2018-04-24, 22:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men väldigt mycket är indicier i detta fallet. Antaganden samt gissningar utifrån RPU (sexualitet och intresset för filmer med pålning,spettsning sam halsavskärande.)
Berätta vad som är antaganden och gissningar utifrån RPU.
Citera
2018-04-24, 22:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ibland känns det meningslöst att läsa tidningsartiklar om detta fallet just pga detta.
Men om PM led av Autism så hade det med all säkerhet framgått under de tre(!) rättegångsdagar som ÅK gått igenom PMs RPU. Har någon blivit klokare efter dessa tre rättegångsdagar? Jag har det inte.

Jag har aldrig följt en rättegång tidigare. Men jag inbillade mig att ÅK skulle ställa en massa kritiska frågor till den åtalade. Varför inga frågor om PMs förehavande fom ca kl 20.00 10/8 tom ca kl 10.00 11/8? Vad pysslade PM med under stoppet i Köge bukt? Vilken tid sov PM?osv
Bästa bevisen mot PM är ju hans lögner. Varför pressade inte ÅK PM på svar? Istället för att älta om PMs RPU och intresse för avrättningsvideos om och om igen?

Ja, hade PM fått en autism-diagnos, så hade det med all säkerhet framgått mycket tydligt av åklagarens utförliga hängning av PM som person.

Precis som du säger, åklagaren missade massvis med relevanta frågor såväl till PM som till många vittnen. Även detta har vi ju varit inne på under vägens gång. Istället fokuserade åklagaren på sin "smutskastningskampanj". Många är ju de här i tråden som svalt den med hull och hår. Jag tror dessvärre inte domstolen är lika lättlurade. Däremot tror jag att domstolen ser det relevanta i allt det orelevanta, och kan ta det som tillräckligt för att fälla PM. På denna punkten håller jag alltså med GW - Fallet är långt ifrån vattentätt, men kommer troligen ändå leda till fällande dom.
Citera
2018-04-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sluta skriv att förvirringen i detta fall är stort.
Att media, live eller privatpersoner snurrar till sakfakta har ingenting med ÅK roll att göra.
Att vi inte sitter med all fakta som rätten fått är ett faktum som likaväl bör tas med i beräkningen.
Hela tiden visas filmer, skisser, bilder för att klargöra varje del som diskuteras.
Varje sår på hennes sargade kropp har visats och gåtts igenom.

Han har ett visst fokus och han levererar - han kan dock inte trolla med knäna.
Ja, det var ju vad jag påstått två ggr nu. Du missförstod nog. Eller så uttryckte vi oss slarvigt. Det var uppgifter i pressen som är förvirrande. Ingen har påstått att ÅK är förvirrad någonsin. Tryckfelsnisse kan du väl knappast missförstå. Eller hur?
Citera
2018-04-24, 22:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad det gäller dubbelliv, finns inga praktiska bevis. I teorin finns det mycket som tyder på, ett inre liv,med sexualsadistiska fantasier om mord och tortyr. Säkerligen ända sedan barndomen,ungdomen.
EDIT 2 :Men indicier.
[i]"Men även de kvinnor som tidigare varit ombord på ubåten tillsammans med Madsen och som nu har vittnat i rättssalen är till hans fördel.
– Det var totalt 36 vittnen som hördes, ett flertal kvinnor som varit med honom och som inte hade någon som helst anmärkning mot hans sätt att uppföra sig mot dem."
Det heter inte praktiska bevis.
Har du öht nån insyn i begrepp som sexuell predator och deras förmåga att leva dubbelliv?
Det står i relation till mordet för att ge en hint - samt hans perversa fantasier.
Lägg sen till en förvånad omgivning som inte såg detta komma.

Menar du på fullt allvar att bara för att han inte visar detta absurda utåt, att ingen vet om hans perversa fantasier - så finns de inte?

Jag frågar för jag undrar ärligt vart ribban ska ligga i debatten.
Citera
2018-04-24, 22:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Vi har inte hört något om att rätten inte tar hänsyn till ubåtsexpert så svar nej. Experten sa dessutom att det finns väldigt få privat byggda men att principen är den samma och förklarade att det scenario Madsen målade upp helt enkelt var omöjligt. Det är flera i tråden, en tgw som också förklarat rent tekniskt varför Madsens berättelse är helt osannolik.

Ja, PM's berättelse är helt osannolik.

Problemet är att åklagaren har presenterat två olika expertvittnen, en ubåtsexpert och en teknisk expert, och dessa två säger emot varandra på flera punkter. Detta beror bland annat på en del missförstånd och klantiga frågeformuleringar. För en tekniskt bevandrad person som förstår ombordsystemen så blir det ganska tydligt vari problemen, missförstånden och de klantiga frågeformuleringarna ligger. Men domstolens ledamöter är sannolikt inte så tekniskt bevandrade och de står då där med två expertvittnen som säger emot varandra.

Vad ska de tro?

