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in