2018-04-24, 15:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatodolan
Ja det känns ganska overkligt. Och det som är ännu konstigare är att har varit indirekt involverad på samma sätt som i detta fallet med andra dubbelmördare.

Om ni minns polackerna som mördade det äldre paret i Långered, känner parets dotter och hennes familj, deras barn går i mitt syskons skola.

Och Zoran Radovanovic som är dömd för dubbla dubbelmord och mordbrand på äldre par på Hökensås, var min gamla granne när jag var liten.
Också en typisk psykopat, som var snäll och artig till ytan, men kunde bli väldigt känslokall när han blev arg.

Funderar på om det är dig man ska undvika eller om det är tvärtom, du som ska undvika människor?

Väldigt märkligt sammanträffande. Hoppas du slipper fler dubbelmördare i din framtid!
Citera
2018-04-24, 15:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatodolan
Tycker han verkar vara mer år psykopat hållet.
När man läser artikeln om hur han varit under sin frihetsberövning:
https://www.jnytt.se/article/mullsjomordaren-inte-psykisk-sjuk/

”Det faktum att han under hela sitt liv säger sig haft tankar och fantasier på att skada och döda tillsammans med hans bristande förmåga till känslor, ångest och empati bedöms utgöra en möjlig förklaring till att våldet blev så kraftigt”, skriver Rättsmedicinalverket

Och hans kommentar till domen:
”Det är bara att se positivt, det enda jag förlorar om jag blir dömd är tid och en dag kommer jag ut och får börja livet igen”, står det att mannen ska ha sagt.

Han har inget som helst värde för människoliv, vilket är typiskt för en spykopat

Ja, det verkar faktiskt vara så att han har starka psykopatiska drag!
Tack för artikeln!

Kan vara det man har reagerat negativt på när han verkar ha återgått till normalt liv direkt efter dådet, sagt att man måste trycka ner tankarna på vad som hänt för att man har sitt att sköta och man måste fortsätta leva sitt liv(ungefär), somna i bilen när han blir anhållen, att han kan sitta i förhör och verka oberörd och ljuga (märkliga lögner) hur mycket som helst.
Någon har sagt att han inte verkar reagera på någonting, många har sagt att han inte verkar reagera på kritik och ingen verkar ha sett Edvin stressad eller riktigt arg (flackt känsloliv??)

Samtidigt känns det märkligt att människor i hans omgivning inte verkar märka sådana tendenser. Man har ju hört att människor som levt med psykopater ofta berättar om hur personen blivit som förbytt om saker och ting går mot personen, att personen endast gör saker för egen vinning (egoistisk), utnyttjar andra (parasiter)och manipulerande. För att nämna några drag.
Det verkar ändå som att Edvin bryr sig om sina barn och även Sandra. Han lämnar över pengar till familjen och jobbar på med arbete och hem. Sandra verkar kunna bidra mindre och även hennes föräldrar kallar honom toffel. Att Sandra helst undviker arbete och är lat. Det går inte riktigt ihop med fullblodspsykopaten?

Men fr a känns det svårt att förstå att en människa med riktiga känslor kan inte bara mörda, men mörda två helt oskyldiga, försvarslösa äldre människor på ett sadistiskt sätt (tejpningen och att det ena offret måste ha sett den andra bli avrättad).

Ren och skär ondska blir aldrig begriplig.

Jag hade önskat att Edvin hade varit psykiskt sjuk i lagens mening.
Det hade varit lättare för alla.
För offrens anhöriga att förstå och för Edvins anhöriga. Inte minst hans barn som ska växa upp med detta ok.

Det verkar ju inte heller bekymra honom.

Som du citerade (fetat av mig):

"”Det är bara att se positivt, det enda jag förlorar om jag blir dömd är tid och en dag kommer jag ut och får börja livet igen”, står det att mannen ska ha sagt."

"När Mullsjöbon blev frihetsberövad ska han ha tillbringat sina två första veckor med att läsa och titta på tv. I samband med utevistelse ska han ha rökt och småpratat med personalen på ett ytligt och glättigt sätt."

[...]" När det senare anlände en intagen som hade liknande intressen som honom levde han upp och fick ett livligare uttryckssätt”, står det i utlåtandet."

"Mannen beskrivs i utlåtandet från Rättsmedicinalverket som att han varit oberörd över sin situation."

https://www.jnytt.se/article/mullsjomordaren-inte-psykisk-sjuk/
Citera
2018-04-24, 16:32
Medlem
Tompa-123s avatar
På ett sätt är det bra att han får livstids fängelse och inte psykiatrisk vård. Får han vård så finns risken att han bedöms som "frisk" om några år, säg 5-6 år och blir frisläppt. Får han fängelse så kommer han förhoppningsvis sitta inne resten av sitt liv.
Citera
2018-04-24, 16:35
Medlem
Sleeptalkers avatar
Klar knäppgök boende i Mullsjö.

