2018-04-24, 12:24
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Cady
För mig är det obegripligt hur rättspsykiatrin kan bedöma en mördare som icke allvarligt psykiskt störd i lagens mening efter att denne helt slumpmässigt sökt upp sina offer och utan anledning inte bara mördat, utan på ett bestialiskt sätt tagit livet av sina offer utan nämnvärd personlig (ekonomisk) vinning. Hela brottet talar för allvarlig sjukdom, att gärningsmannen varit besatt av imperativa anderöster som han inte kunnat stå emot.
Varför är det obegrpligt för dig? Finns det ingenting som heter ondska enligt dig? Ondska ter sig i olika former. Jag tror att Edvin visade oss sin ondska.
Citera
2018-04-24, 12:39
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatodolan
Tycker han verkar vara mer år psykopat hållet.
När man läser artikeln om hur han varit under sin frihetsberövning:
https://www.jnytt.se/article/mullsjomordaren-inte-psykisk-sjuk/

”Det faktum att han under hela sitt liv säger sig haft tankar och fantasier på att skada och döda tillsammans med hans bristande förmåga till känslor, ångest och empati bedöms utgöra en möjlig förklaring till att våldet blev så kraftigt”, skriver Rättsmedicinalverket

Och hans kommentar till domen:
”Det är bara att se positivt, det enda jag förlorar om jag blir dömd är tid och en dag kommer jag ut och får börja livet igen”, står det att mannen ska ha sagt.

Han har inget som helst värde för människoliv, vilket är typiskt för en spykopat

Han verkar leva i villfarelsen att han kommer ut om 10-15 år. Men vem ska våga godkänna ett tidsbestämt straff för honom? Han har slumpmässigt valt ut två människor och mördat dom. Det är ingen vanlig knarkuppgörelse. Nej, livstid i Sverige är livstid. Sedan kan man under speciella omständigheter få tidsbestämt om man inte bedöms som farlig.
Citera
2018-04-24, 12:58
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Sedan kan man under speciella omständigheter få tidsbestämt om man inte bedöms som farlig.

Och en viktig del av det är att man erkänner vad man har gjort och bedöms ha bearbetat det och bättrat sig. Lite svårt när man totalnekar och uppfinner två stycken fantasifigurer som ska ha begått brottet... Håller han fast vid den historien kan det bli en mycket långvarig volta.
Citera
2018-04-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatodolan
Ja det känns ganska overkligt. Och det som är ännu konstigare är att har varit indirekt involverad på samma sätt som i detta fallet med andra dubbelmördare.

Om ni minns polackerna som mördade det äldre paret i Långered, känner parets dotter och hennes familj, deras barn går i mitt syskons skola.

Och Zoran Radovanovic som är dömd för dubbla dubbelmord och mordbrand på äldre par på Hökensås, var min gamla granne när jag var liten.
Också en typisk psykopat, som var snäll och artig till ytan, men kunde bli väldigt känslokall när han blev arg.
Har du kontakter med Johanna Möller och Peter Madsen också ?? Vänners vänner eller så....
Citera
2018-04-24, 14:26
Medlem
Hovslättsmannens avatar
RPU:

https://minfil.org/c4s8jeeabd/RPU.pdf
Citera
2018-04-24, 14:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
RPU:

Det var snabba bud!

Tack!!!
Citera
2018-04-24, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.Cady
För mig är det obegripligt hur rättspsykiatrin kan bedöma en mördare som icke allvarligt psykiskt störd i lagens mening efter att denne helt slumpmässigt sökt upp sina offer och utan anledning inte bara mördat, utan på ett bestialiskt sätt tagit livet av sina offer utan nämnvärd personlig (ekonomisk) vinning. Hela brottet talar för allvarlig sjukdom, att gärningsmannen varit besatt av imperativa anderöster som han inte kunnat stå emot.

