2018-04-16, 13:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag tycker att han verkar ha en väldigt omogen personlighet. Han framstår ju som ett litet barn som ljuger för mamma, och som utan större samvetskval reviderar historien när han blir påkommen. När han upptäcker att han förväntas vara psykiskt sjuk så kanske han försöker spela med i det scenariot också. Då blir det svårutrett.

Ja, barnslig verkar han. Minns inte vem det var som sa det av hans anhöriga, men någon i hans familj verkade ha den bilden av honom att han var barnslig han funkade väldigt bra med barnen just av den anledningen. Han gillade att brottas och leka med dom.

Den bild jag får av honom med planeringssvårigheter, svårt att organisera sitt arbete på jobbet, hemma (?) och vid brottet, ensidigt intresseområde(vapen), inte så stort umgänge, stökigt hemma och i bilen, slarvig i jobbet och på brottsplatsen, glömsk, kanske impulsstyrd (svårt att stå emot mat, Mc Donalds).

Detta sammantaget får mig att luta åt ADD/ADHD- hållet, möjligen med drag åt Aspbergers. Vet att vid dessa diagnoser får man på unga dra av ca 30% i ålder på mognaden. Det borde innebära en försenad mognad in i vuxenlivet.
Citera
2018-04-16, 13:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förutom samtal och observationer av personens beteende på avdelningen görs olika tester, psykologiska, medicinska och även ett intelligenstest. Tidigare journaler gås igenom och ibland intervjuas också anhöriga. Man går igenom personens tidigare bakgrundshistoria.

" Teamet består av en forensisk socialutredare (oftast en socionom), en psykolog, omvårdnadspersonal och en huvudansvarig rättspsykiater."

"Det huvudsakliga utredningsinstrumentet är samtal. Personen träffar utredarna både enskilt och samtidigt. Först träffar gruppen klienten och går igenom utredningsgången. Sedan träffas de utan klienten och stämmer av.

Utredarna arbetar parallellt med olika slags observationer och undersökningar och skriver utredningar som sänds till rätten. Socialutredaren gör en slags levnadsberättelse över de sociala omständigheter som påverkat personen.

– Därutöver gör vi olika tester, något olika beroende på vilken sorts psykisk störning det verkar vara frågan om, säger Patrik Backgård.

De vanligaste psykologiska testerna är personlighetstest och allmänintellektuellt test. Ibland gör man olika kroppsliga utredningar och avbildningar av hjärnan i röntgenundersökningar. Utredarna har tillgång till hela förundersökningen och kan ta hjälp av sjukvårdsjournaler och handlingar från andra myndigheter utan personens medgivande. Det som kommer fram där tas upp i samtalen.

I slutet av undersökningsperioden träffas utredarna och diskuterar ärendet och drar sina slutsatser. Den intagne får då veta vad rättspsykiatern och teamet tänkt skriva i underlaget till domstolen. Slutligen skriver den huvudansvarige rättspsykiatern ett huvudutlåtande och en medicinskpsykiatrisk utredning.
"

http://www.svenskpolis.se/Artikelarkiv/Artiklar-2012/maj-2012/Sa-gors-en-rattspsykiatrisk-bedomning/

Precis. Förutom CT skalle och journalgenomgång så är det bara intervjuer och formulärfrågor.
Citera
2018-04-16, 16:57
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag funderar litet på vad man kan utesluta, i den vägen.

Psykos tror jag inte på, eftersom Edvin var betydligt mer rationell än en person som lider av akut psykos.

Deprimerad tror jag inte heller att han var. En deprimerad person är nog betydligt mindre hedonistisk än vad Edvin förefaller ha varit den gången. Inga depressiva symtom framkommer när han är i Borås, exampelvis. (En person med depression av någon dignitet, hade nog inte ens åkt på utbildningen utan dragit täcket över huvudet på lördagsmorgonen.)
Jo, och alla "verklighetsöverenstämmande detaljer" i hans reseskildringar från den helgen (som han återger i polisförhören), tyder ju på att han då snarare hade en del stunder med sina sinnen i lagom fulla bruk..

Citat:
Neuropsykiatri i autismspektrum? Nja de brukar ju ofta ha svårt att ljuga och de ger sig sällan i kast med okända.

Återstår väl egentligen bara någon typ av personlighetsstörning men i vilket kluster kan inte jag fastställa med ledning av vad som kommer fram i media och/eller FUP. Möjligen är kluster B, mer troligt än något annat.
Jo, Narcissistisk personlighetsstörning verkar kunna ligga närmast.

Citat:
I och för sig är han tidigare diagnostiserad med bipolär sjukdom men jag tror inte att han var manisk heller.
Varifrån kommer dessa uppgifter?

Citat:
Han är inte lättbedömd, Edvin.