Tja, ingenting, de drar bara kort och gott slutsatsen att det kan vara på antingen det ena eller det andra viset, men att vi inte vet. Det är det som kallas tvivel. Och det är ett problem, för åklagaren.
Citera
2018-04-24, 22:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det var ju vad jag påstått två ggr nu. Du missförstod nog. Eller så uttryckte vi oss slarvigt. Det var uppgifter i pressen som är förvirrande. Ingen har påstått att ÅK är förvirrad någonsin. Tryckfelsnisse kan du väl knappast missförstå. Eller hur?
Bra. Då är inte du den förvirrade då?
Citat:
Har någon blivit klokare efter dessa tre rättegångsdagar? Jag har det inte.
Jag har aldrig följt en rättegång tidigare. Men jag inbillade mig att ÅK skulle ställa en massa kritiska frågor till den åtalade.
Citera
2018-04-24, 22:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, hade PM fått en autism-diagnos, så hade det med all säkerhet framgått mycket tydligt av åklagarens utförliga hängning av PM som person.

Precis som du säger, åklagaren missade massvis med relevanta frågor såväl till PM som till många vittnen. Även detta har vi ju varit inne på under vägens gång. Istället fokuserade åklagaren på sin "smutskastningskampanj". Många är ju de här i tråden som svalt den med hull och hår. Jag tror dessvärre inte domstolen är lika lättlurade.
Hahahahahaha.

PM har alldeles på egen hand smutskastat sig själv - synd att han inte hängt sig - och ÅK läser upp ett aktuellt RPU.
Har du problem med det eller anser du att PMs person ska skyddas?
Citera
2018-04-24, 22:19
Medlem
Citat:

Precis som du säger, åklagaren missade massvis med relevanta frågor såväl till PM som till många vittnen. Även detta har vi ju varit inne på under vägens gång. Istället fokuserade åklagaren på sin "smutskastningskampanj". Många är ju de här i tråden som svalt den med hull och hår. Jag tror dessvärre inte domstolen är lika lättlurade. Däremot tror jag att domstolen ser det relevanta i allt det orelevanta, och kan ta det som tillräckligt för att fälla PM. På denna punkten håller jag alltså med GW - Fallet är långt ifrån vattentätt, men kommer troligen ändå leda till fällande dom.
Det är lite så jag upplever det. Jag har frågat tidigare men fick inget svar. Fråga: -Nog måste väl rätten,juryn få del av allt material tex utskrifter med häktesförhör? Det kan ju vara så att ÅK tycker att svaren finns där i förhören. Och så koncentrerar han sig på att försöka framställa PM som sexualsadist. Med en "inre värld" där han fantiserar om mord och tortyr. Att PM planerat Ubåtsmordet osv. Vilket vi alla givetvis tror.
Jag tror också på fällande dom. Det är en lång indiciekedja. Men igår var jag osäker på om det juridiska skulle räcka? Pga av alla experttyckare dvs advokater.
Citera
2018-04-24, 22:23
Medlem
Citat:
Det är lite så jag upplever det. Jag har frågat tidigare men fick inget svar. Fråga: -Nog måste väl rätten,juryn få del av allt material tex utskrifter med häktesförhör? Det kan ju vara så att ÅK tycker att svaren finns där i förhören. Och så koncentrerar han sig på att försöka framställa PM som sexualsadist. Med en "inre värld" där han fantiserar om mord och tortyr. Att PM planerat Ubåtsmordet osv. Vilket vi alla givetvis tror.
Jag tror också på fällande dom. Det är en lång indiciekedja. Men igår var jag osäker på om det juridiska skulle räcka? Pga av alla experttyckare dvs advokater.

Omedelbarhetsprincipen gäller, dvs rätten får bara använda sådant som presenterats under förhandlingen.
Citera
2018-04-24, 22:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Precis som du säger, åklagaren missade massvis med relevanta frågor såväl till PM som till många vittnen.
Citat:
Det är lite så jag upplever det. Jag har frågat tidigare men fick inget svar.
Så du har inte fått svar?

Du har snarare inte kommit med nåt av bäring i mitt tycke.
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Senast redigerad av develi 2018-04-24 kl. 22:28.
Citera
2018-04-24, 22:25
Medlem
Citat:

Fast domstolen har ju tillgång till allt material så de har ju även läst allt vad PM sagt i sina förhör och vad alla vittnen sagt och även personalia angående alla vittnen samt då även alla tekniska undersökningar
Citera
2018-04-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bra. Då är inte du den förvirrade då?
Men du får inte bara anta och lägga ord i mun på skribenter. Ingen av oss sa ett ord om ÅK. Vi talade om sakfel i pressen. Igår hade PM autisme. Idag har han enligt annan expert inte autisme. Vilket jag inte trott heller eftersom PM fått en gedigen,8 veckors RPU. Men det är motstridiga uppgifter i pressen.
Kan vi tex lita på att PM gömt KiMs trosa under en metallplatta i motorrummet,i mässen,i motorrummet, i mässen ........tills man blir så här eller flöt de omkring i ubåten där PM kastat dem. Det förstnämda (om sant) år ju rätt graverande.

EDIT: Sedan tycker jag att det är lite oärligt med klipp och klister från olika inlägg. Du kan säkert få ihop ett kidnappningsbrev från mig på det sättet.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-24 kl. 22:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in