2018-03-23, 11:54
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Jo jag brukar faktiskt ”peka” på min mobil med gummi handskar det fungerar hur bra som helst.

Du också? I vilka sammanhang då?
I EG-s fall så har han nog inte försökt skriva på mobilen med handskar på.
Det var AL-s mobil som användes vid överföringen och det var på
TL-s mobil som man hittade EG-s fingeravtryck.
Handsken kunde inte heller varit trasig då pengarna överfördes.
EG har har sannolikt inte tejpat det sista innan han visste att överföringen var klar.
Citera
2018-03-23, 12:08
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Usch blir rädd när jag tänker på detta. Har inte märkt något av de tecknen som det stog om i artikeln hos någon som jag känner . Otäckt.

Det är lite det som är psykopaters som EG-s styrka att inte avslöja sig.
Ingen i EG-s innersta krets har talat om några tendenser till att EG skulle
vara psykopat utan tvärtom att han är en stor snäll teddybjörn.
Det finns åtskilliga exempel på såna som döljt det i alla år för både nära och kära,
arbetskamrater och vänner för att sedan blomma ut precis som i EG-s fall
Visst är det otäckt att det är på det viset.
Att ha flera personligheter att spela på är ett riktigt lömskt beteende.
Citera
2018-03-23, 12:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det som får mig att tro att det inte primärt är ett rånmord är att Edvin inte bara köper en massa tejp, en airsoftgun (kulor också, vilket för mig är en gåta varför han gjorde det) och en keps, utan också en fiskekniv.

Fiskeknivens blad är mycket smalt, ca 1 cm utom precis vid basen där den är ca 2 cm. Bladet är mycket långt, hela 17 cm och den totala längden med skaft är ca 30 cm.

En sådan kniv är alltså lika lång som ett A4 ark. Inget praktiskt att bära med sig vid ett rån. Inte ens Edvin använde detta till att skära av tejpen med, utan tejpen rev han av.

Om man tänker sig hur ett rån av ett äldre par i deras hem ska se ut, vad behöver man?

- vore förstås bra att veta något om paret, att det verkligen fanns pengar och mobiler för överföring av pengar. Detta är inte lätt att veta, men ska man chansa? Tänk om paret inte kan koder utan vidare, tänk om de inte använder appar, mobilt bankid osv. Tänk om de knappt använder sin mobil till dessa bankärenden.

- Bra att ha med sig ett pistolliknade vapen som man kan hota med. Vem vågar göra motstånd med ett vapen riktat mot sig?

- Om du har en plan, att först lura sig in med förevändning om att få hjälp med en vägbeskrivning, ett avväpnande leende och en fråga om att få låna en toalett, så kan du snabbt övermanövrera en person genom att lova att du inte ska skada personen utan endast råna dom. Bara de sitter lugnt och går med på att bli bundna till händer, fötter och en stol.

- Till detta har du teip. Vad behövs tejpas mer än händer och fötter? Kanske munnen så att de inte skriker på hjälp. Men när du kom in, har de förmodligen sett ditt ansikte. Edvin ser inte ut som vem som helst. Vad är det för mening med att tejpa ögonen? Han kan ju knappast ha knackat på dörren eller frågat från bilen med en rånarluva på sig?

Om han var ute efter att enbart råna, varför ta med sig så mycket tejp? Nu sa Edvin i förhör (haha, kan man lita på honom? Nä) att det enbart fanns 10-pack eltejp, vilket jag har svårt att tro. Kollat på dras hemsida nu och nu finns enbart enpack, men 20 meters längd istället för 10 m som Edvin köpte.

Varje rulle silvertejp innehöll 50 meter tejp. Så hur mycket tejp behöver du? 100 meter silvertejp, tio rullar eltejp??

Också det faktum att Edvin har en psykiatrisk sjukhistoria med tvångstankar om att mörda, på ett sätt som liknar detta mord gör att jag tror att mord var det primära. Rånet var på köpet, en ursäkt till Sandra för att åka, kanske en ursäkt för sig själv (?)men också för att han verkligen behövde pengar.

Ända sedan FUP släpptes har det varit uppenbart att det inte är ett rånmord. Gärningsmannen har drivits om fantasier om att döda och vill begå det "perfekta mordet". Han letar inte ens igenom offrens hem utan plockar bara åt sig några kreditkort och ger sig av. Energin lägger han på själva dödandet, vilket uppenbarligen var själva huvudnumret för honom.

Jag tror att många här har grottat ner sig lite för mycket i detaljer och hoppas på att hitta något spännande som inte är uppenbart vid första anblick. Förstår att "tänk om det inte var han"-scenariot känns kittlande, men hur sannolikt är det?
Citera
2018-03-23, 12:13
Medlem
Citat:
Det som får mig att tro att det inte primärt är ett rånmord är att Edvin inte bara köper en massa tejp, en airsoftgun (kulor också, vilket för mig är en gåta varför han gjorde det) och en keps, utan också en fiskekniv.