EDIT: Jag ska naturligtvis tillägga att allt jag skriver är fullt förenligt med att jag kan ha fel, eftersom all information inte riktigt finns till hands eller att jag har missat något.
Nej, det blir ju "lite" omständligt iom att man dessutom behöver avgöra sanningshalten i hans utsagor (som de flesta tillgängliga uppgifter verkar utgå ifrån).
Citera
2018-04-16, 20:05
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Narcisistisk personlighetsstörning tror jag inte på. Edwin är inte krävande, dryg eller uppfylld med fantasier om sin egen förträfflighet.

Han verkar helt ärligt ganska realistisk både vad gäller självbild och vad gäller sina egna förutsättningar på kärleks- och arbetsmarknaden.
Citera
2018-04-17, 08:59
Medlem
Citat:
Tack!
Vad menas med kluster B?

Personlighetsstörningar indelas i tre olika kluster:

Citat:
Kluster A: Absurda, excentriska och ensamhetstörstande personligheter.
Kluster B: Dramatiska, impulsstyrda och emotionella personligheter.
Kluster C: Ängsliga, räddhågsna och kontrollerande personligheter.

Personlighetsstörningarna i kluster A

Paranoid personlighetsstörning
Schizoid personlighetsstörning
Schizotyp personlighetsstörning

Personlighetsstörningarna i kluster B

Antisocial personlighetsstörning
Borderlinestörning
Histronisk personlighetsstörning
Narcissistisk personlighetsstörning

Personlighetsstörningarna i kluster C

Fobisk personlighetsstörning
Osjälvständig personlighetsstörning
Tvångsmässig personlighetsstörning

Citera
2018-04-17, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
*klipp*

Varifrån kommer dessa uppgifter?

*klipp*
Jag vill minnas att man satte den diagnosen då han tigs in i Göteborg 2014. Man satte då in Ergenyl.
Citera
2018-04-17, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Narcisistisk personlighetsstörning tror jag inte på. Edwin är inte krävande, dryg eller uppfylld med fantasier om sin egen förträfflighet.

Han verkar helt ärligt ganska realistisk både vad gäller självbild och vad gäller sina egna förutsättningar på kärleks- och arbetsmarknaden.
Ja, precis.

Däremot kan han väl anses ha lätt anti- (eller åtminstone icke-) sociala egenskaper. Han säger att han gärna äter ensam under lördagens utbildning och han säger själv att han tycker om att köra omkring ensam.

Mot detta står iofs att han sägs "vara bra med barnen" och är en "lekfarbror".

EDIT: Citat direkt ur minnet.
Senast redigerad av NurseRatched 2018-04-17 kl. 09:31.
Citera
2018-04-17, 09:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Personlighetsstörningar indelas i tre olika kluster:

Tack!

Många nya begrepp för mig.
Av det jag hittills läst om Edvin, verkar han ändå av de flesta bedömas som ganska vanlig kille.

Ingen "dramaqueen", inga större problem av att vara med honom mer än att han varit slarvig. Ingen kille som vill vara i centrum, som kräver uppmärksamhet eller som verkar tycka att han är bäst.

Det som jag stött på som "avviker" lite från det "normala" är (även om inget egentligen sticker ut så mycket att det känns onormalt heller):

- visar få eller inga känsloyttringar (även om han verkar vara skämtsam och en glad kille för det mesta)
- reagerar flackt vid bråk, går undan. Blir ALDRIG arg
- få vänner, umgås mest med familjen
- få intressen, om ens några (?) utom ett intresse för vapen
- få personer verkar känna Edvin på djupet (om ens någon). Pratar sällan om sig själv, mer om sina barn, sin familj.
- ändrar inte på beteende trots upprepade tillsägelser, "verkar ta lätt" på kritiken. Svarar med uttryck som- självklart osv, men fortsätter med beteendet.
- Som jag tycker, berättar för personliga saker om sig själv, till för honom ganska ytliga bekantskaper. T ex när han berättar för sin nya arbetskompis på Arla om när han hade tankar om att mörda någon 2014. Han berättade även om detta för några arbetskompisar (eller en bara ?) på kommunen när han arbetade som kock. Vet inte hur man ska beskriva ett sådant beteende, men det är klart avvikande och visar på någon slags brist i uppfattningen om vad man "kan" utlämna om sig själv i vissa situationer.

Känns mer som om Edvin har lite av det ena och lite av det andra. Men eftersom jag är för dåligt insatt i psykiatriska diagnoser blir det som en gissningslek från min sida.

Vad säger du om kluster A då, Schitzoid personlighetsstörning?

"schizoid personlighetsstörning

Psykiatrisk diagnos som innebär ett sedan barndomen genomgående mönster av likgiltighet inför relationer till andra människor och ett begränsat register av känsloupplevelser och känslouttryck.

Personer med denna typ av störning har sällan någon önskan om eller glädje av nära relationer (inte heller av att vara medlem i en familj), visar mycket lite intresse för sexuella kontakter och föredrar nästan alltid ensamheten. De har sällan några nära vänner eller förtrogna, förutom syskon och föräldrar, och är vanligtvis likgiltiga för beröm eller klander.