Hade ju hur enkelt som helst platsat i Gökboet:

https://www.youtube.com/watch?v=bWizim_071g
Citera
2018-04-24, 16:41
Medlem
M.Cadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Varför är det obegrpligt för dig? Finns det ingenting som heter ondska enligt dig? Ondska ter sig i olika former. Jag tror att Edvin visade oss sin ondska.

Jomenvisst finns det ren och skär ondska. Men saken är den att ingen verkligt ond men i övrigt frisk person får för sig att på måfå söka upp två brottsoffer enbart för att ta livet av dem utan annat motiv än att vederbörande som sagt är "ond". Som detta brott utfördes, med alla dess "sjuka" inslag och med EG:s tidigare sjukhistoria i åtanke, är det mycket osannolikt, menar jag, att EG kan ha varit frisk. Vad som ytterligare talar för sjukdom, är det övervåld och den brist på försiktighet och rationalitet som brottet genomfördes med.
Senast redigerad av M.Cady 2018-04-24 kl. 17:34.
Citera
2018-04-24, 17:30
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Kontanter hade paret i köksskåpet, men det kanske inte är så vanligt att man har.

Det är lite för mycket slump att Edvin "råkar" hamna av en slump just i det hus (det enda han besökte på den 20 timmar långa resan), exakt den dagen, strax innan det hände att ett par blir brutalt mördade, just precis på ett sätt som han har haft tvångstankar om.
Till råga till allt råkade han köpa exakt den tejpkombinationen och råkade köpa en kniv och en pistol just den dagen. Tänk hur mycket slump det blir, bara det.....Slump i kubik.

Vad gjorde Edvin i Östergötland ? Vart var han på väg ? Vilket Biltema handlade han på ?

Kan närheten till E4:an ha spelat roll för Edvins val av offer ? Om han bröt sig in i ett slumpvis valt hus hade han "tur" I så fall kunde han lika gärna ha mött en storvuxen bonde med hagelbössa.

Eller valde Edvin slumpvis ut ett äldre par via ratsit ?

"jargongen var omogen och glättig" låter definitivt som ADHD/Asperger.
Senast redigerad av Lazermannen 2018-04-24 kl. 17:33.
Citera
2018-04-24, 18:44
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Stämmer väl inte så bra in på Edwin, eller?
Nja, ovanstående symptom är förvisso tagna direkt från en lista över diagnostiseringskriterier för narcissistisk personlighetsstörning. Den säger dock inte att alla dessa symptom måste uppvisas, utan endast "minst 5"..
Visst, några av punkterna kan vi enkelt stryka, men de flesta tycker jag nog kan stämma in på honom...som på många andra, vilket är ett annat problem med att diagnostisera narcissistisk personlighetsstörning..
Nu när RPUn har fastslagit att ingen allvarlig psykisk störning föreligger, så instämmer jag i att Edvin inte bäst beskrivs med någon personlighetsstörning. Han må ha en och/eller annan förstärkt personlighetsdrag, men det stannar nog där - han har ju bevisligen kunnat fungera normalt i övrigt och uppfyller ju därmed inte ICD-10 sex (6) allmänna krav för att (hans) personlighet ska kallas störd..
Jo, Edvin ger helt klart en del infantila intryck och inte minst hans hantering av skuldfrågan gör orsakbedömningen svårutrett - vad hände egentligen, var utfallet planerat eller påverkades det av exempelvis stress, hur kände han sig då??? Min gissning är att det lär dröja flertalet år innan vi kan få riktigt tillfredställande svar där.
Senast redigerad av linkebodabo 2018-04-24 kl. 18:54.
Citera
2018-04-24, 21:40
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
I inlägg 10581 citeras notknäpoaren och det står 20 timmar långa resan??
Jag trodde att han lämnade sin sambo hos hennes föräldrar på Söndagen och sedan åkte och handlade på ngt köpcentrum i Jönköping och därefter till Mantorp?
På Lördagen var han ju i Borås.
Citera
2018-04-24, 22:07
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
I inlägg 10581 citeras notknäpoaren och det står 20 timmar långa resan??
Jag trodde att han lämnade sin sambo hos hennes föräldrar på Söndagen och sedan åkte och handlade på ngt köpcentrum i Jönköping och därefter till Mantorp?
På Lördagen var han ju i Borås.