Fiskeknivens blad är mycket smalt, ca 1 cm utom precis vid basen där den är ca 2 cm. Bladet är mycket långt, hela 17 cm och den totala längden med skaft är ca 30 cm.

En sådan kniv är alltså lika lång som ett A4 ark. Inget praktiskt att bära med sig vid ett rån. Inte ens Edvin använde detta till att skära av tejpen med, utan tejpen rev han av.

Om man tänker sig hur ett rån av ett äldre par i deras hem ska se ut, vad behöver man?

- vore förstås bra att veta något om paret, att det verkligen fanns pengar och mobiler för överföring av pengar. Detta är inte lätt att veta, men ska man chansa? Tänk om paret inte kan koder utan vidare, tänk om de inte använder appar, mobilt bankid osv. Tänk om de knappt använder sin mobil till dessa bankärenden.

- Bra att ha med sig ett pistolliknade vapen som man kan hota med. Vem vågar göra motstånd med ett vapen riktat mot sig?

- Om du har en plan, att först lura sig in med förevändning om att få hjälp med en vägbeskrivning, ett avväpnande leende och en fråga om att få låna en toalett, så kan du snabbt övermanövrera en person genom att lova att du inte ska skada personen utan endast råna dom. Bara de sitter lugnt och går med på att bli bundna till händer, fötter och en stol.

- Till detta har du teip. Vad behövs tejpas mer än händer och fötter? Kanske munnen så att de inte skriker på hjälp. Men när du kom in, har de förmodligen sett ditt ansikte. Edvin ser inte ut som vem som helst. Vad är det för mening med att tejpa ögonen? Han kan ju knappast ha knackat på dörren eller frågat från bilen med en rånarluva på sig?

Om han var ute efter att enbart råna, varför ta med sig så mycket tejp? Nu sa Edvin i förhör (haha, kan man lita på honom? Nä) att det enbart fanns 10-pack eltejp, vilket jag har svårt att tro. Kollat på dras hemsida nu och nu finns enbart enpack, men 20 meters längd istället för 10 m som Edvin köpte.

Varje rulle silvertejp innehöll 50 meter tejp. Så hur mycket tejp behöver du? 100 meter silvertejp, tio rullar eltejp??

Också det faktum att Edvin har en psykiatrisk sjukhistoria med tvångstankar om att mörda, på ett sätt som liknar detta mord gör att jag tror att mord var det primära. Rånet var på köpet, en ursäkt till Sandra för att åka, kanske en ursäkt för sig själv (?)men också för att han verkligen behövde pengar.

Ja. För mig är det glasklart att målet har varit att mörda. Han behövde ett skäl till att vara borta länge - uppdrag av Matthias - och ett sådant ärende genererar en större summa pengar (extra stor denna gång, då det inte rörde sig om nån enstaka timmes chafförsjobb). Därav rånet.
Citera
2018-03-23, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ända sedan FUP släpptes har det varit uppenbart att det inte är ett rånmord. Gärningsmannen har drivits om fantasier om att döda och vill begå det "perfekta mordet". Han letar inte ens igenom offrens hem utan plockar bara åt sig några kreditkort och ger sig av. Energin lägger han på själva dödandet, vilket uppenbarligen var själva huvudnumret för honom.

Jag tror att många här har grottat ner sig lite för mycket i detaljer och hoppas på att hitta något spännande som inte är uppenbart vid första anblick. Förstår att "tänk om det inte var han"-scenariot känns kittlande, men hur sannolikt är det?

Precis!
Citera
2018-03-23, 12:18
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Du också? I vilka sammanhang då?
I EG-s fall så har han nog inte försökt skriva på mobilen med handskar på.
Det var AL-s mobil som användes vid överföringen och det var på
TL-s mobil som man hittade EG-s fingeravtryck.
Handsken kunde inte heller varit trasig då pengarna överfördes.
EG har har sannolikt inte tejpat det sista innan han visste att överföringen var klar.
Brukar inte skriva bara starta filmklipp eller pausa en film när jag diskar och städar,
Citera
2018-03-23, 12:21
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Det är lite det som är psykopaters som EG-s styrka att inte avslöja sig.
Ingen i EG-s innersta krets har talat om några tendenser till att EG skulle
vara psykopat utan tvärtom att han är en stor snäll teddybjörn.
Det finns åtskilliga exempel på såna som döljt det i alla år för både nära och kära,
arbetskamrater och vänner för att sedan blomma ut precis som i EG-s fall
Visst är det otäckt att det är på det viset.
Att ha flera personligheter att spela på är ett riktigt lömskt beteende.
Just att han var en så snäll pappa och sambo och sedan gjorde detta hemska dåd är så otäckt och det visar ju att man inte kan lita på sin omgivning, så sorgligt och hemskt.
Citera
2018-03-23, 12:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nej, precis.

Att han inte letade igenom hemmet kan förstås bero på att han inte ville ha med sig saker som kunde leda till honom. Svårt att avyttra sådant utan att bli spårad, om man inte har kriminella kontakter (hm, det sa han ju att han hade), vilket han förmodligen inte har.