Utmärkande för personer med denna störning är också att de sällan eller aldrig ger uttryck för några starka emotioner som till exempel ilska eller glädje. Typiskt för dem är vidare att de visar känslomässig kyla och sällan återgäldar leenden, gester, nickningar eller andra ansiktsuttryck.
"

https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=schizoid%20personlighetsst%C3%B6rning
Senast redigerad av notknapparen 2018-04-17 kl. 10:23.
Citera
2018-04-17, 13:13
Medlem
Citat:
Tack!

Många nya begrepp för mig.
Av det jag hittills läst om Edvin, verkar han ändå av de flesta bedömas som ganska vanlig kille.

Ingen "dramaqueen", inga större problem av att vara med honom mer än att han varit slarvig. Ingen kille som vill vara i centrum, som kräver uppmärksamhet eller som verkar tycka att han är bäst.

Det som jag stött på som "avviker" lite från det "normala" är (även om inget egentligen sticker ut så mycket att det känns onormalt heller):

- visar få eller inga känsloyttringar (även om han verkar vara skämtsam och en glad kille för det mesta)
- reagerar flackt vid bråk, går undan. Blir ALDRIG arg
- få vänner, umgås mest med familjen
- få intressen, om ens några (?) utom ett intresse för vapen
- få personer verkar känna Edvin på djupet (om ens någon). Pratar sällan om sig själv, mer om sina barn, sin familj.
- ändrar inte på beteende trots upprepade tillsägelser, "verkar ta lätt" på kritiken. Svarar med uttryck som- självklart osv, men fortsätter med beteendet.
- Som jag tycker, berättar för personliga saker om sig själv, till för honom ganska ytliga bekantskaper. T ex när han berättar för sin nya arbetskompis på Arla om när han hade tankar om att mörda någon 2014. Han berättade även om detta för några arbetskompisar (eller en bara ?) på kommunen när han arbetade som kock. Vet inte hur man ska beskriva ett sådant beteende, men det är klart avvikande och visar på någon slags brist i uppfattningen om vad man "kan" utlämna om sig själv i vissa situationer.

Känns mer som om Edvin har lite av det ena och lite av det andra. Men eftersom jag är för dåligt insatt i psykiatriska diagnoser blir det som en gissningslek från min sida.

Vad säger du om kluster A då, Schitzoid personlighetsstörning?

"schizoid personlighetsstörning

Psykiatrisk diagnos som innebär ett sedan barndomen genomgående mönster av likgiltighet inför relationer till andra människor och ett begränsat register av känsloupplevelser och känslouttryck.

Personer med denna typ av störning har sällan någon önskan om eller glädje av nära relationer (inte heller av att vara medlem i en familj), visar mycket lite intresse för sexuella kontakter och föredrar nästan alltid ensamheten. De har sällan några nära vänner eller förtrogna, förutom syskon och föräldrar, och är vanligtvis likgiltiga för beröm eller klander.

Utmärkande för personer med denna störning är också att de sällan eller aldrig ger uttryck för några starka emotioner som till exempel ilska eller glädje. Typiskt för dem är vidare att de visar känslomässig kyla och sällan återgäldar leenden, gester, nickningar eller andra ansiktsuttryck.
"

https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=schizoid%20personlighetsst%C3%B6rning
Schizoid personlighetsstörning är fullt möjligt men det räcker nog ändå inte fullt ut för att förklara varför han begår två helt meningslösa mord.
Citera
2018-04-17, 20:45
Medlem
Någon som vet när vi kan vänta oss besked om påföljden?
Citera
2018-04-18, 08:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Någon som vet när vi kan vänta oss besked om påföljden?

"Tingsrätten kom den 8 mars fram till att mannen är skyldig till att ha mördat ett äldre par i deras hus i Mantorp i juni förra året. Tingsrätten beslöt också att mannen, som nekar till brottet, ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning innan slutlig dom faller."

"Ärendet är "svårbedömt", skriver RMV som nu får tid på sig fram till den 20 april."

http://www.barometern.se/tt-inrikes/rmv-svart-bedoma-morddomds-psykiska-halsa/
Citera
2018-04-18, 18:57
Medlem
notknapparens avatar
Förstår att det här inte är några nyheter för er.

Förhör med Sofie (Sandras syster) 11/10-17.
FUP M sid 2738:

"Sofie vet inte men hon tror att Edvin följde mordet via Flashback mycket. Men hon vet att både Sandra och Yvonne har sagt att sedan mordet kom ut på nyheterna så har Edvin följt det "väldigt mycket".

När var det nu Edvin blev häktad? 15/9-17?
Första förhören 13/9. Får ta och skumma lite i början av tråden vad som skrevs.
Det jag tänker mest på är varför han inte gör sig av med skor och parkeringsbiljetter mm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in