OK att han åkte till ett köpcentrum i Jönköping och handlade (tejpen?) sen fortsatte han E4:an norrut och stannade till av en slump i Mantorp, också rimligt. Sen är jag tveksam till om slumpen kan ha fört honom till just Lekanders gård. Den ligger längs gamla riksettan, men avtagsvägen dit är väldigt anonym, ingen skylt om nån gård finns heller. Om man inte studerat kartan innan skulle man knappast köra in där, för husen syns inte från vägen.

Framgår det någonstans i tråden om han på något sätt hade planerat att ta sig just till Lekanders gård innan han körde hemifrån ?
Citera
2018-04-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så bra att ha dig i tråden, så att man får rätsida på saker och ting!
Tack!

Lagändringen 2008 känns lite märklig, men antar att det kommer situationer där gränsen är oerhört svår att dra och att man kommer i situationer där man behöver kunna använda sig av lagen för att kanske skydda allmänheten från farliga individer.

Ibland när man läser eller hör om fall i andra länder där GM varit psykisk sjuk, minderårig, utvecklingsstörd eller liknande blir man glad att man bor i Sverige. Det känns helt fel att döma någon till fängelse om man t ex varit styrd av röster eller på annat sätt inte förmått att tolka verkligheten på ett normalt sätt.

Det var en efterlängtad lagändring. Den gällde Brottsbalken 30 kap. 6§.

Om den gamla versionen funnits kvar och Edvin befunnits ha allvarliga psykiska störningar vid brottstillfället kan han inte dömas till fängelse. Om denna störning hade varit tillfällig och det inte förelåg något vårdbehov vid rättegången hade Edvin endast fått skyddstillsyn som påföljd.

Efter ändringen har detta fängelseförbud tagits bort och Edvin hade dömts till livstids fängelse, detta trots om det hade funnits en allvarlig störning när brottet begicks.

Detta var en efterlängtad ändring då det inte ansågs anständigt att ha mördare i frihet med endast skyddstillsyn som påföljd.

Även påföljden fängelse har ändrats. Tidigare var det påföljden för mord tidsbestämt från 10 till 18 år. Med en normal snittdom på 16 år. Livstid kunde utdömas om det förelåg särskilda skäl.

Nu är normalpåföljden för mord livstids fängelse. Tidsbestämt kan numera endast förekomma om det föreligger särskilda skäl. Denna skärpning trädde i kraft 2014 och kan anses som en EU anpassning.

Nu uppvisar inte Edvin någon psykisk störning i juridisk mening och kommer därför att dömas till livstids fängelse. Något annat alternativ finns inte.
Senast redigerad av April62 2018-04-24 kl. 22:30.
Citera
2018-04-24, 23:14
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
OK att han åkte till ett köpcentrum i Jönköping och handlade (tejpen?) sen fortsatte han E4:an norrut och stannade till av en slump i Mantorp, också rimligt. Sen är jag tveksam till om slumpen kan ha fört honom till just Lekanders gård. Den ligger längs gamla riksettan, men avtagsvägen dit är väldigt anonym, ingen skylt om nån gård finns heller. Om man inte studerat kartan innan skulle man knappast köra in där, för husen syns inte från vägen.

Framgår det någonstans i tråden om han på något sätt hade planerat att ta sig just till Lekanders gård innan han körde hemifrån ?

Enligt FUP så finns det ingen koppling mellan GM och BO.
Det är det som gör hela detta fallet väldigt ovanligt.
Håller fullständigt med om det hur han kunde köra dit? Enligt vad jag sett på karta så ligger det lite konstigt till om man kör E4an?
Citera
2018-04-24, 23:27
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Vad gjorde Edvin i Östergötland ? Vart var han på väg ? Vilket Biltema handlade han på ?

Kan närheten till E4:an ha spelat roll för Edvins val av offer ? Om han bröt sig in i ett slumpvis valt hus hade han "tur" I så fall kunde han lika gärna ha mött en storvuxen bonde med hagelbössa.

Eller valde Edvin slumpvis ut ett äldre par via ratsit ?

"jargongen var omogen och glättig" låter definitivt som ADHD/Asperger.

Iofs kan han ha sökt på BO på en offentlig dator. Utredningen visar inte något på hans egen mobil eller dator.
Funderar med på den här glättigheten, hur kan han vara så bekymmerslös när han inte kommer att få se sina barn innan dom är vuxna? Inte få vara med sin sambo? Alla har ju vittnat om vilken kärlek han hade för sin familj.
Enligt honom själv är han ju oskyldig så då borde han väl gråta dygnet runt av skräck för att bli oskyldigt dömd och inte få vara med sin familj.
Det om något är ju en udda reaktion men som med allt annat runt EG så är det udda, konstigt, svårbedömt och annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in