Kontanter hade paret i köksskåpet, men det kanske inte är så vanligt att man har.

Det är lite för mycket slump att Edvin "råkar" hamna av en slump just i det hus (det enda han besökte på den 20 timmar långa resan), exakt den dagen, strax innan det hände att ett par blir brutalt mördade, just precis på ett sätt som han har haft tvångstankar om.
Till råga till allt råkade han köpa exakt den tejpkombinationen och råkade köpa en kniv och en pistol just den dagen. Tänk hur mycket slump det blir, bara det.....Slump i kubik.
Citera
2018-03-23, 12:31
Medlem
mrfixs avatar
Citat:

Om inte rånandet ingick i planen varför då ens bry sig om att ta kreditkorten?
Varför inte bara kliva in hos Lekanders, uträtta sig verk och åka därifrån?
Och hur kunde EG känna till innan han ens anlände hem till paret Lekander att bytet
skulle bli minst 10000 kr den här gången för det här s.k chaufförsjobbet?
Han har också tömt sitt konto helt i Jönköping innan han åker vidare mot Mantorp.
På något underligt vis känns det konstigt att motivet bara var att döda för
att få bukt med och stilla sina tankar om att genomföra det perfekta mordet.
Sen blev det ju allt annat än perfekt också vilket tyder på att det inte
riktigt blev som han hade tänkt sig det hela från början.
Citera
2018-03-23, 12:34
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Jag är en av dem som vill hitta fler GM, inte för någon spänning eller så utanför att det skulle bli lättare att förstå om någon hade en koppling till BO och att det var fler som liksom triggade varandra.
Att tänka sej en ensam GM åka runt på småvägar och bara helt slumpmässigt knacka på och på ett oerhört brutalt sätt mörda ett gammalt par den tanken går helt enkelt inte att få in i mitt huvud, en man med små barn och ett socialt skyddsnät , ingen historik av droger det känns overkligt då man faktiskt inte vill leva på ett sätt där man inte känner tillit till sina medmänniskor.
Citera
2018-03-23, 12:48
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Nej, precis.

Att han inte letade igenom hemmet kan förstås bero på att han inte ville ha med sig saker som kunde leda till honom. Svårt att avyttra sådant utan att bli spårad, om man inte har kriminella kontakter (hm, det sa han ju att han hade), vilket han förmodligen inte har.

Kontanter hade paret i köksskåpet, men det kanske inte är så vanligt att man har.

Det är lite för mycket slump att Edvin "råkar" hamna av en slump just i det hus (det enda han besökte på den 20 timmar långa resan), exakt den dagen, strax innan det hände att ett par blir brutalt mördade, just precis på ett sätt som han har haft tvångstankar om.
Till råga till allt råkade han köpa exakt den tejpkombinationen och råkade köpa en kniv och en pistol just den dagen. Tänk hur mycket slump det blir, bara det.....Slump i kubik.

Man får ta till sig GW-s gamla devis (hata slumpen) i det här fallet.
Trots vissas tvivel på att EG var ensam så är det alldeles för många faktorer
som med oerhört starka bevis talar för att EG var helt ensam på platsen.
Det finns helt enkelt inte plats för några mer gärningsmän.
Mer än i EG-s egen plus en annan persons tankevärld då förstås.
Där lever tvivlen kvar i all evighet precis som vanligt.
Senast redigerad av mrfix 2018-03-23 kl. 12:54.
Citera
2018-03-23, 13:10
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Jag är en av dem som vill hitta fler GM, inte för någon spänning eller så utanför att det skulle bli lättare att förstå om någon hade en koppling till BO och att det var fler som liksom triggade varandra.
Att tänka sej en ensam GM åka runt på småvägar och bara helt slumpmässigt knacka på och på ett oerhört brutalt sätt mörda ett gammalt par den tanken går helt enkelt inte att få in i mitt huvud, en man med små barn och ett socialt skyddsnät , ingen historik av droger det känns overkligt då man faktiskt inte vill leva på ett sätt där man inte känner tillit till sina medmänniskor.

I det här fallet hjälper det inte att vilja hitta fler gärningsmän än EG.
Det är helt enkelt omöjligt att hitta personer som inte finns.
Det finns åtskilliga fall där förövare och offer inte har någon som helst koppling.
Det finns också åtskilliga exempel på fall där mördaren är helt okänd av
polisen innan debuten som brutal mördare inleds, precis som i EG.s fall.
Psykopater med sina dubbla personligheter är ännu svårare att genomskåda.
Att känna tlltro till sina medmänniskor kan i vissa fall få katastrofala följder
för de offer som har träffat på denna typ av gärningsman.
Så viss misstänksamhet och mindre tilltro mot okända kan vara en livräddare.
Hade EG inte blivit insläppt och bjuden på saft hade Lekanders kanske levt idag.
Senast redigerad av mrfix 2018-03-23 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in