Killen lider nog av en antisocial personlighetsstörning, där jag tror psykopati räknas in i många fall. Han har en personlighetsstörning som gör att han inte känner empati eller ånger, varför skulle det då vara svårt att se hur han skulle kunna göra något sånt här utan att han hör röster? Allvarlig psykiskt störning i lagens mening brukar ofta vara att personen ifråga är så sjuk att denne inte förstår att dennes handlade är fel eller inte har förmågan att kunna se att handlandet är fel. Edwin i detta fall är nog 100% klar med vad han har gjort är, ur samhällets ögon, fel och olagligt.
Citera
2018-04-24, 14:49
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
RPU:

Sååå... "bristande förmåga till känslor, ångest och empati" men inte nog för en diagnos. Kombinerar man det med pyrande tvångstankar om våld och mord så räcker det nog långt som förklaring.
Citera
2018-04-24, 14:50
Medlem
MrGoBigs avatar
Med risk för OT men ändå en viktig sak...

Jag kom att tänka på en speciell sak när jag läste FUP:en, GM bodde ju på Stallgatan 9C i Mullsjö.
En historia har ju varit uppe här på FB tidigare om just den adressen, alltså Stallgatan.
Nummer 7D närmare bestämt. Tittar man på en karta så ligger dessa nummer inte så långt från varandra.
Alla minns väl artiklarna om "Smedbymördaren". Detta är ett långskott, men det underliga är att A.J hade en relation med just den kvinna som fortfarande bor kvar i nummer 7D, alltså ca fyra huskroppar bort från adressen 9C.

Dessutom bor nog A.J inneboende hos denna kvinna, han som beskrivs som "Smedbymördaren"...
Ganska sjukt sammanträffande...eller??
Citera
2018-04-24, 14:56
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Sååå... "bristande förmåga till känslor, ångest och empati" men inte nog för en diagnos. Kombinerar man det med pyrande tvångstankar om våld och mord så räcker det nog långt som förklaring.

Det visar på att karaktärbrister inte allt är att jämställa med psykisk sjukdom.

Vet att det är en filosofisk fråga, men det kan vara nyttigt att ibland betrakta människor som handlande subjekt och inte ständigt som ett offer för olyckliga omständigheter så fort någon gör något opassande.
Citera
2018-04-24, 14:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Tidigare kunde inte en person som befanns lida av en allvarlig psykisk störning vid brottstillfället, inte dömas till fängelse. Efter en lagändring 2008 är det upp till domstolen att fatta beslut oavsett vad som framkommit under RPU.

Detta betyder att ett utlåtande från Rättsmedicinalverket och ev. Rättsliga rådet är att betrakta som rådgivande. Dessa råd väger dock tung när rätten fattar beslut om påföljden.

Så bra att ha dig i tråden, så att man får rätsida på saker och ting!
Tack!

Lagändringen 2008 känns lite märklig, men antar att det kommer situationer där gränsen är oerhört svår att dra och att man kommer i situationer där man behöver kunna använda sig av lagen för att kanske skydda allmänheten från farliga individer.

Ibland när man läser eller hör om fall i andra länder där GM varit psykisk sjuk, minderårig, utvecklingsstörd eller liknande blir man glad att man bor i Sverige. Det känns helt fel att döma någon till fängelse om man t ex varit styrd av röster eller på annat sätt inte förmått att tolka verkligheten på ett normalt sätt.
Citera
2018-04-24, 15:01
Medlem
MrGoBigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGoBig
Med risk för OT men ändå en viktig sak...

Jag kom att tänka på en speciell sak när jag läste FUP:en, GM bodde ju på Stallgatan 9C i Mullsjö.
En historia har ju varit uppe här på FB tidigare om just den adressen, alltså Stallgatan.
Nummer 7D närmare bestämt. Tittar man på en karta så ligger dessa nummer inte så långt från varandra.
Alla minns väl artiklarna om "Smedbymördaren". Detta är ett långskott, men det underliga är att A.J hade en relation med just den kvinna som fortfarande bor kvar i nummer 7D, alltså ca fyra huskroppar bort från adressen 9C.

Dessutom bor nog A.J inneboende hos denna kvinna, han som beskrivs som "Smedbymördaren"...
Ganska sjukt sammanträffande...eller??
Klistrar in länk för intresserade http://ljsp.lwcdn.com/player/embed?&id=9635945&pi=f043a577-b2bb-4835-b956-3f69f7a09aa6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in